در این مقاله قصد داریم راجع به محتواسازی صحبت کنیم. به همین دلیل در ابتدا باید بدانیم تولید محتوا و یا محتواسازی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در ادامه به نکات مهم هنگام محتواسازی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم به زبان علمی و کمی پیشرفته بگوییم محتواسازی چیست؟ باید بگوییم به یک فرآیند استراتژیک که در جهت اهداف بازاریابی به تولید محتوا ختم میشود، محتواسازی میگویند. با استفاده از این روش میتوان یک مخاطب را که به صورت بالقوه مشتری شما است را در کنار خود نگه دارید و در مرحله بعد با تولید محتواهای مرتبط با بازاریابی وی را از مخاطب به مشتری دائمی و یا از یک مشتری بالقوه به یک مشتری بالفعل تبدیل کنید.
البته باید بدانید هر تولید محتوایی نمیتواند منجر به چنین اهدافی شود بلکه نیازمند هدف گذاری دقیق برای این کار خواهد بود. در واقع برای اینکه تولید محتوا بتواند از مشتریان سود به دست بیاورد و اهداف بازاریابی خود را کامل کند، به یک ارتباط دائمی با مشتری نیاز دارد. البته چنین ارتباطی علاوه بر اینکه دائمی باشد نیاز است تا پویا نیز باشد تا بتواند مخاطبان را درگیر کند. با توجه به توضیحات فوق حتما متوجه شدید که محتواسازی چیست؟ و حتما هم به این نکته پی بردید که تولید محتوا به روشهای مختلفی میتواند صورت گیرد که این روشها عبارت است از:
• تولید محتوا متنی
• تولید محتوا تصویری
• تولید محتوا صوتی
در واقع کاملترین تعریفی که میتوان برای تولید محتوا ارائه داد، تعریف زیر است:
“تولید محتوا به انتشار هر مطلب قابل انتشار به وجههای مختلف مانند محتوا متنی، تصویری، صوتی است که در راستای اهداف بازاریابی تنظیم و تدوین شده باشد.”
اما یک محتوای خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند؟ در ادامه تیتروار به این نکات اشاره خواهیم کرد:
• محتوای تولیدی باید با کیفیت باشد
• عنوان انتخابی برای محتوا بسیار مهم است
• پس از تولید محتوا، حتما به سوالات مخاطب در رابطه با محتوا پاسخ دهید تا بدین ترتیب ارتباط شما با مخاطب حفظ شود
• برانگیخته کردن حس کنجکاوی مخاطب
• استفاده از ابزارهای مختلف به منظور جذابتر کردن محتوا
• سعی کنید محتوای تولیدی کاربردی و موثر و مفید واقع شود
• در تولید محتوا متنی از کلمات ساده و قابل درک استفاده کنید
مراحل محتواسازی چیست؟
در این قسمت به مراحل محتواسازی اشاره خواهیم کرد. در واقع در صورت رعایت این مراحل و با موفقیت پشت سر گذاشتن آنها قادر به تولید محتوایی با ارزش بالا و جذاب برای مخاطب خواهید شد. اجرای این مراحل برای یک کارشناس تولید محتوا ضروری است. این مراحل عبارت است از:
- تسلط کافی بر موضوع تولید محتوا: طبیعی است که تسلط کامل بر تمام موضوعات علمی و یا موضوعات مختلف کار سختی است اما برای یک کارشناس تولید محتوا تسلط بر موضوعاتی که قصد محتواسازی راجع به آنها را دارد، امری ضروری به نظر میرسد. همچنین بدین منظور تسلط کافی در این زمینه کافی است. منظور از تسلط کافی، اشراف به موضوع مد نظر و تسلط کافی بر آن به منظور تالیف مطالب در مورد آن است. به زبان ساده یک کارشناس تولید محتوا باید بداند در مورد چه چیزی قرار است محتوا تولید کند؟ که در مورد آن اطلاعات کافی و بروز داشته باشد.
- حفظ ارتباط با مخاطب: بدین منظور اگر قصد محتواسازی برای وبلاگ و یا وبسایت خود را دارید، باید با مخاطبان خود از طریق ایمیل و یا راههای مختلف ارتباطی در تماس باشید و نظرات آنها در مورد هر محتوایی که تولید میکنید، جویا شوید تا در مرحله بعد نسبت به رفع انتقادات و توجه به پیشنهادات کوشا باشید. اما اگر محتوا را به صورت سفارشی آماده میکنید، میتوانید در انتها سوالاتی را برای ارتباط بیشتر با مخاطب و یا مشتری سفارش دهنده محتوا قرار دهید و به نوعی کار خود را ارزیابی کنید.
- شناخت صحیح رقیبان: بدین منظور باید در حوزهای که قصد محتواسازی برای آن را دارید، تحقیقات کامل انجام داده باشید و به محتواهای تولید شده توسط رقیبان حوزه مورد نظر نیز سری بزنید. بدین ترتیب هم میتوانید از نکات مثبت آنها استفاده کنید و هم نکاتی که به نظر شما نقطه ضعف به شمار میآید را مد نظر قرار دهید و سعی کنید از آنها در تولید محتوای خود به درستی استفاده کنید. بدین ترتیب خود را بروز نیز کردهاید.
اصول محتواسازی چیست؟
در این قسمت میخواهیم بدانیم اصول محتواسازی چیست؟ برای اینکه تولید محتوا از ابتدا مسیر درستی را طی کند و بتواند در انتها نتیجه مثبت و موثری را حاصل کند، نیاز به یک برنامهریزی مشخص و مدون دارد که به صورت زیر ارائه میشود:
- ایده پردازی
- تبیین یک استراتژی مشخص برای پرداختن ایده مورد نظر
- تولید محتوا
- رعایت کردن اصول سئو و بهینهسازی مطالب
- بروز رسانی مطالب
- بررسی میزان تاثیرگذاری محتوا بر روی مخاطبان
- برقراری ارتباط مستمر با مخاطبان
- تکرار مجدد چرخه
شاید صحبت در مورد محتواسازی به این سبک کمی پیچیده به نظر میرسد. اجازه دهید به زبان ساده برای شما توضیح دهیم. پس با ما باشید.
هنگامی که قصد تولید محتوا برای موضوعی را دارید قبل از شروع کار باید یکسری اقدامات مهم و لازم را در این رابطه اتخاذ کنید. این اقدامات را میتوان تسلط کافی به موضوع مورد نظر، شناسایی مخاطبان و راههای بهتر ارتباط برقرار کردن با مخاطبان در نظر گرفت. پس از اینکه به این سوالات به درستی پاسخ دادید، نوبت به یک نقشه راهبردی خوب میرسد. بدین معنا که اگر به عنوان قدم اول مشغول تولید محتوا شدید، قدم بعدی شما چه باید باشد؟ طبیعتا پس از تالیف نهایی محتوا نوبت به ویراستاری و بررسی منطبق بودن متن با اصول سئو خواهد بود. علاوه بر این باید سعی کنید اطلاعات خود را در زمینهای که قصد محتواسازی برای آن را دارید، دائما بروز کنید و به قول معروف از قافله عمر جا نمانید. همچنین برای اینکه بتوانید ارتباط خود را با مخاطب حفظ کنید، بهترین راه گرفتن نظرات آنها پس از مطالعه محتوا است. به عبارتی دیگر حتما نتیجه کار خود را ارزیابی کنید و به رفع اشکالات آن و بهبود بخشیدن نقاط قوت آن بپردازید.
علت اهمیت محتواسازی چیست؟
در این قسمت میخواهیم بدانیم علت اهمیت محتواسازی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت، به علت گسترش روز افزون استفاده مردم از اینترنت، رقابت بسیار سختی بین شبکههای اجتماعی و وب سایتها ایجاد شده است. طبیعتا این پایگاهها برای افزایش مخاطب به تولید محتوا مشغول میشوند. در واقع محتوا به عنوان مهمترین ابزار و اصلیترین وسیله برای جذب مخاطب است. ناگفته نماند در تعریف اصلی محتواسازی گفته شد این کار با اهداف بازاریابی انجام میشود اما باید گفت گاهی اوقات تولید محتوا با اهداف دیگری نظیر اهداف فرهنگی و آموزشی نیز صورت میگیرد. اما آنچه باید در نظر گرفته شود این است که محتواسازی به منظور اهداف بازاریابی در جهت افزایش فروش و سود کسب و کار یک شخص حقیقی و یا یک مجموعه حقوقی انجام میشود. اما منظور از محتواسازی آموزشی یا فرهنگی چیست؟ در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد.
محتواسازی آموزشی به معنای ارائه مطالب آموزشی با استفاده از دنیای مجازی و پایگاههای اینترنت است که امکان ویژه و مزیت بسیار خوبی محسوب میشود. برای مثال انواع و اقسام پادکستهای آموزشی در زمینه آموزش زبان در این گروه جای میگیرند. همچنین آموزشهایی که در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در زمینههای مختلف مانند آموزش آشپزی، دکوراسیون داخلی و … داده میشود نیز در این گروه قرار میگیرند.
پیشنهاد می کنیم ؛ مقاله همه چیز درباره درخواست تولید محتوا را نیز مطالعه کنید.
نکات مهم هنگام محتواسازی چیست؟
در این قسمت خواهیم دید نکات مهم هنگام محتواسازی چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده که به اطلاعات در زمینه خاصی نیاز داشته باشید. در این صورت اولین کاری که به ذهن شما میرسد، چیست؟ طبیعتا جستجو در اینترنت است. اما اینکه موتورهای جستجو که مشهورترین آنها به خصوص در کشور ما گوگل است، چه مطالبی را برای شما نمایش دهد، بسیار اهمیت دارد. گوگل این مطالب را براساس اصول سئو یا همان بهینهسازی مطالب (SEO
) نمایش میدهد. در واقع با استفاده از اصول سئو شما قادر خواهید بود محتوای تولیدی خود را در جایگاه درست قرار دهید تا به راحتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. برای این کار کسی که تولید محتوا انجام میدهد، باید به قوانین گوگل و سئو مسلط باشد تا بدین وسیله گوگل به محتوای مورد نظر امتیاز دهد و آن را هنگام سرچ کردن یا جستجو کردن توسط مخاطبان در میان صدها سایت و لینک بالا بیاورد زیرا همانطور که حتما برای خود شما هم پیش آمده اکثر افراد تنها به دیدن نتایج صفحه بالا آمده در گوگل و از همه مهمتر به سه لینک اولی که گوگل نشان میدهد، بسنده میکنند و این یعنی شانس دیده شدن سایر صفحات و لینکها به تدریج پایین میاید و بسیار کم میشود. برای جذاب کردن محتوای خود میتوانید از انواع و اقسام تصاویر و کلیپها به همراه فایلهای صوتی استفاده کنید تا بتوانید تاثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارید. در واقع در ابتدا باید هدف محتواسازی کاملا مشخص شود تا پس از آن بتوان به بررسی این مورد پرداخت که چه ابزاری باعث زیباتر شدن و جذابتر شدن محتوای شما خواهد شد؟ همه اینها نیازمند یک استراتژی مشخص و مدون است. همچنین باید گفت برای این کار میتوانید از کارشناسان تولید محتوا در زمینههای مختلف مانند محتوا متنی، تصویری و صوتی استفاده کنید. برای این کار میتوانید از شرکتهایی که در این زمینه فعال هستند مانند رایا مارکتینگ که با مجموعهای از کارشناسان تولید محتوا به تولید محتواهای متفاوت میپردازند، استفاده کنید.