اگر تا به حال در دنیای تبلیغات بوده اید نمی شود که حداقل چندین بار واژه ی رپورتاژ(Advertorial) را نشینده باشید.
در این نوشته راجع به رپورتاژ به طور کلی و سه مزیت بزرگ آن سخن خواهیم گفت.
حتما می دانید که واژه ی Advertorial به معنی رپورتاژ، خود ترکیبی است از دو عبارت Editorial و Advertisement در نتیجه با پدیده ای مواجهیم که کمی در فضایی سیال بین دو ماهیت تبلیغاتی و مستند معلق است. به بیان دقیق تر اگر قرار است یک رپورتاژ سر از نشریات کاغذی(روزنامه و مجله و غیره) در آورد باید شبیه یک مقاله ی عادی از نگاه یک نویسنده به مسائل نگاه کند؛ اگر هدف یک رپورتاژ تلوزیونی است کار باید شبیه یک مستند تهیه شده باشد و در رادیو بحث به صورت یک پادکست در خلال صحبت های دو یا چند نفر متولد می شود. این که چگونه می توان یک محتوای با کیفیت و قابل اتکا تولید کرد که بتوان آن را رپورتاژ نامید حکایتی است دیگر و در حوصله ی این نوشتار نمی گنجد اما اگر به دنبال شناخت فواید و امتیازت حاصل از تهیه ی یک رپورتاژ قدرتمند هستید سطرهای پیش رو کاملا مطابق با خواست شما طراحی شده است.
1. جلب مخاطب
توجه کرده اید که تبلیغ یا Advertisement چگونه کار می کند؟ راز موفقیت تبلیغات در برجسته سازی و اغراقِ محصول یا خدمات است. یک نفر فلان نوشیدنی را استفاده می کند و قهرمان دوندگی می شود، دیگر که مشکل ریزش مو دارد ناگهان زیباترین گیسوان دنیا را می یابد و از این دست. اگرچه که تبلیغات خود کیفیت و مزیت های مربوط به خود را دارند و درجای خود قابل استفاده و فوق العاده مهم به کار بسته می شوند اما به دلیل قرار گرفتن در چارچوبی غیر واقعی نمی توانند اعتماد مخاطب را جلب کرده و در راستای تغییر نگرش او گام بردارند.
اما رپورتاژ این گونه نیست، به بیان دقیق تر Advertorial قالبی است که به طور واقعی اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب قرار می دهد، فکت هایی علمی و قابل استناد که مهر تاییدی هستند بر صداقت و مدعای یک برند. با توجه به ارتقای سطح آگاهی عمومی اگر در استراتژی مارکتینگ خود جایی برای رپورتاژ باز نکرده باشید باید گفت که کمیت کار لنگ می زند و آن طور که باید جلب مخاطب صورت نخواهد پذیرفت.
2. افزایش سطح درک و دانش مخاطب
با استفاده از ماهیت جداب و مفیدِ رپورتاژ شما مخاطب را جذب کرده اید و بخش اعظم کار انجام گرفته، یعنی شما مخاطبینی دارید که به مطالب شما اعتماد کرده اند و اخبار و اطلاعات را از کانال ارتباطی شما در یک زمینه ی خاص دنبال می کنند. واقعا معتقدید در حوزه ی کاری خود بهترین یا حداقل یکی از بهترین ها هستید؟ بسیار خب این موضوع را در رپورتاژ مطرح کنید اما نه به شیوه ی تبلیغاتی.
مطلب را بیشتر باز می کنیم، فرض کنیم شما در زمینه ی ارائه ی خدمات آرایشی مشغول به کارید، برند شما گران تر است چون یک سری ویژگی ها دارد که در دراز مدت سبب ارتقای سلامت و شادابی پوست می شود. در رپورتاژ های خود باید اطلاعات و روش های شناسایی لوازم آرایشی با کیفیت و استاندارد را بیان کنید، منافع و فوایدی که از به کار گرفتن این دست از محصولات حاصل می شود را تبیین کنید و در آخر به مضرات گونه های غیر استاندارد گریزی بزنید، بسیار خب، حالا مخاطب شما کسب دانش کرده و اگر واقعا شما یکی از خوب های حوزه ی مذکور هستید خود به خود شما را انتخاب خواهد کرد.
3. رپورتاژ فروش را افزایش می دهد
تکراری است اما باید دوباره(چندباره) بگوییم: یک رپورتاژ حاوی اطلاعاتی است مفید، جامع و کاربردی پیرامون یک محصول یا خدمات. بسیار خب اگر جنبه های مثبت و منفی کار به خوبی ارائه شده باشند و کار کیفیت لازم را داشته باشد نا خودآگاه مراجعه به برند و کسب کار مورد نظر فزونی می یابد و هدف اصلی و ابتدایی که کسب درآمد است محقق می شود.
تصویری نو ارائه دهید
همان طورکه در مقدمه بیان شد این مقاله صرفا در مقیاسی کلی به فواید رپورتاژ پرداخت و فرض بر این بود که از قبل راجع به یک کار استاندارد و سطح بالا سخن گفته می شود. برای اشراف بر چند و چون ایجاد یک رپورتاژ با کیفیت سایر مطالب را مطالعه فرمایید و بسیار خوشحال می شویم اگر نکات نقطه نظر یا سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.
به خاطر داشته باشید رپورتاژ می تواند تصویری نو، جدید و امروزی از شما ارائه دهد.