چگونه می توان اینفوگرافیک های منحصر به فردی ایجاد کرد؟ از بهترین روش هایی که در این مطلب در اختیار شما می گذاریم استفاده کنید تا به مخاطبان خود آموزش دهید و آن ها را با خود درگیر کنید.
اگر قصد دارید مخاطبان خود را درگیر محتوای خود کنید و محتوا برای آن ها مفید باشد پیشنهاد می کنیم حتما تصاویری را به محتوای خود اضافه کنید. اینفوگرافیک ها بهترین محتواهای تصویری هستند که می توانند به بازاریابی محتوا کمک کنند اما چگونه می توان با این عنصر محتوای منحصر به فردی منتشر کرد؟
پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه نوشتن محتوا برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری
را مطالعه نمایید.
در تاریخ 25 سپتامبر وبینار استفانی مانسو مدیر استراتژی محتوا در مورد بهترین شیوه های ایجاد اینفوگرافیک سخنرانی کرد. در این مطلب خلاصه ای از این وبینار آورده شده است.
اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک به مجموعه ای از تصاویر، نمودارها و متنی گفته می شود که درک مطالب را آسان تر می کند. در ساده ترین شکل اینفوگرافیک شامل یک تصویر،صفحه وب طولانی، نمودارها یا متنی کوتاه است. معمولا از متنی کوتاه استفاده می شود و ساختار آن به گونه ای است که به آسانی قابل درک باشد. کلمه اینفوگرافیک از دو کلمه اطلاعات و گرافیک ساخته می شود.
انواع اینفوگرافیک
انواع مختلفی از ایفوگرافیک ها وجود دارد که هریک از آن ها به نحوی محتوا را تعریف می کنند. انواع متداول اینفوگرافیک ها را در زیر اورده ایم:
تجسم داده ها
تجسم داده ها شامل نقاط داده ای هستند که نتایج حاصل از نظرسنجی ها یا روندهای مشخص شده می باشند. تجسم داده ها دقیقا همان مفاهیمی را انتقال می دهد که از نام آن مشخص است به عبارتی دیگر داده ها را بصری تر، قابل فهم تر می کند.
طراحی اطلاعات
طراحی اطلاعات همیشه شامل داده ها و نمودارها نیست بلکه مفاهیم یک داستان را سازماندهی می کند. این اطلاعات اغلب در نمودارهای جریان استفاده می شود.
اینفوگرافیک مقاله
اینفوگرافیک مقاله اغلب توسط نشریات مورد استفاده قرار می گیرد و غنی تر از اینفوگرافیک های سنتی هستند. معمولا در جاهایی که داده ها با گرافیک و متن طولانی همراه می شوند کاربرد دارد.
این نوع از تصاویر گاهی اوقات به دلیل تبلیغاتی بودن محدود می شوند بنابراین اگر قصد کپی کردن دارید مراقب اندازه ی آن باشید.
چگونه برای ایجاد اینفوگرافیک ها اطلاعات جمع آوری کنیم؟
ابتدا نوع داده های مورد استفاده ی خود را برای ایجاد اینفوگرافیک ها مشخص کنید تا به شما کمک کند بتوانید داستان بهتری ارائه دهید. این که بدانید اینفوگرافیک شما از چه داده هایی پشتیبانی می کند به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید محتوای بهتری داشته باشید. می توان این داده ها را از منابع آنلاین یا مطالعات انجام شده به دست آورد.
از اطلاعات مشتریان خود الهام بگیرید
اغلب داده های اختصاصی به عنوان منبعی استفاده نشده در دسترس هستند. توجه به این داده ها برای کسب موفقیت یا شکست می تواند داستان شما را منحصر به فرد کند. همچنین منابعی که با نام برند شما مرتبط هستند شانس شما را برای اشتراک گذاری افزایش می دهند زیرا دارای اعتبار بالایی هستند.
استناد به کارشناسان متخصص
همیشه استفاده از نظرات کارشناسان متخصص مفید است.
منابع استفاده شده را ذکر کنید.
اگر در وبلاگ خود از سایر منابع استفاده می کنید حتما منبع آن را ذکر کنید. چنانچه در وبلاگ خود از نقل قولی استفاده کردید و منبع آن را ذکر نکردید حتما در مورد منبع آن تحقیق کنید و آن را ذکر کنید. سعی کنید از منابع معتبر استفاده کنید تا اطلاعات اشتباهی منتشر نکنید. برای اطمینان از صحت تحقیقات خود سوالات زیر را در نظر داشته باشید:
آیا نویسنده منبع معتبر است؟
آن ها چه کسانی هستند؟ آن ها چه کمکی به کسب و کار شما کرده اند؟
وب سایت آن ها چه خدمات یا محصولاتی را ارائه می دهد؟ هدف سازمان چیست؟
آیا خارج از سایت نویسنده نام نویسنده در سایر وب سایت ها هم ذکر شده است؟
آیا آن سایت ها مربوط به یک سازمان معروف هستند؟
از تحقیقات خود برای تولید محتوا استفاده کنید.
تحقیقات شما حائز اهمیت می باشد زیرا می تواند نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. سعی کنید تصاویر را با داده ها ترکیب کنید تا محتوای با ارزشی داشته باشید.
ابزارهای جمع آوری، سازماندهی و همکاری در زمینه تحقیقات:
– گوگل داکس
– نرم فزار evernote: ابزاری رایگان که همکاری، اشتراک گذاری، کامپایل مطالب و یادداشت های وب را آسان می کند.
– نرم افزار یادداشت Good Notes: این ابزار غیر رایگان به شما امکان یادداشت برداری و طراحی ایده ها یا طرح های اولیه را می دهد.
– نرم افزار Scrivenr: نرم افزاری غیر رایگان برای تحقیق، نوشتن، جمع آوری داده ها و سازمان ها به کار می رود.
چگونه اینفوگرافیک خود را طراحی کنیم؟
بعد از تکمیل تحقیقات نوبت به مرحله طراحی می رسد.
1- طراحی را با مخاطب مشخصی شروع کنید.
مانند همه محتواهایی که تهیه می کنید تعیین مخاطب باید اولویت طراحی شما باشد. از خودتان سوال کنید:
آن ها چه کسانی هستند؟
اینفوگرافیک شما چگونه باعث افزایش اطلاعات آن ها می گردد؟
دانستن جواب این سوالات به شما کمک می کند تا داستان مناسبی تهیه کنید و داده های مهمی را برای مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
2- سبک طراحی خود را مشخص کنید.
زمانی که مخاطبان شما مشخص شدند آنگاه بهتر می توانید برای آن ها محتوا ایجاد کنید تا بهترین تاثیر را داشته باشد. دانستن سبک اینفوگرافیک به نحوه برنامه ریزی اجرای طرح و محتوا کمک شایانی می کند تا بتوانید با استفاده از منابع موجود انتظارات واقع بینانه ای در مورد زمان تکمیل آن داشته باشید.
3- چارچوب بصری برای خود ایجاد کنید.
بعد از تعیین مخاطب و سبک طراحی بایستی یک چارچوب بصری برای خود تعیین کنید. استفاده از تمام استراتژی های محتوا به شما کمک می کنند تا طرحی را برای بیان بهتر داستان ارائه دهید. با توجه به منابع موجود همه ی این موارد ممکن است به عهده ی شما باشد و مشکلی هم ندارد. هر فردی می تواند اینفوگرافیک های عالی را طراحی کند ولی داشتن چارچوب مشخص برای این کار موفقیت شما را تضمین می کند و شما را به مراحل پایانی نزدیک می کند.
ابزارهای ایجاد چارچوب های بصری
ابزارهای مختلفی برای ایجاد چارچوب بصری وجود دارد که می توان از ان ها استفاده کرد. هر طراح با توجه به اولویت ها از آن ها استفاده می کند. طراحی اسکچ، ابزار بالزامیک، ادوبی اکس دی از جمله ابزارهایی هستند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.
4- معیار اصلی موفقیت خود را فراموش نکنید.
در ابتدا باید شما معیار اصلی موفقیت خود را با توجه به اینکه اینفوگرافیک خود را در یک پست، صفحه فرود یا یک ایمیل قرار می دهید، مشخص کنید. انتخابی عاقلانه ای داشته باشید تا موفقیت مناسبی برای اینفوگرافیک خود کسب کنید. شما باید در نظر داشته باشید که هدف اصلی این بخش چیست و همچنین چگونه می تواند مخاطب را تحت تاثیر بگذارد.
اگر آنها در مرحله خرید کارایی لازم را ندارند بنابراین آماده تحویل نیستند بنابراین بهتر است از آن ها در پست های وبلاگ به کار ببرید.
5- عنوان و سرفصل جذابی ایجاد کنید.
زمانی که طراحی اینفوگرافیک شما به پایان رسید نوبت به جذب ترافیک است. مجدد می توانید اینفوگرافیک های خود را در وبلاگ یا صفحه ای از سایت یا صفحه ای از پلت فرم های مانند eloqua، Marketo یا Hubspot قرار دهید.
صرف نظر از اینکه کجا کاربرد دارد باید سرفصلی قانع کننده داشته باشید که بیانگر این باشد که اینفوگرافیک در مورد چیست و هم چنین شامل نسخه مقدماتی برای ارائه محتوا و ارزش آن باشد.
6- راه های اشتراک گذاری محتوا را فراهم کنید.
بعد از آماده شدن محتوا نوبت به اشتراک گذاری آن است تا آن را در انواع شبکه های اجتماعی مانند توییتر و پینترست به اشتراک بگذارید تا از آن ها لینک دریافت کنید. برای فایل خود نام مناسبی تعیین کنید تا بهتر جستجو شود و هم چنین از کلمات کلیدی و عنوان های جذاب استفاده کنید.
در صورت امکان از عناصر اشتراک گذاری اجتماعی بهره ببرید تا به آسانی بتوانید کنترل کنید پیام هایی که در رسانه های اجتماعی منتشر می شوند و هم چنین تصاویری که در توییتر یا فیس بوک به اشتراک گذاشته می شوند.
چگونه می توان اینفوگرافیک های تعاملی را به اینفوگرافیک خود اضافه کرد؟
اینفوگرافیک های تعاملی محتوایی هستند که کاربر می تواند آن را ویرایش کند و با آن ها تعامل داشته باشد. پلتفرم هایی برای ایجاد این نوع محتوا وجود دارد. برای ایجاد سریع اینفوگرافیک های تعاملی می توان از پلتفرم ها استفاده کرد و هم چنین می توانید توسط کد این کار را انجام دهید. مقیاس بندی آن کاری چالش برانگیز است ولی می توانید آن را به عنوان گزینه ای در دسترس انجام دهید. بنابراین از چه نوع تعاملی در اینفوگرافیک ها استفاده می شود؟
استفاده از روش های تقسیم بندی برای ایجاد داستان های شخصی
شما می توانید از اینفوگرافیک هایی استفاده کنید که با صفحه بندی آغاز می شوند و سپس کاربران می توانند با تجربه های خود آن را تغییر دهند. به عنوان نمونه، اگر به داده هایی دسترسی دارید که از دو نقش متفاوت در یک صنعت پشتیبانی می کنند می توانید صفحه ای را انتخاب کنید که نقش کاربر را به خوبی توصیف می کند و فقط داده های مربوط به آن را نشان دهد.
دانش حاصل از پاسخ سوالات خود را برای افزایش تعامل افزایش دهید.
داده هایی که در تحقیقات خود جمع آوری می کنید می تواند به مجموعه سوالات درست، غلط یا سوالات چند گزینه ای تقسیم بندی شوند. استفاده از این موارد باعث افزایش تعامل می گردد زیرا همه ی افراد می خواهند دانش خود را در مورد آن موضوع امتحان کنند.
برای انتقال محتواهای دشوار می توانید از اجزای تعاملی استفاده کنید.
اجزای تعاملی شامل کاروسل، محتوای برگه ای و آکاردئون بهره ببرید. همه ی این اجزا مهم هستند زیرا می توان توسط آن ها بدون حذف اطلاعات مهم محتوا را منتشر کرد.
کاروسل: بیشتر اوقات برای توصیف یا نقل قول مورد استفاده قرار می گیرد.
تقسیم بندی محتوا: برای تقسیم بندی معیارها براساس موضوع کاربرد دارد.
آکاردئون: برای متراکم کردن منابع در اینفوگرافیک ها استفاده می شود.
پلت فرم های مناسب برای ایجاد اینفوگرافیک
پلت فرم های تحت وب زیادی برای ایجاد این نوع از محتوا در مقیاس بزرگ وجود دارد. برای نوع ایستا می توان از ابزارهایی مانند canva یا adobe spark استفاده کرد که زمان کمتری نیاز دارند و می توان قالب بندی بیشتری ارائه کرد. اگر به دنبال نرم افزار منحصر به فردی هستید نرم افزار Adobe Illustrator پلت فرم خوبی است.
علاوه براین می توانید از محصولات تعاملی دیگری مانند ScribbleLive استفاده کنید که ابزار مناسبی برای ایجاد محتوای تعاملی در مقیاس وسیع تر است، حتی می توانید برای این کار شخصی را استخدام کنید.
جمع بندی مطلب:
در ادامه چند نکته برای بهبود اینفوگرافیک آورده شده است:
توجه به اموزنده بودن اینفوگرافیک: صرف نظر از اینکه از چه طرحی استفاده می کنید اینفوگرافیک ها باید موضوعی را به خوانندگان آموزش دهند.
با طراحی مطالب را ارائه دهید: اینفوگرافیک ها قطعات محتوایی بصری هستند که با هدف جلب توجه کاربران به نکات مهم است پس تا حد امکان متن را به حداقل برسانید.
ازساختار سلسله مراتب منطقی استفاده کنید: آنچه کاربر مشاهده می کند مهم است پس در مورد به پایان رساندن داستان استراتژیک عمل کنید.
از تغییرات هراس نداشته باشید: با خودتان صادق باشید اگر نتیجه نگرفتید مسیر خود را تغییر دهید.
پرسش و پاسخ
در ادامه مطلب استفانی منسوئو به برخی از سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده است:
سوال: چگونه می توان اینفوگرافیک های متنی ایجاد کرد که توسط موتورهای جستجو قابل خواندن باشد؟
پاسخ: اگر اینفوگرافیک شما یک سبک سنتی و تصویر ثابتی داشته باشد و محتوای متنی کمی داشته باشد در موتورهای جستجو قابل دسترس نمی باشد. پیشنهاد می کنیم از شیوه های بهینه سازی سئو بهره ببرید تا محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. نسخه اصلی ان باید شامل کلمات کلیدی باشد و همچنین برای عنوان صفحه ای که اینفوگرافیک در آن قرار دارد از استراتژی های سئو استفاده شده باشد.
سوال: چگونه اینفوگرافیک خود را ریسپانسیو طراحی می کنید تا در انواع دستگاه ها قابل نمایش باشد؟
پاسخ:ریسپانسیو طراحی کردن اینفوگرافیک های ایستا دشوار است. تقسیم بندی اینفوگرافیک به چندین بخش باعث می شود تا کاربران محتوا را در چند بخش مختلف مشاهده کنند. اطلاع از میزان ترافیک ورودی کاربران از طرق مختلف به شما کمک می کند تا به درستی برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال اگر کاربران موبایل شما زیاد است ابتدا برای موبایل طراحی کنید.
سوال: در مورد ایجاد اینفوگرافیک هایی که می توانید در انواع شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و تبلیغ کنید، در حالی که از دستورالعمل های آنها مانند محدودیت های متن فیس بوک یا اینستاگرام در موارد گرافیکی پیروی می کنید ، چه نکات و تجربیاتی را می توانید به اشتراک بگذارید؟
پاسخ: ما همیشه نسخه های اینفوگرافیک خود را در انواع شبکه های اجتماعی ایجاد می کنیم تا قطعات طولانی تر را تبلیغ کنیم. ایجاد اینفوگرافیک با توجه به محدود 20٪ متن فیس بوک واقعاً دشوار است. پست های اینستاگرام شما باید فقط به یک مجموعه داده محدود شود زیرا برای ارائه این مطالب امکانات بسیار محدود است. به عنوان یک نکته جانبی ، من محتوای جزئی خود را با استفاده از ابزار Text Text Overlay امتحان کرده ام تا بدانم که گرافیک من چند درصد متن دارد، واقعاً ابزاری کاربردی است.
سوال: شما کدگذاری سوالات تعاملی را در اینفوگرافیک را بیان کردید ، اما آیا برنامه هایی وجود دارد برای برقراری تعامل آسان تر وجود دارد؟
پاسخ: بله، وجود دارد.
س: آیا نرم افزار اینفوگرافیک خاصی برای استفاده پیشنهاد می دهید؟
پاسخ: Canva ساده ترین ابزار موجود برای طراحی اینفوگرافیک استاتیک است. همچنین می توانید نرم افزارهای Piktochart یا Adobe Spark را نیز بررسی کنید. برای اینفوگرافیک های تعاملی از پلت فرم های پاسخگو و تعاملی بهره ببرید.
سوال: آیا می توانید نمونه هایی از محتواهای کاروسل و آکاردئون را ارائه دهید؟
پاسخ: در اینجا یک اینفوگرافیک از بازاریابی منبع راست وجود دارد. به پایین صفحه بروید و نمونه ای از آکاردئون را مشاهده می کنید. و در اینجا نمونه ای از کاروسل استفاده شده است.
سوال: برای ایجاد اینفوگرافیک های تعاملی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
پاسخ: بزرگ ترین چالش این است که بتوانید اینفوگرافیکی طراحی کنید که بتوان بدون نیاز به موس از آن محتوا استفاده کرد.
محتوای تعاملی به محتوایی گفه می شود که کاربر بتواند از طریق کلیک بر روی محتوا و آشکارسازی داده ها و…. مشارکت داشته باشد.
ما در پلتفرم های تعاملی با کلیک بر پیکان رو به پایین محتوا تعامل کاربران را فراهم کرده ایم تا بتوانند بدون استفاده از موس به محتواهای موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.
ما بعضی تغییرات را در الزامات وب پیش بینی کرده ایم و در تلاش برای ایجاد الگوهایی هستیم که موفقیت مشتریان را تضمین کند.
سوال: بهترین روش ها و ابزارهایی که می توان از آن ها برای ایجاد اینفوگرافیک های عالی استفاده کرد به گونه ای که برای کاربران خسته کننده نباشد، چیست؟
پاسخ: طراحی گرافیک خوب مهم است ولی نباید اصل موضوع را از یاد ببرید.
اگر ازطرح های اینفوگرافیک خود خسته شده اید و کاربران هم تمایلی برای استفاده ندارند سعی کنید سرگرمی هایی به اینفوگرافیک خود اضافه کنید تا از این حالت خارج شود.
بهترین اینفوگرافیک برای یک فروشگاه چیست؟ ما بر روی بازاریابی از طریق ایمیل، فیس بوک و اینستاگرام تمرکز داریم.
پاسخ: شما احتمالا اطلاعاتی در مورد داده ها دارید بنابراین می توانید داده ها را برای مخاطبان خود تجسم کنید.
مخاطبان شما سبک جدول زمانی یا نمودارهای جریان اینفوگرافیک ها را بررسی می کنند و به آن ارزش و رتبه می دهند. به عنوان مثال اگر دارای فروشگاه لباس هستید ایجاد یک جدول زمانی در مورد سبک آن می تواند برای خوانندگان جذاب باشد یا اگر صاحب یک کافی شاپ باشید طراحی اینفوگرافیک نحوه قهوه می تواند برای مخاطبان عالی باشد.
سوال: آیا طراحی اینفوگرافیک های تعاملی با استفاده از html و اضافه کردن آن ها را به عنوان فریم پیشنهاد می دهید؟
پاسخ: همه چیز به استراتژی شما بستگی دارد. بعضی از مشتریان اینفوگرافیک های تعاملی خود را در قالب پلت فرم های تعاملی ایجاد می کنند و سپس آن ها را در قالب فریم در مقاله ها به کار می برند و مشتریانی هم داریم که به طور مستقیم به اینفوگرافیک ها مراجعه می کنند.
زمانی ایجاد یک اینفوگرافیک و جایگذاری فریم در یک صفحه استراتژی عالی به نظر می رسد که آن ها با سایت مطابقت داشته باشند و بی فایده به نظر نرسند. در اینجا با نمونه ای از اینفوگرافیک های تعاملی را که در صفحه مشتریان گذاشته شده را مشاهده خواهید کرد که با ناوبری اصلی اینفوگرافیک تعاملی در ارتباط می باشد.
سوال: آیا اینفوگرافیک های خود را علاوه بر سایت و شبکه های اجتماعی در مکان های دیگری نیز به اشتراک می گذارید؟
پاسخ: بله آن را در معرض دید کاربران قرار دهید.
سوال: چگونه از اینفوگرافیک ها در طراحی سرمقاله، مقالات و پست های وبلاگ بهره می برید؟
پاسخ: من از اطلاعات اینفوگرافیک ها در بخش های مختلف یک وبلاگ استفاده می کنم این کار باعث می شود خواننده بدون اینکه نیازی باشد کل محتوای وبلاگ را بخواند متوجه موضوع شود.
سوال: استفاده از اینفوگرافیک ها چه احساسی در شما ایجاد می کند؟
پاسخ: من اینفوگرافیک های gating را پیشنهاد نمی کنم. با این شرایط استفاده از اینفوگرافیک را به شما توصیه می کنم سپس محتوا را در قالب pdf، برگه و… ارائه دهید.