محتوای صوتی چیست؟ و چه معنی در تجارت شما دارد؟
در فضای محتوای دیجیتال روند رو به رشدی وجود دارد و این امر ارزش آن را دارد که از منظر بازاریابی به آن وارد شوید. در اینجا ما در مورد صوتی که شما در محتوای ویدئویی خود استفاده میکنید صحبت نمیکنیم زیرا این امر یک موضوع کاملاً جداگانه است بلکه در مورد بازاریابی محتوای صوتی صحبت میکنیم. محتوای صوتی چیست؟ محتوای صوتی متشکل از ترکیبی از اصوات و کلمات است که باهم اطلاعات را ایجاد کرده و توسط شنوندگان داده، استفاده میشود.
به همین دلیل است که در ادامه قصد داریم در مورد انواع محتواهای صوتی یا همان پادکست صحبت کنیم و به ضرورت آموزش تولید محتوای صوتی برای پیشرفت در امر بازاریابی اشارهکنیم. محتوای صوتی به دلیل آسان بودن تعامل با آن، با محتواهای ویدیویی و متنی تفاوت دارد. این نوع محتوا منفعلتر از کلمات ویدئویی و نوشتاری است زیرا شما برای گوش دادن به آن مجبور نیستید یکجا بنشینید. در عوض، میتوانید به هرکجا که میروید چه در سالن ورزشی، چه در اتومبیل، چه در خانه و چه در انجام کارهای منزل یا بیرون از منزل، به آن گوش دهید.
نمونههای محتوای صوتی چیست؟
در زیر فهرستی از برترین انواع محتوای صوتی ذکرشده است.
- پادکست
- کتاب صوتی
- جستجوی صوتی
- تبلیغات صوتی
- گزینههای جایگزین بازاریابی صوتی
معیارهای لازم برای اینکه چگونه تولید محتوا کنیم؟
در این بخش از مقاله، ما قصد داریم روشهای امتحان شده و واقعی برای تولید محتوای محرک و جذاب را برای شما بیان کنیم. همچنین عناصر اساسی برای داشتن یک وبسایت موفق را نیز برای شما توصیف میکنیم و در ادامه به آموزش تولید محتوای صوتی که یکی از انواع محتواهای یک وبسایت است، میپردازیم. محتوایی که شما تولید میکنید باید بهاندازهای جذاب باشد تا مخاطبان شما بهطور مداوم از سایت شما بازدید کرده و منتظر انتشار محتوای بعدی شما باشند.
یکی از مواردی که باید برای تولید محتوا به آن دقت نمایید، توجه به علایق بازدیدکنندگان وبسایت شما است و به این سؤال بپردازد که چه چیزی برای آنها مفید است و چگونه میتوان تجارت خود و زندگی مردم را بهبود بخشید. برای تحقق این امر، محتوای قوی باید در قالب محصولات، خدمات و ویژگیهای عقلانی تولید شود. این در حالی است که این محتوا بهطور مداوم باید در حال پیشرفت باشد.
برای اینکه بدانیم چگونه تولید محتوا کنیم، در ادامه برای شما بهترین روشهای تولید یک محتوای خوب، جذاب و محرک را بررسی نمودهایم. بدون تردید از این روشها میتوان برای تولید انواع محتواهای صوتی نیز استفاده نمود و با استفاده از آن به آموزش تولید محتوای صوتی نیز پرداخت.
روشهای آموزش محتوا نویسی
برای تولید یک محتوای جذاب و مناسب روشهای مختلفی وجود دارد. در زیر به چند روش مهم و کاربردی بهمنظور آموزش محتوا نویسی، اشارهشده است:
- در ارتباط با موضوع خود از کتابها و نشریات مربوطه استفاده کنید و خلاصه مطالبی را که خواندهاید، بنویسید و ایدههای خود را مستند کنید.
- با کمک دیگران ایدههای نو و خلاقانه بدهید. یک گروه از مشاوران معتمد را دور خود جمع کنید. عضویت در یک گروه متفکر و قدرتمند و داشتن مشاوران معتمد، راهی عالی برای بهبود ایدهها و خلاقیتهای فکری شما است.
- برای پیشرفت کاری خود سرمایهگذاری کنید.
- در مورد فرضیات اساسی سؤال کنید. این نهتنها شامل فرضیات خود شما است بلکه در مورد مشاوران و مشتریان شما نیز صدق میکند. با این کار شما بینش جدیدی کسب میکنید تا به راهحلهای مناسبتری برسید.
- نگاه متضاد داشته باشید. درباره مزایا و معایب یک موضوع بحث کنید.
- یک داستان بسازید. استفاده از یک داستان برای انتقال یک مفهوم خاص، ما را مجبور به توسعه ایدههای خود برای کارآمدتر کردن آن میکند.
- شبکههای اجتماعی. زمانی که به انجمنهای آنلاین مؤثر و هوشمند میپیوندید، ممکن است بهسرعت از آنچه در مورد آن سؤال و بحث میشود، دانش کافی را کسب کنید و همچنین از روشهای مختلف آموزش تولید محتوا ازجمله آموزش تولید محتوای صوتی آگاهی پیدا کنید. همچنین راههای لازم برای آموزش محتوا نویسی را نیز بیاموزید.
روشهای آموزش تولید محتوای صوتی
روشهای مختلفی برای آموزش تولید محتوای صوتی وجود دارد. آنچه مهم است کارآمدی این روشها و ساده بودن یادگیری آن است.
اولین مرحله برای آموزش تولید محتوای صوتی این است که برنامه کاملی از بهترین برنامههای رایگان تولید محتوای آنلاین که توسط متخصصان و مربیان صوت تهیهشده است را بیاموزید. این برنامه شامل تولید موسیقی و مهندسی صدا، میکس و مسترینگ، تولید موسیقی الکترونیکی، ترکیب صدا، نمونهبرداری و مهندسی صوت زنده است.
دومین مرحله آموزش تولید محتوای صوتی، استفاده از محتواهای رایگان برنامههای کامل یادگیری صوتی که توسط متخصصان صدا تنظیمشده، است.
سومین مرحله آموزش تولید محتوای صوتی این است که مهارتهای اصلی شنوایی خود را بهبود ببخشید و مانند یک فرد حرفهای تولید صدا کنید.
مرحله آخر آموزش تولید محتوای صوتی، ایجاد موسیقی است. در کنار آن میتوان ضبط، میکس و مسترینگ را نیز یاد گرفت.
موارد دانلود رایگان آموزش تولید محتوا
با استفاده از دانلود رایگان آموزش تولید محتوا، میتوان کلیهی مراحل تولید محتوای صوتی را با کمترین هزینه آموخت. یکی از این موارد دانلود رایگان، کتابهای تولید محتوا است. ازجمله این کتابها که در ارتباط با آموزش تولید محتوای صوتی هستند در زیر ذکرشده است:
- کتاب تولید محتوا آنهم به سبک حرفهای
- کتاب تولید محتوا آنهم بر اساس استانداردهای گوگل
- کتاب تولید محتوا برای سایت
- کتاب کاربر تولید محتوا
- کتاب نحوهی تولید محتوای باکیفیت برای سایت
- کتاب تولید محتوای دیجیتال
- کتاب تولید محتوای همیشهسبز برای گوگل
برخی از روشهای دیگر آموزش تولید محتوای صوتی به صورت رایگان، دانلود فیلمهای آموزشی مربوط به آن است. برخی از سایتها در ایران به صورت رایگان کلیپهای آموزش تولید محتوای صوتی را در اختیار نویسندگان و تهیهکنندگان آن قرار میدهند. در این کلیپهای ویدیویی علاوه بر آموزش تولید محتوای صوتی، روشهای بازاریابی از طریق آن نیز به مخاطبان آموزش داده میشود.
چند روش تولید محتوای آموزشی
با تغییر سبک زندگی مردم و پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از اینترنت، نحوه تحقیق کردن افراد تغییر کرده است. اکنون در عصر اطلاعات هستیم، جایی که افراد برای یافتن پاسخ سؤالات خود از اینترنت کمک میگیرند و اینجا است که روش تولید محتوای آموزشی در بستر دنیای مجازی خودنمایی میکند. در این خصوص شما باید به برنامه بازاریابی محتوای خود، مانند اتومبیل خود و به محتوای آموزشی آن، بهعنوان سوخت آن نگاه کنید. برای آموزش تولید محتوای صوتی یا هر نوع محتوای دیگر در بستر مجازی باید به شش نکته زیر توجه نمود:
- محتوای با کیفیت ایجاد کنید
- یک داستان مفید بگویید
- محتوایی تولید کنید که با آن بتوانید یک ایده یا تفکری نو در مردم ایجاد کنید
- تجربه محتوا را شخصی کنید
- مخاطبین تحصیلکرده خود را نگهدارید
یکی از روشهای تولید محتوای آموزشی استفاده از اپلیکیشنهای مختلف در این زمینه است. عامل مؤثر دیگر داشتن تخصص در زمینه تولید محتوای آموزشی موردنظر شما است. روش دیگر تولید محتوای آموزشی استفاده از نرمافزارهای آموزشی است. تولید محتوای آموزشی ویدیویی، تولید محتوای آموزشی الکترونیکی دینامیک و تولید محتوای آموزشی صوتی از دیگر روشهای تولید محتوای آموزشی است.
مهمترین نکته در تولید محتوا برای پادکست
برای تولید محتوا برای پادکست، مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کنید، انتخاب موضوع مناسب است. انتخاب موضوعی که دوست دارید در مورد آن صحبت کنید، سنگ بنای پادکست است. این مسئله حتی در آموزش تولید محتوای صوتی اولین چیزی هست که باید به علاقهمندان تولید محتوا آموزش داده شود. انتخاب موضوع مناسب نهتنها به شما در تولید محتوای جذاب کمک میکند بلکه عامل کلیدی در ایجاد مداوم قسمتهای جدید برای لذت بردن پیوسته مخاطبان از محتوای شما است.
اگر در تلاش برای جذب مخاطب هستید ولی موفق نشدهاید، یک قدم به عقب برگردید و موضوع پادکست خود را مرور کنید و اگر به این نتیجه رسیدید که مشکل از موضوع شما است، بهتر است پادکست جدیدی را بر اساس موضوعی که دوست دارید شروع کنید تا اینکه به چیزی بپردازید که مخاطبان شما را خسته میکند. اگر نمیتوانید پادکستی بسازید که همه را خشنود کند. بهتر است تمرکز خود را بر روی شنوندگان خاص بگذارید که بیشترین ارزش را برای محتوای شما قائل هستند.
عوامل مؤثر بر هزینه تولید محتوای صوتی
برندهای بزرگ در حال حاضر سرمایهگذاری زیادی در زمینهی بازاریابی صوتی انجام میدهند و تخمین زده میشود که هزینه بازاریابی صوتی این برندهای بزرگ در سال 2020 از 20 میلیارد دلار نیز بگذرد. هر نوع تولیدکنندهای میتواند برای پیشرفت شرکت خود در امر بازاریابی از محتوای صوتی استفاده کند اما قبل از آن میخواهد بداند که هزینه تولید محتوای صوتی چقدر است؟ و این هزینه تحت تأثیر چه عواملی است؟ هزینه تولید محتوای صوتی تحت تأثیر عوامل زیر است:
- نوع محتوای تولیدشده
- میزان کیفیت محتوا
- داشتن تجربهی عملی و سابقهی انجام کار
- استفاده از نویسندگان متخصص و باتجربه
- میزان حجم محتوای درخواستی
- زمان تحویل
قیمت تولید پادکست
نوع تجهیزاتی که برای تولید پادکست استفاده میشود عامل مهم تعیینکننده قیمت تولید پادکست است. مطمئناً کیفیت تجهیزاتی که در ضبط استفاده میشود کیفیت پادکست تولیدی را تضمین میکند. وقتی از موسیقی در تولید پادکست استفاده میکنیم تأثیرگذاری آن را دوچندان میسازیم. در نتیجه قیمت تولیدی آن افزایش مییابد. اگر میخواهید از پادکست خود درآمد کسب کنید، برای تولید یک پادکست خوب به سرمایه کافی نیاز خواهید داشت.
در اینجا چند مورد از آیتمهایی که در قیمت تولید پادکست مؤثر هست بیانشده است:
تجهیزات: از میکروفون گرفته تا ضبط کننده
نرمافزار: از میزبانی رسانه تا ویرایش بستهها
پوشش هنری: طراحی گرافیکی برای نشان دادن نمایش شما
موسیقی و FX: طراحی صدا برای نشان دادن نمایش شما