مقالات آموزشی

آشنایی با مقاله تولید محتوا و بررسی ضرورت تهیه آن

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم مقاله تولید محتوا را با هم بررسی کنیم. بدین منظور باید بدانیم تولید محتوا چیست و در جایی استفاده می‌شود؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم کاربرد تولید محتوا چیست؟ پس از آن به مشخصات یک تولید محتوای خوب اشاره خواهیم کرد. در انتها نیز به اینکه برای اینکه محتواسازی را از کجا شروع کنیم، اشاره خواهیم کرد.

برای اینکه بتوانیم با هم وارد دنیای تولید محتوا شویم باید چشمان خود را ببندید و دستان خود را به من بدهید تا شما را با این دنیای شگفت انگیز آشنا کنم.! تصور کنید به دوران انسان‌های نخستین برگشته‌ایم و می‌خواهید با این انسان‌ها ارتباط برقرار کنید. برای این کار نمی‌توانید با آن‌ها با زبان خود صحبت کنید چرا که آن‌ها این کار را بلد نیستند! پس چه کار باید کرد؟ چه راه حلی دیگری به ذهنتان میرسد؟ بله، اگر با جریان کاملا همراه شده باشید و با من از ابتدای ماجرا همراه شده باشید، متوجه خواهید شد بهترین راه حل برای این کار باید نقاشی کنید. بله، به همین سادگی باید نقاشی کنید! حالا باز هم با من همراه باشید و بیایید با هم سری به سرخ پوست‌های آمریکا برویم. برای اینکه با آن‌ها صحبت کنید و یا اینکه بتوانید جزء قبایل آن‌ها شوید چه راهی مد نظر شماست؟ برای مثال شما این ور رودخانه‌ای اسیتاده‌اید و سرخ پوست‌ها در طرف دیگر رودخانه. اما آن‌ها شما را نمی‌بینند و شما به کمک آن‌ها احتیاج دارید. در این صورت باید چه کار کنید تا متوجه حضور شما شوند؟ بله، باز هم خیلی از شماها درست حدس زدید! باید آتش روشن کنید و با استفاده از دود، پیغام خود را به آن‌ها برسانید.

بله، حالا باید به شما بگویم که در هر دو حالت شما توانسته‌اید، تولید محتوا انجام دهید! بله، باز هم به همین راحتی! شما پیام خود را با روش‌های گوناگون به افرادی که با آن‌ها تعامل دارید، رسانده‌اید ولی در هر جایی بسته به ابزار و شرایط از روش‌های مختلفی استفاده کردید. دو مولفه که در محتواسازی بسیار پررنگ است عبارت است از دانستن موضوع تولید محتوا به همراه هدف از تولید محتوا. به خاطر بیاورید که زمانی که قصد تعامل با انسان‌های نخستین را داشتید، تصمیم گرفتید نقاشی کنید. اما اینکه چه نقاشی بکشید به این بستگی دارد که قصد دارید چه موضوعی را به عنوان پیام به انسان‌های نخستین اطلاع دهید. این مطلب به عنوان هدف شما از محتواسازی است و نوع نقاشی که می‌کشید، موضوعی است که به عنوان موضوع محتواسازی مطرح است.

 

گام اول برای شروع مقاله تولید محتوا چیست؟

در این قسمت به بررسی گام‌های اولیه به منظور شروع مقاله تولید محتوا خواهیم رفت. با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم اولین محتواسازی به دوران انسان‌های نخستین برمی‌گردد و به همین دلیل می‌توان محتواسازی را در دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد که عبارت است از:

  • محتوا متنی
  • محتوا صوتی
  • محتوا تصویری

محتوای متنی با استفاده از کلمات معمولا در فرمت یک مقاله تولید محتوا تهیه می‌شود که در تهیه آن می‌توان از یک یا چند تصویر بسته به تعداد کلمات استفاده کرد. فردی که به تولید محتوا متنی به صورت تخصصی می‌پردازد، کارشناس تولید محتوا نام دارد. کارشناس تولید محتوا با استفاده از مهارت و تجربه‌ای که دارد در زمینه‌های مختلف به محتواسازی مشغول می‌شود. در تهیه محتوا صوتی از گویندگان استفاده می‌شود که همان محتوای متنی را به صورت پادکست‌ها و فایل‌های صوتی تهیه کرده و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. در تهیه محتوا تصویری، متن مورد نظر در قابل اسلایدها و یا یک کلیپ و یا یک ویدئو نمایش داده می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم این قسمت را برای شما ساده‌تر بیان کنیم، باید گفت شما ممکن است در اینترنت و یا در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، یک مطلب درباره فواید مصرف چای سبز بخوانید. حال ممکن است این مطلب را به شکل یک فایل صوتی شنیده باشید و یا اینکه به صورت نمایش اسلاید دیده باشید و یا اینکه به صورت یک مقاله تولید محتوا آن را خوانده باشید. در هر سه صورت، محتواسازی اتفاق افتاده است!

 

برای اینکه بتوانیم مقاله تولید محتوا را آغاز کنیم، باید بدانیم برای چه موضوعی قصد تولید محتوا داریم و در مرحله بعد باید بدانیم هدف ما از این محتواسازی چیست؟ برای محتواسازی می‌توان سه هدف را مد نظر قرار داد که عبارت است از:

  • اهداف متناسب با بازاریابی
  • اهداف فرهنگی
  • اهداف علمی و آموزشی

با توضیحاتی که برای اهداف محتواسازی قائل شدیم باید گفت محتواسازی در زمان انسان‌های نخستین جزء تولید محتوای مشخص با اهدافی که ذکر کردیم دسته بندی نخواهد شد. به همین دلیل علاوه بر تولید محتوا که می‌تواند به صورت متنی، صوتی و یا تصویری باشد، باید اهداف محتواسازی نیز در سه گروه مذکور جای بگیرد.

 

ضرورت تهیه مقاله تولید محتوا چیست؟

در این قسمت پس از معرفی کامل محتواسازی و اهداف آن باید به سراغ ضرورت تولید محتوا برویم. در واقع باید بدانیم اصلا چرا تولید محتوا مطرح شد و به وجود آمد؟ در گذشته صاحبان کسب و کار برای معرفی کسب و کار خود از تبلیغات استفاده می‌کردند. حال این کار یا به روش سنتی انجام می‌شود و یا اینکه با استفاده از ابزار دیجیتال و در قالب دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود. مقاله تولید محتوا در گروه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد و یکی از موثرترین روش‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطب است. در واقع سرچشمه این نیاز از آنجایی است که صاحبان کسب و کار پس از ارائه تبلیغات موفق به برقراری دراز مدت با مخاطبان خود نمی‌شدند و به همین دلیل است که نمی‌توانند از مخاطبان خود مشتریان وفادار بسازند و بیشتر مشتریان تنها به یک بار خرید از آن‌ها اکتفا می‌کنند.

به همین دلیل بود که نیاز به برقراری ارتباط طولانی مدت و البته موثرتری با مخاطب احساس شد که از این رو صاحبان کسب و کار به سراغ روش‌های تبلیغاتی موثرتر و مفیدتر رفتند که یکی از بهترین آنها، تولید محتوا به صورت وبلاگ نویسی، تبلیغات همسان، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها برای این کار یعنی برقراری ارتباط و نزدیک شدن به مخاطب از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. برای این کار کافی است تا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و از این طریق به مخاطب نزدیک شده و با صحبت در مورد دغدغه‌های مخاطبان، پایگاه مناسبی را برای آن‌ها فراهم کرده تا در نهایت با ارتباطی موثر و دوجانبه بتوانید برای خدماتی که ارائه می‌دهید، نظرات و بازخوردهای لازم را از مخاطبان خود بگیرید.

 

برای تهیه مقاله تولید محتوا به کجا مراجعه کنیم؟

در قسمت انتهایی مقاله به این مطلب اشاره خواهیم کرد که برای تهیه مقاله تولید محتوا به کجا مراجعه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید برای چه موضوعی قصد تهیه محتوا دارید و در وهله دوم بدانید هدف شما از محتواسازی برای موضوع مورد نظر چیست؟ پس از دانستن این مولفه‌ها می‌توانید به سراغ اینترنت بروید و با یک جستجوی ساده به مطلب مورد نظر خود برسید. برای این کار کافی است تا عبارت شرکت‌های تولید کننده محتوا و یا شرکت‌های فروش تولید محتوا را در اینترنت جستجو کنید. پس از وارد کردن این عبارت در گوگل خواهید دید که اسامی شرکت‌های مطرحی که در زمینه تهیه محتوا فعال هستند، برای شما نمایان خواهد شد. اگر این کار را انجام دهید با اسامی همچون رایا مارکتینگ، الو محتوا، نوین، فرا محتوا و … روبرو خواهید شد. ما یکی از این شرکت‌ها مانند رایا مارکتینگ را برای نمونه انتخاب کردیم. با ورود به سایت این شرکت می‌توانید از تمامی فعالیت‌هایی که در این شرکت انجام می‌شود، مطلع شوید. در این شرکت فعالیت‌های مختلفی در حال انجام است که عبارت است از:

  • تولید محتوا متنی
  • تولید محتوا صوتی
  • دیتا اینتری یا ورودی اطلاعات

  • تولید محتوا تصویری
  • موشن گرافیک
  • تهیه پادکست‌های صوتی
  • طراحی بنرهای تبلیغاتی
  • طراحی سایت

همچنین در این سایت می‌توانید با انتخاب نمونه کارهای مختلف از کیفیت کارها و سبک کارهای کارشناسان تولید محتوای این مجموعه آگاهی پیدا کنید. علاوه بر این برای اینکه سفارش تولید محتوای خود را در زمینه‌های مختلف ثبت کنید، باید در سایت ثبت نام کنید. این کار رایگان است. پس از آن می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید تا هم با مشاوره کوتاه مدت در زمان بسیار کوتاهی به شما اعلام هزینه شود و هم اینکه بتوانید با روند کاری این مجموعه آشنا شوید. علاوه بر این در صورتی که به کیفیت کارها اطمینان ندارید و یا از آن‌ها مطمئن نیستید، می‌توانید پس از ثبت نام در سایت یک سفارش هدیه درخواست کنید تا پس از ارسال محتوای هدیه در مورد کیفیت کار، اظهار نظر کنید.

پس از این مرحله اگر به کیفیت کار اطمینان پیدا کردید، می‌توانید سفارش خود را ثبت نهایی و قطعی کنید. در روند تولید محتوا در این مجموعه بیش از 7000 نویسنده و یا کارشناس تولید محتوا به همراه تعداد زیادی از کارشناسان طراحی گرافیک به فعالیت مشغول هستند. همچنین در مورد هزینه تولید محتوا باید گفت این مورد به تعداد کلمات درخواستی شما بستگی دارد. علاوه بر این، نوع زبان انتخابی نیز در این مورد تاثیر گذار است. برای مثال اینکه می‌خواهید محتوای شما فارسی یا انگلیسی باشد، می‌تواند در میزان هزینه تاثیر گذار باشد. در انتها باید گفت می‌توانید از اینکه محتوای درخواستی شما کاملا با اصول سئو منطبق باشد، خیالتان راحت باشد. زیرا تمامی کارشناسان تولید محتوای این مجموعه به قوانین سئو تسلط کافی دارند. شان ذکر است باقی شرکت‌ها نیز از روند مشابهی برخوردارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.