مقدمه
شما باید در نوشتن محتوا برای وبلاگ خود مهارت داشته باشید. و با فکر کردن و ایجاد ساختاری جذاب، مخاطب را برای خواندن متن خود مجاب کنید. مطمئنا اگر مخاطبی از مقاله شما خوشش بیاید آن را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت و در نتیجه افراد بیشتری آن را خواهند دید و این منتج به افزایش رتبه سایت شما خواهد شد. پس برای ارتقای رتبه سایت خود بایستی ابتدا مهارت خود در نوشتن را ارتقا دهید. برای این کار باید با اصول نوشتن محتوای سئو
محور آشنا شوید.
برخی نگارش محتوای سئو محور را با نگارش محتوا برای جذب مخاطب متضاد می دانند. مطمئناً اگر می خواهید یک پست با محتوای سئو محور برای موتورهای جستجو ایجاد کنید به دنبال استفاده زیاد از کلمات کلیدی اصلی هستید. اما استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، خوانایی متن شما را کاهش می دهد. اتفاقی که قطعاً دوست ندارید برای متن تان بیفتد. در واقع تراکم بالای کلمات کلیدی می تواند سیگنالی منفی برای گوگل باشد که شما متن خود را پر از کلمات کلیدی کرده اید و این می تواند بر رتبه بندی شما در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد.
این مقاله نکاتی را در مورد نوشتن پست های وبلاگ را ارائه می دهد که متن شما را سئو محور و قابل خواندن می کند. این دو ویژگی باید همیشه در کنار هم باشند. زیرا نوشتن به زبان ساده موجب افزایش بازدیدکنندگان شما شده و رتبه شما را بالا می برد.
پیشنهاد می کنیم مقاله توزیع کلمات کلیدی چیست و چگونه آن را متعادل کنیم؟ را مطالعه نمایید.
قبل از شروع: تحقیق در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید
قبل از شروع به نوشتن، باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. اگر می خواهید رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو بالا برود، باید بفهمید که مخاطب شما کدام کلمات را جستجو می کند. اینها موضوعاتی است که باید درباره آنها نوشته و کلمات کلیدی خود را بر اساس آن انتخاب کنید.
پس از تحقیق در مورد کلمه کلیدی و نوشتن لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر حال وقت آن رسیده است که مقاله خود را بنویسید. در ادامه 10 نکته برای کمک به شما برای نوشتن یک محتوای سئو محور برای وب سایت خود آورده شده است!
نکاتی برای نگارش محتوای سئو محور
مهمترین چیز این است که پست وبلاگ شما باید دارای یک محتوای سئو محور داشته باشد. هنگام ایجاد یک پست جدید برای سئو وبلاگ، بسیاری از وبلاگ نویسان فقط شروع به نوشتن کرده و هر آنچه را که به ذهنشان می رسد تایپ می کنند. اگرچه این روش برای وبلاگ نویسان متبحر بسیار مفید است، اما سایر تولید کنندگان محتوای SEO-friendly ممکن است نیاز به کمک داشته باشند. در ادامه نکاتی را که هنگام نوشتن یک وبلاگ جدید باید از آن پیروی کرد آورده شده است:
1. قبل از نوشتن فکر کنید!
قبل از شروع به نوشتن به دقت در مورد پیام متن خود فکر کنید. از خود بپرسید می خواهید به خوانندگان خود چه بگویید، یا به کدام سوال آنها می خواهید پاسخ دهید؟ هدف مقاله شما چیست؟ و می خواهید خوانندگان در انتهای مقاله به چه تفکری برسند؟ قبل از شروع به کار، پاسخ این سوالات را بنویسید و در مورد هدف جستجوی یک فرد نیز فکر کنید. یک راه آسان برای دریافت راهنمایی در این مورد، مشاهده نتایج جستجو برای عبارت مورد نظر است.
2. ساختاری برای پست خود ایجاد کنید
برای نوشتن محتوای سئو محور و قابل خواندن برای یک پست وبلاگ باید یک ساختار برای آن مشخص کنید. این بدین معنی است که هر پست باید دارای موارد زیر باشد:
مقدمه (که در آن موضوع خود را معرفی می کنید)، بدنه متن (که پیام اصلی در آن نوشته شده است) و نتیجه گیری (که در آن ایده های اصلی متن را خلاصه کرده و نتیجه می گیرید).
حالا هر آنچه می خواهید بگویید را در قالب چند جمله و در قالب سه بخش ذکر شده یادداشت کنید. شما اکنون خلاصه ای از محتوای خود ایجاد کرده اید. این به شما کمک می کند تا یک محتوای دارای ساختار و قابل خواندن ایجاد کنید. اکنون می توانید متن خود را بنویسید.
مخاطبان گرامی در نطر داشته باشید اگر به دنبال محتوایی تخصصی هستید شرکت رایامارکتینگ در این زمینه با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا میتواند شما را در این امر یاری کند.
3. از پارگراف و تیترها به درستی استفاده کنید
همه نویسندگان از پاراگراف ها به خوبی استفاده نمی کنند. سعی نکنید هر جمله جدیدی که به ذهنتان می رسد را در یک خط جدید بنویسید. همچنین، سعی کنید پاراگراف ها را زیاد طولانی نکنید، زیرا هر پاراگراف باید پیرامون یک موضوع خاص باشد. ابتدا از خود بپرسید هدف هر پاراگراف چیست؟ شما باید بتوانید آن ایده را در یک جمله خلاصه کنید. اگر این امکان وجود نداشت و برای توضیح ایده اصلی به جملات بیشتری نیاز داشتید باید از پاراگراف های بلندتری استفاده کنید.
استفاده از تیترهای مناسب برای هر پاراگراف به خوانندگان کمک می کند تا بفهمند موضوع هر پاراگراف چیست. اگر می خواهید کاربران در محتوای سئو محور شما جواب سوال خود را راحت پیدا کنند، از زیرعنوان ها برای هدایت آنها استفاده کنید. به مخاطبان خود کمک کنید کل متن شما را اسکن کنند و ساختار مقاله شما را درک کنند. این امر نه تنها برای خوانایی متن بلکه برای سئو نیز مفید است.
به همین دلیل توصیه می شود از کلمه کلیدی در برخی از تیتر ها استفاده کنید. فقط در بعضی از تیترها و نه همه آنها، زیرا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در عناوین متن را از حالت طبیعی خارج کرده و باعث می شود مخاطب کل متن را مطالعه نکند.
4- از کلمات گذار استفاده کنید
کلمات گذار به افراد کمک می کند تا متن شما را به خوبی اسکن کرده و رابطه بین جملات و پاراگراف ها را درک کنند. به عنوان مثال فرض کنیم سه دلیل برای خرید محصول شما وجود دارد. شما باید از کلمات سیگنال مانند “اول از همه” و “ثانیاً” و “سرانجام” استفاده کنید. همچنین، کلماتی مانند “به طور مشابه” و “به عنوان مثال” سیگنال روشنی به خوانندگان منتقل می کنند. همچنین خوانندگان متوجه خواهند شد که پس از کلماتی مانند “خلاصه کردن” یا “به طور خلاصه” جملات نتیجه گیری خواهد آمد. پس فهمیدیم که کلمات گذار برای ایجاد یک ساختار خوب در متن شما بسیار موثر هستند.
5. از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید
استفاده افراطی از کلمات کلیدی در متن جذابیت آن را کم کرده و می تواند رتبه سایت شما را پایین بیاورد. گوگل به دنبال محتوایی است که کاربران عاشق آن باشند. گوگل نمی خواهد شما از کلمه کلیدی اصلی در هر جمله متن استفاده کنید. گوگل از روش های دیگری نیز برای تجزیه و تحلیل متن شما بهره می برد. یکی از روش هایی که Google برای فهمیدن موضوع متن شما استفاده می کند یافتن مترادف و کلمات کلیدی مرتبط درون متن است که به کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط هستند. بنابراین شما باید از مترادف و کلمات کلیدی مرتبط در کل متن خود استفاده کنید.
فکر کردن در مورد کلمات کلیدی مرتبط کمی چالش برانگیزتر است. به همین دلیل ما ویژگی جدیدی در افزونه خود تعریف کرده ایم که به شما کمک می کند بلافاصله کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید. تنها با یک کلیک افزونه ما می تواند بر اساس کلمه کلیدی اصلی شما، تعدادی کلمه کلیدی مرتبط پیدا کند. علاوه بر آن افزونه ما اطلاعاتی از قبیل وضعیت جستجوی کلمه کلیدی را هم در اختیار شما قرار می دهد. این قابلیت می تواند هم در افزونه رایگان و هم در افزونه Premium ما استفاده شود. بنابراین با خیال راحت از کلمات کلیدی مرتبط درون متن خود استفاده کنید!
6. طول محتوای خود را بهینه کنید
مطمئن شوید پست های وبلاگ شما حداقل 300 کلمه داشته باشد. اما سعی کنید طول مقاله خود را متعادل نگه دارید. درست است که Google مقالات طولانی را دوست دارد اما اگر مقاله شما بیش از حد طولانی شود مخاطب را خسته می کند. بهتر است زمانی که یک نویسنده ماهر شدید اقدام به نوشتن مقاله های طولانی کنید. اگر کاملاً مطمئن نیستید که مقاله شما باید طولانی شود، ابتدا آن مقاله را بررسی کنید. همچنین فراموش نکنید که از کلمه کلیدی اصلی در تمام متن خود استفاده نمایید تا در انتها یک محتوای سئو محور داشته باشید.
7. لینک دادن به محتوای موجود
اگر قبلاً مطالبی مرتبط با موضوع محتوای فعلی خود نوشته اید، لینک دادن به آن پست ها را فراموش نکنید. این باعث می شود پست جدید شما غنی تر شده و رتبه پست های قبلی نیز بهتر شود. علاوه بر این ایجاد یک ساختار منسجم در لینک دهی برای رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجوی Google نیز مفید است. فراموش نکنید که لینک دادن به مطالب دیگر در یک محتوای سئو محور می تواند برای خوانندگان نیز مناسب باشد، زیرا آنها را به خواندن سایر مطالب علاقه مند کرده و اینطور آنها از سایت شما خارج نمی شوند و در نتیجه رتبه سایت شما بالا می رود.
استفاده از لینک دهی داخلی بین مطالب موجب می شود هم خوانندگان و هم Google از شما بخاطر آن تشکر کنند! این کار به آنها کمک می کند تا محتوای شما در مورد یک موضوع خاص را مشاهده کرده و روابط بین آنها را بفهمند. پس بهتر است برای لینک دادن بین محتوای سئو محور فعلی و پست محتواهای قبلی مرتبط کمی وقت بیشتری بگذارید. افزونه لینک دهی ما با نمایش صفحات و پست های موجود در وب سایت شما که با محتوای فعلی مرتبط است می تواند به شما کمک شایانی کند.
8. بگذارید افراد دیگر پست شما را خوانده و ویراستاری کنند
قبل از انتشار، محتوای سئو محور خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهید تا آن را بخواند. از آنها بخواهید تا مفهوم اصلی پست شما را حدس زده و اشتباهات تایپی و گرامری را اصلاح کنند. این کار می تواندیک آزمون و یا دیدگاه عینی برای خوانایی و جذابیت متن شما باشد. اگر فردی در تیم نویسنده سایت دارید که درباره محتوای شما تخصص دارد حتماً پست خود را به او نشان دهید. به این ترتیب کیفیت متن شما توسط ایشان بررسی شده و پیشنهاداتی هم برای بهتر شدن پست خودتان دریافت خواهید کرد.
9. ارسال منظم محتوی داشته باشید.
ارسال منظم پست های جدید به Google می فهماند که وب سایت شما فعال است زیرا اگر وب سایت شما فعال نباشد کمتر مورد توجه گوگل قرار گرفته و طبیعتا کمتر مورد جستجو قرار می گیرد و این امر ممکن است بر رتبه بندی وب سایت شما تأثیر منفی داشته باشد. البته توجه داشته باشید ارسال محتوا فقط به خاطر ارسال محتوا نباشد! شما باید محتوای سئو محور با کیفیتی ارسال کنید. محتوای با کیفیت باید مانند مقالاتی آموزشی خوب نوشته شده باشد تا بتواند خوانندگان را سرگرم کرده و همچنین با موضوع جستجو شده توسط آنها مرتبط باشد.
اگر هم در ارسال منظم محتوا مشکل دارید بهتر است یک تقویم ارسال برای وب سایت خود در نظر بگیرید. این کار به شما امکان می دهد در ارسال محتوای سئو محور یک نظم خاصی داشته و وب سایت شما به روز باشد.
10. از افزونه Yoast SEO استفاده کنید
ابزار تجزیه و تحلیل موجود در افزونه Yoast SEO به شما کمک خواهد کرد که یک محتوای سئو محور و خوانا برای پست های وبلاگ خود بنویسید. هم چنین این افزونه با انتخاب مناسب ترین عبارات جستجو برای کسانی که می خواهند این متن را پیدا کنند به شما کمک می کند. پس از نگارش محتوا بر اساس کلمه کلیدی اصلی، افزونه ما انواع و اقسام بررسی های زیر را برای چک کردن اینکه محتوای شما بهینه شده است یا خیر اجرا می کند:
– ابتدا افزونه ما محتوای شما را بررسی کرده تا ببینید آیا از کلمه کلیدی در جاهای مناسب مانند نسخه، عنوان، توضیحات متا، متن alt عکس و URL استفاده کرده اید یا خیر. همچنین نسخهYoast SEO Premium شکل های مختلف کلمه کلیدی شما را نیز مشخص می کند.
– این افزونه پیشنهاداتی به شما برای کلمات کلیدی مرتبط ارائه می کند که می توانید برای افزایش کیفیت محتوای خود آنها را اضافه کنید.
– همچنین این افزونه خوانایی متن شما را نیز بررسی کرده و چک خواهد کرد که آیا جملات یا پاراگراف های شما طولانی هستند؟ و یا از کلمات گذار نیز استفاده کرده اید یا خیر؟
– این افزونه لینک های داخلی و خارجی در محتوای شما را مورد بررسی قرار می دهد. Yoast SEO Premium حتی لینک های مقاله هایی در سایت شما که به محتوای سئو محور شما مربوط هستند را ارائه می دهد.
– افزونه مذکور حساب می کند که شما چند بار از کلمات کلیدی در کل محتوای خود استفاده کرده اید؟ آیا مقدار آن کافی است؟ و یا خیلی زیاد نیست؟ همچنین نسخه Premium این افزونه بررسی می کند که آیا کلمه کلیدی به طور متعادل در کل محتوای شما توزیع شده است یا خیر.
– همچنین این افزونه بررسی می کند که آیا سایر صفحات وب سایت شما از همان کلمه کلیدی استفاده کرده است یا خیر. تا بدین منظور از رقابت وب سایت شما با خودتان جلوگیری کند.
اگر یک پست وبلاگ با محتوای سئو محور و بر اساس مواردی که در بالا گفته شده بنویسید این افزونه با یک تیک سبز به شما آفرین می گوید. محتوای پست ها و صفحات با تیک سبز به شما کمک می کند تا رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بهبود یابد.
دقت کنید که برای کسب نمره کل SEO خوب نیاز نیست که همه تیک های سبز را دریافت کنید.
نتیجه گیری
روزهایی که چند ترفند ساده SEO کافی بود تا وب سایت شما بتواند در Google رتبه خوبی کسب کند به سر آمده است. امروزه محتوای سئو محور با کیفیت حرف اول را می زند. محتوای با کیفیت باید شامل لینک ها، اشتراک ها، توییت ها باشد و در نهایت موجب بازگشت بازدیدکنندگان به وب سایت شما شود.