مقالات آموزشی

آشنایی با PBN ها راهی برای جریمه شدن سایت شما

مفید بود؟

شبکه وبلاگ های خصوصی از سوی گوگل به عنوان تکنیک کلاه سیاه تعریف شده است
اگر شما به سئو و دنیای پر از پیچیدگی ان اشنایی داشته باشید حتما با سایت های PBN آشنا هستید. اما اگر تازه به این دنیا وارد شده اید باید با این نام آشنا شوید. زیرا این نام می تواند گامی برای موفقیت یا قدمی به سوی نابودی همیشگی سایت شما باشد. شاید اگز سال های قبل پا به عرصه سئو گذاشته بودید می توانستیم به شما پیشنهاد کنیم که مناسب ترین راه برای موفقیت سایت شما استفاده سایت های PBN است. اما امروزه ماجرا کمی متفاوت است. گوگل الگوریتم های خود را کاملا تغییر داده است. و با استفاده از تکنیک های خاص قادر است در کوتاه ترین زمان سایت های PBN را شناسایی، جریمه و حذف میکند. بله درست حدس زدید PBN ها راهی عالی برای جریمه شدن سایت شما هستند.

سایت های PBN چه تاثیری می تواند بر سئو بگذارد

برای اینکه بخواهیم در مورد تاثیر سایت های PBN بر سئو صحبت کنیم، در گام اول باید به معرفی این نوع سایت ها و اهداف آنها بپردازیم. PBN مجموعه ای بک لینک های خصوصی هستند که مدیری واحد دارند و برای سودآوری سایت های پولی مورد استفاده قرار می گیرند. حتما با توجه به این تعریف به خودتان می گویید این سایت ها آن قدر که ما بزرگ نمایی کردیم مخرب به نظر نمی رسند. اگر این تصور در ذهن شما نقش بسته کافی در این مقاله با ما همراه باشید تا از ماهیت حقیقی سایت های PBN مطلع شوید.

 

در حدود سه دهه قبل به دلیل اینکه گوگل برای ارتقای رتبه بندی سایت ها تنها بر تعداد لینک های خروجی متمرکز بود، ناخوداگاه PBN پا به عرصه گذاشتند. در ان زمان استفاده از این نوع سایت ها با محدودیت و جریمه از سوی گوگل مواجه نمی شد. به همین دلیل اغلب مدیران سایت ها برای ارتقای رتبه سایت خود و کسب درآمد بیشتر اقدام به تولید و استفاده از این سایت ها می نمودند. ممکن است باز بگویید خوب استفاده از یک سایت که نباید مشکل چندانی داشته باشد؟ بله در این مورد کامل حق با شماست. اما در صورتی استفاده از یم سایت ضرری به دنبال نخواهد داشت که هم ذائقه مخاطب را در نظر بگیرد هم در میدانی عادلانه به رقابت با رقبا مشغول باشد.
بله، درست حدس زدید. استفاده از سایت های PBN نه تنها رضایت مخاطب را پوشش نمی دهد بلکه در رقابت نابرابر و غیرعادلانه به رتبه ای بالاتر از رقبا دست پیدا می کند. برای اینکه این مورد به ذهن شما نزدیکتر شود یک مثال می زنم. معلم یک کلاس، پروژه ای را برای دانش آموزان تعیین می کند. هر دانش آموز با توجه به توان خود به بررسی موضوع و گردآوری مقالات مربوطه می پردازد و در نهایت پروژه را برای ارائه آماده می کنند. اما در این میان یکی از دانش آموزان هیچ تلاشی نمی کند. در عوض از پدر خود می خواهد صد کتاب با این محتوا را تهیه کند. بدون مطالعه و بدون بررسی تطابق موضوعات موجود در این کتاب با پروژه درسی، روز موعود تمام این کتاب ها را همراه خود به کلاس می آورد. به نظر شما آیا این مورد عادلانه است که معلم تمام تلاش دانش آموزان دیگر را نادیده بگیرد و تنها با توجه به حجم کتاب های آن دانش آموز بالاترین نمره را به او بدهد؟
مطمئنا پاسخ شما به مثال قبل منفی است. در مورد سایت های PBN نیز ماجرا همین است. در این نوع سایت ها مدیران بدون اینکه سعی کنند نیاز و سلیقه مخاطب خود را بشناسند. حتی بدون صرف زمانی کوتاه برای کمک به برطرف شدن نیاز مخاطب تنها با ایجاد چند لینک و تولید محتوای بی کیفیت و رده پایین، به رتبه های بالا دست پیدا می کنند. گوگل نیز وقتی متوجه شد که مدیران از الگوریتم رتبه بندی این سایت سوء استفاده می کنند. تغییر رویه داد. حالا تمرکز این سایت بر کیفیت قرار داده شده است. و کمیت لینک تنها ملاک برتری سایت نیست.

مهمترین الگوریتم های رتبه بندی سایت

 

با قطعیت می توان گفت مهمترین عامل برای رتبه بندی یک سایت بک لینک است. اما گوگل برای کوتاه کردن دست سایت های PBN سعی کرده تا آنجا که می تواند رویکرد خود را تغییر دهد. به همین دلیل علاوه بر بک لینک می توان گفت نوع محتوای تولید شده نیز در رتبه بندی تاثیر دارد. اهمیت تولید محتوا به اندازه یا زیاد است که می توانید با تولید محتوای عالی بدون نیاز به استفاده از بک لینک به رتبه مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این دوره گوگل هدف خود را بر رضایت مخاطب قرار داده است. هر سایتی که بتواند نیاز مخاطب را به بهترین صورت پاسخگو باشد می تواند به بهترین رتبه دست پیدا کند. البته تولید محتوای عالی می تواند یک تیر و دو نشان باشد. زیرا شما می توانید با استفاده از یک محتوای عالی و مخاطب محور علاوه بر جلب توجه گوگل، توجه سایر سایت ها را نیز به خود جلب کنید. در نتیجه می توانید به آسانی بک لینک دریافت کنید.

مهمترین دلایل برای استفاده از سایت های PBN

غالب مدیران سایت ها انگیزه سودآوری برای سایت خود دارند. و هر کدام از آنها برای دستیابی به این سود، بر مورد خاصی متمرکز می شوند. مثلا برخی مدیران روش های قانونی و برخی دیگر روش های غیر قانونی را برای افزایش درآمد سایت خود انتخاب می کنند. همانطور که می دانید، استفاده بر روش های قانونی برای یانکه سایت شما بتواند به محبوبیت و رتبه خاص برسد، بسیار زمان بر خواهد بود. و این شیوه برای مدیرانی که می خواهند در کوتاه ترین زمان به سود برسند، مناسب نخواهد بود. به همین دلیل اصلی ترین انگیزه مدیران برای استفاده از سایت های PBN دستیابی به سود زیاد در زمان کوتاه است.

 

دومین دلیلی که می توان برای استفاده از سایت های PBN بیان کرد، عدم نفوذ رقبا به سایت است. همانطور که گفته شد مدیرت تمام سایت های لینک دهنده در شبکه بک لینک های خصوصی یک نفر است. به همین دلیل برای ارتقای رتبه نیاز به استفاده از لینک های خارجی بیرون از محدوده مدیریت سایت های او نیست. درنتیجه مدیران سایت های رقیب با استفاده از این روش قادر به درک دلایل موفقیت این سایت نخواهند بود.
سومین دلیل می تواند عدم پرداخت هزینه های جانبی باشد. می دانید که ساخت سایت های PBN برای مدیر بسیار هزینه به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل چنین مدیران سعی می کنند در سایر زمینه ها هیچ هزینه اضافی نداشته باشند. قطعا هر سایت برای تولید محتوای مناسب نیازمند استخدام نویسندگان مجرب است. این مورد نیاز برای مدیران هزینه زیادی به بار خواهد آورد. اما با استفاده از PBN مدیران نیاز به تولید محتوای یونیک و منحصر بفرد ندارند. به همین دلیل نیازی به استخدام نویسندگان مجرب در حوزه تولید محتوا وجود نخواهد داشت. بر اساس بررسی های ما عمده ترین دلایلی که سبب شده مدیران تمایل به استفاده از سایت های PBN داشته باشند، مواردی است که در بالا اشاره شد.

گوگل چگونه می تواند PBN را شناسایی کند؟

هاست، IP و مدیران سایت ها عمده ترین راه های شناخت شبکه های PBN از سوی گوگل هستند. اگر شما تا اندازه ای با ساخت سایت و وبلاگ آشنا داشته باشید می دانید که هاست و IP هر سایت مجزا است. بعلاوه برای ثبت سایت از فرد خواسته می شود که اطلاعات شخصی خود را وارد کند. پی با ثبت یک سایت تمام این اطلاعات در اختیار گوگل قرار می گیرد. در این مقاله اشاره کردیم مدیریت تمام سایت های لینک دهنده در شبکه پی بی ان یک فرد است. در نتیجه یکسان بودن هاست، IP و اطلاعات شخصی می تواند سبب شود، این نوع سایت ها از سوی گوگل به عنوان سایت های PBN شناسایی و جریمه شوند.

آیا راهی برای فرار از جریمه گوگل با استفاده از سایت های PBN وجود دارد؟

در پاراگراف قبل، عمده ترین دلایلی که سبب شناسایی سایت های PBN می شوند، بیان شد. حال اگر شما بتوانید اطلاعات وارد شده در قسمت های ذکر شده را از گوگل مخفی نگه دارید به راحتی می توانید از جریمه گوگل فرار کنید. شما باید بتوانید هاست های مختلف تهیه کنید. برای هر سایت از IP های متفاوت استفاده کنید. و در بخش وارد کردن اطلاعات مالک سایتف اطلاعات مجزا و متفاوت وارد کنید. تنها در این صورت است که می توانید راه شناسایی سایت های PBN خود برای گوگل را مسدود کنید.

آیا سایت های PBN ارزش ساخت دارند؟

اگر شما در این فکر هستید که برای رتبه بندی سایت خود از طریق ساخت PBN اقدام کنید، باید بدانید استفاده از این روش ریسک زیادی دارد. و شما باید همواره با ترس  جریمه شدن توسط گوگل زمان را سپری کنید. علاوه براین، ساخت شبکه ای از وبلاگ های خصوصی هزینه زیادی دارد. زیرا شما باید بتوانید دامنه های منقضی شده را بخرید. برای خرید این دامنه های باید در مزایده های مختلف شرکت کنید. این مزایده ها هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. بعلاوه باید IP و هاست های مختلف تهیه کنید. این بخش نیز هزینه در بر خواهد داشت. در نهایت برای دستیابی به نتیجه دلخواه و سود مورد نظر خود با استفاده از شبکه بک لینک خصوصی باید زمان زیادی صرف کنید.
به موارد بالا باید جریمه شدن توسط گوگل را نیز اضافه کنید. زیرا ممکن است با صرف تمام این هزینه ها به سرعت توسط گوگل شناسایی و جریمه شود. این جریمه می تواند سایت شما را برای همیشه از دسترس مخاطبین حذف کند. و هزینه های شما بر باد خواهد رفت.

آیا می توان بدون استفاده از PBN رتبه سایت را افزایش داد؟

حتما با توجه به مطالب فوق از ساخت PBN منصرف شده اید. اما اگر نگرانی شما این است که نمی دانید آیا می توانید بدون استفاده از این سایت ها به بالای لیست جستجوی کاربران برسید باید به شما بگوییم جای هیچ نگرانی نیست. شما باید به جای تکیه بر PBN به جای موفقیت بر دانش خود متکی باشید. شما برای موفقیت بدون استفاده از این نوع سایت ها به نویسندگان محتوای مجرب نیاز دارید. حتی می توانید کار نویسندگی محتوای سایت خود را به تنهای انجام دهید. اما دقت کنید محتواهای شما منحصر بفرد باشند.
باید کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید. سعی کنید کلمات شما طولانی و کم حج باشند. باید کلمات به گونه ای انتخاب شود که پوشش دهنده نیاز مخاطبین باشد. شما برای انتخاب کلمات کلیدی می توانید به جستجوی مختصری در گوگل بپردازید تا ببینید مخاطبان با توجه به محتوای شما چه کلماتی را سرچ می کنید. در نهایت می توانید با استفاده از آنها محتوای خوب بنویسید.
علاوه بر این، شما می توانید شیوه و عملکرد سایت های موفق را بررسی کنید. شما می توانید ببینید آنها برای موفقیت در رتبه بندی چه روش هایی استفاده کرده اند. در این مرحله اگر احساس می کنید می توانید با ارتقای وش آنها رویکرد بهتری اتخاذ کنید، حتما این کار را انجام دهید. سپس با استفاده از دستورالعملی که برای خود تدوین کردیه اید سایت و محتوای آن را مدیریت کنید.

 

از لینک های داخلی استفاده کنید. شما باید محتوای سایت خود را به گونه ای بنویسید که بتوانید آنها را به هم پیوند دهید. به همین دلیل بهتر است برای سایت خود یک مدیر انتخاب کنید. تا به تمام محتوای منتشر شده در سایت تسلط داشته باشد. و بتواند بر اساس آنها اقدام به تولید محتوای جدید کند. تا بتواند در بهترین نقطه لینک های داخلی را استفاده کند. با اجرای تک تک این روش ها شما می توانید موفقیت سایت خود را تضمین کنید.
ممکن است در مقایسه با سایت های PBN اجرای این روش، مدت بیشتری طول بکشد. اما ارزش دارد. زیرا شما هرگز از بابت جریمه شدن توسط گوگل دغدغه ندارید. و می دانید با استفاده از این روش ممکن است کمی دیرتر به موفقیت و سوددهی برسید اما موفقیت شما دائمی خواهد بود. شما هم اکنون با مزایا و معایب استفاده از سایت های PBN آشنا شده اید. ممکن است این نوع شبکه ها در کوتاه مدت کارایی داشته باشند. اما اگر می خواهید به موفقیت دائمی و ماندگار دست پیدا کنید ما پیشنهاد می کنیم برای همیشه استفاده از این نوع شبکه ها را فراموش کنید. و تمام سعی خود را بر جلب رضایت کاربران و تولید محتوای یونیک و مخاطب پسند معطوف کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.