مقالات آموزشی

آشنایی با تقویم تولید محتوا و شناسایی نقش آن‌

مفید بود؟

استفاده از یک تقویم تولید محتوا می‌تواند تولید محتوا وبلاگ سایت شما را بسیارتر آسان‌تر کند. بگذارید تکرار کنیم. استفاده از یک تقویم تولید محتوا می‌تواند محتوای شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. آسانتر کردن نوشتن محتوا

و ارائه‌ی آن به مخاطب عمده هدفی است که تقویم تولید محتوا آن را دنبال می کند.

برای مدیریت موفقیت ‌آمیز وب سایت برای کسب ‌و کار یا وبلاگ خود، استفاده از یک تقویم تولید محتوا عمدتا ضروری است. یک تقویم تولید محتوا به شما این امکان را می‌دهد؛ که هر روز محتوای سرگرم‌کننده‌ای داشته باشید. تا در رشد و افزایش تعامل با پست‌های خود یاری‌تان نماید.

علاوه بر این موارد، تقویم یک فرآیند ساده ارائه می‌کند که شما را از شر زمان و استرس خلاص می‌کند. بنابراین برای داشتن یک برنامه ریزی مرتب و حساب شده وجود یک تقویم تولید محتوا ضروری به نظر می‌رسد. باید سعی کنید که در ابتدای شروع به تولید محتوا در هر زمینه ای یک تقویم را طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا

تقویم تولید محتوا دقیقا چیست و چه کار می کند؟

یک تقویم تولید محتوا معمولا در بازاریابی به کار می ‌رود. اما، این یک منبع در فرمت تقویمی، برای کمک به برنامه‌ ریزی و تجسم محتوای تولید شده و ارائه شده برای ماه های آینده است. ممکن است به این فکر کنید؛ که چرا شما به یک تقویم تولید محتوا، برای وبلاگ خود نیاز دارید؟!

لازم به ذکر است همان طور که وبلاگ خود را جدی می گیرید؛ باید به نظم موجود در آن نیز اهمیت دهید. سپس به یک ابزار بازاریابی نیاز دارید تا به شما کمک کند تصور کنید که برای سال پیش رو، محتوایی را برنامه ‌ریزی می‌ کنید. البته این یک پیش فرض است.

شما می توانید این تقویم تولید محتوا را برای یک ماه هم طراحی کنید. و سپس براساس آن پیش بروید. این تقویم نظم را به وبلاگ سایت شما افزوده و در نهایت باعث ایجاد اشتیاق در مخاطب برای دنبال کردن موضوعات مختلف ارائه شده توسط شما می شود. همچنین فرصت ‌های بیشتری برای یافتن فعالیت شما توسط خوانندگان جدید ایجاد خواهد نمود.

تفاوت بین تقویم تولید محتوا و تقویم رسانه‌ های ارتباط جمعی چیست؟

تقویم تولید محتوا شما به طور خاص برای وبلاگتان طراحی شده است. لازم به گفتن نیست که نمی‌توانید از تقویم خود برای برنامه ‌ریزی رسانه ‌های اجتماعی استفاده کنید. اما، به نظر واقع گرایانه هم نیست. استراتژی موجود در رسانه ‌های اجتماعی، باید کاملا متفاوت از استراتژی محتوای وبلاگ تان باشد.

بیایید بگوییم که استراتژی وبلاگ شما، به صورت حداقل دو پست در هفته خواهد بود. این برای به دست آوردن ترافیک خیلی بد نیست. اما باید بیش از آن در رسانه ‌های اجتماعی پست بگذارید؛ تا ترافیک ثابت، تعداد افراد و دسترسی مخاطبین خود را افزایش دهید. پس انتخاب دو نوع تقویم در حالت های جداگانه باعث آگاهی بیشتر شما در جهت رسیدگی به این دو بخش در بازاریابی محتوا خواهد شد.

چگونه یک تقویم تولید محتوا را ایجاد می‌ کنید؟

ابتدا با ایجاد یک تقویم تولید محتوا شروع می‌کنیم. استفاده کردن از گوگل در این مورد ایده ی بدی به نظر نمی رسد. به جای استفاده از اکسل، از Google Sheets  برای ایجاد یک تقویم پایه استفاده کنید. همچنین یک بخش در کنار تقویم تولید محتوا برای تاریخ‌ های مهم ایجاد کنید. این تاریخ ‌ها در ارسال پیشنهاد ها و ایده ‌ها کمک خواهد کرد. همچنین تاریخ‌ های مهم را در نظر داشته باشید. که می‌توانید برای هر بخش مربوط به بازاریابی وابسته، که در آن موقعیت زمانی ممکن است عالی باشد، استفاده کنید.

برای استفاده از این تقویم تولید محتوا، برای اولین بار با اهداف خود در ماه جاری آغاز کنید. آیا به دنبال افزایش ترافیک بیشتر هستید؟ چند پست وبلاگ دارید که باید نگارش شوند؟ آیا در این ماه چیزی در حال رخ دادن است؟ سپس آن اطلاعات را به دست آورده؛ و آن را با موضوعی که من در این ماه انتخاب کرده اید، با هم ترکیب کنید. همچنین می توانید تاریخ ‌های ارائه‌ شده را بررسی کنید؛ و ببینید که چند ایده به ذهنتان می‌رسد.

چه میزان از محتوای خود را در سال به واسطه تقویم تولید محتوا برنامه ‌ریزی می‌کنید؟

به طور معمول، زمانی که با یک ایده شروع می کنید، بقیه ایده‌ ها کم‌کم شروع به تولید شدن خواهند کرد. بهتر است تقویم تولید محتوا را به طور الکترونیکی، همواره همراه خود داشته باشید. با این حال، اگر شما یک دفتر کار دارید و یا نیاز به یک یادآور فیزیکی برای نگاه کردن به تقویم تولید محتوا خویش دارید، پس بهتر است از نسخه ی چاپ شده استفاده کنید.

برنامه ریزی محتوا قطعا کمی زمان می‌برد. اما در برخی موارد واقعا باید این کار را انجام دهید. یک ماه آن را امتحان کنید و نتایج بدست آمده آن را ببینید. اگر این نتایج مثبت باشند، نیازی به بازسازی آنان وجود نخواهد داشت. سعی کنید تا وقت خود را صرف برنامه‌ ریزی کنید.

برای هر ماه به یک موضوع فکر کنید. لیست‌ های مربوط به ایده پست ها را از دیگر سایت ها بگیرید. به تمام تعطیلات و مناسبت های ملی هر ماه نگاه کنید.  از این اطلاعات برای ایجاد و برنامه‌ریزی برای بقیه سال در تقویم تولید محتوا استفاده کنید. این موضوع ممکن است یک چالش باشد، اما وبلاگ سایت شما را منظم و فوق العاده خواهد نمود.

چگونه می توانم به کمک تقویم تولید محتوا به طور مداوم محتوای جالب، جذاب و مرتبط را برای مشتریان بالقوه و فعلی خود ایجاد و ارائه کنم؟

این سوال اغلب متخصصان بازاریابی و ارتباطات را دچار مشکل می کند.حتی زمانی که پرسنل شرکت شامل نویسندگان با استعداد و کارشناسان رسانه های اجتماعی هستند، ایجاد مداوم محتوای مرتبط جدید ممکن است گهگاه کاری چالش برانگیز به نظر برسد. یک تقویم تولید محتوا ممکن است راه حلی باشد که به دنبال آن هستید. کسب‌وکارها تمایل دارند تا محتوای بیشتری تولید و به اشتراک بگذارند، اما کمبود زمان و منابع انسانی اغلب مانع ایجاد می کند. به‌ویژه شرکت‌هایی که بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا را در داخل انجام می‌دهند، اغلب می‌توانند با اجرای تمام محتوای برنامه‌ریزی‌شده خود مشکل داشته باشند.

با این حال، ریشه مسئله همیشه میزان خود منابع نیست، بلکه در استفاده ناکارآمد از آن منابع به دلیل برنامه ریزی ضعیف است. یک تقویم تولید محتوا یک راه آسان برای مبارزه با این مشکل و استفاده حداکثری از منابع کمیاب شرکت شما است. همچنین یک ابزار موثر برای هماهنگی تولید محتوا است و به تقسیم حجم کاری آتی تیم شما کمک می کند.

با پیاده‌سازی این ابزار در فرآیند برنامه‌ریزی‌تان، باید زمان کمتری را صرف این فکر کنید که چه چیزی بنویسید، و در عوض روی خود تولید محتوا تمرکز کنید. ما 5 نکته را برای کمک به شما در ایجاد تقویم تولید محتوای خود جمع آوری کردیم:

1. اهداف خود را مشخص کنید

هنگام برنامه ریزی محتوای آینده خود، با این سوال شروع کنید: هدف اصلی آن چیست؟ برای تعیین قالب مناسب باید از پاسخ سوال استفاده کرد. اهداف تعیین‌شده تأثیر قابل‌توجهی بر اینکه چه کسی، کجا و هر چند وقت یک‌بار محتوا را منتشر می‌کنید، دارد. بنابراین مهم است که تیم شما درک روشنی از اهداف شما قبل و در طول فرآیند برنامه ریزی داشته باشد. بنابراین تعریف اهداف باید اولین قدم برای پیاده سازی یک تقویم تولید محتوا باشد. انتشار محتوا بدون هدف مشخص به نفع شرکت شما نخواهد بود و فقط منابع را هدر می دهد.

2. یک الگو برای تقویم ایجاد کنید

ابزارهای فراوانی برای ایجاد تقویم تولید محتوا وجود دارد. با این حال، از آنجایی که استفاده از یک نرم افزار جدید می تواند زمان بر باشد، تقویم محتوای شما می تواند ساده باشد. اگر در حال برنامه ریزی محتوا با کل سازمان هستید، تقویم باید گزینه اشتراک گذاری داشته باشد. همانطور که قبلا گفته شد می‌توانید با ابزار رایگان Google Sheets یک تقویم تولید محتوا ایجاد کنید، که به هر کسی که در ایجاد محتوا شرکت می‌کند اجازه می‌دهد برگه را در رایانه شخصی خود ویرایش کند تا نظرات و ایده‌هایی را اضافه کند.

تقویم تولید محتوای شما می تواند بر اساس نیازهای خاص تیم شما ساخته شود، اما باید حداقل شامل اطلاعات زیر باشد:

کانالی که مطالب در آن منتشر خواهد شد

موضوع

نوع محتوا

تاریخ و زمان انتشار

فرد مسئول

پیگیری: آیا مطالب طبق برنامه منتشر شده است؟

3. محتوای خود را اضافه کنید

هنگامی که تمام تاریخ های مهم سال را در تقویم تولید محتوا خود یادداشت کردید، شروع به پر کردن جاهای خالی با ایده های محتوای مرتبط کنید. این محتوا می تواند شامل پست های سریالی باشد. آیا در خدماتی تخصص دارید که بخواهید بیشتر در مورد آن به مشتریان خود بگویید؟ پست های سریالی راهی عالی برای آموزش و ارائه تخصص شما هستند. مثلا

  • مقالات تخصصی و وبلاگ های مهمان در مورد خدمات شما و موضوعات فعلی در زمینه شما
  • بیانیه های مطبوعاتی در مورد راه اندازی یک محصول جدید، نتایج تحقیقات شرکت شما
  • تبریک فصلی یا تعطیلات
  • ویدئوها یا تصاویر از رویدادها، کمپین ها، محصولات و پروژه ها
  • داستان ها و مصاحبه های ذینفعان در قالب یک ویدیو
  • جزئیات جالب و خنده دار در مورد سازمان

مطمئن شوید که ایده های مرتبط کافی برای پر کردن برنامه خود دارید. برای جذاب ماندن محتوای خود تنوع ایجاد کنید.

4. محتوای همیشه سبز را در دسترس داشته باشید

محتوایی که به تاریخ یا زمان خاصی وابسته نیست همیشه برای مشتریان و شرکت شما مفید خواهد بود. از آنجایی که محتوی آن همیشه مفید است و دائماً به صورت آنلاین جستجو می‌شوند، این نوع محتوا احتمالاً حتی بعد از ساعات اولیه پس از انتشار، همچنان مورد کلیک و بازدید قرار می‌گیرد. محتوای بی‌زمان همچنین می‌تواند در زمان‌هایی که در برنامه‌تان تاخیر وجود دارد، شما را نجات دهد. از آنجایی که می‌توان آن را در هر زمانی ایجاد و منتشر کرد، خوب است محتوای آماده در جایی ذخیره شود تا در مواقعی که تیم شما مجبور باشد کارهای دیگر را اولویت‌بندی کند، از آن استفاده کنید. باید جایی در تقویم شما برای ایده های محتوای بی انتها وجود داشته باشد که بتوان در هر زمان از آنها استفاده کرد.

5. در مورد دفعات انتشار تصمیم بگیرید و محدودیت های زمانی تعیین کنید

به این فکر کنید که چند وقت یکبار می توانید محتوای جدید را به صورت واقع بینانه منتشر کنید. از آنجایی که تولید محتوا وقت گیر است، مهم است که فرکانس انتشار را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد. درک مرزهای خود برای کارایی تقویم بسیار مهم است. اگر خیلی پر باشد، محتوا آسیب می بیند. با این حال، باید محتوای کافی برای ایجاد ترافیک در وب سایت شما و ایجاد ارزش برای مشتریان شما به طور منظم وجود داشته باشد.

یک تقویم تولید محتوا به شما کمک می‌کند شلوغ‌ترین زمان‌ها را برای شرکت خود تشخیص دهید. برنامه ریزی از قبل به افراد و کل تیم کمک می کند تا برای شلوغ ترین ماه های شرکت آماده شوند و اطمینان حاصل شود که پروژه ها قبل از تاریخ انتشار شروع و به پایان می رسند.

گاهی ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شرکت شما باید بتواند به سرعت به رویدادهای خارجی یا اخبار در این زمینه پاسخ دهد. بنابراین، گاهی اوقات ممکن است ایده خوبی باشد که محتوای برنامه ریزی شده اولیه و کم اهمیت تر را برای بعد منتقل کنید و در عوض به اخبار جدید واکنش نشان دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.