مقالات آموزشی

آشنایی با استراتژی تولید محتوا و بررسی تأثیری که روی کسب و کارها دارد

مفید بود؟

استراتژی تولید محتوا در واقع به معنای برنامه‌ریزی برای جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطبین قدیمی است. این نوع برنامه‌ریزی به وسیله یک سری فاکتورهای خاص مانند تولید محتوا، انتشار، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی، ساخت محتواهای آموزشی، تولید محتواهای سرگرم کننده و یا تأثیرگذار، برای تبدیل کردن بازدید کننده به یک مشتری دائم و وفادار است.

استراتژی تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

اجازه دهید از همین ابتدای مقاله یک مقدار رُک صحبت کنیم: مطمئن باشید که موفق شدن در بحث تولید محتوا هیچ ارتباطی به شانس و بخت و اقبال، ندارد. حتماً سایت‌های بسیار زیادی را می‌بینید که از روش‌های غیراخلاقی مانند روش سئو کلاه سیاه که به نوعی دور زدن گوگل به شمار می‌رود تا در صفحه اول و بعضاً لینک اول گوگل قرار بگیرند، استفاده می‌کنند، اما قطعاً این موارد از چشمان تیزبین گوگل دور نخواهد بود.

خواه ناخواه این وب سایت‌ها توسط گوگل جریمه خواهد شد و بدترین نوع جریمه این است که از نتایج جستجوی گوگل حذف و به صفحات بعدی منتقل می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه آگاهی و اطلاعات مخاطبین و بازدید کننده‌ها روز به روز، بیشتر و بیشتر می‌شود. حتی ربات‌های گوگل تفاوت بین یک محتوای با کیفیت که با استراتژی تولید محتوا نوشته شده را با یک محتوا که از ارزش زیادی برخوردار نیست، متوجه می‌شوند. همین مورد موجب می‌شود تا بازدید کننده‌ها به راحتی سایت‌تان را ترک کنند.

شاید در اوایل کار با استفاده از روش سئو کلاه سیاه بتوانید سر گوگل را شیره بمالید و در صفحه اول گوگل قرار بگیرید اما استفاده مداوم از آن به هیچ عنوان به سود شما نخواهد بود. همچنین شما هرگز بدون استراتژی تولید محتوا نخواهید توانست به موفقیت چندانی دست پیدا کنید. چرا که نمی‌توانید اولین موضوعی که به فکرتان رسید را انتخاب و در مورد آن محتوا تولید نمایید و هر روز به همین منوال پیش بروید.

 همان‌طوری که اشاره کردیم: تولید محتوا به شانس، بخت و اقبال ارتباطی ندارد و باید با استراتژی تولید محتوا پیش بروید تا در بلند مدت به نتیجه‌های عالی دست پیدا کنید.در واقع این استراتژی یک بار برای همیشه تدوین و اجراء می‌شود و در طول انجام کار، تمام محتوای تولید شده بایستی طبق برنامه‌ریزی و استراتژی پیش برود. در نهایت نتیجه‌ای که از منحرف شدن از مسیر استراتژی تولید محتوا به دست می آورید، نرسیدن به اهداف در تولید محتوا است.

آیا واقعاً به استراتژی تولید محتوا نیازمند هستیم و چه دلیلی برای نوشتن آن وجود دارد؟

 

قطعاً برای خیلی از افرادی که در زمینه تولید محتوا برای وبلاگ، وب سایت و یا شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند پیش آمده که هر روز ذهنشان درگیر این بوده که درباره چه موضوعی محتوا تولید کنند. این افراد همیشه درباره این موضوع فکر می‌کنند که این محتوایی که قرار است تولید کنم آیا به وب سایت من یا به صفحه شبکه اجتماعی من ارتباطی دارد یا خیر؟

برای اینکه بتوانید به این سوال پاسخ دهید بایستی این را بدانید که بدون استراتژی تولید محتوا هرگز نمی‌توانید جهت مشخصی را برای حرکت انتخاب کنید و هرگز نخواهید توانست با رقبا به رقابت بپردازید. در کل اگر بخواهیم ساده‌تر صحبت کنیم، هدف از نوشتن یک استراتژی برای تولید محتوا به معنی مشخص کردن مسیری است که به ما نشان می‌دهد که چه کارهایی را برای رسیدن به موفقیت باید انجام دهیم.

مزیت‌های استراتژی تولید محتوا برای کسب و کارهای اینترنتی

 

اگر بخواهیم در مورد مزیت‌های استراتژی محتوا صحبت کنیم باید بگوییم که اگر از همان ابتدای فعالیت اقدام به درست کردن آن نکنید، عمل کردن به آن در ادامه فعالیت سخت و دشوار خواهد بود و در واقع فقط پول، زمان و وقت خودتان را هدر داده‌اید. در حقیقت استراتژی تولید محتوا به نوعی به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در بازاریابی محتوا به دست بیاورید.

به صورت تیتروار این مزیت‌ها به شرح زیر است:

  • مدت زمان تولید و انتشار محتوا با استفاده از استراتژی تولید محتوا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد
  • محتواها به صورت کاملاً هدفمند و با کیفیت تولید خواهد شد
  • به طور حتم با استراتژی محتوا احتمال موفق شدن محتوای تولید شده افزایش پیدا خواهد کرد
  • با استراتژی تولید محتوا به نسبت رقبا، جایگاه بهتری در گوگل نصیبتان خواهد شد
  • زمان و هزینه کمتری برای آموزش کارمندان هدر خواهد رفت
  • سئو وب سایت تا حد زیادی بهبود می‌یابد
  • محتواهای تولید شده کاملاً یکدست و یکپارچه خواهد شد

تأثیری که استراتژی تولید محتوا روی سئو وب سایت دارد

 

بیراه نیست اگر بگوییم، الگوریتم‌های گوگل آنقدر هوشمند هستند که مانند یک انسان فکر می‌کنند و آنقدر قدرتمند شده‌اند که هر روز به درک انسانی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. این نشان دهنده این است که الگوریتم‌های گوگل به سادگی می‌توانند ارتباط بین کلمات و جملات را متوجه شده و درک خوبی از آنها داشته باشند. ربات‌های گوگل که وظیفه بررسی محتوای وب سایت‌ها را بر عهده دارند به راحتی متوجه می‌شوند که یک محتوا در چه موردی صحبت می‌کند و تا چه اندازه با کیفیت است.

این مورد نشان دهنده این است که گوگل از تمامی فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کند تا ربات‌هایش به مانند انسان فکر کنند.به همین دلیل است که بایستی از استراتژی تولید محتوا استفاده کنید و محتواهای تولید شده را مختص کاربران تولید و منتشر نمایید و هرگز نیازی نیست تا خودتان را در کشف بهترین و مناسب‌ترین ساختار گوگل، خسته نمایید. همین که بتوانید محتواهایی را مختص کاربران تولید نمایید، به طور حتم گوگل هم برای محتوای تولید شده ارزش قائل خواهد بود.

اما این نکته را مد نظر داشته باشید که این مورد به معنی این نیست که تمامی نکات سئو را نادیده بگیرید و یا این نکات بیهوده است. در واقع ما با استفاده از استراتژی تولید محتوا در تلاش هستیم محتواهایی سئو محور تولید نماییم تا موتورهای جستجوی گوگل راحت‌تر بتوانند این محتواها را شناسایی و به مخاطبین معرفی نمایند. پس به جای اینکه به دنبال فریب گوگل و یا شیره مالیدن سر آن باشید، به دنبال نوشتن مقاله‌ها و محتواهایی با کیفیت و مخاطب پسند باشید.اما اجازه دهید برگردیم به بحث شیرین تدوین استراتژی محتوا برای وب سایت که در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

مراحل تدوین و ایجاد استراتژی تولید محتوا

 

هر کسب و کار آنلاینی که بخواهد در حوزه اینترنت به موفقیت دست پیدا کند باید با استراتژی تولید محتوا پیش برود. در ادامه مقاله به مراحل و ایجاد این استراتژی خواهیم پرداخت.

مرحله اول: هدف‌های خودتان را از ایجاد استراتژی تولید محتوا مشخص نمایید

هر وب سایتی در دنیای وب در مورد یک موضوع خاص صحبت می‌کند و شما به عنوان مدیر آن باید سعی کنید قبل از هر اقدامی هدف خودتان را از بازاریابی محتوا برای وب سایت‌تان، مشخص نمایید. به واقع اگر بتوانید این مرحله را به خوبی انجام دهید، قدم‌های بعدی هم سمت و سوی خوبی خواهد گرفت.

این یعنی اگر هدف به خوبی مشخص شود هرگز در میان داده‌های زیاد گیج و سردرگم نخواهید شد و به راحتی قادر خواهید بود محتواهایی با کیفیت تولید نمایید. هدف در استراتژی تولید محتوا به مانند یک چراغ در شب تاریک است که به خوبی شما را راهنمایی خواهد کرد. در زیر نمونه‌هایی از این اهداف را مشاهده خواهید کرد:

  • افزایش ترافیک و بازدید کننده سایت
  • برندینگ کسب و کار
  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد
  • زیاد شدن مشارکت و تعامل کاربران در سایت

مرحله دوم: انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت

به هنگام ایجاد استراتژی تولید محتوا باید به این نکته توجه کنید که مخاطبین و بازدید کننده‌ها برای پیدا کردن شما در دنیای اینترنت بایستی وب سایت‌تان را بر اساس یک کلمه کلیدی خاص، پیدا کنند و این مورد به سه دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی به شما این کمک را می‌کند تا متوجه شوید کاربران در حوزه فعالیت شما بیشتر به دنبال چه موضوعاتی هستند، نیازها و مشکلات آنها چه چیزهایی است و بیشتر چه سوالاتی را در گوگل جستجو می‌کنند
  • به دست آوردن بهترین کلمات کلیدی به معنی این است که بهترین دریچه و روزنه عبور را برای ورود کاربران و هدایت آنها به وب سایت از طریق گوگل پیدا کرده‌اید
  • اگر شما در انتخاب بهترین کلمات کلیدی به خوبی عمل کنید، گوگل هم قادر خواهد بود تا راحت‌تر کسب و کارتان را شناسایی و به دیگران معرفی کند. در واقع یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای گوگل که می‌تواند متوجه حوزه فعالیت شما شود، همین بحث کلمات کلیدی است

 

اما یک نکته مهم را نباید فراموش کنید:

باید به این نکته توجه کنید که استراتژی محتوا شما، نباید فقط و فقط بر اساس کلمات کلیدی و یا سئو نوشته شود. در واقع این دو یکی از عوامل و فاکتورهای مهم برای ایجاد و تدوین استراتژی تولید محتوا است. در حقیقت کاری که شما باید انجام دهید این است که این کلمات را با ایده و نیازهای حوزه کسب و کارتان ادغام و سپس اقدام به تولید محتوا نمایید.

مرحله سوم: بررسی رقبای کسب و کار در استراتژی تولید محتوا

یکی دیگر از مراحل مهم و اساسی در استراتژی تولید محتوا بررسی و تحلیل رقبا است. یکی از راحت‌ترین روش‌های کاربردی برای این تحلیل این است که از گوگل کمک بگیرید. برای این کار فقط کافی است کلمات کلیدی مورد نظرتان را در گوگل جستجو و لینک‌هایی که در صدر نتایج ظاهر می‌شود را شناسایی نمایید. شما به همین راحتی قادر خواهید بود مهم‌ترین رقبای خودتان را شناسایی نمایید.

کار بعدی که باید انجام دهید این است که امکانات وب سایت رقبا را مورد بررسی خودتان قرار دهید. به طور مثال بررسی کنید که:

  • آیا رقبای شما از وبلاگ برای تولید محتوا، معرفی محصولات و خدمات استفاده می‌کنند یا خیر
  • دسته‌بندی که در وبلاگ آنها وجود دارد به چه شکل است
  • موضوعاتی که در وبلاگ آنها وجود دارد بیشتر حول چه موضوعاتی است
  • آیا رقبای شما در چه شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال و مستمر دارند یا خیر

نتیجه‌گیری

در پایان این مقاله باید به این نکته اشاره کرد که استراتژی تولید محتوا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از تولید محتوا به آن اهمیت بدهید و اگر نسبت به آن هیچ اطلاعاتی در دست ندارید می‌توانید از وب سایت‌هایی که نسبت به این زمینه تبحر خاصی دارند، استفاده کنید.

یکی از این وب سایت‌ها، وب سایت رایامارکتینگ است. این وب سایت با اطلاعاتی که از کسب و کار شما دریافت می‌کند قادر خواهد بود یک برنامه‌ریزی و استراتژی تولید محتوا را در اختیار شما قرار دهد. حتی رایامارکتینگ توانایی این را دارد که محتوای وب سایت شما را در اختیار گرفته و به صورت روزانه و مستمر با توجه به استراتژی تولید محتوا اقدام به تولید محتوا برای وب سایت شما نماید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.