مقالات آموزشی

آشنایی با اصول و نکات مربوط به تولید محتوا صوتی در فضای مجازی

مفید بود؟

تولید محتوا صوتی

یا ساخت و ارائه پادکست در قالب یک موضوع بیشتر از آنکه ناملموس باشد، آشناست؛ آن هم به لطف شبکه‌های اجتماعی و سایت های مختلف! همانطور که بهتر می دانید، محتوا فقط متن یا تصویر یا ویدئو نیست که چشم و ذهن شما را برای درک بهتر به دنبال خود همراه کند. گاهی اوقات شنیدن و گوش کردن و بعد از آن درک کردن محتوا، جایگاه بهتری نسبت به 3 مورد مذکور دارد. تولید محتوا صوتی یا پادکست، عموما بهترین انتخابی محسوب می شوند، که به همراه خود درآمد زایی و رونق کسب و کار را دنبال می کنند.

تولید محتوا صوتی طرفداران خاص خودش را دارد. چه آنها که گوش می دهند؛ و چه آنهایی که سعی در سرمایه گذاری در این زمینه دارند. اصولا شنیدن و توضیح یک موضوع یا بیان یک روایت از طریق توانایی شنیداری و دنیای امواج صوتی بهتر صورت میگیرد. دنیای این روزهای ما سعی دارد همه چیز را فشرده کند؛ یا در کوتاهترین زمان ممکن در چند جمله کوتاه و مفید مخاطب را آگاه نماید. تولید محتوا صوتی و پادکست این سرعت را در دستان شما قرار می دهند. خواندن یک متن 2 هزار یا هزار کلمه ای، یا حتی 500 کلمه ای آسانتر است، یا اینکه کسی با صدای دلنشین و مناسب برایتان آن را تفسیر نماید؟ عمدتا پاسخ این سوال بر مبنای پیروزی تولید محتوا صوتی با کیفیت، در مقابل یک متن یا ویدئو طولانی بابت توضیح یک مطلب است.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا صوتی

چگونه تولید محتوا صوتی انجام دهیم؟ از کجا شروع کنیم؟

هر کاری در ابتدا سخت بنظر می آید. البته نه اینکه تولید محتوا صوتی خیلی سخت باشد. با یادگیری اصول و قواعد مربوط به تهیه و تولید یک پادکست شنیدنی و جذاب شما هم می توانید در این صف رقابتی وارد شده؛ و از طریق حس شنوایی مخاطب هیجانات و احساسات او را کنترل نمایید. تولید محتوا صوتی اصولا انتخابی است که خود شخص مخاطب آن را انتخاب می کند. نه اینکه مانند رادیو یا دیگر رسانه ها مطالب و اطلاعات به او داده شوند.

انجام و آموزش تولید محتوا صوتی مثل هر پروژه ی بزرگ دیگری نیاز به اختصاص وقت و آگاهی کافی دارد. پادکست فقط روخوانی از یک متن یا صحبت با عده ای از مخاطبان نیست. با تصور این حالت، همه می توانند پادکست بسازند و دیگران را برای شنیدن محتوای خود تشویق نمایند. شما باید برای تولید محتوا صوتی هدفمند باشید. پت فلین میزبان یک پادکست درآمد فعال و هوشمند اعتقاد دارد که، تعهد داشتن در این مورد حرف نخست را می زند.

انتخاب ابزار مناسب برای تولید محتوا صوتی

هر عملی به ابزار مناسب خاص خودش نیاز دارد تا به نتیجه ی دلخواه و مناسب برسد. تولید محتوا صوتی با کیفیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرم افزار های زیادی وجود دارند که برای ویرایش صدا می توانید از آنها استفاده کنید. برای ثبت بهتر صدا نیز به یک Workstation نیازمندید. نرم افزار های Adobe CC، Audacity ، و Ardor برای ویرایش صدا عمدتا زیاد استفاده می شود.

برنامه های Soundcloud  و Podcast People  امکان انتشار و بازاریابی تولید محتوا صوتی را برایتان انجام می دهند. بعد از انتخاب ابزار مناسب برای تولید محتوا صوتی می توانید آنها را به خوبی ویرایش کرده و پس از در نظر گرفتن فرکانس های مناسب اقدام به ارائه آن براساس اصول سئو نمایید. سئو کمک می کند که پادکست یا محتوا صوتی شما دیده شده، و اگر تمام اصول لازم به همراه جذابیت کاربردی در آن ایجاد شده باشند، به کمک دیگر مخاطبان دائما به اشتراک گذاشته خواهند شد.

موضوع خود را محدود کرده و دیدگاه موردنظرتان را بیابید.

مانند بلاگ ها، یک میزان مشخص و یک موضوع معین برای پادکست ها وجود دارد. یعنی اینکه شما می‌توانید یک تولید محتوا صوتی در مورد هر موضوعی که فکرش را میکنید، ایجاد نمایید. پیدا کردن موضوع در ابتدای راه ممکن است کمی دشوار باشد. دلسرد نشوید! اگر در ابتدا هدف خود را بشناسید، دچار مشکل و دوگانگی در ارائه مطالب خود در تولید محتوا صوتی نخواهید داشت. موضوعات مطرحی که می شناسید همان هایی هستند، که عمدتا توسط پادکستر های بزرگ و کوچک ارائه می شوند. پس بهتر است آنها را رها کنید.  چرا که مخاطبان خود را یافته اند. و تولید محتوا صوتی شما در آن زمینه فقط اشباع شدگی ماجرا را بیشتر به چشم می آورد. باید به دنبال چیزهای جدید باشید. یا ایده های قدیمی را به یک چیز جدید تبدیل کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در مورد موسیقی یک پادکست درست کنید، از خودتان بپرسید که آیا چیز جدیدی برای ارائه کردن وجود دارد. که هم نو باشد و هم شنیدنی؟ شاید ایده تان را از موسیقی به طور کلی به طور خاص محدود کنید. اما اکنون پوشش  و زمینه فعالیتتان مشخص است: موسیقی، مردم و فرهنگ. زمانی که موضوع را محدود کردید، به خود و هدفتان کمک می‌کند تا یک هدفمندی جدید و مهم به آن اضافه کنید.

توجه به کشش مطلب و خلاصه سازی در تولید محتوا صوتی

یک فیلم سینمایی یک ساعت و نیم یا نهایتا دو ساعت زمان مفید لازم دارد تا مخاطب را جذب کند. یک محتوا متنی که گوگل به آن ارزش دهی می کند و می توان به کمک آن مطلب را به طور کامل به مخاطب منتقل نمود یک محتوا 1500 تا 2 هزار کلمه ای است. البته این اعداد و ارقام به زمان تولید محتوا صوتی شما مرتبط نیست. باید هر موضوعی که انتخاب می کنید قدرت جذب و کشش مخاطب را برای دنبال کردن ادامه‌ی آن داشته باشد.

اگر موضوع مورد نظرتان بسیار بلند است، آن را به حالت سریالی در چند پادکست جداگانه عرضه کنید. همچنین تشخیص دهید که تا چند دقیقه می توانید راجع به هر موضوع تولید محتوا صوتی یا پادکست را ضبط کنید. نیم ساعت؟ یک ربع؟ ده دقیقه یا حتی یک ساعت؟ این موارد بسته به نظر شما و در طی تولید محتوا صوتی مشخص می شود. پس سعی کنید خسته کننده و اصطلاحاً حوصله سربر نباشید. چرا که کسب تجربه در این رابطه هم به میزان علاقه و یادگیری شما به بهبود محتوا و کیفیت پادکست بستگی دارد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.