اگر شما هم کسب و کاری داشته باشید حتما این سوال برایتان پیش آمده که هزینه طراحی لوگو چقدر است؟ افراد و گروه های گوناگون و متعددی در بازار حضور دارند که تمرکز اصلی شان بر روی انجام کارهای گرافیکی مانند طراحی لوگو و آرم است. هریک از این افراد یا گروه ها تعرفه طراحی لوگو متفاوت و منحصر بفرد به خود را داردن که وابسته به ملاک ها و پارامترهایی است که برایی تعیین قیمت برایشان اهمیت داشته و از آنها بهره می گیرند. تعرفه طراحی لوگو برخلاف طراحی کارت ویزیت یا بروشور و دیگر کارهای گرافیکی میزان ثابتی نیست و بسته به سفارش و شرایط می تواند تغییر کند. اگر شما نیاز به لوگو برای کسب و کار خود داشته باشید و به شرکت های مختلف برای طراحی آن مراجعه کرده باشید حتما به این نتیجه رسیده اید که چقدر تعرفه طراحی آرم و لوگو برای هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است.
قطعا این سوال برایتان پیش آمده است که چه تفاوتی میان لوگوی طراحی شده به وسیله ی شرکت ایکس با شرکت ایگرگ وجود دارد که یکی دارای قیمت معقولی بوده و دیگری بسیار گران تر و یا ارزان تر است. آیا سطح کیفی لوگوی با قیمت بالاتر با لوگویی که قیمت کمتری دارد متفاوت است؟ کدام شرکت کار بهتری ارائه می دهند و بسیاری سوال های دیگر. در ادامه ی این مطلب قصد داریم تا در مورد تعرفه طراحی لوگو ، چگونگی انتخاب آن و عوامل موثر بر تعیین ان کمی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
چگونه طراح با تعرفه ی مورد نظرمان را پیدا کنیم؟
همانطور که در بالا هم گفته شد هنگامی که شما قصد دارید تا از شرکت یا فردی بخواهید برای شما طراحی لوگو انجام دهد با قیمت های مختلفی مواجه می شوید و تعدادی سوال برای شما پیش میاید که در بالاتر آنها را ذکر کردیم. برای اینکه به یک پاسخ منطقی برای سوالات خود دست پیدا کنید اولین قدم این است که با شرکت های مورد نظر یا اشخاص طراح که در نظر دارید یک جلسه ی کوتاه و کاربردی برگزار کنید. در این جلسه شما به عنوان مشتری ابتدا به معرفی کسب و کار خود می پردازید. برای مثال اینکه برند شما برای آینده چه اهداف و چشم اندازهایی دارد، مخاطبان کسب و کار شما چه کسانی هستند، رقیبان شما چه افراد یا شرکت هایی هستند و غیره.
خوب است بخوانید: لوگوی خوب چگونه طراحی می شود؟
سپس کلیه ی انتظارات خود را از لوگوی مورد نظرتان ارائه کرده و در نهایت شرکت باید بر اساس معیارها و خواسته های شما قیمت طراحی یک لوگو خود را به شما ارائه دهد. در نهایت نیز شما مختار هستید که این تعرفه را بپذیرید و با شرکت موردنظر قرارداد امضا کنید یا سراغ شرکت دیگری بروید و همین روال را انجام دهید تا بالاخره به شرکت ایده آل خود که با تعرفه ی آن مشکلی ندارید توافق برسید.
آیا برند و کسب و کار بر تعرفه ی طراحی الگو تاثیر می گذارد؟
در جواب به این پرسش باید قطعا بگوییم بله این امر قطعا بر تعرفه طراحی لوگو اثرگذار است. نوع کسب و کاری که برای طراحی لوگو به طراح مراجعه می کند و بزرگی یا کوچکی برند از جمله ی مواردی هستند که در قیمت نهایی لوگوی ارائه شده موثرند. برای مثال در نظر بگیرید یک شرکت نوپا و تازه تاسیس که تعداد کمی کارمند دارد برای طراحی لوگو به یک شرکت طراحی مراجعه می کند. هم زمان یک برند دارای اسم و رسم که تعداد زیادی کارمند و شعبه دارد نیز به یک لوگو برای کسب و کار خود نیاز دارد. قطعا تعرفه طراحی لوگو که به برند معروف ارائه می شود با تعرفه طراحی لوگو که به شرکت کوچک و گمنام گفته می شود یکسان نیستند. این امر به علت میزان درآمد کمتر یا بیشتر هر یک از شرکت ها نیست.
بلکه به این دلیل است که برای شرکت یا برند بزرگتر و شناخته شده تر لازم است تا وقت و انرژی بیشتری صرف شده و کاری با سطح کیفی بسیار بالا و حتی گاها در سطح بین المللی ارائه شود تا مورد پسند آنها بوده و قابل رقابت با رقبای آنها باشد. حتی ممکن است تعداد افرادی که برای این آن به کار گرفته شوند چندین نفر بوده تا خروجی نهایی کاملا مطلوب باشد. این در حالی است که برای شرکت کوچکتر این میزان فشار و جزئیات بر دوش طراح نیست. در نتیجه هزینه ای که برای هریک برآورد می شود با دیگری متفاوت است. عموما شرکت ها و طراحان دارای پلن های معاملاتی مختلف بود و براساس معیارهایی که دارند اقدام به قیمت گذاری کارهای خود می کنند.
طراحی لوگو
عوامل موثر بر تعرفه طراحی لوگو چیست؟
در حالت کلی طراحی لوگو دارای انواع مختلفی است وهریک دارای تعرفه های منحصر بفرد خود هستند. برای مثال تعرفه طراحی لوگو ترکیبی ، قیمت طراحی لوگو سه بعدی ، قیمت طراحی لوگوتایپ ، قیمت طراحی لوگو تایپوگرافی و قیمت طراحی لوگو تبلیغاتی و غیره با یکدیگر متفاوت بوده و بنابر کاری که قررار است انجام شوند بالا یا پایین می شود. یکی از مهم ترین عواملی که بر تعرفه طراحی لوگو تاثیر می گذارد گرافیست آن است. این امر کاملا واضح است چرا که اگر شما تصمیم داشته باشید با یک طراح بسیار معروف و نامی کار کنید یا گرافیست مدنظرتان بسیار حرفه ای و کارکشته باشد قطعا باید به همان نسبت هم هزینه های بلاتری بپردازد. این در حالی است که اگر طراح انتخابی شما خیلی مشهور نباشد نیازی به پرداخت هزینه های بالا نیست. این به معنی بد بودن کار طراحان گمنام یا عالی بودن کار طراحان مشهور نیست بلکه عرفی است که در قیمت گذاری رعایت می شود. این موضوع برای شرکت های طراحی هم صدق کرده و اگر بخواهید کار خود را به شرکتی با اسم و رسم بسپارید باید با تعرفه طراحی لوگو حرفه ای آنها نیز کنار بیایید که قطعا پایین هم نخواهد بود.
علاوه بر این حتی محیط جغرافیایی نیز بر تعرفه طراحی لوگو تاثیر می گذارد. برای نمونه قیمت طراحی لوگو در اصفهان با قیمت طراحی لوگو در تبریز با قیمت طراحی لوگو در مشهد با قیمت طراحی لوگو در شیراز کاملا متفاوت است.
در پایان این مطلب قصد داریم تا به تعدادی از سوالات متداول کاربران پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
لوگو
پاسخ به برخی سوالات متداول در مورد لوگو و طراحی آن
برخی پرسش ها هستند که به دفعات پرسیده می شوند و برای تعداد افراد زیادی مورد سوال هستند. در ادامه به پاسخ برخی از این پرسش های رایج می پردازیم.
سوالات متداول
-
طراحی لوگو نوشتاری چیست؟
لوگو نوشتاری که آن را با نام های لوگوتایپ، مونوگرام، لوگوی متنی یا نماد متنی نیز می شناسند یکی از 3 نوع طراحی لوگو است. در این شیوه از طراحی لوگو نام کسب و کار یا شرکت یا برند موردنظر با کمک حروف الفبا و به شیوه ای منحصر بفرد و چشم نواز و جذاب و در عین حال خوانا طراحی شده و تصویرسازی می شود. همانطور که میدانید بالغ بر هزاران نوع فونت یا دست خط وجود دارند که دارای شکل و اندازه های مختلفی هستند و هر کدام ثر متفاوت و خاص خود را بر مخاطب دارند. مثلا انواع فونت هایی که ضخامت زیادی دارند نشان دهنده ی قدرت و صلابت و محکم بودن هستند در حالی که فونت های کج یا اصطلاحا ایتالیک نماینده ی پویایی و تحرک و نیز سرعت هستند. مهمترین اصل در طراحی لوگو نوشتاری خوانایی و تشخیص دادن آنهاست به صورتی که حتی در سایزهای کوچکتر مانند کارت ویزیت هم به راحتی قابل تشخیص باشند.
-
آیا طراحی لوگو فقط در فتوشاپ امکان پذیر است؟
پاسخ به این سوال قطعا خیر است. فتوشاپ را نمی توان به عنوان تنها نرم افزار برای طراحی لوگو نام برد. برای این کار انواع و اقسام مختلفی از نرم افزارها هستند که هریک درای کاربرد متفاوت و ابزارهای مختلفی هستند. برای مثال برخی نرم افزارهای طراحی لوگو واسط کاربری راحت و جذابی دارند، برخی امکانات پیشرفته تری را به کاربر ارائه می دهند، برخی تنها به صورت آنلاین قابل استفاده هستند، برخی دارای حق عضویت ماهانه یا سالانه بوده و بعضی دیگر رایگان می باشند. حتی امروزه نرم افزارها طراحی لوگویی نیز هستند که در بستر اسمارت فون ها کار میکنند و قابل استفاده برای انواع سیستم عامل های موبایلی مانند اندروید یا iOS هستند. از جمله انواع نرم افزارهای طراحی لوگو می توان به کورل دراو، لوگو جوی، ادوبی ایلاستریتور، دیزاینر و غیره را نام برد.
-
برنامه های طراحی لوگو برای اندروید کدامند؟
یکی از سیستم عامل های خیلی معروف و پرکاربرد در اسمارت فون ها اندروید است. برای مثال گوشی های سامسونگ از این سیستم عامل بهره می گیرند. تعدادی نرم افزار طراحی لوگو وجود دارند که قابل استفاده در بستر اندروید هستند. این امر برای افرادی که دوست دارند تا با گوشی خود به طراحی بپردازند بسیار مطلوب است. چرا که گوشی تلفن همراه همواره در دسترس بوده و بعلاوه جمع و جور نیز هست. نرم افزارهای موبایلی طراحی لوگو بسیار گسترده هستند که تعدادی از معروف ترین آنها عبارتند از: از لوگو میکر پلاس Logo Maker Plus، لوگو میکر بای آیریس استودیوز اند سرویسز Logo Maker by Iris Studios and Services، دیزاینر لوگو میکر Designer Logo maker، لوگو جنریتور اند لوگو میکر بای لایت کریتیو لب Logo Generator & Logo Maker by Light Creative Lab و دیزاینر Desygner را نام برد.
-
طراحی لوگو با کورل بهتر است یا فتوشاپ؟
فوتوشاپ یک نرم افزار طراحی بر پایه ی پیکسل است در حالی که کورل درا مبتنی بر بردار یا وکتور می باشد. هر یک از این نرم افزارها در حوزه ی خود در رده ی بهترین ها هستند و طراحان با کمک آنها قادرند انواع و اقسام لوگوها را طراحی کنند. اما بهتر است که این دو را با یکدیگر مقایسه نکنیم چرا که اساس کارشان با یکدیگر کاملا متفاوت است.