مقالات آموزشی

آشنایی با روند تولید محتوای آموزشی و ویژگی های آن

مفید بود؟

امروزه تولید محتوای

آموزشی به یکی از بنیان ها و اساس مجموعه های آموزشی تبدیل شده است. یکی از دستاورد های فناوری الکترونیک در سال های اخیر استفاده از پتانسیل های اینترنت و ارائه محتوای آموزشی برای کاربران و مخاطبان است. محتوای آموزشی امروزه به بخش عظیمی از اینترنت تبدیل شده است.

تولید محتوای آموزشی شامل چه چیزهایی می شود

تولید محتوای آموزشی به تولید مجموعه ای از عکس ها ، متن ها و انیمیشن ها و صوت ها گفته می شود که با استفاده از آن‌ها بخش و یا یک بحث علمی به افراد آموزش داده می شود. استفاده از فناوری و تکنولوژی رایانه ای در تولید محتوای آموزشی در سال‌های اخیر باعث شده است که محتوای آموزشی دارای ساختاری نوین و پیشرفته شود.
تولید محتوای آموزشی در سایت های اینترنت در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. به دلیل دسترسی گسترده افراد به اینترنت و افزایش تعداد کاربران اینترنتی سایت های آموزشی نیز به خوبی توانسته اند بر اساس نیاز های مخاطبان خود اقدام به تولید محتوای آموزشی نمایند.
امروزه محتوای های آموزشی توسط اساتید و مدرسان حرفه ای انجام می شود. این نوع محتوا ها با کمک تکنسین ها و متخصصین رایانه انجام می شود. برای یادگیری افراد بر روی سایت های اینترنتی و شبکه های آموزشی و سایت های انتشار ویدیویی قرار می گیرند.
محتواهای آموزشی تولید شده باید برای کاربران خود مفید باشند. این نوع موها باید بر اساس نیاز مخاطبان و کاربران سایت ها طراحی و تولید شوند. تولید محتوای آموزشی باید به نحوی باشد که برای کاربران مفید بوده و دارای مطالب بروز و دقیق باشند. نکته مهم در تولید این‌گونه محتوا این است که بتوانند در پایان به دانش مخاطبان خود چیزی را اضافه کنند. این‌گونه محتوا ها می‌توانند شامل یک مقاله متنی باشند یا یک درس را به صورت صوتی در اختیار کاربران قرار دهند. بهترین نوع تولید محتوای آموزشی تولید محتوای ویدیویی است که کاربران با مشاهده آن بتوانند به راحتی تمام مباحث و بخش های آموزشی را مشاهده و یاد بگیرند.

ویژگی‌های تولید محتوای آموزشی عبارت‌اند از:

•    محتوای آموزشی تولید شده باید ساده و قابل درک و فهم برای مخاطبان خود باشد
•    محتوای آموزشی تولید شده باید قابل سنجیدن و بررسی باشد
•    محتوای آموزشی تولید شده باید بتواند نیاز مخاطبان و یادگیرنده های خود را برطرف کند.
•    محتوای آموزشی تولید شده باید بر اساس پدیده های علمی باشد.
•    محتوی آموزشی تولید شده باید بر اساس رفتارهای صحیحی و آموزش های صحیح و کاربردی باشد.

روش های مختلف تولید محتوای آموزشی

برای تهیه و تنظیم محتوای آموزشی و روش و نظریه وجود دارد:
1.    بر اساس نظر دانشمندان و متخصصان است که باید محتوای آموزشی بر اساس مباحث علمی و تحقیق و پژوهش های حرفه ای انجام شود
2.    بر اساس مدرسان تربیتی که بر روی روش های آموزش و یادگیری تاکید دارند و بر اساس این روش ها باید از تجربه ها و مباحث روان شناختی در امر آموزش استفاده کرد.
در تولید محتوای آموزشی تقریباً از هر دو این روش ها می توان استفاده کرد. به عنوان مثال برای مباحث علمی دقیق و پیشرفته می توان از مباحث علمی و نظریه های دانشمندان استفاده کرد. با استفاده از روش های علمی و تحقیق می توان به راحتی نظریه و قوانین را به اثبات را شنید.
در تولید محتوای آموزشی بر اساس تجربه ها و یادگیری می تواند محتوایی را تولید کرد که بیشتر برای سازماندهی یادگیری ها تاثیر دارد. به عنوان مثال برنامه های آموزشی برای کنکور و روش های تست زنی بیشتر به جای اینکه بر روی مباحث علمی و پژوهش ها استوار باشد بروی تجربه ها و روش های شناختی تاکید دارد.
روش های تهیه و تولید محتوای آموزشی
برای تهیه و تولید محتوای آموزشی قواعد دستور عمل های خاصی وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنید. این اصول باید در تولید محتوای آموزشی به کار روند و عدم استفاده از آن‌ها می تواند باعث آسیب دیدن محتوای تولید شده شود.

این اصول عبارت‌اند از:
•    اهمیت و اعتبار محتوا آموزشی
برای تولید محتوای آموزشی باید به اهمیت محتوا و اعتبار آن دقت فراوانی شود. هرچه ه محتوا دارای اهمیت بیشتری برای مخاطبان خود باشد و اعتبار بالاتری داشته باشد بیشتری می توان برای کاربران خود تاثیر گذار و مفید باشد. این‌گونه محتوا ها می توانند باعث رشد مهارت و ها افزایش توانمندی افراد و مخاطبان شوند.
•    علاقه‌مند بود مخاطبان
یکی از نکات مهم در تولید محتوای آموزشی این است که مخاطبان شما به محتوای آموزشی تولید شده علاقه‌مند باشند هرچه که محتوای تولید شده بیشتر مورد علاقه کاربران شما باشد بازخورد ها از محتوای تولید شده بیشتر و بهتر خواهد بود. به این نکته توجه کنید که در تولید محتوای آموزشی علایق مخاطبان یکی از اصول مهم است و باید حتماً در تولید محتوا رعایت شود.
•    سودمندی محتوای تولید شده
مخاطبان تنها به محتواهایی دقت می کنند و از آن‌ها استفاده می کنند که سودی برای آن‌ها داشته باشد. این سودمندی می تواند شامل این موضع باشد که این محتوای آموزشی تولید شده می تواند بخشی از سؤالات و دغدغه ها ی آن‌ها را برطرف کند. تولید محتوای آموزشی باید به نحوی باشد که بتواند بخشی از نیاز های کاربران و مخاطبان را برطرف کند.
•    تازگی موضوع
محتوای آموزشی تولید شده باید بر اساس موضوعات روز بوده و متناسب با شرایط و نیاز های روز دنیا تهیه و تولید شود. تولید محتوای آموزشی که دیگر نیازی به آن نیست و قدیمی شده است نمی تواند در جذب مخاطب موفق باشد.
•    استفاده از مفاهیم اصول و قواعد علمی
تولید محتوای آموزشی باید منطبق بر اصول و قوانین و مفاهیم  علمی باشد. مجموعه اطلاعات و مشخصات استفاده شده در محتوای تولید شده باید بر اساس چارچوب های عملی باشند و هر که از قواعد علمی بیشتر در محتوا استفاده شود اعتبار محتوا بیشتر خواهد بود.
•    متناسب با توان یادگیری مخاطب
تولید محتوای آموزشی باید متناسب با توان یادگیری مخاطب باشد. محتوی آموزشی نباید خارج از توان یادگیری مخاطبان خود نوشته شود. محتوای تولید شده باید برای مخاطبان خود قابل درک و فهم باشد و باید برای رشد همه جانبه مهارت های آن‌ها همخوانی داشته باشد.
با توجه به موارد می توان گفت که تولید محتوای آموزشی امروزه می تواند چالشی سخت و اساسی برای مدیران وبسایت ها باشد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که تولید محتوای آموزشی برای سایت ها و انتشار آن می تواند باعث جذب مخاطبان زیاد در دنیای اینترنت و شبکه های اجتماعی شود و این به بهبود سئو و رتبه سایت کمک بسیار زیادی می کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.