Google AdWords یکی از رایجترین سرویسهای تبلیغاته که احتمالاً اکثر شما روزی چند بار اسمش رو میشنوین! این سرویس یکی از منابع درآمد خیلی مهم برای شرکت گوگل است و مخاطبان خیلی زیادی هم داره.
حالا امروز من تو این مقاله علاوه بر این که یه توضیحی در مورد ماهیت گوگل ادوردز براتون آماده کردم، میخوام بهتون بگم که هزینههاش به چه صورته و اصلاً استفاده از اون جواب میده یا نه!
Google AdWords یا تبلیغات گوگل چیه؟
گوگل ادوردز سیستم تبلیغاتی گوگل است که در اون بازاریابان برای ارائه تبلیغات قابل کلیک در نتایج جستجوی Google بر روی کلمات کلیدی خاصی مزایده میکنن.
اما بازاریابان مجبورن هزینه این تبلیغات رو بپردازن، پس بخاطر همینه که میگیم این سیستم به یه منبع درآمد خوب برای گوگل تبدیل شده.
این سیستم تا حدودی از کوکی ها و کلمات کلیدی خاص برای تبلیغاتش استفاده میکنه و یادتون باشه که این تبلیغات فقط محدود به تبلیغات متنی نمیشه بلکه شامل کلی تبلیغات متنوع و گسترده است!
گوگل ادز یه امکانی داره که به سایت های خاصی که یه هزینهای رو پرداخت میکنن، اجازه میده تا به صورت تبلیغات کوتاه تو هر فرمتی که دلشون میخواد نشون داده بشن. کجا؟ تو صفحه اول گوگل و برای کاربرانی که جستجوی مرتبط با کسب و کار اونها رو مدام انجام میدن.
بنابراین با این کار، صاحبان مشاغل میتونن با یه هزینه تقریباً معقول و خوب سایت خودشون رو در معرض دید کسایی که جستجوهاشون مرتبط هست قرار بدن. یعنی اگه یه سایت خوبی دارین که تا حالا فرصتی پیش نیومده تا خودی نشون بده، میتونین با یه کم هزینه اون رو ببرین جلوی چشم کاربر تا روی شما کلیک کنه و سراغتون بیاد و با محتوای با کیفیت اعتمادشون رو جلب کنین و برای خودتون نگهشون دارین.
گوگل یه بخش ادز یا تبلیغات داره که شما تو اون قسمت میتونین تبلیغات مربوط به سایت خودتون رو در موتور جستجو گوگل قرار بدین.
گوگل ادز واقعاً جواب میده؟ چطوری؟
اگه بخوام در مورد این که آیا استفاده از گوگل اد وردز نتیجه هم داره یا نه براتون صحبت کنم باید بگم که خیلی قطعی نمیشه جواب این سوال رو با یه آره یا نه خشک و خالی داد، ببینین بسته به این که شما چه کلمات کلیدی دارین و رقابت تو اون کلمات کلیدی به چه صورته، یا این که چقدر میخواین برای شرکت یا سایت خودتون تبدیل یا Conversion بگیرن، گوگل ادز میتونه براتون مناسب باشه یا این که اصلاً به دردتون نخوره.
چیزی که من متوجه شدم اینه که برای اکثر مشاغل خیلی روش تبلیغاتی مفیدیه البته اگه پولتون رو برای کلمات کلیدی اشتباه به هدر ندین یا این که تبلیغات ضعیف با CTR ضعیف ننویسین!
سوالات همیشگی راجع به Google Ads
هزینه گوگل Adwords چقدره؟
خوبیه Google Ads اینه که همون موقع که تبلیغات رو آماده میکنین ازتون پول کم نمیکنه بلکه یه کم صبر میکنه تا یه بنده خدایی روی تبلیغ شما کلیک کنه و بعد از حسابتون یه مقدار پول کسر میشه، اما حواستون باشه اون مقداری که گوگل تو هر تبلیغی از حسابتون کم میکنه اصلاً ثابت نیست و بسته به موقعیت تبلیغ، نوع کلمات کلیدی و چندتا پارامتر دیگه، هر بار یه مبلغی پیشنهاد میده و ممکنه تو یه روز عددهای مختلفی از حسابتون کم بشه.
نحوه تبلیغ با Google AdWords به چه صورته؟
اول از همه باید یه حساب گوگل اد وردز بسازین و بعد با دانشی که در استفاده از این سیستم دارین شروع به تبلیغات کنین، البته اگه خودتون وقت و حوصله این کار رو ندارین ولی آدم پولداری هستین بهتره یه اکانت مدیریت شده گوگل سفارش بدین و کار تبلیغات با گوگل ادز رو برون سپاری کنین و خودتون فقط روی انجام کارها نظارت داشته باشین.
مزایدههای گوگل ادز چطوری کار میکنه؟
مزایدههای گوگل ادوردز با توجه به موقعیت واقعی تبلیغات شما توسط رتبه اد یا رتبه تبلیغ شما تعیین میشه. بالاترین رتبه تبلیغ میشه رتبه اول تبلیغات! CPC واقعی (هزینه به ازای هر کلیک) شما میشه: رتبه تبلیغ Ad Rank بالاترین تبلیغ بعد از شما، تقسیم بر امتیاز کیفیت شما.
تنها استثناء این قانون وقتیه که تنها پیشنهاد دهنده یا کمترین پیشنهاد دهنده در حراج Google Ads خودتون هستین، پس حداکثر پیشنهادتون رو برای هر کلیک پرداخت میکنین.
در مزایده Google Ads تبلیغ کنندگانی که نمره کیفیت پایینی دارن مجازات میشن. افرادی که نمرات کیفیت بالایی دارن رتبه تبلیغاتی بیشتری کسب میکنن و CPC کمتری هم دارن.
حراج گوگل چند بار در ماه اجرا میشه؟
این حراج یا مزایده هر ماه میلیاردها بار انجام میشه. نتایج به دست اومده طوریه که کاربران تبلیغاتی رو پیدا میکنن که به اون چیزی که دنبالش هستن، مربوطه! تبلیغ کنندگان هم با کمترین قیمت ممکن به مشتری بالقوه وصل میشن و گوگل میلیاردها دلار درآمد از این ارتباطات به دست میاره!
حراج گوگل Adwords چطوری کار میکنه؟
بعد از پرس و جو در گوگل موتور جستجو یه درخواست پردازش میده و حراج رو اجرا میکنه که تو اون، موقعیتهای تبلیغ و CPC هر تبلیغ کنندهای رو مشخص میکنن.
چطوری میشه وارد حراج Google AdWords شد؟
تبلیغات گوگل ادز طوریه که هر وقت کلمات کلیدی مورد نظرتون رو وارد اکانت گوگل ادوردز کردین، یعنی واجد شرایط شرکت در مزایده هستین. در همه پیشنهادات، امتیاز کیفیت و ارتباط شما در تعیین این که آیا تبلیغات شما صلاحیت نمایش در SERP ها رو داره یا نه، تاثیرگذاره.
چه چیزهایی وارد مزایده گوگل میشه؟
وقتی شما به عنوان یه تبلیغ کننده کیورد موردنظرتون رو شناسایی کردین و دیگه میخواین برای اون مزایده انجام بدین، گوگل اون کلید واژهای که تو اکانت شما بیشترین میزان پیشنهاد رو داره و به چیزی که به مزایده گذاشته شده هم مربوطه رو پیدا میکنه و بیرون میکشه و وارد مزایده میکنه!
CPC چیه؟
CPC یا Cost Per Click مقدار هزینهای است که یه تبلیغ کننده به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ AdWords خودش میشه، به گوگل پرداخت میکنه.
هزینه CPC چطور معلوم میشه؟
CPC شما با کلمات کلیدی رقابتی که انتخاب کردین، حداکثر پیشنهادات و نمرات کیفیت شما تعیین میشه. گرانترین CPC یا Max CPC چیه؟ حداکثر مقدار هزینهای است که یه تبلیغ کننده حاضره برای هر کلیکی که روی یه عبارت کلیدی یا کلمه کلیدی میشه پرداخت کنه. مقدار Max CPC با توجه به میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی و پیشنهادات رقبا، تعیین میشه.
میانگین هزینه به ازای هر کلیک CPC در گوگل ادز چیه؟
متوسط هزینه برای هر کلیک روی تبلیغات گوگل بر اساس کلید واژه و زمینه کسب و کار متفاوته. اما تقریباً 2.32 دلار در شبکه جستجو و 0.58 دلار در شبکه نمایشگره. یادتون باشه که این مقدار به عنوان Avg CPC در اکانت ادوردز شما نشون داده میشه و یکی از مهمترین معیارهای اکانت تبلیغات گوگل شماست.
امتیاز کیفیت Google AdWords چیه؟
این امتیاز یه معیاریه که گوگل برای تعیین میزان مرتبط بودن تبلیغات و کلیدواژه شما به چیزی که کاربر سرچ میکنه، به کار میبره. نرخ کلیک CTR آگهی، اهمیت کلید واژه و کیفیت صفحه فرود یا Landing Page مواردی هستن که تو تعیین این امتیاز نقش دارن.
هرچی نمره کیفیت شما بالاتر باشه، بیشتر به نفعتونه. یادتون باشه کلمات کلیدی با امتیاز کیفیت بالا، هزینههای شما رو کاهش میده و باعث بهبود جایگاه تبلیغات شما میشه.
گوگل چطور تعیین میکنه که چقدر باید پول بدیم؟
هزینهها با توجه به حداکثر پیشنهاد شما، امتیاز کیفیت و رقابتی بودن کلمات کلیدی که انتخاب کردین مشخص میشن.
رتبه تبلیغات گوگل چیه؟
رتبه تبلیغات در Google AdWords به موقعیت تبلیغات شرکت در صفحه موتور جستجو مربوطه و براساس ترکیبی از حداکثر پیشنهاد برای هر کلیک و امتیاز کیفیت شرکت مشخص میشه!
رتبه آگهی Ad rank در مقابل امتیاز کیفیت
رتبه آگهی مقدار رتبهای است که نشون میده ما تو صفحهای که تبلیغات در اون قرار دارن دقیقاً چقدر بالاییم! امتیاز کیفیت یا Quality Score از طرف دیگه با توجه به اهمیت و مفید بودن کلید واژه برای جستجوگر تعیین میشه. از سال 2013 امتیاز کیفیت اهمیت بیشتری پیدا کرده چون میانگین اون از 7 به 5 رسیده.
موقعیت تبلیغ در گوگل ادز یعنی چی؟
موقعیت تبلیغ به اون موقعیتی گفته میشه تو نتایج صفحه موتور جستجو وجود داره، یعنی جایی که تبلیغات در ارتباط با همه تبلیغات دیگه نمایش داده میشن و میانگین اون با Ad position نشون داده میشه.
روشهای مزایده جایگزین چیه؟
مزایده جایگزین روشهای دیگه پیشنهاد است که شامل CPM و CPA است.
مزایده CPM چیه؟
این نوع مزایده مبتنی بر برداشت است و میتونیم در کنار مزایده CPC انجامش بدیم.
CPM در مقایسه با CPC
CPC هزینه تبلیغاتیه که به ازای هر کلیک دریافت میشه. در حالی که CPM هزینه تبلیغاتیه که به ازای مقدار ایمپرشن Impression که دریافت شده، محاسبه میشه. خوبه که بدونین از هر دو روش میشه به طور همزمان استفاده کرد.
کلمات کلیدی Google AdWords
کلمات کلیدی در گوگل ادز اون دسته از کلمات و عباراتی هستند که تبلیغ کنندگان اونا رو انتخاب میکنن به این امید که وقتی افراد در جستجوی اون محصولات یا خدمات هستن، از اون کلمات برای سرچ استفاده کنن و در نتیجه تبلیغات اونا در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر بشه.
مثلاً اگه شما به صورت آنلاین کفش میفروشین، ممکنه کلمات کلیدی مثل “کفش ورزشی نایک” یا “کفش ورزشی زنانه” رو پیشنهاد بدین. تحقیقات کلمه کلیدی (که برای انتخاب کلید واژه مورد نظر در گوگل ادز خیلی مهمن)، پروسه استفاده از ابزارها و داده هاییه که تعیین میکنن کدوم کلیدواژه بیشتر به کانسپت مورد نظر مربوطن و کدومشون میتونن ترافیک بیشتری رو به تبلیغات و سپس سایت شما هدایت کنن.
بهینه سازی موتور جستجو SEO و Google Ads
این دوتا مورد تنها تفاوتی که باهم دارن پولی بودن گوگل ادز است. همه کارهایی که برای سئو انجام میدین، از جمله متا تگ، بهینه سازی تصاویر، پیدا کردن بهترین کلید واژه و غیره رو باید برای گوگل ادز هم انجام بدین که البته اگه تو سئو کردن سایت حرفهای باشین قطعاً هزینه کمتری برای تبلیغات گوگل شما لازم میشه!
شبکه نمایشگر گوگل چطوری کار میکنه؟
Google Display Network یا GDN یه شبکه خیلی بزرگ از سایت هایی است که اجازه میدن گوگل تبلیغات نمایشی رو در اونها پیاده کنه. GDN به بیشتر از 90 درصد کاربران اینترنتی دسترسی داره. تبلیغ کنندگان باید متوجه باشن که هزینه کلیکهای GDN ارزونتر از شبکه جستجو است ولی معمولاً نرخ کلیک کمتری داره.
کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز
کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز مثل یه ظرفیه که برای دسته بندی کلمات کلیدی، صفحههای فرود و غیره استفاده میشه و گوگل خیلی از این کار خوشش میاد و به کسانی که این کار رو انجام میدن پاداش میده. لازم نیست همه کلمات کلیدی که دارین رو داخل یه گروه بذارین، بلکه باید با توجه به نوعشون، زمینهای که دارن، طولانی یا کوتاه بودنشون دسته بندی و سازماندهی کنین.
مرتبط بودن در Google Ads یعنی چی؟
یعنی ارتباط کلیدواژه ها با تبلیغاتی که گذاشتین و همچنین منطقی و مرتبط بودن کلمات کلیدی شما با پیام تبلیغات و صفحات فرودی. اگه بتونین ارتباط بالایی بین این موارد داشته باشین احتمال افزایش نرخ کلیک و امتیاز کیفیت شما هم زیاد میشه.
بهبود نرخ تبدیل در Google Ads
بهینه سازی نرخ تبدیل در گوگل ادز یه ابزاری برای دستکاری مزایده است که هدفش هدایت هرچه بیشتر تبدیل ها برای تبلیغات است. بهینه سازی نرخ تبدیل پیشنهادات رو برای رسیدن به Conversion مدیریت میکنه.