مقالات آموزشی

آشنایی با اطلاعاتی در مورد طراحی لوگو نایک که باید در نظر بگیریم

مفید بود؟

باید توضیح طراحی لوگو نایک باید گفت ، نایک یک شرکت کفش ساز معروف جهانی است؛ اما به دلیل طراحی ساده و منحصر به فرد لوگو خود نیز شناخته می شود. طراحی لوگو نایک بر اساس ویژگی های پنهان مختلفی طراحی شده است و با ارائه آن، تعریف جدیدی از لوگو ایجاد شد.

طراحی لوگو نایک یکی از معمولی ترین طراحی های انجام شده تا الان می باشد و فقط یک نشانه در آن بکار رفته است. طراحی لوگو نایک به حدی با ارزش و مهم است که ماندگاری و حفظ هویت، رتبه ها و ارزش های سازمانی نایک، به آن وابسته است.

آرم و علامت نایک در گذشته نمادی ناچیز و سطح پایین شمرده می شد، اما با گذشت زمان تبدیل به بخشی از فرهنگ ورزش شده و تصور محصولات ورزشی بدون آن، سخت و دشوار است. طراحی لوگو نایک توسط کارولین دیویدسون در سال 1971 انجام شد. در ابتدا این لوگو با اصطلاح “Srtip” معروف شد؛ اما با گذشت زمان، امروزه به “Swoosh” معروف است. عبارت Swoosh به الیاف بکار رفته در کفش های نایک، گفته می شود.

این شرکت در سال 1995 آرم خود را به عنوان علامت تجاری ثبت کرد. از آن زمان، علامت نایک هویت تجاری و انحصاری شرکت نایک است. در ادامه مقاله قصد داریم اطلاعات و حقایق جالبی در مورد طراحی لوگو نایک را مطرح کنیم؛ پس لطفا تا انتهای مطالب، با ما همراه باشید.

 

10 حقیقت که در مورد طراحی لوگو نایک نمی دانید!

همانطور که امروزه کمپانی های بزرگ با آرم و لوگو خود شناخته می شوند؛ برای مثال لوگو اپل که از محبوبیت بالایی برخوردار است، لوگو آدیداس که بسیار معروف می باشد و یکی دیگر از آرم های معروف جهان، نایک که دنیای ورزش بدون آن غیر قابل تصور است، موفقیت خود را تا حد زیادی وابسته به آرم و لوگو خود، می دانند.

 

در ادامه مطلب به 10 حقیقت جالب که در مورد طراحی لوگو نایک که نمی دانید، می پردازیم:

1. معنی لوگو نایک

کلمه Swoosh به صدایی که وقتی چیزی سریع از کنار ما می گذرد، گفته می شود؛ در واقع این کلمه مخفف صدا، سرعت و حرکت سریع است.

این دلیل قوس بکار رفته در لوگو نایک است، در واقع این قوس، حرکتی سریع را نشان می دهد. در ادامه در مورد قوس بکار رفته در علامت نایک، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شکل آرم نایک

قوسی که در طراحی لوگو نایک مورد استفاد است، استعاره از یک بال الهه برد یونان دارد و طراح این لوگو توانسته است با الهام گرفتن از آن، قوسی که در علامت نایک وجود دارد را طراحی کرده است. با الهام گرفتن درست و بجا از فرهنگ، تاریخ و افسانه های گذشته، می توان طرح های بسیار جذابی را خلق کرد.

 

2. رنگ

لوگو نایک در ابتدا به رنگ سیاه بود و نمادی از قدرت را به مخاطب القا می کرد.

اما با گذشت زمان سایه ها به طرح اولیه اضافه شد و در نهایت رنگ نارنجی روی آن قرار داده شد.

رنگ نارنجی بکار رفته در لوگو نایک، نماد این سازمان را شکل داده است.

3. فونت

طرح کلی در لوگوی نایک همان شکل و یا قوس است، اما شعار این شرکت در بیشتر مواقع روی آرم قرار داده می شود. فونت استفاده شده برای عبارت، زیبا و ظریف بنظر می رسد. البته تا سال 1995 فونت بکار رفته در آرم نایک، Futura bold بود.

خوب است بخوانید: طراحی لوگو گرافیکی (معرفی مراحل طراحی لوگو حرفه ای)

یک طراح حرفه ای عناصر مختلفی از جمله نوع، رنگ، تصاویر و غیره را با دقت انتخاب می کند تا پیام برند را منتقل کند. این امر نه تنها برای آرم ها بلکه انواع طراحی های خلاقانه مانند بروشور، کارت ویزیت، وب سایت و حتی طرح های تی شرت نیز صادق است. در واقع اگر از فونت و اشکال مناسب استفاده نکنید، طرح شما در هیچ کجا ماندگار نخواهد شد.

4. طراحی آرم نایک فقط با 35 دلار!

لوگو نایک توسط کارولین دیویدسون، دانشجوی طراحی گرافیک در دانشگاه ایالتی پورتلند، طراحی شده است. فیل نایت در سال 1971 به دلیل کمبود وقت، به دیویدسون مراجعه کرد. ابتدا دیویدسون طرح های مفهومی بسیاری را پیشنهاد کرد؛ اما در نهایت فیل نایت طرحی را انتخاب کرد که امروزه تبدیل به نمادی تجاری شده است.

زمانی که برای انتخاب این لوگو صرف شد، تنها 2 ساعت بود!

5. طراح لوگو نایک از الهه پیروزی یونان باستان الهام گرفته است

نایک نام الهه پیروزی یونان باستان است که به خوبی قدرت کمپانی نایک را نشان می دهد. در افسانه ها این فرشته به میدان جنگی عظیم رفته است و پیروز شده است و نایک از جهت قدرت و پیروزی این نام را انتخاب کرده است.

 

6. لوگو نایک مدت طولانی قرمز رنگ بود

آرم اصلی نایک همانطور که امروزه می بینیم، سیاه نبود. برای مدت زمان بسیاری، نایک از پالت رنگی قرمز و سفید در آرم خود استفاده می کرد. انگیزه شرکت برای استفاده از رنگ قرمز این بود که این رنگ به معنای انرژی، شور و شادی و سفید بیانگر تمرکز بر روی خلوص و جذابیت است. بعدا این شرکت رنگ بندی لوگو را تغییر داد تا جذاب و ماندگار شود.

7. آرم نایک در 17 ساعت طراحی شد

یک طراح حرفه ای لوگو باید برای شناخت هرچه بیشتر برند و موضوع اصلی آن، وقت زیادی را صرف کند و بعد از آن شروع به طراحی لوگو کند. در حالت کلی این یک روند زمان بر می باشد، اما طراحی لوگو نایک این قانون را تغییر داد و طراح آن فقط در 17 ساعت تمام مراحل را سپری کرد.

8. بالاترین پاداش برای طراحی لوگو نایک

به نوعی می توان کارلیون دیویدسون را به عنوان پردرآمدترین طراح آرم در نظر گرفت. زمانی که دیویدسون لوگو نایک را آماده کرد، صاحبان نایک فقط 35 دلار به او دادند. اما بعدا نایک سهم آرم خود را در پیشرفت های فراوان و موفقیت های چشمگیر در تجارت جهانی، بسیار مهم دانست و از دیویدسون به عنوان یکی از شاخه های اصلی نایک تجلیل کرد.

این شرکت یک مهمانی غافلگیرانه برای او ترتیب داد و نایک به عنوان هدیه به او یک انگشتر طلا با الماسی درخشان هدیه داد. همچنین 500 سهام شرکت را دریافت کرد.

9. طراحی به طور مکرر رد شد

به نظر نمی رسد که طراحی آرم و لوگو نایک، که امروزه بسیار محبوب است، بلافاصله پذیرفته شده و مورد استقبال قرار گرفته باشد؛ چرا که صاحبان اصلی شرکت نایک در نگاه اول اصلا آن را دوست نداشتند.

در واقع فیل نایت پس از رد کردن طرح های بسیار، بالاخره با تلاش های فراوان دیویدسون، طرح مورد نظر خود را پیدا کرد.

شعار طراحی لوگو نایک از کجا آمده است؟

امروزه بسیاری از مردم، با شنیدن نام نایک، شعار معروف و محبوب Just do it را بیاد می آورند. این شعار آخرین سخنان یک قاتل زنجیره ای است. دن ویدن پس از معرفی کردن این شعار، آن را به گری گیلمور، نسبت داد که در سال 1917 به جرم سرقت و قتل دو مرد به اعدام محکوم شد.

گیلرمو هنگامی که با اعدام روبرو شد، گفت: “فقط این کار را انجام دهید”!

سوالات متداول

علامت بکار برده شده در طراحی لوگو نایک به چه معناست؟

قوسی که در طراحی لوگو نایک مورد استفاد است، استعاره از یک بال الهه برد یونان دارد و طراح این لوگو توانسته است با الهام گرفتن از آن، قوسی که در علامت نایک وجود دارد را طراحی کرده است. امروزه این علامت تبدیل به یک نماد بزرگ تجاری شده است.

10 حقیقت در مورد طراحی لوگو نایک چیست!

طراحی لوگو نایک بدون چالش و اتفاقات جالب، انجام نشده است؛ بلکه در این مسیر اتفاقاتی رقم خورده است که ممکن است بیان کردن آنها، تعجب شما را برانگیزد.

  1. معنی لوگو نایک
  2. شکل آرم نایک
  3. رنگ
  4. فونت
  5. طراحی آرم نایک فقط با 35 دلار!
  6. طراح لوگو نایک از الهه پیروزی یونان باستان الهام گرفته است
  7. لوگو نایک مدت طولانی قرمز رنگ بود
  8. آرم نایک در 17 ساعت طراحی شد
  9. بالاترین پاداش برای طراحی لوگو نایک
  10. طراحی به طور مکرر رد شد

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.