روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت یکی از مهمترین بخش ها در جذب مخاطب و کسب و کار محسوب می شود. اما با این حال گاهی اوقات اثرات و اهمیت آن را فراموش می کنیم و وقتی طراح می خواهد رنگی در کارت ویزیت و طراحی خود استفاده کند ما رنگ مورد علاقه خودمان را می گوییم! رنگ زبان گویای طبیعت و دنیای بیرون محسوب می شود و باید بسیار جدی گرفته شود. برای درک این موضوع بهتر است به یک نکته بسیار مهم دقت کنید. ذهن انسان به دو بخش خودآگاه یا منطقی و ذهن ناخودآگاه تقسیم می شود.
ذهن منطقی یا همان سیستم 2، بسیار کند و تنبل عمل می کند از این رو نمی شود چندان روی آن سرمایه گذاری کرد. گرچه همه ما فکر می کنیم که بر اساس این ذهن زندگی می کنیم اما واقعیت این است که بسیاری از رفتارهای ما در ذهن ناخودآگاه ما جریان دارد چرا که این ذهن بسیار سریع تر و قوی تر عمل می کند و می تواند کارهای بسیار بیشتری را به صورت همزمان انجام دهد.
انسان به واسطه پنج حس خود تنها با دنیای خارج در ارتباط است
اما نکته مهم درباره این ذهن این است که نوع عملکرد و پاسخ به مسائل آن به طور کامل خارج از دسترس انسان بوده و نمی توان در این مورد تاثیری داشته باشد. از این رو نظریه مهمی در این باره وجود دارد که معتقد است انسان به واسطه پنج حس خود تنها با دنیای خارج در ارتباط است. از این رو این ورودی ها تعیین کننده خروجی ذهن خواهد بود.
به عبارت بهتر شما ذهن ناخودآگاه انسان را مانند یک جعبه سیاه در نظر بگیرید که نمی دانیم چگونه کار می کند. تنها چیزی که در اختیار ما می تواند باشد، ورودی های این جعبه است. بنابراین برای این که خروجی این جعبه را به چیزی که می خواهیم نزدیک تر کنیم باید ورودی های آن را کنترل کنیم. ما می خواهیم کارت ویزیت ما روی مشتری تاثیر مثبت داشته باشد، بنابراین باید روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت را رعایت کنیم. با ما در ادامه ماجرا همراه باشید.
چگونگی تاثیرگذاری روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت
اما مسئله مهم در استفاده از رنگ در جدیدترین طراحی کارت ویزیت این است که ابتدا باید بدانیم که کارت ویزیت قرار است چه کار کند. این کارت ها به نوعی مسئول ایجاد پل و یا کمک کننده برای ساخت پل بین مشتری و کسب و کار و برند است. معمولا کارت ویزیت ها شامل نام، برند، لوگو و راه های ارتباطی است. اما بیایید کمی به عقب تر برگردیم و داستان را از برند شروع کنیم.
برند یک نام تجاری است که به واسطه آن یک کسب و کار خود را به مشتری معرفی می کند. برند باید بسیار کوتاه و آهنگین باشد تا مشتری با آن کنار بیاید. هرچه نام برند در ذهن مشتری بیشتر بماند، همانقدر احتمال موفقیت بیشتر می شود و کسب و کار سودآوری بهتری پیدا می کند. برای این که توانیم یک برند را در ذهن مشتری قرار دهیم به نوعی باید آن را به مشتری یاد بدهیم و باید فرایند یادگیری را طی کنیم.
بیایید با هم یک بازی بکنیم. کلماتی را که می گویم با من تکرار کنید: درخت، بیابان، آب. آیا هنگام تکرار این کلمات تصویر ان ها در ذهن شما تداعی می شد؟ یک بار دیگر امتحان کنید. ذهن خزنده یا ناخودآگاه انسان بسیار ذهن پویایی است و این ذهن بیشتر دوست دارد به واسطه تصویرسازی و خوراک تصویری اطلاعات را دریافت کند و آن ها را یاد بگیرد. از این رو اگر می خواهیم برندی را به مشتری یاد بدهیم باید آن را به واسطه یک تصویر آموزش دهیم. این جا مفهوم لوگو وارد کار می شود.
فلش کارت اقتصادی
حال سوال مهم دیگر این است که شما برای آموزش دادن یک مفهوم مانند درخت به کودک خود که چیز زیادی نمی داند آیا یک تصویر ساده از درخت نشان می دهید و یا این که اثری از داوینچی را برای او به نمایش می گذارید؟ مسلما تصویر ساده قدرت بهتری برای انتقال مفهوم با سرعت بالا دارد. از این رو لوگو باید ساده با بیشترین ارتباط به برند طراحی شود.
در این بین کارت ویزیت بیشتر از آن که بخواهد راه ارتباطی محسوب شود، یک فلش کارت آموزشی است. همانطور که فلش کارت های آموزشی مفهوم و تصویر را در کنار یکدیگر دارند تا دانش آموز آن را فرا بگیرد. کارت ویزیت نیز سعی دارد با در کنار هم گذاشتن برند و لوگو ذهن مشتری را آماده کند و این فرایند آموزشی را تکمیل کند. با این پیشفرض و داستان جذاب سراغ روانشناسی رنگ ها خواهیم رفت.
روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت یا همان فلش کارت اقتصادی
همانطور که گفته شد لوگو باید ساده باشد، بی حرفی از ابهام، از این رو معمولا لوگو باید تک رنگ یا نهایتا دو رنگ باشد. هر رنگ اضافه می تواند بار معنایی بیشتری به مخاطب القا کند و این نیاز به داشتن زمان است و زمان چیزی است که مخاطب سخت آن را به شما می دهد.اما روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت چگونه باید باشد، آیا باید همانند لوگو تک رنگ یا دو رنگ باشد یا می تواند رنگ های بیشتری داشته باشد؟ ما در طراحی کارت ویزیت تقریبا از نظر زمانی محدودیتی نداریم و کاربر این اجازه را به ما می دهد که با ذهن او بیشتر در ارتباط باشیم.
اما بحث اساسی این است که ما چه چیزی را می خواهیم منتقل کنیم، آیا ما دوست داریم هر اطلاعات و بار معنایی به مخاطب القا کنیم؟ مسلما نه. بنابراین استفاده از رنگ های مختلف و زیاد می تواند این پهنای باند ارتباطی را تا حد زیادی اشغال کند. بنابراین توصیه اول ما بر اساس روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت این است که از تک رنگ یا دو رنگ در طراحی کارت ویزیت خود استفاده کنید. اما در این پیشنهاد بایدی وجود ندارد و طراح خلاق می تواند با استفاده از ترکیب رنگ های درست تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.
البته یادتان باشد هر چیزی وقتی به نقطه 100 برسد در واقع به صفر رسیده است. از این رو اگر می خواهید هیچ اطلاعاتی را از طریق رنگ کارت ویزیت خود منتقل کنید باید آن را پر از رنگ کنید و به هیچ چیز توجه نکنید، این اطلاعات در کنار هم یکدیگر را خنثی می کنند و در نهایت شما هیچ اطلاعات رنگی نخواهید داشت و این خود یک متد روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت محسوب می شود. اما در ادامه می خواهیم با تعدادی از رنگ ها و روانشناسی آن ها آشنا شویم تا دقیقا با این موضوع های گفته شده به شکل عملی تماس داشته باشیم. بنابراین با ما همراه باشید.
رنگ سفید در طراحی کارت ویزیت
رنگ سفید اصولا به معنی پاکی، صلح و دوستی است و تقریبا بجز در سری فیلم های ترسناک که رنگ سفید نمایانگر روح و … است معنای منفی دیگری ندارد. از آنجایی که این رنگ به عنوان یک رنگ زمینه ای نیز مطرح است و معمولا در هر رنگی مقداری سفیدی نیز وجود دارد، بنابراین برای هر کسب و کاری می توان از این رنگ استفاده کرد. استفاده از رنگ سفید در دید اول بسیار خنثی است و تاثیر خنثی روی مخاطب خواهد گذاشت.
اما این رنگ سفید در طول زمان می توان تاثیرهای جالبی داشته باشد.رنگ سفید روی متریال مناسب و قابل نوشتن با خودکار برای مخاطب جذابیت خاصی در طول زمان ایجاد می کند. او می توان از کارت ویزیت شما به عنوان یک کاغذ یادداشت استفاده کند و به اندازه اهمیت آن یادداشت کارت ویزیت شما را نزدیک خود نگه دارد. بنابراین کاری کنید که سفیدی کارت ویزیت شما برای کارهای خاص او ( مخاطب ) باشد.
از این رو در طراحی این کارت بخشی را به صورت عمدی در اختیار مشتری بگذارید تا او یادداشت مهم خود را که باید با نظم نوشته شود، در آن جا یادداشت کند. این گونه کارت ویزیت شما تبدیل به یک کارت ویزیت خاص برای مخاطب خواهد شد. این یعنی برند شما مدام جلوی چشم مخاطب خواهد بود و این یعنی ذهن مخاطب برای شما شده است.
پر رمز و راز به اندازه سیاه
بین همه انسان ها برخی احساس ها مشترک است و کسی راه گریزی از آن ندارد. ممکن است در کسی این دسته از احساسات کم و در کسی دیگر زیاد باشد. اما مهم این است که این حس ها به صورت مشترک وجود دارد. حس کنجکاوی جزئی از این دسته ها محسوب می شود. از این رو این حس یکی از مهمترین احساس ها برای کسب و کار و تجارت محسوب می شود. اگر دقت کنید در تبلیغات اینترنتی و … معمولا کاری می کنند که حس کنجکاوی شما تحریک شود.
سیاه از نظر روانشناسی رنگ ها در طراحی کارت ویزیت دقیقا در دسته ای قرار می گیرد که می تواند به شدت حس کنجکاوی مخاطب را فعال کند. سیاه حکایت از ندانستن و ندیدن می دهد. یکی از جذابیت های شب این است که بسیار پر رمز و راز است. در حالی که محیط همان محیطی است که صبح آن را می بینیم و تنها و تفاوت ایجاد شده در این بین چیزی جز این نیست که پرده سیاه بر اطراف ما کشیده شده است. بنابراین اگر می خواهید روی نقطه کنجکاوی مخاطب خود دست بگذارید از رنگ سیاه به شکل تم اصلی در طراحی کارت ویزیت خود استفاده کنید. این طراحی رنگ می تواند موفقیت خوبی برای شما داشته باشد.
آبی و حس خوب اعتماد
اگر رنگ آبی را از دریا بگیریم یا آسمان را تیره و تار کنیم نه تنها آرامشی از آن ها نمی گیرم بلکه شاید احساس های بدی نیز داشته باشیم. در حالی که ذات این مفاهیم یکسان است. آرامش در دنیای اقتصاد به معنی اعتماد است و اعتماد سخت ترین و آخرین آجر پل بین مخاطب و کسب و کار محسوب می شود. اگر اعتماد بین مخاطب و شما اتفاق بیافتد شما برنده اصلی خواهید بود و می توانید به بقا و موفقیت خود امید داشته باشید. رنگ آبی کمی تا قسمتی پر رنگ می تواند این احساس را در مخاطب شما زنده کند و به نوعی از نظر بصری اولین قدم را برای رسیدن به مفهوم مهم و اساسی اعتماد را بردارد.