یکی از بزرگترین گرایشهای رسانهای سال 2018 ، تولید محتوای نیچ است. فیس بوک، استراتژی خود را برای افزایش محبوبیت و فروش سرویس جدید تلویزیون خود (Facebook Watch)، به جای دنبال کردن یک استراتژی سنتی مبتنی بر ایجاد بازدیدهای بالا، به استراتژی “نیچ مارکتینگ” تغییر داده است.
کمپانی فیس بوک، با استفاده از بستر سرویس جدید تلویزیون خود، به دنبال تولید محتوای نیچ و ساخت نمایشهایی جذاب برای مخاطبان، می باشد.
فیس بوک با تولید محتوای استراتژیک نیچ از طریق رعایت استانداردهای نمایشی؛ افزایش کیفیت و ایجاد آگاهی، قصد دارد موضوعاتی را به نمایش بگذارد که برای مخاطب، بسیار جذاب بوده و ارزش ساخت بهتر و بالاتری نسبت به آنچه که سازندگان برتر YouTube در حال حاضر ارائه می دهند، داشته باشد.
محتوای نیچ چیست؟
این سؤال که در واقع محتوای نیچ چیست؟ و از چه چیزی تشکیل شده است؟ از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد. انواع استراتژی های نیچ مارکتینگ یا تولید محتوای گوشه ای (نیچ)، بسیار گسترده است. بسیاری از انواع استراتژیهای تولید محتوای نیچ، پتانسیل بالایی برای جذب مخاطبان مهم و اصلی بازار را دارند.
در محتوای نیچ، نویسنده در مورد موضوعات جذاب و موردعلاقه خود، محتوا تولید می کند. به عبارتی، برای موضوع خاص و مورد علاقه خود، مطالب به روز و جذابی نوشته و بتدریج، در آن حوزه حرفه ای خواهد شد.
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)چیست؟
در نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) شما محصولات و خدمات خود را فقط برای بازاری کوچک؛ تعریف شده و مشخص ارائه میدهید. امروزه، بسیاری از سازمانها برای در دست گرفتن بخشی از بازار و افزایش وفاداری به برند خود، به نیچ مارکتینگ روی آوردهاند. به عنوان مثال، بازار لوازم برقی خانگی بسیار وسیع و گسترده است؛ اما بازارهای کوچکتری برای فروش تلویزیون یا لوازم برقی مخصوص آشپزخانه نیز وجود دارد.
قبل از شروع برای تولید محتوای نیچ، باید حوزهای که قصد فعالیت در آن را دارید، به خوبی شناخته و متناسب با ،آن محتوا تولید نمایید. نیچ مارکتینگ زیر مجموعه ای از یک بازار گسترده و وسیع، با نیازهای مخصوص به خود می باشد.
مزایای بینظیر استفاده از نیچ مارکتینگ
- با استفاده از تولید محتوای نیچ، می توانید بازاریابی و تبلیغات خود را به بهترین شکل ممکن، هدفمند نمایید.
- با استفاده از تولید محتوای گوشه ای، در هر زمینه ای که هستید، در کوتاهترین زمان ممکن، می توانید برند خود را داشته باشید.
- می توانید مشتریان خود را به یک رسانه یا ابزار تبلیغکننده تبدیل کنید.
- به راحتی، مشتریان خاص خود را پیدا می کنید.
- هزینههای خود را به طور چشمگیری، کاهش میدهید.
- و در نهایت، با استفاده از تولید محتوای نیچ، فروش بالایی در انتظار شما خواهد بود.
موفق ترین و بهترین مثال ها از تولید محتوای نیچ
-
سریال بازی تاج و تخت و تولید محتوای نیچ
ساده ترین و بهترین مثال برای محتوای نیچ، سریال “بازی تاج و تخت: “Game Of Thrones است. این سریال بر اساس کتاب های فانتزی “جورج آر. مارتین” به عنوان محتوای نیچ و فقط مناسب مخاطبان مرد با رده سنی جوان که علاقه مند به بازی های Dungeons و Dragons می باشند، تولید شده است.
این سریال، با برخورداری از یک خط داستانی قانع کننده و هیجان انگیز، و بازیگرانی درجه یک و فوق العاده، به یکی از محبوب ترین برنامه های تلویزیونی همه زمان ها تبدیل شده است.
اما سریال ” بازی تاج و تخت ” تنها مثال مهم برای نمایش محبوبیت؛ تاثیرگذاری شگفت انگیز و سوددهی موفقیت آمیز تولید محتوای نیچ، به شمار نمی رود!
-
DanceOn و تولید محتوای نیچ
DanceOn ، نام تجاری سرگرمی های دیجیتالی محبوبی است که ستاره پاپ، یعنی “مدونا” یکی از معروف ترین بنیانگذاران آن می باشد. DanceOn نمونه دیگری از تولید محتوای نیچ با جذابیت بصری بسیار قدرتمند می باشد.
این ژانر ثابت کرده است که جذابیت بسیار گسترده تری دارد. DanceOn ترکیبی از رقص و موسیقی بوده و اجازه می دهد تا نمایش های بازیگران از تخیل و تصور تماشاگران نیز فراتر رود.
به همین دلیل، با توجه به اهمیت بالای محتوای نیچ، DanceOn در تلاش برای گسترش دادن محتواهای خود در YouTube می باشد. این سرگرمی جذاب و پرطرفدار، خود را برای ایجاد تحول بزرگی در سال 2018 آماده نموده و قصد دارد تولید محتوای خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
-
تولید محتوای نیچ توسط کمپانی بزرگ فیس بوک
به گفته آماندا تیلور مدیرعامل کمپانی فیس بوک: “تولید محتوای نیچ که برای بیان کردن در Facebook Watch نیز مناسب باشد، واقعا نکات مهمی را به ما نشان می دهد.”
این نوع تولید محتوای نیچ در فیس بوک، به ما اجازه می دهد تا به مخاطبان گسترده تری برسیم و افرادی که در زمینه موسیقی و رقص، ایده های حرفه ای و بینظیری دارند، به سرعت جذب شده و فرصت شگفت انگیزی برای هنرنمایی پیدا می کنند.
بدون شک، در تولید محتوای گوشه ای، مخاطبان خاص و گسترده ای برای عرضه خدمات وجود دارد.
تیلور در نظر دارد سال آینده سریال های نوشتاری؛ متفاوت و جدیدی را به نمایش بگذارد. او به دنبال این است که هم دنبال کنندگان فعلی و هم مخاطبان جدید فیس بوک، چه در ایالات متحده و چه در سطح بین المللی را با چالش و جذابیتی بزرگ روبرو کند. به گفته تیلور، این سریال حدود 10 دقیقه در هر قسمت اجرا خواهد شد؛ اما امکان دارد این قسمت ها با هم ترکیب شده تا قسمت های طولانی تری برای ایجاد چالش و جذب مخاطب ایجاد کند.
کمپانی فیس بوک قصد دارد فیلم هایی را تولید کند که بشدت، مورد پسند اکثر مخاطبان بوده تا آنها نیز به صورت خودجوش، فیلم ها را با دوستان و خانواده های خود به اشتراک بگذارند.
ترکیب موسیقی و رقص بسیار قدرتمند است. به همین دلیل، بسیاری از نمایش های اجرا شده در Facebook Watch می تواند فراتر از مخاطبان سنتی سرگرمی DanceOn در یوتیوب، طرفدار پیدا کرده و گروه بسیار گسترده تری از بینندگان را به خود جلب کنند.
مخاطبان فیس بوک و محتوای نیچ
یکی از دلایلی که فیسبوک به دنبال ارائه مطالب تلویزیونی خود در فضای نیچ می باشد، این است که به نظر میرسد محتوای نیچ، واکنش عاطفی بالایی را از طرف کاربران خود به دنبال خواهد داشت.
تحقیقات اخیر ثابت کرده است که برند هایی مانند بیلبورد، Buzzfeed و DanceOn از نظر محتوای احساسی از واکنش و پاسخ عاطفی بالایی برخوردارند.
این موضوع، خیلی مهم است؛ چون نشان می دهد که چه مقدار از محتوا با بینندگان مورد نظر خود ارتباط احساسی برقرار کرده است؛ و چقدر مخاطب مایل است نسبت به آن واکنش نشان داده و درباره آن اظهار نظر کند.
این امر به نوبه خود، نشان می دهد که فیس بوک چقدر ساده می تواند محتوای نیچ را تبلیغ کند. به عبارتی دیگر، هنگامی که بینندگان محتوایی را پسندیده اند، آن را لایک می کنند؛ درباره آن ویدیو نظر می دهند و در نهایت، این واکنش مثبت را با دوستان خود نیز به اشتراک خواهند گذاشت.
در پایان، می توان گفت: این امر دو نتیجه بسیار مهم در پی دارد:
- زمان و هزینه ای که برای تبلیغ آن موضوع در فیس بوک هزینه می شود، بشدت کاهش یابد.
- میزان ویرالیت (بازدید) بالایی نیز برای محتوا ایجاد می شود.
محتوای برنددار و Niche
محتوای برنددار (branded content)اتفاق بزرگ دیگری در سال 2018 به شمار می رود. پس از سالها تولید محتوای برنددار، یک فرصت خارق العاده برای تولیدکنندگان محتوای نیچ است که می دانند چگونه محتوایی قانعکننده با هدفی خاص ایجاد کنند.
با انتخاب صحیح سازندگان و تأثیر گذاران محتوا در کنار داشتن موضوعی جذاب و مناسب، برندها این فرصت را دارند که پیشرفتی به مراتب بزرگتر و بسیار قانع کنندهتر از استراتژی فعلی کسب و کار خود داشته باشند.
DanceOn تنها به دنبال گسترش از طریق محتوای نیچ نیست، بلکه به دنبال ایجاد محتوای مارکدار نیز میباشد.
به همین دلیل است که DanceOn محتوای مارکدار (branded content) را برای استراتژی آینده خود بسیار مهم می داند. تیلور می گوید: “موسیقی، احساس و شعف وصف ناپذیری ایجاد می کند و رقص آن را به صورت بصری زنده کرده و به نمایش می گذارد. اگر ما بتوانیم چنین جادویی را به یک مارک تجاری تبدیل کنیم، به پیروزی بزرگی دست پیدا کرده ایم.”