تولید محتوا چیست؟ شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که فرآیند تولید انواع محتوا برای سایت ها چیست و چه کاربردی دارد؟ در واقع تولید محتوا را میتوان توانایی و قابلیتی دانست که برخی از شرکت ها با استفاده از آن خدمات و محصولات خود را در سایت های خود به کاربران و مخاطبان خود معرفی میکنند.
میدانیم که تولید محتوای متنی از ارزش بالاتری در گوگل برای رتبه گیری برخوردار است و در سئو سایت نقش موثرتری دارد. اما نکتهی شایان ذکر این است که محتوا نباید صرفا برای رتبه گرفتن درگوگل نوشته شود و باید محتوایی باشد که نیاز کاربر را به وضوح و سادگی رفع نماید.
به همین دلیل تولید محتوای متنی برای سایت در گوگل، اهمیت و ارزش بالاتر و بیشتری نسبت به سایر محتواها (عکس و فیلم) دارد. این کار باعث میشود که فرایند تصمیم گیری برای خرید و استفاده از این کالاها و خدمات برای مشتریان کاربران راحت تر شود و آنها بتوانند بهراحتی کالاها و خدمات شما را مورد استفاده قرار دهند.
تعریف محتوا بر اساس اصول و استاندارد ها
در فرآیند تولید محتوا شما باید در ابتدا محتوا را تعریف کنید. در تعریف تولید محتوا چیست؟ به این موارد اشاره شده است که محتوا در واقع به واحد های جداگانه ای از اطلاعات گفته میشود که با کنار هم قرار دادن آنها و مشاهده آنها به صورت الکترونیکی و یا فیزیکی شما در خصوص یک موضوع و یا هدف خاصی اطلاعات لازم را کسب میکنید.
با استفاده از این تعریف تولید محتوا را نه تنها برای وب سایت ها که برای کلیه فرآیندهایی که در آن از ساختارهای گرافیک و نوشتاری استفاده میشود می توان اطلاق کرد. در واقع با استفاده از فرآیند تولید محتوا شما میتوانید برای بروشور های تبلیغاتی و بنرها و بیلبوردها تا سایت ها و شبکه های اجتماعی و فروم ها و برنامههای پیام رسان محتوا تولید و ارائه نمایید. این محتوای تولید شده میتواند انواع گوناگونی داشته باشد.
انواع محتوای تولید شده در این فرایند عبارتاند از:
• محتویات متنی و نوشتاری
• محتوای تصویری و اینفوگرافیک
• محتوای صوتی
• محتوای ویدیویی
هر کدام از انواع محتوای اعلام شده در بالا می توانند خود به چندین شاخه تقسیم شوند. یک تولید محتوا ی مناسب میتواند از تمامی و یا تعدادی از انواع محتوای گفته شده در ساختار خود استفاده کند. به عنوان مثال میتوان محتوای عکسی و متنی و اینفوگرافیک را در ساختار یک مقاله در قالب وبسایتها ارائه کرد و یا محتوای متنی و تصویری را میتوان در قالب یک محتوا خبری و یا آموزشی در شبکههای اجتماعی منتشر کرد.
این را در نظر بگیرید که ربات های google دائما در حال بررسی شما هستند، ربات های گوگل برای بررسی سایت ها فاکتور های زیادی را نظر میگیرند.
مراحل تولید محتوا
مراحل تولید محتوا یک سری گام هایی دارد که به اختصار در این بخش توضیح می دهیم. در اولین مراحل تولید محتوا باید تحقیقاتی انجام شود تا موضوع مناسب برای تولید محتوای خود بیابیم که متناسب با کسب و کار ماست و برای مخاطبان جذاب است. حال در گام بعدی ایده پردازی مسئله بسیار مهمی است اینکه چگونه باید محتوا را به مخاطبان ارائه کنیم مثل ایجاد ویدیو، اینفوگرافیک و بسیاری از موارد دیگر. بعد از جمع اوری اطلاعات و ایده پردازی یکی از مهم ترین مراحل تولید محتوا رعایت نکات نگارشی و انتخاب ادبیات صمیمانه است تا مخاطب از خواندن مقالات وبلاگ شما لذت ببرد.
انتشار محتوا در زمان مناسب
یکی دیگر از این مراحل تولید محتوا آن است که باید در مناسبترین زمان ممکن محتوا منتشر شود تا مخاطبان بیشتری بتوانند به محتواهای شما دسترسی پیدا کنند. یکی از راهکارهای مناسب برای انتشار محتوا آن است که علاوه بر اینکه در وبلاگ خود محتوا منتشر میکنید در شبکههای اجتماعی نیز فعال باشید تا کاربران بیشتری امکان دسترسی داشته باشند.
بیشتر کاربران این روزها در شبکه های اجتماعی فعالتر هستند پس این فرصت را غنیمت شمارید و از آن استفاده بهینه کنید. ضممنا در حین انتشار محتوا سعی کنید الگوریتم های گوگل را نیز مرور کنید و مطابق با قواعد سئو محتوا نویسی انجام دهید تا رتبه سایت شما نیز ارتقا پیدا کند.
سایت خود را بهینه کنید
باید در نظر داشته باشید انتخاب عنوان مناسب و جذاب یکی از راه هایی است که کلیک خور سایت شما بیشتر می شود. همیشه به این فکر کنید مخاطب به دنبال چه سوالاتی در گوگل است یعنی کدام نیازخود را میخواهد برطرف کند که کسب و کار شما می تواند پشتوانه خوبی برای او باشد؟ یا شما به طوری محتوانویسی کنید که ناخواسته در او احساس نیاز ایجاد کنید تا از محصولات و خدمات شما دیدن کند و در نهایت دست به خرید بزند.
فاکتور های بررسی گوگل:
• سرعت لود شدن سایت
• دسترسی آسان به بخش های مختلف سایت و وجود نقشه سایت برای رسیدن به بخشهای مختلف،
• خوانایی محتوای ایجاد شده در سایت
• قرار گرفتن کلید واژهها و کلمات کلیدی در محتوای متنی سایتها به انداز مناسب استاندارد
• ایجاد ارتباط بین محتوا و کلمات کلیدی
• ساختار طراحی سایت و لینک گذاریها
• محتوای غیرمتنی مناسب قرار داده شده در سایت
• کدنویسی بهینه در سایت و هزاران موارد دیگر
نکاتی که در تولید محتوا باید به آن دقت شود
فرآیند تولید محتوا باید بر اساس اصول و استاندارد های خاصی انجام شود. نکات مهم در این فرآیند عبارتاند از:
1. انتخاب موضوع مناسب
موضوع مناسب و مرتبط با موضوع وبسایت شما میتواند باعث جذب بهتر و بیشتر مخاطبین کاربران سایت شما شود. فرقی نمیکند که سایت شما یک فروشگاه است و یا یک سایت تبلیغاتی و یا سایت شخصی. شما باید همواره موضوعاتی مناسب و مرتبط با ساختار سایت خود را تهیه و تولید نمایید. تولید محتوا با استفاده از موضوع مناسب میتواند به جذب مخاطب بیشتر برای سایتها کمک زیادی نماید.
2. نحوه ارائه محتوا به مخاطبان سایت ها
شما باید در ابتدا به خوبی در خصوص نحوه ارائه محتوای سایت خود به کاربران تفکر و تصمیم گیری نمایید. یک محتوای وب با استفاده از یک فرآیند تولید محتوای خوب ایجاد میشود و این متوالی خوب باید به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربر قرار گیرد تا بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. یک محتوای خوب باعث جذب مخاطب شده و مخاطب و کاربر را مدت زمان بیشتری در سایت نگه میدارد. هر چه که محتوای شما دارای جذابیت بیشتری باشد این فرایند سریع تر اتفاق میافتد.
بگذارید از طریق دیگری این مسئله را برای شما شرح دهیم، یک محتوای آموزشی خوب باید این موارد را در خود جای دهد به عبارات زیر خوب دقت کنید
ویژگی های یک محتوای آموزشی خوب
۱) خاص، واضح و قابل درک و ساده و روشن باشند
۲) سنجیدنی باشند.
۳) دست یافتنی باشند به این معنی که، به صورتی نوشته شوند که پایین ترین سطح مطلوب را مشخص کنند. مشخص کننده حقایق نحوه کار باشند. سطح مطلوب را نشان دهند و در نهایت نیازهای فراگیران را برطرف سازند؛ یعنی، به روشنی محل، منابع یا موقعیت موردنیاز را برای دستیابی به استانداردها توصیف نمایند.
۴) براساس پدیده های علمی باشند. براساس یافته های تحقیق و منعکس کننده قوانین کار تدوین گردد.
۵) رفتاری باشند. نوشتن معیارها به صورت رفتاری به ما کمک می کنند تا اقدامات و نتایج مطلوب را بتوانیم اندازه گیری نماییم. از مسائل عمده این است که ما می توانیم فقط پارامترهای کمّی را اندازه گیری کنیم. در صورتی که کیفیت بیشتر تحت نفوذ عواملی قرار دارد که اندازه گرفتنی نیستند یا اندازه گیری آنها مشکل است (مثل فلسفه، فرهنگ، نگرش و احساسات ذهنی).
نوشتن معیارها به صورت رفتاری
بیان هدف به صورت عینی وقابل مشاهده وقابل اندازه گیری (فعل رفتاری)
توصیف شرایطی که با توجه به آن یاد گیرنده باید عملکرد خود را نشان دهد.(شرایط)
ملاکها یا معیارهایی که به وسیله آن میزان پیشرفت یادگیرنده در رسیدن به هدفها سنجیده میشود.(ملاک)
3. استفاده از جذابیت های گرافیکی
یکی از نکات مهم در فرآیند تولید محتوا این است که محتوا شما برای کاربر جذاب باشد. در این فرایند این کار با استفاده از تصاویر گرافیکی و بصری زیبا انجام میشود. استفاده از عکسها ، نمودارها و نوشتههای گرافیکی باعث میشود که محتوا در نظر کاربر جذاب تر و گیراتر باشد. یک محتوای متنی یکنواخت باعث خستگی کاربر شده و کاربر خیلی زود از ادامه مطالعه محتوا دست میکشد.
برای اینکه بتواند کاربران را همیشه پای نوشته ها و مقاله ها نگه داشت باید از عکسها و تصاویر گرافیکی مناسب به تعداد کافی و استاندارد استفاده شود. استفاده بیش از حد از عکس ها هم باعث سردرگمی و گیج شدن مخاطب میشود.
روانشناسی شکل چیست؟
روانشناسی شکل به معنی مطالعه تاثیر روانی اشکال مختلف بر ذهن انسان است. ذهن انسان در طی تاریخ یاد گرفته است که از هر شکلی، برداشت خاص و متفاوتی داشته باشد و حس متفاوتی بگیرد. روانشناسی اشکال بررسی میکند که هر شکل دقیقا چه حس و مفهومی را در ذهن انسان تداعی میکند.
کاربرد روانشناسی شکل در طراحی گرافیکی و بازاریابی چیست؟
رعایت کردن اصول روانشناسی شکل در طراحی گرافیکی و بازاریابی بسیار مهم است. بهخصوص زمانی که بخواهید لوگو طراحی کنید باید اصول روانشناسی اشکال را مورد نظر قرار بدهید چرا که لوگو اولین برخورد مشتری با برند شماست و باید همان حسی را از شکل لوگو بگیرد که مایلید برند شما در ذهن تداعی کند. همچنین در طراحی رابط کاربری، پروفایلهای شبکه اجتماعی، قالب پستهای اینستاگرام و حتی بستهبندی محصول باید روانشناسی شکل را گوشه ذهن داشته باشید.
چگونه میتوانم از روانشناسی شکل در طراحی لوگو استفاده کنم؟
در اولین قدم باید ببینید که مایلید برند (brand) شما چه احساسی را در مخاطب زنده کند؟ سپس باید از اشکالی در طراحی لوگو استفاده کنید که همان حس را در بیننده القا کند. به عنوان مثال اگر میخواهید حس جهانی و بینالمللی بودن را القا کنید (مثلا اگر یک آژانس مسافرتی دارید) میتوانید از شکل دایره استفاده کنید که جهان و کره زمین را به خاطر مخاطب میآورد.
معنی شکل دایره چیست؟
دایره مفاهیم مثبت متنوعی دارد. اتحاد، دوستی، عشق، رابطه، جهانی بودن و پایداری از جمله مفاهیم روانشناسی شکل دایره هستند.
معنی شکل مربع چیست؟
مربع و مستطیل از بهترین شکلهایی هستند که برای طراحی لوگو میتوانید از آنها استفاده کنید؛ چرا که احساس امنیت، اعتماد و راحتی را القا میکنند و کدام برند است که نخواهد این حس را به مشتریان خود بدهد؟
معنی شکل مثلث چیست؟
مثلث میتواند مفاهیم متضادی را القا کند. اگر راس مثلث به سمت بالا باشد، حس تعادل را به خاطر میآورد اما اگر راس آن به سمت پایین باشد، نشانه عدم تعادل است.
4. بررسی نیاز های مخاطب و ارائه محتوا بر اساس آنها
محتوای تولید شده با استفاده از فرآیند تولید محتوا باید به گونهای باشد که بتواند بخشی یا تمام نیاز های کاربر در یک زمینه خاص را برطرف کند. محتوای شما باید به نحوی تولید شود که کاربر با مطالعه آن نیاز ها و دغدغه های فکری خود را کمتر ببیند. در واقع محتوا شما باید به کاربر در یک زمینه خاص کمک کند و یا سؤال های او را پاسخ دهد. اگر محتوای تولید شده این قابلیت را نداشته باشد کاربر احساس می کند که وقت خود را پای مطالعه این محتوا هدر داده است و از سایت خارج می شود و دیگر به این سایت باز نخواهد گشت. هرچه محتوای تولید شده در رفع نیاز های کاربر موفق تر عمل کند رضایت کاربر بیشتر و بهتر جذب می شود و ممکن است در جست و جو های بعدی نیز مستقیم به این سایت مراجعه کند.
ارزش فرآیند تولید محتوا برای سایت ها
ارزش تولید محتوا برای سایت ها بسیار بالا می باشد. سایت ها میتوانند با استفاده از این فرآیند به خوبی در امر جذب مخاطب و کاربر موفق عمل کنند. هرچه محتوای تولید شده اصولی تر و بهینه تر باشد رتبه سایت ها در جستجو های گوگل بهتر و بالاتر شود. در این حالت به اصطلاح می گویند که فرآیند تولید محتوا باعث بهبود رتبه و سئوی سایت شده است. هرچه که سئوی سایت بهتر و بهینه تر باشد سایت سریع تر در بین نتایج جست و جو های گوگل نشان داده خواهد شد.
امروزه ارزش تولید محتوا برای سایت ها غیر قابل انکار است و تولید محتوا یک از کم هزینه ترین روش های تبلیغات برای برند سازی و ارائه و معرفی محصولات و خدمات در سایت ها است که مدیران وبسایت ها از آن برای معرفی برند و خدمات و محصولات شرکت در فضای اینترنت استفاده می کنند.اگر چه تولید محتوا پرخرج بود ولی رایا مارکتینگ با راهکاری ویژه توانسته است ضمن حفظ کیفیت، هزینه تولید محتوا را به شدت کاهش دهد.
سوالات متداول
-
تولید محتوا یعنی چه ؟
هر چیزی که باعث انتقال اطلاعات ، تجربهها ، آموزشها ، معرفی و … را محتوا میگویند. زمانی که شما در رابطه با این مسائل صحبت میکنید یا عملی را انجام میدهید در حال تولید محتوا هستید. تولید محتوا به هر نحوی که باشد باعث ارتباط بین شما و مخاطبان شما میشود این ارتباط گاهی با نگاه کردن به یک بیلبورد تبلیغاتی اتفاق میافتد، و گاهی هم با خواندن یک مقالۀ چند صد کلمهای!
-
راز یک محتوای خوب چیست؟
ایجاد محتوای خوب مدیون درک مخاطب است. یافتن راهنمایی درست در ایجاد اشتیاق او به موضوع نقش موثری دارد. بهترین شکل ارائه تاثیر محتوا روی نظر خوانندگان مشخص کردن موثرترین محتواها با شناسایی و لیست کردن به مخاطبین خود شروع میشود. اما به احتمال زیاد شامل برخی آزمون و خطا میشود. اما جای نگرانی نیست. آزمایش و خطا همیشه جزء اساسی شناخت واقعیت است. زیرا شما با انواع مختلفی از محتوا آزمایش خود را شروع میکنید؛ تا ببینید چه چیزی برای ایجاد محتوای خوب کارساز است.
-
مزایای تولید محتوا به زبان فارسی؟
یکی از اساسی ترین نیازهای هر کسب و کاری در دنیای امروزی داشتن یک وب سایت جهت معرفی برند، محصولات و خدمات شماست. شما در وب سایت خود علاوه بر فروش اینترنتی، مشخصات محصولات و آدرس فروشگاه خود را نیز درج نموده تا مشتریان از طریق آنلاین و یا حضوری اقدام به سفارش کالای مورد نیاز خود نمایند. تولید محتوا به زبان فارسی موجب می شود تا افرادی که در جستجوی کالای شما هستند آدرس سایت شما را در بالای صفحه اول و خیلی راحت و آسان پیدا نموده و از طریق سایت شما اقدام به خرید نمایند. اینکار موجب افزایش تردد سایت و مشتری شما می شود. تولید محتوا به زبان فارسی موجب رونق فضای کسب و کار خواهد شد