طراحی سایت خدماتی یکی از روشهایی است که از طریق آن میتوان خدمات را در قالب اینترنت به مخاطبان ارائه نمود. با توجه به گستردگی حوزه خدمات رسانی پیش از آغاز پروژه طراحی سایت خدماتی باید محدوده فعالیتهای سایت مشخص شود تا بتوان برای موارد بعدی برنامهریزیهای دقیقتری را انجام داد. ارائه خدمات در سایتها میتواند منطبق بر فروش کالا یا خدماتی خاص و یا در اختیار قرار دادن فایلها و برنامههایی برای استفاده مخاطبان باشد. خدمات مشاوره آنلاین و بسیاری موارد دیگری میتواند در قالب طراحی سایت خدماتی به مخاطبان عرضه گردد.
به عنوان مثال خدماتی مشاورههای روانشناسی و پزشکی و یا خدماتی نظیر آموزشهای مجازی و آنلاین همه میتواند در این سایتها قرار داده شوند. خدماتی نظیر فروش محصولات نیز میتواند در دسته فعالیتهای خدماتی قرار بگیرد. ویژگی بسیار مهمی که اهمیت طراحی سایت خدماتی را به خوبی به نمایش میگذارد عدم نیاز به سرمایه گذاریهای اولیه فراوان در طراحی سایت خدماتی است. هنگامی که افراد اقدام به فعالیتهای خدماتی میکنند نیاز به سرمایه گذاریهای فراوانی در دنیای تجارت دارند اما اگر این کار را با استفاده از طراحی سایت آغاز نمایند به جرات میتوان گفت که هزینههای اندکی را متحمل میگردد.
قالبهای گرافیکی در طراحی سایت خدماتی
در طراحی سایت خدماتی میتوان از قالبهای متنوع و گوناگونی استفاده نمود. برای طراحی گرافیکی این سایتها همانند سایر حوزههای طراحی سایت لازم است از قالبهای اختصاصی استفاده شود. استفاده از قالبهای آماده حتی در شرایطی که تغییراتی در آنها داده شود و تا حدی اختصاصی شوند باز هم دارای محدودیتهایی است که در برخی موارد میتواند بر روی فعالیتهای سایت نیز اثرات نا مطلوبی بگذارد.
به عنوان مثال ماژول منوهای مورد استفاده در سایت و زیر منوها آن در قالبهای آماده ممکن است محدودیت هایی داشته باشد و مدیران سایت نتوانند تقسیم بندی های مناسبی برای منوها خود لحاظ نمایند. اگرچه طراحی سایت به صورت اختصاصی معمولا هزینههای بالاتری را برای مشتری ایجاد می کند اما با توجه به کاهش محدودیت ها در این روش می توان آن را به عنوان سرمایه گذاری اولیه در نظر گرفت. بسیاری از افراد هزینه های فراوانی برای خرید قالب های آماده متحمل می شوند با این وجود باز هم نمی توانند آن چه که از یک طراحی خاص انتظار دارند را به دست بیاورند.
همانند آن چه در خصوص طراحی گرافیکی به آن اشاره شد در خصوص رنگ بندی و انتخاب رنگهای مورد استفاده در طراحی سایت خدماتی تنوع و سلیقهای کار کردن در طراحی این گونه سایتها به خوبی امکان پذیر است. باید برای انتخاب رنگ بندی مناسب به حوزههای فعالیت سایت توجه نمود. نوع خدمات رسانی سایت نقش پر رنگی در این بخش ایفا مینماید.
نقش کارفرما و پیمانکار در طراحی سایت خدماتی
همان گونه که از عنوان طراحی سایت خدماتی مشخص است، خدمت رسانی اولویت اول در طراحی اینگونه سایتها به شمار میآید و هر جا که خدماتی ارائه گردد کارفرما و پیمانکار نقش یکسانی در آن ایفا مینمایند. در پروژه طراحی سایت خدماتی باید امکانات و خدمات به گونهای در نظر گرفته شود که دو طرف بتوانند به راحتی امکانات مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند. در این سایتها افراد دارای پنل کاربری مشخص و اختصاصی برای خود هستند و میتوانند مشخصات خود را به طور کامل در سایت ثبت نمایند.
به این ترتیب کارفرما و مدیران سایت به آسانی میتوانند با مشتری خود ارتباط بر قرار نمایند. نیاز سنجی کارفرما و پیمانکار در طراحی سایت خدماتی از جمله اولین فعالیتهایی است که باید به طور تخصصی به آنها پرداخته شود. در طراحی سایت خدماتی باید بخشی برای ارتباط گیری میان کارفرما و پیمانکار وجود داشته باشد. این دو دسته باید بتوانند به راحتی در طول انجام خدمات رسانی با هم ارتباط برقرار نمایند. قرار دادن راههای ارتباطی مختلف در صفحه تماس با ما میتواند منجر به ایجاد حس اطمینان میان طرفین گردد.
اهمیت سئو در طراحی سایت خدماتی
سئو یا بهینه سازی سایت موضوعی است که میتواند نقشی کلیدی در موفقیت طراحی سایت خدماتی داشته باشد. افرادی که اقدام به طراحی سایت خدماتی مینمایند جمعیت کثیری را شامل میشوند. با توجه به این که حوزه فعالیتهای خدماتی بسیار گسترده است رقابتهای فراوانی در این حوزه وجود دارد. به این ترتیب بیشتر از موضوع طراحی و برنامه نویسی در طراحی سایت خدماتی باید به موضوعات مربوط به بهینه سازی سایت توجه گردد. بهبود وضعیت سئو سایت باید توسط کارشناسان و متخصصین و بر اساس الگوریتمهای از پیش تعیین شده گوگل انجام شود.
یکی از راههای مهمی که میتواند در این بخش به کمک مدیران سایت بیاید استفاده از محتوا در صفحات سایت است. محتوای سایت نباید به صورت کپی بوده باشد و باید به صورت تخصصی و کاربردی برای سایت نوشته شود. استفاده از کلمات کلیدی مناسب با چگالی استاندارد میتواند نقش مهمی در نتایج جستجو توسط کاربران داشته باشد. علاوه بر این مطالب باید به گونهای تهیه شوند که کاربران از مطالعه آنها نهایت استفاده را برده و زمان ماندگاری آنها در صفحات سایت بیشتر گردد. همین امر نیز میتواند نقشی کلیدی در بهبود وضعیت سئو سایت داشته باشد.
در ادامه نحوه ایجاد یک وب سایت مبتنی بر خدمات آمده است
01. وب سایت خود را راه اندازی کنید
اولین قدم این است که یک سازنده وب سایت را انتخاب کنید که تمام نیازهای طراحی سایت و کسب و کار شما را برآورده کند. رایامارکتینگ یکی از بهترین سازندگان وب سایت در بازار آنلاین است. این یک گزینه کاربر پسند و حرفهای است که دارای ویژگیهای پیشرفته طراحی سایت است. اگر به دنبال شروع سریع با یک پایه خوب هستید که بتوانید بعداً کاملاً شخصی سازی کنید، اجازه دهید رایامارکتینگ همه چیز را برای شما انجام دهد. تیم رایامارکتینگ نیازهای شما را بر حسب نوع کارتان در نظر میگیرد و یک طراحی را به شما پیشنهاد میدهد. شما میتوانید طرح را بررسی کرده و در صورت رضایت کامل سفارش خود را نهایی کنید.
بیشتر بخوانید: هزینه طراحی سایت
02. یک طرح را انتخاب کنید
وقتی صحبت از چیدمان سایت شما میشود، انتخاب شما به نیازهای خاص کسب و کار شما بستگی دارد. طراحی سایت کلاسیک شامل صفحات جداگانه برای هر بخش از وب سایت مبتنی بر خدمات شما است. اگر محتوای متنوعی دارید، مثلاً یک گالری عکس یا صفحه سؤالات متداول، طراحی کلاسیک یک انتخاب عالی است. از طرف دیگر یک وب سایت یک صفحهای به یک صفحه محدود میشود. هر آیتم منو کاربر را به بخش دیگری از همان صفحه میبرد، نه اینکه به بخشهای جداگانه منتهی شود. مزیت این روش این است که میتوانید ترتیبی را که بینندگان محتوای شما را میبینند کنترل کنید، به علاوه برای موبایل عالی کار میکند. تعداد زیادی از کسب و کارها به دلیل طراحی قوی و سادگی آن، دومی را انتخاب میکنند.
03. وب سایت خود را برند سازی کنید
برای حفظ هویت برندی که مشتریان شما میشناسند و دوست دارند، باید عناصر برند سازی شما به وب سایتتان منتقل شوند. در اینجا چند نکته برای سفارشی کردن سایت شما به گونهای که نشان دهنده برند شما باشد وجود دارد:
یک دامنه مشخص داشته باشید
نام دامنه شما آدرس آنلاین شماست. به طور معمول، این نام کسب و کار شما خواهد بود، زیرا باعث میشود سایت شما حرفهای به نظر برسد و مهر برند شما را در وب قرار دهد.
یک لوگوی سفارشی ایجاد کنید
لوگوی شما نقش بزرگی برای کسب و کارتان دارد. لوگوی شما باید جایگاه برجستهای در سایت شما داشته باشد، زیرا این امر برای ایجاد شناخت و آگاهی از برند بسیار مهم است. اگر از قبل لوگو ندارید، میتوانید به راحتی لوگوی خود را با استفاده از یک سازنده لوگو ایجاد کنید. رایامارکتینگ خدمات طراحی لوگو را نیز به شما ارائه میدهد و میتوانید با خیال راحت طراحی لوگو خود را به رایامارکتینگ بسپارید. سپس میتوانید از لوگوی خود در تمام پلتفرمها استفاده کنید.
رنگ منحصر به فرد خود را انتخاب کنید
انتخاب رنگ تاثیر زیادی بر هویت برند شما دارد. رنگها نه تنها به سایت شما زیبایی میبخشند، بلکه احساسات را برمیانگیزند. پالت رنگ شما نقش مهمی در عملکرد کلی سایت شما ایفا میکند و هم فروش و هم زمان صرف شده در یک صفحه را افزایش میدهد. تحقیقات نشان میدهد که تا 90 درصد ارزیابی یک شخص از وب سایت شما تنها بر اساس رنگها است. علاوه بر این، رنگ شناسایی برند را تا 80 درصد بهبود میبخشد.
04. صفحات مناسب را اضافه کنید
اکنون نوبت به بخش سرگرم کننده است. به تمام محتوایی که میخواهید به وب سایت خدمات خود اضافه کنید فکر کنید و استراتژیکترین راه را برای سازماندهی آن تعیین کنید. این کسب و کار شماست، بنابراین میتوانید تصمیم بگیرید که چند صفحه را شامل شود. در اینجا چند نمونه از صفحات سایت معرفی شدهاند:
صفحه نخست
این صفحه مرکز وب سایت شما است. صفحه نخست اغلب اولین برداشت مردم از برند شما است، باید هم توجه را جلب کند و هم آموزنده باشد. مطمئن شوید که نام شرکت شما را به طور برجسته نشان میدهد و آنچه را که انجام میدهید به وضوح توضیح میدهد.
صفحه رزرو
برای کسب درآمد بیشتر، باید قسمتی را اضافه کنید که به مشتریان اجازه میدهد خدمات شما را به صورت آنلاین رزرو کنند و پرداخت را انجام دهند. بسیاری از کسب و کارها ترجیح میدهند یک صفحه رزرو و پرداخت جداگانه داشته باشند. به این ترتیب، شما میتوانید خدمات خود را به روشی بصری و سازمان یافته که شامل تمام جزئیات ضروری، مانند نام خدمت، قیمت و موجود بودن یا نبودن است، ارائه دهید.
صفحه درباره ما
صفحه درباره ما شرح کسب و کار شما را ارائه میدهد. این صفحه برای به اشتراک گذاشتن داستان شخصی شما است، از شروع کسب و کارتان گرفته تا دستاوردهای حرفهای و کار اصلی شرکت. اگر با چندین کارمند کار میکنید، میتوانید بخش معرفی تیم را نیز در نظر بگیرید که آشنایی بازدیدکنندگان با سازمان شما را آسانتر میکند. مردم باید بتوانند احساسی از شخصیت پشت برند شما داشته باشند، زیرا این در نهایت به شما کمک میکند تا ارتباط عمیقی با مشتریان ایجاد کنید.
صفحه پرسش و پاسخ
با قرار دادن یک صفحه پرسشهای متداول، میتوانید به سؤالاتی پاسخ دهید که ممکن است در حین مرور سایت شما توسط مشتریان پیش بیاید. این صفحه به مشتریان کمک میکند تا در مورد محصول شما احساس راحتی کنند و اعتماد به برند شما در آنها ایجاد میشود.
05. وب سایت خود را واکنشگرا طراحی کنید
بیش از 50 درصد از کل ترافیک وب سایت در سراسر جهان از طریق گوشیهای هوشمند انجام میشود. پس بسیار مهم است که خدمات رزرو خود را به راحتی از طریق تلفن همراه برای همه در دسترس قرار دهید.
06. خدمات خود را تبلیغ کنید
هنگامی که وب سایت خدمات خود را منتشر کردید آن را تبلیغ کنید تا مردم درباره برند شما آگاهی پیدا کنند.
07. سایت خود را به روز نگه دارید
برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن، سایت خود را تازه و به روز نگه دارید. با ایجاد یک وب سایت که مشتریان میتوانند خدمات شما را به صورت آنلاین خریداری کنند، کسب و کار خود را ارتقا و در نتیجه درآمد خود را افزایش میدهید.
برخی ویژگیهای وبسایت مبتنی بر خدمات
اطلاعات تماس قابل مشاهده
این یک امر ضروری است! شما باید مطمئن شوید که اولین چیزی که بازدیدکننده در وب سایت خدمات شما به دنبال آن است، نحوه تماس با کسب و کار شما است. در قسمت عنوان صفحه اصلی خود و هر صفحه دیگری باید اطلاعات تماس خود را به وضوح نمایش دهید تا بتوانند به سرعت و به راحتی با شما تماس بگیرند یا با شما ایمیل ارسال کنند. تقریباً 70 درصد بازدیدکنندگان نیز از طریق موبایل به دنبال کسب و کار شما خواهند بود، بنابراین این روزها حتی ضروریتر است که شماره تلفن شما به وضوح نمایش داده شود و قابل کلیک کردن باشد تا بتوانند فوراً از طریق تلفن همراه خود فقط با یک ضربه انگشت با شما تماس بگیرند. همچنین باید یک دکمه تماس واضح داشته باشید که به صفحه تماسی منتهی میشود که تمام اطلاعات تماس و جزئیات کسب و کار شما را در خود دارد.
طراحی تعاملی
بسیاری از جستجوهای وب در دستگاه تلفن همراه است. همانطور که در بخش قبل ذکر شد، اکنون کاملاً ضروری است که وب سایت شما برای مشاهده موبایل بهینه شده باشد. این بدان معنا نیست که شما به یک وبسایت کاملاً جدید و مجزا برای دستگاههای تلفن همراه نیاز دارید، بلکه فقط باید با دستگاههای مختلف تلفن همراه سازگار شود. این طراحی واکنشگرا نامیده میشود. طراحی وب سایت ریسپانسیو به وب سایت شما اجازه میدهد تا تغییر کند و با اندازههای مختلف صفحه نمایش سازگار شود، خواه یک رایانه رومیزی کامل، تبلت یا تلفن همراه باشد.
بهینه سازی موتورهای جستجو
اگر یک وب سایت زیبا در موتورهای جستجو پیدا نشود، هیچ فایدهای ندارد! وب سایت شما نیاز به یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو و پیاده سازی دارد. مشتریان و بازدیدکنندگان شما در حال حاضر به دنبال خدمات شما هستند! اگر وب سایت شما ظاهر نشود، کسب و کار ارزشمند خود را از دست دادهاید. برای اینکه وب سایت شما در موتورهای جستجو ظاهر شود، وب سایت شما باید با یک استراتژی موتور جستجو ساخته شود و به گونهای ساخته شود که موتورهای جستجو بدانند وب سایت شما در مورد چیست.
لیست خدمات واضح
این واضح به نظر میرسد، اما من میبینم که مشاغل هر روز در این زمینه شکست میخورند! بسیار ساده است، شما باید مطمئن شوید که خدمات شما به وضوح فهرست شده است تا هم موتورهای جستجو و هم بازدیدکنندگان بدانند که کسب و کار شما چه خدماتی را برای آسان کردن آن ارائه میدهد، در غیر این صورت دوباره کلیک کرده و رقیبی پیدا میکنند. شما نمیخواهید که بازدید کننده مجبور باشد چیزی را که به دنبال آن است خیلی سخت جستجو کند.
طراحی وب سایت حرفهای و بصری جذاب
مشتری بالقوه شما تنها پس از چند میلی ثانیه بر اساس طراحی وب سایت شما در مورد استخدام خدمات شما تصمیم میگیرد. بنابراین مهم است که کسب و کار شما طراحی وب سایت حرفهای داشته باشد و باعث ایجاد اعتماد در بین بازدیدکنندگان شود و باعث شود که احتمال بیشتری وجود داشته باشد که شما را نسبت به رقیب انتخاب کنند. یک وب سایت خوب طراحی شده همچنین مخاطبان هدف شما را درگیر میکند و آنها را برای مدت طولانیتری در وب سایت شما نگه میدارد و به بهینه سازی موتورهای جستجو کمک میکند.
محتوای جدید وب سایت منظم
شما باید به وبسایت مانند نگهداری از یک ماشین فکر کنید، هر چه بیشتر از آن مراقبت کنید، عملکرد بهتری دارد. علاوه بر بهروزرسانیهای منظم چارچوب (مخصوصاً وردپرس)، امنیت و میزبانی، که توسعهدهنده وب شما باید در هزینه خدمات خود مراقب آنها باشد، همچنین باید محتوای تازهای را به وبسایت اضافه کنید. این کار بازدیدکنندگان را از محتوای مفید جدیدی که میتوانند هضم کنند راضی نگه میدارد، اما همچنین به گوگل و سایر موتورهای جستجو سیگنال میدهد که وب سایت شما به روز و مرتبط با کاربرانش است. از این گذشته، SERP ها مانند گوگل یک ارائه دهنده خدمات هستند و میخواهند تنها با نشان دادن وب سایتهایی که به روز و مرتبط با کاربرانشان هستند، بهترین خدماتی را که میتوانند ارائه دهند.
پستهای وبلاگ
ایجاد پستهای وبلاگ یک راه عالی برای تازه و به روز نگه داشتن وب سایت شما است. میتوانید پستهای منظمی درباره بهروزرسانیهای مرتبط با صنعت یا کسبوکار خود ایجاد کنید که فکر میکنید برای بازار هدف شما مفید باشد. آنها همچنین یک شاخص اضافی عالی برای بازدیدکنندگان ارائه میدهند که شما در صنعت خود یک مرجع هستید و همچنین بسیار دوستدار SEO هستید! امروزه اکثر پلتفرمهای وب سایت با یک پلتفرم وبلاگ نویسی یکپارچه ساخته میشوند که محبوبترین آن وردپرس است که ایجاد پستهای وبلاگ منظم برای تجارت خود و به روز نگه داشتن وب سایت خود را بسیار آسان میکند.
سئو
شما همچنین باید موتورهای جستجو را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مرتبط بدون استفاده بیش از حد از آنها در محتوای پست وبلاگ خود استفاده میکنید، یعنی تمام خطوط پست وبلاگ خود را با کلمات کلیدی مشابه پر نکنید! برای شروع خوب نمیخواند و موتورهای جستجو شما را جریمه میکنند. برخی از محتوای شما به عنوان یک کلمه کلیدی در محتوای خود عمل خوبی در نظر گرفته میشود. همچنین سعی کنید عنوان را جذاب کنید اما در صورت امکان از کلمات کلیدی نیز استفاده کنید، اما ابتدا آن را برای کاربر و در مرحله دوم برای موتور جستجو قابل خواندن کنید.
CRM یکپارچه
به عنوان یک تجارت مبتنی بر خدمات، بدون شک از نوعی سیستم CRM (سیستم مدیریت ارتباط با مشتری) برای مدیریت و به روز نگه داشتن اطلاعات و جزئیات مشتری استفاده میکنید. این شامل اطلاعاتی مانند خدمات ارائه شده، وضعیت شغلی، صورتحساب، وضعیت سرنخ، بلیطهای پشتیبانی و غیره است. با این حال، اغلب اوقات متوجه میشویم که سیستم CRM یک کسبوکار یک پلتفرم مستقل است که بدون هیچ گونه اتوماسیون یا ادغام وبسایت، به صورت داخلی مدیریت میشود. ادغام وب سایت خود با CRM به میزان زیادی کارایی را بهبود میبخشد، کارهای تکراری را کاهش میدهد و به ساده سازی کسب و کار شما کمک میکند.