مدیر محتوا چیست؟ این سوال یکی از سوالاتی است که به ذهن خیلی از افرادی که مایلند به سمت تولید محتوا و نویسندگی قدم بردارند، میرسد. در حقیقت مدیر محتوا به شخصی گفته میشود که در حیطه تولید محتوا چندین و چند سال فعالیت داشته و به راحتی میتواند یک محتوای یونیک و با کیفیت را تولید کنید.
محتواهایی که مدیر محتوا تولید میکند آنقدر از نظر گوگل با کیفیت و با ارزش است که به خوبی میتواند روی رشد، بهبود ترافیک وب سایت و همچنین درآمد آن تأثیر زیادی ایفا کند. موفقیتهای شغلی که این افراد در حال حاضر دارند حاصل سالها تجربه، زحمت و سعی و تلاش است و در واقع برای رسیدن به درجه مدیر محتوا اولین قدم این است که از موقعیت کارشناس تولید محتوا شروع به فعالیت کنید.
مدیر محتوا چیست و به چه تخصصهایی نیاز دارد؟
در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که مدیر محتوا شخصی است که در حیطه تولید محتوا چندین و چند سال تجربه و فعالیت دارد و محتواهایی که این اشخاص تولید میکنند تأثیر زیادی روی سئو و بهینه سازی وب سایت دارد.
در حقیقت مدیر محتوا به تمامی اصول سئو و بهینه سازی سایت، نگارش صحیح یک مقاله، به دست آوردن ترندهای مهم در دنیای اینترنت، استفاده مناسب و بهینه از منابع، استفاده از اصول بصری و غیره، تسلط کامل دارند و دلیلی که میتوان برای این امر بر شمرد این است که این افراد با مطالعه زیادی که در این زمینه دارند، اطلاعاتی وسیع را در رشتههای مختلف برای تولید محتوا در اختیار گرفتهاند.
تخصصهای لازم برای تبدیل شدن به مدیر محتوا
مدیر محتوا در واقع یک شغل کاملاً حساس است چرا که به صورت مستقیم با مخاطبینی سر و کار دارند که ممکن است در آینده نزدیک به مشتریان بالقوه کسب و کارشان تبدیل شده و اقدام به سرمایه گذاری کنند. پس برای تبدیل شدن به یک مدیر که در تولید محتوا به خوبی عمل میکند باید تخصصهای لازم را به دست بیاورید.
در این بخش از مقاله به این تخصصها اشارهای کوتاه خواهیم کرد:
- در بالا به این موضوع اشاره کردیم که این موقعیت شغلی با شغلهای آنلاین دیگر متفاوت است و به طبع به تواناییها و تخصصهای متفاوتی نیازمند است که بایستی در تمامی آنها مهارت و تجربه کافی را داشته باشید، چرا که رقابت شدیدی بین رقبا برای کسب بهترین جایگاه و رتبه در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد. مدیر محتوا باید بداند که یک وب سایت برای رسیدن به صفحه اول و بعضاً رتبه اول گوگل به چه کارهایی نیاز مبرم دارد.
- مدیر محتوا افرادی هستند که در حیطه کاری خودشان بسیار به خصوص سئو مطالعه زیادی دارند. به خاطر اینکه حوزه سئو و بهینه سازی سایت بسیار گسترده و وسیع است و روز به روز هم قوانین آن در حال رشد است. پس افرادی که به عنوان مدیر محتوا فعالیت میکنند باید تا حدودی از قوانین سئو اطلاع داشته باشند.
- یکی از ستونها و ارکان اصلی افرادی که به عنوان مدیر محتوا اقدام به فعالیت میکنند، منظم بودن است. چرا که وب سایت باید به صورت روزانه و مداوم به روز رسانی شود و این مورد به یک نظم و برنامهریزی مناسبی نیاز دارد تا هر روز اقدام به تولید، انتشار و بازاریابی محتوایی کنند.
- رعایت قوانین و همچنین نگارش فارسی به هنگام تولید محتوا برای شخصی به عنوان مدیر محتوا از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که این مورد میتواند تخصص شما را در تولید محتوا به رخ دیگر افراد به خصوص رقبا بکشاند. در حقیقت اگر مایلید که برچسب بیسواد را به شما و همچنین وب سایتتان نچسبانند بارها و بارها مطلب را مطالعه و سپس اقدام به انتشار آن نمایید.
- شاید در نگاه اول جستجو کردن یکی از راحتترین کارها به شمار بیاید اما در واقع این مورد یکی از مهمترین و در عین حال هوشمندانهترین کارها برای افزایش ترافیک و بازدید سایت به حساب میآید. در واقع یک مدیر محتوا خوب بایستی بداند که چه مطالبی در حال حاضر میتواند ترافیک وب سایت را افزایش دهد. حتی این شخص باید توانایی آنالیز رقبا را با توجه به ابزارهای متفاوتی که اختیار دارد، داشته باشد.
چطور باید به یک مدیر محتوا خوب و با تجربه تبدیل شوید
با نکاتی که در اختیار شما قرار دادیم بایستی به این مهم دست پیدا کرده باشید که چطور باید به یک مدیر محتوا خوب و با تجربه تبدیل شوید. اما اگر فرصت و زمان کافی برای چنین کاری را ندارید میتوانید از خدمات شرکت رایامارکتینگ استفاده کنید. این شرکت با بهرهگیری از نویسندههای فریلنسر باتجربه و خلاق و همچنین خدمات بازاریابی محتوایی، قادر است محتواهایی با کیفیت را تولید و منتشر نماید.در واقع میتوان اینگونه گفت که پیشرفت وب سایت شما ارتباطی مستقیم با محتوایی دارد که تولید و منتشر میکنید و همانطوری که بیان کردیم اگر توانایی، تجربه و مهارت لازم در این زمینه را ندارید میتوانید از خدمات وب سایت رایامارکتینگ بهره ببرید.
3 توصیه برای شروع به فعالیت به عنوان مدیر محتوا
پیشتر به این موضوع اذعان کردیم که شغل مدیر محتوا به واسطه اینکه در زمینه تولید محتوا فعالیت میکند یک شغل کاملاً حساس به حساب میآید و برای اینکه بتوانید در این حیطه شروع به فعالیت کنید بایستی به 3 توصیهای که در ادامه به آن اشاره میکنیم، دقت کنید:
توصیه اول: اگر قرار است به عنوان یک مدیر محتوا در یک شرکت اقدام به فعالیت کنید قبل از اینکه قراردادتان را امضاء کنید حتماً آن را با دقت کامل و بسیار دقیق مطالعه نمایید تا مبادا در آینده با امضاء یک قرارداد، ناراضی و پشیمان شوید. این یعنی از اول به آخر کار فکر کنید.
توصیه دوم: به هیچ عنوان قراردادی را امضاء نکنید که کارفرما از شما یک زمان مشخص درخواست کند که وب سایتش را به رتبه اول گوگل برسانید. چرا که رسیدن به صفحه اول و رتبه اول گوگل کار یک روز و دو روز نیست و در واقع دنیای محتوا و همچنین سئو که یک عمل زمانبر است، زمان نمیشناسد. پس سعی کنید به این مورد دقت کنید و از همان روز اول که به عنوان مدیر محتوا فعالیتتان را شروع میکنید به کارفرما متذکر شوید که صبور بودن رمز موفقیت و رسیدن به رتبه اول گوگل است.
توصیه سوم: اگر تصمیم گرفتید به عنوان مدیر محتوا فعالیت کنید، هرگز ناامید نشوید چرا که در دنیای وب هیچ وقت پایان و یا بنبستی وجود ندارد و به مرور زمان میتوانید با استراتژی تولید محتوا آن هم به روشهای متفاوت، مخاطبین و بازدید کنندههای زیادی را به دست بیاورید. حتی اگر استراتژی تولید محتوا را با یک پروسه دیجیتال مارکتینگ همراه کنید قطعاً خیلی سریعتر به نتیجه خواهید رسید.
چه شرکتی را برای فعالیت به عنوان مدیر محتوا انتخاب کنیم؟
تصور برخی از افراد این است که اگر به عنوان یک مدیر محتوا در یک شرکت بزرگ، شناخته شده، ثروتمند و پولدار فعالیت کنیم خیلی بهتر است. اما در واقع، داشتن پول و ثروت برای یک شرکت ملاک خیلی خوبی برای گرفتن پروژه تولید محتوا به شمار نمیرود. چرا که خیلی از شرکتها رقبای بسیار قدرتمندی در دنیای وب دارند.
به طور مثال تصور کنید قرار است با شرکتی همکاری کنید که یکی از رقبای آن شرکت زومیت یا دیجیکالا است. قطعاً رقابت با چنین شرکتهایی که سالهای سال فعالیت میکنند و جزء بهترین شرکتها در زمینه تولید محتوا در ایران به شمار میرود کار فوقالعاده سختی است. این شرکتها پولهای فوقالعاده زیادی دارند و برای اینکه همیشه در سطح اول تولید محتوا باقی بمانند هیچ ترسی از پول خرج کردن، ندارند.
بنابراین اگر مایلید به عنوان مدیر محتوا در یک شرکت فعالیت کنید، قبل از پذیرفتن و بستن قراردارد، تمامی جوانب امر را در نظر بگیرید و از همه مهمتر اینکه ریسک این کار را به صورت کامل با ابزارهای متفاوت، بسنجید و سپس تصمیم بگیرید که کدام شرکت برای همکاری مناسب است.
اگر مایلید در این حیطه فعالیت کنید تمام تلاشتان این باشد که شرکتی را انتخاب کنید که نسبت به بقیه آیندهدارتر است و این امکان را در اختیار شما قرار دهد که با کمال آرامش و بدون استرس و اضطراب، تمامی ایدههایی که مدنظرتان هست را پیادهسازی نمایید.
وظایفی که بر عهده یک مدیر محتوا است
قطعاً وظایفی که بر عهده این افراد قرار دارد خیلی زیاد است و در ادامه این مقاله به بررسی برخی از وظایف و همچنین مسئولیتها میپردازیم.
وظیفه اول: نحوه جستجو، مقایسه و همچنین بحث هدفگذاری
اولین و مهمترین وظیفهای که بر عهده یک مدیر محتوا است این است که با جستجو کردن، مقایسه و همچنین هدفی که یک شرکت یا مجموعه دارد تصمیم بگیرد که محتوای تولید شده بنابر چه اهدافی میبایست تولید و منتشر شود.
در واقع محتوای تولید شده بایستی نیاز کاربران را مد نظر داشته و آن را برطرف کند و یا اینکه توضیحاتی در مورد خدمات، محصولات و کالای شرکت آن هم به منظور جذب مخاطب و مشتری باشد. در حقیقت اگر بخواهیم عمیقتر به این موضوع نگاه کنیم باید عنوان کرد که مهمترین موضوع در بحث هدفگذاری، انتخاب نوع محتوا، شیوه تولید آن توسط مدیر محتوا است.
وظیفه دوم: تولید محتوا بر اساس سئو و انتخاب بهترین کلمات کلیدی
وظیفه مهم دیگری که بر عهده یک مدیر محتوا قرار دارد این است که بهترین و مناسبترین کلمات کلیدی را برای یک محتوا در نظر بگیرد و نسبت به این موضوع اشراف کامل داشته باشد که کاربران چه کلماتی را در دنیای وب بیشتر جستجو میکنند. همچنین یک مدیر محتوا باید محتوای تولید شده را بر اساس سئو تولید و سپس منتشر کند که قطعاً این دو مورد روی رتبهبندی وب سایت در نتایج جستجوی گوگل تأثیر زیادی خواهد داشت.
وظیفه سوم: بررسی احتمالی رقبا
بررسی رقبا هم یکی دیگر از وظایف مهم مدیر محتوا به شمار میرود. در واقع این افراد با بررسی محتواهایی که در دیگر وب سایتها منتشر میشود، میتواند به تمامی کم و کاستیهایی که در این محتواها وجود دارد، پی ببرد و سپس محتواهایی را تولید کند که بتواند مخاطبین زیادی را به سمت وب سایت، هدایت کند.