وقتی می گوییم رنگین کمان، هفترنگ هلالی که در آسمان پس از باران تشکیل میشود به ذهن انسان خطور میکند. پس میتوانیم بگوییم که طراحی کارت ویزیت رنگین کمان بر اساس رنگهای مختلف ( رنگین کمان ) است. اما بیایید کمی بیشتر این طراحی را بشناسیم.
برای اینکه بتوانیم طراحی کارت ویزیت رنگین کمان
را به درستی درک کنیم و بدانیم که این طراحی در چه مواقعی به کار میآید باید رنگ را به درستی بشناسیم و بدانیم که اصلاً استفاده از هفت رنگ یا بیشتر در کنار هم چه اثراتی میتواند داشته باشد. از این رو با ما همراه باشید تا مسیر تازهای را در طراحی کارت ویزیت رنگین کمان کشف کنیم.
رنگ = اطلاعات
بهطورکلی میتوانیم بگوییم رنگ عبارت است از تأثیر نور بر اجسام مختلف. نور از طیف مشخصی ساخته شده است. طیف نور به ریز موجها یا ریز طیفهایی تقسیم میشود که رنگ جزئی از این بخش است. در واقع رنگ چیزی جز نور و نور چیزی جز رنگ نیست. از طرف دیگر به صورت تئوریک هر طیف موج میتواند اطلاعاتی با خود داشته باشد و این اطلاعات را با خود حمل کند.
بنابراین وقتی رنگ چیزی جز طیف موج نیست، نمیتوان انتظار نداشت که رنگها اطلاعاتی با خود حمل نکند. پس وقتی می گوییم روانشناسی رنگها یا حس و حال رنگ، با چیز غیر واقعی سروکار نداریم، بلکه واقعیتی است که حتی علم فیزیک نیز میتواند آن را ثابت کند. بنابراین تا اینجای کار دانستیم که رنگ چیزی جز اطلاعات نیست. حال به دنیای اطراف خود نگاه کنید، آیا چیزی بهجز رنگ میبینید؟ همهچیز رنگی دارد. پس ما عملاً در دنیایی پر از اطلاعات محصور شدهایم.
یکی از مهمترین دلایلی که ما در اتاق خواب خودمان راحتتر بقیه جاها هستیم و عموماً حس بسیار بهتری را تجربه میکنیم این است که معمولاً دکوراسیون اتاق خواب ما دست خودمان است و عمده رنگهای استفاده شده در این محل با سلیقه و راحتی خودمان هماهنگ بوده است. حتی اگر دکوراسیون را تغییر نداده باشیم، ما به اطلاعات موجود در این اتاق عادت کردهایم و ذهن ما دیگر درگیری خاصی از این بابت تجربه نمیکند. از این رو ما در اتاق شخصی خودمان احساس راحتی بیشتری داریم.
رنگ یک نوع زبان بینالمللی است
رنگها بیش از آن چیزی که فکرش را میکنید در نحوه زندگی کردن ما و سبک زندگی که انتخاب میکنیم و محلهایی دوست داریم برویم و نوع کار و شغل ما تأثیر میگذارد. بنابراین به راحتی میتوانیم بگوییم رنگ مهمترین و شاید عجیبترین چیزی است که ما در کنار آن در حال زندگی کردن هستیم.
حتی برخی اوقات انسانها دوست دارند خودشان را با رنگ به دیگران توصیف کنند زیرا آنها به خوبی درک کردهاند که رنگ میتواند اطلاعات دقیقتری نسبت به زبان آدمی به ذهن دیگری برساند. از طرف دیگر رنگها وجه مشترک بین انسانها و طبیعت و حیوانات هستند. پس رنگ یک نوع زبان بینالمللی در طبیعت محسوب میشود که همه موجودات آن را میفهمند و آن را درک میکنند.
ذهن و تحلیل اطلاعات
اما مسئله دیگر این است که اطلاعات موجود در رنگ چگونه در ذهن تحلیل میشود؟ این مسئله بستگی به عوامل مختلف بسیاری دارد. برخی از این عوامل ذاتی و درونی و برخی دیگر اجتماعی و محیطی است. آن چیزی که بین این عوامل ثابت و ساکن است این است که انسانها به واسطه چشم خودشان و از طریق حواس بینایی با رنگ ارتباط میگیرند. از طرف دیگر ذهن قدرت یادگیری بالایی به واسطه تصویرسازی دارد. بنابراین هر رنگ در کنار یک مفهوم قرار میگیرد.
اینکه رنگها دقیقاً در کنار چه مفهومی نشسته است توسط روانشناسان و رنگ شناسان مختلف شناسایی شده است و نتایج جالبی از آن استخراج شده است. حال سؤال اصلی این است که ما در کل روز با اتفاقات بسیاری دست و پنجه نرم میکنیم و شبانه روز اطلاعات زیادی از طریق حواسهای 5 گانه، مخصوص حواس بینایی به ذهن میدهیم. حال سؤال اینجاست که آیا ذهن میتواند این همه اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند؟ واقعیت این است که این تجزیه تحلیل بر عهده ذهن غیر منطقی یا همان ناخودآگاه انسان است.
اما با این وجود هم اگر شما همه اطلاعات شبانه روزی را کنار بگذارید و فقط ذهن شما بخواهد اطلاعات حاصل از رنگها را بررسی کند، تقریباً در ثانیه اول منفجر خواهد شد. چرا که فارغ از مسئله اطلاعات و مفاهیمی که تک تک رنگها دارند. ترکیب رنگها نیز مفاهیم جدیدی ایجاد میکنند. بنابراین عملاً حجم اطلاعات به شدت زیادی وجود دارد. از طرفی دیگر نکته جالب توجه این جاست که بسیاری از این حجم اطلاعات فقط برای ثانیه ای جلوی چشم ما قرار دارد و ما سریعاً به رنگ و اطلاعات دیگری نگاه میکنیم. پس ذهن به صورت ناخودآگاه تحلیل رنگها را در مرحلهی پایینتری قرار داده است.
طراحی کارت ویزیت رنگین کمان
درست وقتیکه شما قرار است در محیطی زندگی کنید یا مدت زمانی را در آن جا بگذرانید یا بهطورکلی قرار است رنگی را مدام ببینید در این حالت ذهن تازه دست به تحلیل رنگ میزند. این واقعیتی انکار ناپذیر است که باعث شده است صاحبان کسب و کارها سراغ مفهومی به نام طراحی کارت ویزیت رنگین کمان بروند. اما این تمام ماجرا نیست.
به هر حال باید دلیل قانع کننده ای داشته باشیم و بدانیم دقیقاً از کارت ویزیت رنگین کمانی چه میخواهیم. در ادامه قصد داریم به صورت اختصاصی به این طراحی بپردازیم و نقاط قدرت و ضعف آنها را بیان کنیم. با ما همراه باشید تا با یکدیگر مسیری را که شروع کردیم به پایان و نتیجه ای مشخص برسانیم.
چرا طراحی کارت ویزیت رنگین کمان؟
همانطور که گفتیم رنگها مفهوم و اطلاعات مشخصی دارند و این اطلاعات و مفاهیم در کنار یکدیگر دست به ساخت اطلاعات دیگری میزنند. همچنین نتیجه گرفتیم که این اطلاعات عمدتاً توسط ذهن رد میشود و چندان به آن توجهی نمیشود. پس چرا اصلاً باید از رنگ در طراحی استفاده کنیم وقتیکه قرار نیست ذهن فرد این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند؟
بسیاری از برندهای مطرح دنیا را نگاه کنید. آنها از چندرنگ در نماد و لوگوی خودشان استفاده کردهاند؟ معمولاً لوگوی این برندها نهایتاً از 2 رنگ اصلی تشکیلشده است که یکی از این دورنگ نیز تم اصلی را تشکیل میدهد. این اتفاق بدین خاطر است که ذهن مخاطب را درگیر تنها یک نوع اطلاعات بکنند. زیرا آنها به خوبی میدانند ذهن مخاطب بههیچوجه این اجازه را به آنها نمیدهد که بخواهند رنگ آمیزی جلوی چشمان مخاطب انجام بدهند.
از این رو غالب طرحهای کارت ویزیت ساختهشده از یک یا نهایتاً دورنگ است. اما این راهی است که بسیاری رفتهاند و تقریباً ذهن مخاطب تنبل شده است و حتی به این دورنگ نیز دیگر توجهی نمیکند. از این رو طراحان راهحل بهتری پیداکردهاند. آنها تصمیم گرفتهاند که دیگر اطلاعاتی به ذهن مخاطب ندهند! چگونه میشود اطلاعاتی به ذهن مخاطب نداد وقتی حتی رنگ سفید هم اطلاعات خاص خودش را دارد؟
کشفی بزرگ در حوزه طراحی کارت ویزیت
طراحی کارت ویزیت رنگین کمان پاسخ این سؤال بود. رنگهای رنگین کمان در کنار یکدیگر میتوانند اطلاعات هم را خنثی کنند و به نوعی اطلاعات صفر به ذهن مخاطب بفرستند. این شاید تنها نوع رنگی است که هیچ اطلاعاتی به ذهن مخاطب ارسال نمیکند و به نوعی ذهن را اذیت نمیدهد. یکی از دلایلی که همه ما رنگین کمان را دوست داریم و از نگاه کردن به آن لذت میبریم این است که این 7 رنگ کنار یکدیگر نگاه ما را به تعادل میرساند و باعث میشود که هیچ بار اطلاعاتی به ذهن وارد نشود.
بنابراین ذهن انسان با نگاه این طراحی میتواند آرامش را دریافت کند و به هیچچیز فکر نکند. این یعنی خلوت کردن راههای ورودی برای لحظهای و این خلوت شدن راه ورودی بینایی میتواند فضای مناسبی برای ورود اطلاعات تجاری نوشته شده روی طرح کارت ویزیت رنگین کمان ایجاد کند. پس همانطور که میبینید رنگین کمان با خنثی کردن اطلاعات دیگر راه ورود اطلاعات شما را باز میکند و این بزرگترین کشف و یا اختراع در حوزه طراحی کارت ویزیت محسوب میشود.
خلاصه کلام
ما در این مقاله سعی کردیم به صورت بنیادی طراحی کارت ویزیت رنگین کمان را مورد بررسی قرار دهیم. در مسیر این بررسی سعی شد رنگ را از دید تئوریک نگاه کنیم و متوجه شدیم که اطلاعات به صورت عجیب و غریبی ما را احاطه کرده است. سپس سعی کردیم نشان دهیم که ذهن در برابر این هجمه اطلاعات چه کاری از پیش میبرند. دانستیم که ذهن در برابر اطلاعات رنگ کاملاً خنثی عمل میکند و این چیزی نبود که طراحان تبلیغاتی خوششان بیاید.
بنابراین آنها تصمیم گرفتند که طراحی خود را بر مبنی یک یا دورنگ انجام بدهند که بعد از مدتی با همهگیر شدن این روش و تنبل شدن ذهن انسان، این موضوع نیز جذابیت خود را از دست داد. اما در اقدامی جالب در طراحی کارت ویزیت رنگین کمان طراحان توانستند اطلاعات ورودی به ذهن را خنثی و صفر کنند و این چنین راه را برای اطلاعات جدید که همان اطلاعات تجاری نوشته شده روی کارت ویزیت است باز کنند. به نظر میآید که این روش توانسته پاسخگوی خوبی داشته باشد.
توجه داشته باشید که طراحی کارت ویزیت رنگین کمان، طراحی کارت ویزیت نقاشی یا هر نوع طراحی دیگر بیشتر بستگی به نوع کسب و کار و گروه مشتریان شما دارد. از این رو سعی کنید ابتدا نیاز تجارت خودتان را به درستی تشخیص بدهید، سپس گروه مشتریان خودتان را به درستی شناسایی کنید و ویژگیهای آنها را مشخص کنید. یادتان باشد که بر اساس این ویژگیها باید دست به طراحی کارت ویزیت مناسب خود بزنید. همچنین در نظر داشته باشید که هیچگاه نباید از خلاقیت دور بود. خلاقیت میتواند چراغ راه خوبی برای شما باشد.