مقالات آموزشی

آشنایی با چند مثال کلیدی و توضیحاتی در خصوص رپورتاژ

مفید بود؟

فارغ از تمامی تبلیغات و مطالب منتشر شده کم تر کسی است که واقعا مفهوم رپورتاژ را بداند. سایت معتبر Copyblogger.com آماری نشر داده که در واقع نتایج حاصل از یک نظر سنجی در سال 2014 می باشد و به شرح زیر است:
49 درصد افراد(پاسخ دهندگان به نظرسنجی) درکی از رپورتاژ یا Advertorial نداشته اند؛
24 درصد افراد واژه ی رپورتاژ به گوششان خورده بود اما ذهنیتی نداشتند؛
24 درصد دیگر افراد کمی راجع به رپورتاژ می دانسته اند؛
و تنها 3 درصد افراد کاملا با مفهوم رپورتاژ آشنا بوده اند.
با توجه به این آمار این طور به نظر می رسد که پرداختن به مصداق های رپورتاژ کار مناسبی به حساب می آید و در این مطلب قصد داریم همین کار را انجام دهیم. با ما همراه باشید تا پرده از رخسار مرموزِ رپورتاژ برکشیم.

1. رپورتاژ کاغذی(Print advertorials)

کلاسیک ترین قالب نشر رپورتاژ چاپ کاغذی است. توجه داشته باشید که وقتی از چاپ کاغذی سخن می گوییم منظور تمامی حوزه های نشر فیزیکی است. اعم از نشریات و مجله ها و حتی چاپ بنر و گرافیک.
باری؛ عیار یک رپورتاژِ چاپی آن جا مشخص می شود که توانایی تشخیص آن با یک مقاله ی عادی وجود نداشته باشد. یعنی اینکه کار به قدری هنرمندانه تولید شده باشد که اصطلاحا با سایر مطالب رایج “مو نزند”. مثل سیبی که از وسط به دونیم تقسیم می شود.
اگر به دنبال یک مثال فوق العاده می گردید رپورتاژ معروفِ Guinness guide to oysters را بررسی کنید.

2. رپورتاژهای آنلاین

یک وب سایت خبری معروف را مجسم کنید. به جای اینکه تبلیغات شما در انتهای صفحه ی سایت چشمک بزند و روی اعصاب مخاطب راه برود؛ برند شما یک واحد خبری، تحلیلی یا نقدی از آن سایت را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال اگر برند شما به حوزه ی ورزش تعلق دارد، می توان لابه لای خبرهای البسه ی تیم های حاضر در جام جهانی فوتبال، مقاله ای کار کرد که تولیدی های داخلی را معرفی کند و امکاناتی که آن ها دارند.
منظور این است که رپورتاژ آنلاین یک مقاله ی مستند است نه تبلیغ و قرار دادن لینک شما در سایتی معروف!

3. رپورتاژهای تصویری

ویدئوهای تصویری می توانند رپورتاژهای فوق العاده ای باشند. یوتوب، آپارات و حتی کانال های تلگرامی می توانند بستر مناسبی برای نشر رپورتاژهای تصویری باشند. اما دوباره لازم است که یادآوری کنیم؛ رپورتاژ تبلیغ نیست. به عبارت دقیق تر Advertorial با Advertisement تفاوت دارد. در نتیجه به جای معرفی و تعریف و تمجید از خدمات و محصول خود؛ مستند بسازید و مخاطب را قانع کنید ادعای شما صحت دارد. کار را ساده نگیرید، وقت بگذارید و بهترین قالب ممکن را بیابید.

4. محتوای اسپانسر شده (Sponsored content)

منظور از این نوع رپورتاژ محتوایی است که یک انتشارات(سایت، تلویزیون و غیره) خود ساخته است و آن را به دیگر برندها می فروشد (کاری که The onion برای  H&R Blockانجام داده است). این نوع کارها جنبه ی افزایش اعتبار برند یا Brand awareness هم دارند.
در نتیجه اگر مسائل مالی برایتان خیلی مساله نیست روی برندهای معتبر برای این نوع همکاری تمرکز کنید.

5. تک اسپانسری(Single-Sponsor issues)

تا به حال پیراهن تیم های فوتبال را از این منظر بررسی کرده اید؟ به عنوان مثال روی پیراهن بارسلونا یا رئال مادرید چه نامی نقش بسته است؟ آدیداس، پوما یا نایک. این برندهای معروف در ازای قرارگرفتن نام خود پیراهن های یک تیم فوتبال را تامین می کنند و این کار انحصار دارد. گاهی لازم است که تمامی یک انتشارات را از آن خود سازید.
معروف ترین مثال عینی در سال 2005 برای تمامی 18 صفحه ی نیویورکر اتفاق افتاده است. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به نوشته های Stuart Elliot wrote مراجعه کنید.

6. استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی

تا به حال به اشتراک گذاری در فیسبوک و promote توییت در توییتر فکر کرده اید؟ اگر بتوانید در چارچوبی حرفه ای کار کنید نتیجه فوق العاده و شگفت انگیز خواهد بود.
اما به خاطر داشته باشید که بازهم محتوای تولیدی شما باید قالب مستند داشته باشد!

اگر بخواهیم به یک جمع بندی بپردازیم باید به این نکته اشاره ی ویژه داشته باشیم که راز موفقیت در تولید رپورتاژ حفظ کلاس و شخصیت محتوا است. به هر میزان که حرفه ای، فکر شده و به دور از شعارزدگی عمل شود، کار نتیجه ی بهتری را در اختیار خواهد گذاشت.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.