هدف از طراحی بنر
اغلب طراحی بنر با اهداف مختلفی انجام میشود. معمولا همه آنها به معرفی و آشنایی با محتوایی جدید میپردازند. این محتوا شامل معرفی خدمات یا آشنایی با یک برند است. این هدف کلی یک برند برای ساخت بنر است اما بنر باتوجه به جایی که دارد دارای محتوایی متفاوت است. در سطح شهر یک بنر تبلیغاتی از متن تا تصویر و حتی طراحی ویژگیهای مختلفی دارد. یک نمونه بنر تبلیغاتی باتوجه به اندازه خود و زاویه دید مخاطب طراحی میشود. متن و تصویر آنها معمولا ساده است و اطلاعات زیادی را در اختیار مخاطب نمیگذارد. چون بیشتر اوقات مخاطب فرصت خواندن همه اطلاعات را ندارد.
این نوع بنر به طراح و گرافیست حرفهای لازم دارد تا خروجی باکیفیت باشد. برای همین انتظار بیشتری به علاوه معرفی و آشنایی با خدمات از این بنر میرود. خلاقیت در اینجا محور اصلی در طراحی بنر است. اما یک بنر در سطح اینترنت با توجه به فضایی که در وب سایت دارد اطلاعات کافی را در اختیار مخاطب میگذارد و پس از آن با کلیک ساده ای به سایت اصلی وصل میشود. بنرهای اینترنتی هم برای درج تبلیغ در سایتهای دیگر و هم برای درج اطلاعات در سایت اصلی استفاده میشوند. به طور مثال یک سایت فروشگاهی برای خبررسانی از تخفیفات خود از بنر تبلیغاتی در صفحه اصلی استفاده میکند. به این صورت مخاطب در اولین ورود به سایت از اطلاعات با خبر میشود.
طراحی بنر در موضاعات مختلف متفاوت است.
انتخاب طراحی بنر آنلاین
دو شیوه کاربردی برای طراحی بنر وجود دارد. روش اول استفاده از شرکتهای بزرگ تولید محتوا متنی و تصویری است. این شرکتها معمولا همه اقلام تبلیغاتی را تولید میکنند. در این روش تنها اطلاعات مربوط به بنر و رنگهای سازمانی را تحویل دهید و در نهایت فایل اصلی طراحی را در فرمت موردنظر خود تحویل بگیرید. دقت و کیفیت در این روش بالا است و شرکتهای زیادی هم مثل رایامارکتینگ برای انجام این سبک از محتوا وجود دارند. اگر انتخاب حرفهای را نداریم چه؟ طراحی بنر حرفه ای هزینه بیشتری دارد و گاهی اوقات به صرفه نیست.
اگر به دنبال طراحی بنر حرفه ای نیستیم، به صورت آنلاین یک بنر طراحی کنید. سایتهای مختلفی با تنوع بالا در انواع قالبها بنر طراحی میکنند. در ابتدا باید اندازهها و محل قرارگیری بنر را مشخص کنید. به طور مثال بنر برای استوری اینستاگرام تولید میشود و یا برای اسلاید روی سایت تولید میشود. پس از آن باتوجه به موضوع خود یک نمایه که از قبل طراحی شده را انتخاب میکنیم. پس از آن با قرار دادن اطلاعات خودمان بنر را آماده میکنیم. طراحی بنر به این شیوه ساده و آسان است. معمولا محل قرارگیری متن و بخشهای دیگر قابل تغییر است. پس با خیال راحت از ابزار موجود استفاده کنید و فایل خروجی را در قالب موردنظر دریافت کنید.
همیشه ساده ترین راه برای طراحی بنر مناسب نیست.
چگونه خودمان بنر طراحی کنیم؟
برای این کار باید در ابتدا در دورههای نرم افزار طراحی بنر تبلیغاتی شرکت کرد و با آشنایی نمونه طراحی بنر تبلیغاتی در این مسیر به مرور پیشرفت میکنید. در این روش برنامه مورد نظر ما فتوشاپ است. فتوشاپ تمام ابزارهای کاربردی را دارد. نکته مهم این برنامه آسانی در استفاده است. به صورت مقدماتی با ابزارها به تنهایی یا به کمک یک کتاب آموزشی آشنا میشوید. پس از شرکت در دورههای آموزشی تکنیکهای خلاقانه و حرفه ای ساخت بنر را میاموزید. در ابتدا شاید امکان حضور در کلاسهای آموزشی وجود نداشته باشد؛ پس چه باید کرد؟ پیشنهاد ما استفاده از کلاسهای آموزشی آنلاین است. به صورت مجازی با استاد خود ارتباط برقرار میکنید و به صورت آنلاین کارکرد این برنامه را یاد میگیرید. روش ساده تر برای طراحی بنر آموزش طراحی بنر تبلیغاتی از طریق ویدئوهای آموزشی رایگان است.
خوب است بخوانید: طراحی بنر کافی نت
مزیت اصلی آنها استفاده از تجربیات افراد مختلف است و خب اگر فرد با استعدادی در این زمینه باشید اطلاعات لازم را به راحتی یاد میگیرید. نکته اصلی فتوشاپ آشنایی با ابزار آن است و تکنیکهای طراحی در اینترنت به صورت فایلهای آموزشی موجود هستند. اما قبل از یادگیری فتوشاپ قوانین پایه طراحی بنر اهمیت دارد. این نکات به طراحی ظاهر حرفهای میدهد حتی اگر بنر ساده باشد. سادگی یا شلوغی بنر آنچنان مهم نیست بلکه محیط آنها را مشخص میکند. اینکه مخاطب اطلاعات را با چیدمان خوب ببیند بخش مهم طراحی بنر است.
قوانین طراحی بنر را در قدم اول یاد بگیرید.
رنگ و پس زمینه
در این مرحله از طرحی بنر موضوع بنر مشخص کننده این اطلاعات است. پس زمینه به دو شکل ساده و شلوغ در نظر گرفته میشود. سادگی بنر یک محیط با مخاطب بالا، مهم تر از طراحی شلوغ است. طراحی خلاقانه در صورت اینکه مفهوم را به آسانی به مخاطب انتقال دهد کافی است. پس در یک طرح خلاقانه سادگی بیش از شلوغی اهمیت دارد. هر چقدر اطلاعات واضحتر باشند درک آنها برای مخاطب سادهتر میشود. در آموزش طراحی بنر تبلیغاتی برای چاپ یک رنگ ساده برای پس زمینه داریم تا اطلاعات قابل نمایش باشند. در بیشتر نمونههای بنر تبلیغاتی از پس زمینه تک رنگ استفاده میشود.
در صورت وجود طراحی متفاوت تنها بخشی از پس زمینه صفحه شامل یک عکس طرحدار است. البته انتخاب تصاویر و پس زمینه نسبت به موضوع و برند انتخاب میشود. به طور مثال انتخاب رنگ و پس زمینه یک برند مخصوص کودکان شامل رنگهای شاد و طرحهای کودکانه است. در انتخاب رنگ طراحی بنر اول رنگ سازمانی حرف اول را میزند و بعد باتوجه به نوع محتوا و رویداد مخصوص به آن یک سری رنگهای نزدیک به رنگ سازمانی انتخاب میشوند. طبق قوانین رنگها، هر پالت رنگ گرم یا سرد با یک یا چند رنگ همخوانی دارد به این صورت رنگهای نزدیک به رنگ سازمانی برای بنر استفاده میشوند.
برای انتخاب پس زمینه به موضوع طراحی بنر توجه کنید.
انتخاب محتوای متنی و فونت
طراحی بنر در هر موضوع و فضایی یک اندازه مخصوص دارد. به طور مثال در نمونه بنر تبلیغاتی اگر برای سطح شهر و خیابانها در نظر گرفته شود اندازه بزرگتری دارد اما یک بنر در سطح اینترنت فضای کمتری دارد. هر بنر باتوجه به جایی که در صفحه دارد یک نوع چیدمان دارد. این چیدمان شامل محل عنوان اصلی، محل لوگو و محل تصاویر میباشد. اگر یک بنر با زاویه مستقیم در مرکز صفحه قرار گیرد اطلاعات و متن بنر تبلیغاتی در وسط صفحه با چیدمان مخصوص انجام میشوند.
چیدمان اطلاعات باید به گونه ای باشد که مخاطب اول عنوان اصلی را ببینید بعد توضیحات و بعد راههای دسترسی را ببینید. این کار توسط انتخاب فونت مناسب، قرارگیری در جای مناسب و اندازه فونتها انجام میشود. به طور معمول اندازه عنوان همیشه بیشتر است و راههای ارتباطی و توضیحات با فونت کوچکتری نوشته میشوند. اما اندازه عنوان نباید خیلی بزرگ و بیش از اندازه کل فضای بنر باشد. بلکه این اندازه نسبت به بنر در نظر گرفته میشود. در این مرحله باید یک فونت خوانا و مناسب عنوان را انتخاب کرده و پس از آن برای زیر عنوانها و اطلاعات دیگر از فونتهای دیگر استفاده کنید. استفاده از فونتهای یکسان در صفحه ایرادی ندارد ولی این تمایز فونت چشم را خسته نمیکند. به خصوص برای طراحی بنر تبلیغاتی این مورد مهم است.
طراحی بنر معمولا شامل اطلاعات تماس است.
انتخاب راهی آسان برای طراحی بنر
با جستجو ساده ای در اینترنت قیمت طراحی بنر تبلیغاتی مشخص میشود. حالا به کمک دو روش گفته شده در بالا یا باید هزینههای آموزش را بپردازیم و یا برای هزینههای طراحی بنر آماده شویم. از طرفی با در نظر گرفتن هزینهها انتخاب روش آموزش بهتر است اما در صورت فرصت کم برای ساخت بنر نتیجه کار معمولی و با کیفیت کم خواهد بود. پس برای یک بنر تبلیغاتی در سطح شهر گزینه مناسبی نیست. اما برای یک بنر در سطح اینستاگرام انتخاب خوبی است. حالا در نظر بگیرید که فضا و شرایط روی هزینهها تاثیر زیادی دارد. پس نسبت به هزینه اجاره بنر باید نسبت به طراحی آن اقدام کرد. اما یادگیری و آموزش همیشه کاربردی نیست و نیاز به حوصله و صرف وقت دارد. استفاده از روش طراحی بنر آنلاین یک راه کاربردی است در صورتی که برای آن وقت بگذارید.
موضوع صرف وقت در طراحی برای همه افراد امکان پذیر نیست. پس چه باید کرد؟ اعتماد و تحویل کار خود به موسسه ای حرفهای برای طراحی انواع بنر است. با مشاهده نمونه طراحی بنر تبلیغاتی سطح آنها را متوجه میشوید و از این طریق به آنها اعتماد میکنید و در آخر سبک طراحی و محتوا خود را به آنها بگویید. یکی از این شرکتها رایامارکتنیگ است که کار تهیه محتوا متنی و تصویری را به اشکال مختلف انجام میدهد.
برای طراحی بنر به شرکتهای بزرگ اعتماد کنید.