اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نگاه کردن به ویدئو را به خواندن متن ترجیح می دهید و یا می خواهید در زمینه استراتژی محتوا همواره از نوآوری ها استفاده کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص ولاگ با شما صحبت کنیم. در واقع می توان گفت که ولاگ (vlog) به عنوان وبلاگ ویدئویی شناخته می شود و یک نوع محتوای مورد استفاده در وبلاگ به شمار می رود. در واقع می توان گفت که به پیوندهای ویدیویی، vlog گفته می شود.
این مفهوم تازه، تاریخچه ای قدیمی دارد و می توانیم به اولین فیلم های قرار داده شده در اینترنت بپردازیم و آن ها را به عنوان اولین محتوای ویدیویی قرار داده شده و ولاگ ها بدانیم. البته باید در نظر داشته باشیم که این مسئله با کمی تفاوت همراه است و ما در تولید vlog باید دقت بسیار زیادی داشته باشیم و این کار باید بر اساس قوانین انجام و همچنین مراحل تولید انجام شود تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد. vlog را می توان به عنوان یکی از مهم ترین نیازها به شمار می رود و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.
ولاگ چیست و اصولا چه کاربردی دارد؟
در دنیای شبکه های اجتماعی که تولید محتوا به عنوان مهم ترین عنصر آن ها شناخته می شود، وبلاگ نویسی یکی از مهم ترین ها شناخته می شود. در واقع زمانی که ما نظرات، علم و یا عقاید خود را با متن هایی کوتاه یا بلند در محیط اینترنت منتشر کنیم، وبلاگ نویسی کرده ایم. اما وبلاگ نویسی دارای محدودیت هایی دارد که باید در نظر گرفته شود. برای مثال تصور کنید که ما می خواهیم در مورد عملکرد قلب توضیح دهیم، اگر بخواهیم این توضیحات را بنویسیم، در خلاصه ترین حالت باید 500 کلمه را اختصاص دهیم و در بلند ترین حالت نیز باید یک مقاله 10 هزار کلمه ای را بنویسیم که به تشریح عملکرد قلب می پردازد.
چند درصد جامعه حاضر به مطالعه 500 الی 10 هزار کلمه در مورد عملکرد قلب می باشند در حالی که دانستن این عملکرد در حوزه تخصصی کاری آن ها وجود ندارد؟ خود مسئله نوشتن می تواند مخاطبان بسیاری را منصرف از ماندن در سایت ما کند. این در حالی است که تصور کنید که در یک طرح گرافیکی که با صوت و انیمیشن همراه است و یا فیلمبرداری شده از یک متخصص قلب می باشد، در مورد عملکرد قلب توضیحاتی را ارائه می دهیم که در بلندترین حالت می تواند حدود 3 دقیقه از وقت ما را بگیرد. همچنین می توانیم با انیمیشن ها بیشتر منظور خود را برسانیم و ادراک بیشتری از کاربر دریافت خواهیم کرد. به این محتوای ایجاد شده سه دقیقه ای، ولاگ (vlog) گفته می شود! با توجه به این توضیحات در ادامه بیشتر با شما همراه خواهیم بود تا مفهوم ولاگ را برای شما توضیح دهیم.
ولاگر کیست و چه می کند؟
در قسمت بالا شما را با مفهوم ولاگ آشنا کردیم که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و شما می توانید مفهوم این نوع محتوا را بیشتر درک کنید. حال به شخصی که نسبت به تهیه این محتوا اقدام می کند، ولاگر گفته می شود. در واقع یک ولاگر حرفه ای باید بتواند یک سناریو حرفه ای را بنویسد و از ابزار لازم برای پیشبرد پروژه خود استفاده کند. برای مثال در صورتی که محتوای ولاگ با تصاویر گرافیکی تولید می شود، باید تسلط بر تولید این دسته از ویدئو ها وجود داشته باشد و در کنار آن باید گفت که Vlog باید با صحبت همراه بوده و بهتر است که مخاطب با صوت گوینده نیز ارتباط برقرار کند.
ولاگر همچنین باید بتواند سناریو نویسی دقیقی داشته باشد. در واقع سناریو نویسی یکی از مهم ترین بخش ها و به عنوان پایه و اساس تولید محتوای ولاگ به شمار می رود. برای انتشار این محتوا نیز می توانیم از قالب های RSS استفاده داشته باشیم و همچنین شبکه های اجتماعی مختلفی نسبت به ارائه خدمات انتشار این محتوا به کاربران کمک می کنند. در ادامه شما را با یوتیوب، یکی از مهم ترین شبکه های اجتماعی برای تولید محتوای ولاگ و محلی مناسب برای ولاگر ها آشنا خواهیم کرد که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود.
ارتباط میان شبکه های اجتماعی و ولاگ
تولید محتوای ولاگ منحصر به بخش بلاگ سایت نمی شود و ما می توانیم بسترهای زیادی را برای انتشار محتوای ولاگ داشته باشیم که مهم ترین آن ها یوتیوب در بخش جهانی به شمار می رود. در واقع ولاگرهای بسیاری هستند که در خصوص تولید محتوای تصویری در حال فعالیت می باشند. از جمله مهم ترین آن ها می توان به آموزش های کاربردی کامپیوتر اشاره نمود. تصور کنید که می خواهید برنامه Android Studio را نصب کنید.
محتوای نوشتاری به دلیل حجم بالای فعالیت ها و قدم های نصب برنامه نمی تواند کارایی چندانی داشته باشد و در نهایت بسیار گیج کننده خواهد بود. حال تصور کنید که محتوای شما به صورت یک فیلم تصویربرداری شده از روی مانیتور استاد راهنما باشد و در کنار آن توضیحات و آموزش نصب نیز توسط استاد بیان شود، این محتوا قطعا می تواند عملکرد بهتری از لحاظ ذهنی داشته باشد و همچنین می تواند روند نصب برنامه را برای شما تسریع بخشد. از این روی توصیه می شود که حتما در خصوص برخی از انواع محتوا که می خواهید آموزش دهید، از ولاگ به جای بلاگ نویسی استفاده کنید و قطعا نتیجه بهتری خواهید داشت.
کدام دسته از محتوا با ولاگ راحت تر ارائه می شود؟
به طور کلی می توان گفت که تولید محتوای نوشتاری برای بسیاری از موارد به خصوص آموزش های جامع کاری است که سطح درک و تعامل کاربر را با شما کاهش می دهد و از این روی توصیه می شود که نسبت به تولید محتوای Vlog در کنار بلاگ نویسی اقدام کنید. در واقع باید بدانید که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و در نهایت می تواند به شما کمک کند تا عملکرد خود را در این زمینه بهبود بخشید. مزایای استفاده از ولاگ به درک بیشتر کاربر منتهی نمی شود و در نهایت می تواند به بهبود روند بازاریابی محتوای شما نیز کمک کند که این مسئله خود از اهمیت ذاتی بسیار بالایی برخوردار می باشد. در ادامه برخی از انواع محتوا که با استفاده از ولاگ بهتر ارائه می شود را با شما در میان خواهیم گذاشت.
- محتوای آموزشی : یکی از مهم ترین انواع محتوا که به شدت توصیه می شود از طریق Vlog برای کاربر توضیح داده شود، محتوای آموزشی در بخش آموزش هایی نظیر کامپیوتر، آشپزی و همچنین یادگیری علوم تجربی و فنی می باشد. سطح درک کاربر با استفاده از این نمونه از محتوا بهبود پیدا می کند و در نهایت به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید عملکرد بهتری را در این خصوص داشته باشید.
- محتوای خبری : یکی دیگر از انواع محتوایی که با استفاده از Vlog بهتر ارائه می شود را می توان محتوای خبری دانست. برای مثال اخبار تخصصی در حوزه سئو که به صورت روزمره در سایت شما قرار داده می شوند، با استفاده از محتوای تصویری ولاگ بهتر ارائه می شوند و در نهایت می تواند منجر به افزایش میزان کاربران سایت شما شود. این مسئله به خصوص در صورتی که مصاحبه ای با شخص خاصی انجام داده اید از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد.
آیا با تولید محتوای ولاگ ما باید محتوای نوشتاری را حذف کنیم؟
بسیاری از وبمسترها و یا کسانی که به تازگی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا در حال فعالیت هستند، تصور می کنند که با تولید محتوای ولاگ، می توانند خود را از محتوای نوشتاری بی نیاز کنند که باید گفت این تصور غلط است. به طور کلی ولاگ و وبلاگ نویسی به عنوان دو عنصر مکمل یکدیگر در حوزه تولید محتوا شناخته می شوند و بی اهمیت شمردن دیگری اشتباهی است که نباید مرتکب آن شویم.
در کنار Vlog باید به محتوای نوشتاری، تصویری و پادکست نیز اهمیت داده و بر این اساس محتوای مختلفی را به کاربر ارائه دهیم تا در نهایت بر اساس نوع نیاز خود بتواند از محتوای مناسبی برخوردار شود. در این مقاله شما را با مفهوم ولاگ و ولاگر آشنا کردیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. در صورتی که می خواهید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید.