تا از مهمترین الگوریتم های گوگل کدامها هستند؟ هر کدام از این الگوریتمها چه وظیفهای را بر عهده دارند؟ الگوریتمهای گوگل چگونه سایتها را بررسی میکنند و به آنها رتبه میدهند؟
گوگل برای بررسی سایتها و رتبه بندی آنها در صفحهی سرچ خود، یک سری بازرسها یا به عبارتی الگوریتمهایی تدارک دیده است. الگوریتمهایی همچون:
- الگوریتم پاندا
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم رنک برین
- الگوریتم کافئین
- الگوریتم Mobile Geddon
- الگوریتم Google Fred
که در این مقاله به بررسی 3 تا از مهمترین این الگوریتمها میپردازیم. این سه الگوریتم (که نام هر سه آنها از نام حیوانی گرفته شده است)، عبارتند از “الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار” که در ادامه به تشریح و توصیف مختصری از هر کدام پرداختهایم. دانستن این موارد برای تمام افرادی که سایت دارند یا محتوا نویس هستند یا میخواهند آشنایی ابتدایی با سئو گوگل داشته باشند، ضروری است.
الگوریتم پاندا
در سال 2011 مدیران گوگل از الگوریتمی رونمایی نمودند که دغدغهی بسیاری از صاحبین سایتهای معتبر و پرتلاش بود. پاندا نام منتخب این مامور گوگلی شد تا همانند رنگش وجه تمایزی برای محتویات معتبر و نامعتبر سایتها باشد. درابتدای راه اندازی الگوریتم پاندا، بسیاری از متخصصین وب میپنداشتند که این الگوریتم برای بررسی سایتهایی با بک لینکهای غیرطبیعی هدف گذاری شده است، درصورتیکه لینکها هیچگاه قسمتی از ماموریت پاندا نبودهاند و رسالت اصلی در بررسی “کیفیت محتوای سایتها” بوده است. پیشتر، در جستجوی گوگل تنها به این مسئله توجه میشود که سایتهایی که شامل اطلاعات مرتبط با جستجو بودند در رتبههای نخست قرار بگیرند، درصورتی که پاندا تمام سایتها را درنظر دارد و بدین ترتیب با بررسی صفحاتی با محتویات کپی شده، نامعتبر و یا دروغین، به آنها تنزل رتبه داده و در مقابل به سایتهای باکیفیت و قوی، رتبهی بالاتری در جستجوها میدهد.
الگوریتم پاندا به بررسی چه مواردی میپردازد؟
الگوریتم پاندا که در زمینهی محتوا فعالیت میکند، این موارد را ملاک کار اصلی خود و ملاک رتبه دهی به صفحات گوگل قرار میدهد:
- محتوای کوتاه
- محتوای کپی شده از سایت خودتان
- محتوای کپی شده از سایت دیگران
- خطای 404 و باز نشدن صفحهای از سایت
- محتوای بیکیفیت
- محتوای تولید شده توسط ربات
- غلط املایی و نگارشی در محتوا
- سایتهایی با موضوعیتهای زیاد و متفاوت
- سایت تبلیغاتی بدون محتوا
- سایتهایی که UX خوبی ندارند
برای آنکه اطلاعات بیشتری در زمینهی الگوریتم پاندا، هر کدام از قوانین آن و بهبود محتوای خود متناسب با این الگوریتم، داشته باشید، بر رووی لینک زیر کلیک کنید
الگوریتم پاندا
برای سفارش محتواهای سئو شده و مورد پسند الگوریتم پاندا اینجا کلیک کنید.
منبع: searchengineland
الگوریتم پنگوئن
با افزایش اطلاعات کاربران اینترنتی و آگاهی از برخی تکنیکهای بهینه سازی سایت، پاندا دیگر به تنهایی قادر به انجام ماموریت نبود، بنابراین در سال 2012 متخصصین گوگل در اندیشهی راه اندازی الگوریتمی برآمدند تا از انجام سئوکاریهایی که با ترفند و حقه صورا میگیرد را جلوگیری نمایند. پنگوئن نام بازرس قدرتمندی بود که ماموریت بررسی و شناخت سئو کلاه سفید(حقیقی) از سئو کلاه سیاه(جعلی) را به عهده گرفت. بدین ترتیب، سایتهایی که اصول سئو را رعایت نمیکردند و با روش های تقلبی مانند خرید و فروش لینک، استفاده از محتویات اسپمی، کلمات کلیدی بیربط و … در تلاش برای ارتقای رتبهی سایتهای خویش بودند، تیرشان به هدف نمیخورد.
الگوریتم پنگوئن چه مواردی را بررسی میکند؟
همانطور که اشاره کردیم، الگوریتم پنگوئن به بررسی معتبر بودن بکلینکهای گرفته شدهی سایتها میپردازد تا اگر زیاد و غیر مرتبط باشند، سایت ها را جریمه کند! از جمله موارد مهم برای الگوریتم پنگوئن گوگل عبارت است از:
- استفاده از لینکهای زیاد و بیکیفیت
- میزان استفاده از شبکههای اجتماعی
- استفاده از متنهای پنهان
- بارگزاری صفحات با کلمات کلیدی کاملا مختلف
- بک لینک گرفتن از سایت های نا مرتبط
- استفاده از لینکهای مخفی در محتوا
این موارد بخشی از قوانین الگوریتم پنگوئن هستند. اما بکلینک دهی آنقدر هم که به نظر میرسد کار سادهای نیست، چرا که در صورت اشتباه اجرا شدن آن، موجب پنالتی صفحات سایت شده و به سختی میتوان این صفحات را بازگرداند. برای گرفتن بک لینک های درست میتوانید از مشاوران تخصصی رایا مارکتینگ کمک بگیرید. بر روی لینک زیر کلیک کنید تا هم اطلاعات بیشتری کسب کرده و هم از خدمات ما آگاه شوید.
بک لینک چیست و خدمات بک لینک دهی رایا مارکتینگ چگونه است؟
منبع: searchengineland
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار بسیار متفاوت از همکارانش است چرا که ماموریت مجزایی دارد. این بار گوگل در اندیشهی رتبهدهی به سایتها نبوده است و سختگیری را بر موتورهای جستجوگر خویش اعمال کرده است. بنابراین گوگل با راهاندازی الگوریتم مرغ مگس خوار (در سال 2013)، در تلاش برای ایجاد الگوریتمی در جهت ارائه و معرفی “بهترین صفحه برای جستجوگران” خویش برآمد. خصلت مرغ مگس خوار “سرعت” و “دقت” همزمان اوست. که نماینگر این مطلب است که گوگل در کوتاهترین زمان ممکن و با دقیقترین بررسی سایتها، بهترین و مفیدترین صفحاتی را بالا میآورد که میتواند نیاز شما به عنوان یک کاربر را به درستی برطرف نماید.
الگوریتم مرغ مگس خوار چه میکند؟
الگوریتم مرغ مگس خوار محتوا را از لحاظ معنایی بررسی میکند به این ترتیب که:
- هم خانوادهی جملات سرچ شده را پیدا میکند.
- دستهبندی لینکهای وبسایت شما را بررسی میکند.
- رفتار کاربران را میسنجد تا حتما بتوانند به موضوعی که میخواهند دسترسی پیدا کنند.
همین قوانین الگوریتم مرغ مگس خوار است که را ملزم میسازد تا دقیقتر مخاطبان خود را بشناسیم و به آنها اهمیت دهیم. این الگوریتم به تازگی به قدری پیشرفت کرده است که در صورتی که پایین یک محصول نظرات منفی نوشته شود، آن را تشخیص داده و در ردهی پایینتری از نتایج سرچ گوگل قرار میدهد.
قرار دادن محتواهایی درست و دقیق نیازمند اطلاعات ویژهای است تا بتوان سریعتر لینک صفحات سایت را بالا آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنههاد میکنیم که لینک زیر را نیز مطالعه فرمایید.
دیتا اینتری چیست و خدمات دیتا اینتری رایا مارکتینگ چگونه صورت میگیرد؟
سوالات متداول
-
مهمترین الگوریتم های گوگل کدام است؟
تمامی الگوریتم های گوگل مهم هستند ولی تاثیرگذارترین این الگوریتمها (که با توجه بیشتر به آنها میتوان سئوی سایت را بهبود داد)، عبارتند از: الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم کبوتر، الگوریتم رنک برین و …
-
وظیفه الگوریتم پاندا چیست؟
وظیفه الگوریتم پاندا بررسی مواردی همچون وجود محتوای کوتاه، استفاده از محتواهای کپی شده از خود سایت، استفاده از محتوای کپی شده از دیگر سایتها، وجود صفحاتی با خطای 404 و باز نشدن صفحهای از سایتمان، وجود محتوای بیکیفیت که مورد پسند مخاطب نیست، وجود محتوای تولید شده توسط رباتها، وجود غلطهای املایی و نگارشی در محتواهای سایت و … است.
-
وظیفه الگوریتم پنگوئن چیست؟
الگوریتم پنگوئن وظیفهی بررسی معتبر بودن یا نبودن لینکهای گرفته شدهی از سایتها یا لینهای داده شده به سایتهای دیگر را دارد.در صورت غیر مرتبط بودن، خریدن و زیاد بودن این لینکها، سایت مورد نظر را جریمه خواهد کرد.
-
وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
الگوریتم مرغ مگس خوار محتوا را از لحاظ معنایی بررسی میکند به این ترتیب که “هم خانوادهی جملات سرچ شده را یافته، دستهبندی لینکهای وبسایت شما را بمورد ملاک قرار میدهد و به این ترتیب رفتار کاربران را میسنجد که حتما بتوانند به موضوع دلخواه خود را یافته و به جواب سوالات خود برسند.