مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم بدانیم محتوا نویس کیست؟ بدین جهت باید ابتدا با تعریف محتوا نویس و سپس کار آن یعنی تولید محتوا

آشنا شویم تا در ادامه بدانیم محتوا نویس دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ همچنین می‌خواهیم بدانیم اساسا تولید محتوا به چه دردی می‌خورد؟ با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم خیلی بحث را پیچیده و علمی نکنیم باید بگوییم تولید محتوا به انتشار هر مطلبی که دارای پیامی باشد، گفته می‌شود. تولید محتوا تنها به انتشار یک مقاله در مورد مضرات سیگار گفته نمی‌شود بلکه اگر همین مطلب یعنی مضرات سیگار در قالب یک فایل صوتی و یا در قالب یک کلیپ در اینستاگرام تولید شود باز هم تولید محتوا صورت گرفته است. بنابراین همانگونه که متوجه شدید تولید محتوا به روش‌های مختلفی همچون صوتی، تصویری است. کسی که این کار را انجام می‌دهد به کارشناس تولید محتوا مشهور است. در واقع اگر شخصی به تولید محتوای متنی بپردازد به وی محتوا نویس یا کارشناس تولید محتوا متنی گفته می‌شود. فردی که قادر باشد در مورد یک موضوع، اطلاعات مختلفی را استخراج کند و در کنار هم در. قالب یک متن و یا یک کلیپ و یا حتی یک فایل صوتی قرار دهد به نوعی به تولید محتوا پرداخته است. تولید محتوا می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بازاریابی
  • آموزشی
  • فرهنگی

مهم‌ترین هدفی که در انتشار تولید محتوا وجود دارد، اهداف بازاریابی است. در واقع تمامی تبلیغاتی که شما مشاهده می‌‎کنید دارای متن یا محتوایی است که به معرفی کسب و کار می‌پردازد. تمامی محتواهایی که شما در پیام‌های تبلیغاتی در حال مشاهده هستید به نوعی در این گروه جای می‌گیرند. محتواهای تبلیغاتی در جهت جذب مخاطب و افزایش فروش و سود کسب و کار تعریف و طراحی شده‌اند.

 

 

 

محتوا نویس از دید مردم

از دید مردم محتوا نویس و یا محتوا نویسی اساس یک شغل به حساب نمی‌آید و هر کسی از عهده این کار برمی‌آید. اما باید گفت حقیقت مطب چیز دیگری است. اینکه موضوع مورد تحقیق و یا موضوعی را که قصد تولید محتوا برای آن را دارید و بشناسید و به این کار به صورت تخصصی در جهت افزایش مخاطب و یا جذب مخاطب نگاه کنید، کاری است که از دست هر کسی ساخته باشد. اما متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند، محتوا نویسی کار تخصصی نیست و حتی بدتر از آن هنگامی که شما را با یک لیوان چای در پشت لپ تاپ یا رایانه می‌بینند، با خود فکر کنند در حال بازی کردن هستید! شاید بعضی‌ها که کمی به شما ارفاق کنند، فکر کنند شما نهایتا در حال کپی، پیست کردن مطالب هستید اما باید بدانند این کار و این شغل با شغل کپی پیستر تفاوت دارد.

محتوا نویس در مورد موضوع مورد نظر مطالعه می‌کند و پس از به دست آوردن اطلاعات اصل موضوع به همراه کلیات و جزئیات، حال باید با ذهن خود به دسته بندی کردن اطلاعات و تالیف آن‌ها در قالب یک مقاله بپردازند و مقاله‌ای جدید و یونیک با توجه به هدف مورد نظر که می‌تواند هدف بازاریابی یا فرهنگی، آموزشی باشد، تهیه کند.

پس همانطور که احتمالا تا الان متوجه شدید این کار، نیاز به دقت فراوانی نیز دارد زیرا نباید اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار بگیرد، نادرست و یا غیر اصولی باشد. به همین دلیل است که حتی امروزه در اداره جات شغلی به نام کارشناس تولید محتوا در حال مطرح شدن است! تک تک کلماتی که شما در حال خواندن هستید، کار یک محتوا نویس و یا یک کارشناس تولید محتوا است. البته به شرطی که شما در حال خواندن این کلمات، دقت کنید دقیقا این کلمات برای اولین بار هستید، این متن و مقاله کار یک کارشناس تولید محتوا و یا محتوا نویس است. اگر دقیقا این کلمات را در چند سایت خوانده‌اید، دقیقا همین کلمات بنابراین دفعه اول کار یک محتوا نویس است دفعات بعدی کار یک کپی پیستر است!

هر دو نفر برای این کار دستمزد دریافت می‌کنند، اما احتمالا تا الان فهمیده باشید کار هر کدام دقیقا چیست! حالا اگر شما در حال خواندن این کلمات هستید و این مقاله یا کلمات می‌تواند روی شما تاثیر خوب و مثبت داشته باشد، بدین معناست که محتوا نویس در کار خود موفق بوده است در غیر این صورت اگر این مقاله و کلمات برای شما جذاب نیست و یا احیانا نمی‌تواند تاثیر خوبی بر روی شما داشته باشد، محتوا نویس در کار خود خیلی موفق نبوده است! به هر حال امیدواریم این مقاله بتواند تاثیر خوبی در ذهنیت شما نسبت به کار تولید محتوا و محتوا نویسی داشته باشد و یا حداقل اگر دفعه بعدی محتوا نویسی را در حال کار کردن با لپ تاپ یا رایانه دیدید، احیانا فکر نکنید که در حال بازی کردن است!

 

 

 

همچنان که در خصوص محتوا نویس مطالعه میکنید بهتر است بدانید ؛ محتوای سازی چگونه است .

اهمیت محتوا نویسی چیست؟

اگر بخواهیم به اهمیت محتوا نویسی و یا مطرح شدن بحث تولید محتوا در دنیا بپردازیم باید به سراغ پیشرفت علم و تکنولوژی و به خصوص گسترش استفاده از اینترنت برویم. مهم‌تر از اینترنت به سراغ افزایش رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی برویم. همانطور که حتما همه شما می‌دانید و یا می‌توان به جرات گفت بیش از 95% افرادی که در حال خواندن این مقاله هستند در حال استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی هستند و حداقل از یک حساب کاربری و حداقل در یک شبکه‌ اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و … بهره می‌برند. حتما هم شما بارها مطالب مختلفی را در Instagram خوانده‌اید. این مطالب می‌تواند راجع به تاریخچه مد و فشن باشد و یا مطلبی در مورد فواید لیموترش! بله، محتوا نویسی و یا تولید محتوا به همین میزان وسیع و گسترده است و به همین میزان هم مهم و تاثیرگذار! بنابراین، احتمالا تا اینجای مقاله حتما نظرتان نسبت به تولید محتوا به طور کلی تغییر کرده باشد. حتی برخی از شما ممکن است فکر کنید محتوا نویسان می‌توانند ذهنیت شما را نسبت به مسائل مختلف تغییر دهند. باید گفت، بله، کاملا درست است! حتی باید پا را از این فراتر گذاشت و گفت یک محتوا نویس می‌تواند ذهنیت شما را نسبت به مطلبی که قبلا خوانده‌اید، هم عوض کند و تغییر دهد! بله، تفسیر محتوا نویسان از یک مطلب هم می‌تواند بسته به هدفی که برای آن به تولید محتوا می‌پردازند، با هم تفاوت داشته باشد که همین مسئله روی ذهنیت شما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

یک محتوا نویس موفق چگونه عمل می‌کند؟

در این قسمت می‌خواهیم به عوامل موفقیت یک محتوا نویس اشاره کنیم. اگر بخواهیم شغل محتوا نویس را با یک شغل دیگر مقایسه کنیم باید به سراغ یک تک تیر انداز برویم. البته ممکن است خیلی از شماها با شنیدن این مقایسه تعجب کرده باشید و یا حتی لبخندی هم زیر لب باشید که این کجا و آن کجا! اما باید بگوییم علت مقایسه ما شباهت شغل هر دو نفر در داشتن یک هدف مشخص است و سپس شلیک به سمت هدف مورد نظر است. یک محتوا نویس موفق باید هدف خود را بشناسد و بداند برای چه و به چه علتی باید بنویسد؟ سپس با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد، شروع به تالیف و تولید محتوا می‌کند. البته واقعا نباید تاثیر اینترنت را در موفقیت هر چه بیشتر یک محتوا نویس بی تاثیر دانست. حالا اگر محتوا نویس، 2 مولفه را به خوبی بداند اول هدف از تولید محتوا و دوم موضوع مورد نظر به منظور تولید محتوا، می‌تواند شروع به کار کند. در طول کار خود با در نظر گرفتن نکات زیر می‌تواند موفق باشد که عبارت است از:

1. شناسایی مخاطب: هنگامی که هدف تولید محتوا را بدانید، باید سلیقه و علاقه مخاطب خود را بشناسید. بدین ترتیب طبیعتا راحت‌تر می‌توانید محتوایی بنویسید که بتوانید مخاطب را جذب کنید. در واقع باید سعی کنید محتوایی کاربر پسند تولید کنید تا مخاطب را هر چه بیشتر بتوانید به سمت مطلب خود جذب کنید.

2. خلاقیت داشته باشید: برای اینکه یک محتوای جذاب داشته باشید، علاوه بر اصالت مطالب که اصل بسیار مهمی است، سعی کنید در محتوای خود حتما خلاقیت و یا حداقل رگه‌هایی از خلاقیت را داشته باشید تا خواندن محتوا برای مخاطب شما جذاب‌تر شود. به عبارتی دیگر برای مخاطب جاذبه و کشش ایجاد کنید تا با ذوق زدگی تمام مقاله شما را تا انتها بخواند!

3. صداقت داشته باشید: یکی از ارکان اساسی و مهم در تولید محتوا، صداقت داشتن و راستگویی است. سعی کنید با لحنی صمیمانه و البته با اعتماد کامل با مخاطب خود صحبت کنید. از اغراق و بزرگ‌نمایی بیش از حد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث از بین رفتن اعتماد مخاطبین شما شود. البته استفاده از مخاطب در بعضی از جاها مانند طنز مشکلی ندارد و اتفاق باعث به وجود آمدن موقعیت‌های کمیک و خنده‌دار زیادی خواهد شد و اساسا یکی از ارکان طنز و طنز گویی به شمار می‌آید.

سه مولفه‌ای که در بالا ذکر شد از مهم‌ترین اصول یک محتوا نویسی موفق بود. همچنین رعایت ساری نکات همچون افزایش اطلاعات عمومی، پرهیز از جانبداری یک سویه در مطالب مختلف از سایر نکات مهم در این زمینه است. علاوه بر این برای این برای داشتن تولید محتوای موفق می‌توانید از شرکت‌های تولید محتوا مانند رایا مارکتینگ که در این زمینه فعال هستند، کمک بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.