میدانید که سئو یکی از مهمترین فاکتورها برای اداره کردن سایت است. هر کسب و کاری راه بیندازید، باید مطمئن باشید که سایت شما دیده شود و مهمترین قسمت برای دیده شدن، نتایج موتورهای جستجو است. اگر مطالب وبتو را خوانده باشید از ۰ تا ۱۰۰ سئو، تکنیکها و ترفندهای آن را میدانید. بدیهی است که طی چند سال اخیر، سئو و تکنیک های آن تغییراتی کرده باشند. چرا میگوییم تغییر و تکامل سئو بدیهی است؟ چون الگوریتمهای گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، روز به روز تغییر و پیشرفت میکنند و برای اینکه سایت، همیشه در نتایج موتور جستجو دیده شود، لازم است سئوی سایت همگام با الگوریتم ها پیشرفت کند و به روز شود. از طرفی نسبت به سال های گذشته سیستم های سخت افزاری هم تغییر کردهاند. قبلا کاربران تنها از طریق سیستم های کامپوتر شخصی به اینترنت دسترسی داشتند ولی حالا کاربران در هر لحظه از شبانه روز بوسیله گوشی موبایل، تبلت، لپتاپ، ساعتهای هوشمند و غیره به اینترنت متصل می شوند که این گوناگونی سیستمها هم روی سئو و تغییرات آن تاثیر گذار است.
یک تفاوت دیگر از گذشته تا امروز، تعداد کاربران اینترنت است. امروزه کاربران اینترنت بسیار بیشتر از گذشته هستند و تقریبا همه قشرها و سنین به نوعی در فضای مجازی فعالیت دارند.
همه مواردی که گفتیم بر روی تغییرات و تکامل سئو تاثیر گذاشته است. با این مطلب همراه باشید تا سیر تکامل سئو از آغاز تا امروز را بررسی کنیم. در نهایت وظایف یک متخصص سئو کاملا مشخص خواهد بود و همچنین چشم انداز مناسب و به روزی نسبت به سئو خواهید داشت.
سیر تکامل سئو از آغاز تا امروز
بهینه سازی داخلی سئو
امروزه، رباتهای موتور جستجو بسیار پیشرفت کردهاند و مفهوم متن و تا حد زیادی مفهوم تصاویر را درک میکنند و میتوانند ارتباط مفهومی بین مطالب را تشخیص بدهند. در گذشته الگویتمهای موتور های جستجو تا این حد پیشرفته نبودند و متخصص سئو باید به ازای هر صفحه دو یا پنج کلمه کلیدی قرار میداد، که ارتباط مستقیم با موضوعات صفحه داشت. منظور از ارتباط مستقیم را با یک مثال توضیح میدهیم. اگر صفحه متعلق به یک سایت فروش فرش بود و در صفحه درباره قالیچه صحبت شده بود، در کلمات کلیدی تنها از تعداد محدودی عبارت استفاده می شد، مانند قالیچه، فرش، فروش قالیچه و فروش فرش. ولی امروزه با تولید یک محتوای مفهومی به موتور جستجو کمک میکنید که درک کند، ارتباطی بین محتوای سایت شما و فروش فرش وجود دارد. البته همچنان هم میتوانید از کلمات کلیدی استفاده کنید ولی اگر این کلمات کلیدی به صورت نامفهوم صرفا در صفحه تکرار شده باشند توسط گوگل جریمه خواهید شد.
سئو برای همه دستگاهها
همان طور که در ابتدای متن گفتیم تفاوت بزرگی که در دنیای مجازی، از گذشته تا امروز، رخ داده، مربوط به استفاده از دستگاهها مختلف است. در گذشته اصلی ترین دستگاه برای اتصال به اینترنت، کامپیوترهای خانگی بودند به علاوه رقابت زیادی در دنیای مجازی وجود نداشت که باعث میشد کاربران انتخابهای زیادی نداشته باشند، بنابراین، کاربران صبر و تحمل داشتند . زمان قابل توجهی صرف میکردند که صفحه سایت، لود شود. اما امروز… اما امروزه کاربران از انواع دستگاهها برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند که اکثر این سیستمها قابل حمل هستند، از طرفی تعداد سایت ها و صفحات مجازی بسیار زیاد شده و همچنان رو به رو رشد است. پس قوانین بازی عوض شده، باید صفحاتی که تولید میشوند انعطاف پذیر باشند و در دستگاههای مختلف با اندازههای مختلف، به شکل قابل قبولی نمایش داده شوند. همچنین باید سرعت بارگذاری بسیار سریع باشد زیرا رقابت بسیار شدید است و دیگر کاربران منتظر نمی مانند. اگر صفحه شما در عرض ۲ ثانیه لود نشود، کاربر صفحه را ترک خواهد کرد.
اهمیت سئو محلی
در گذشته، معرفی کردن کسب و کار در حیطه جغرافیای خاص، چندان اهمیتی نداشت، چون همان طور که گفتیم، رقابت تنگاتنگ نبود و معمولا داشتن سایت برای هر کسب و کاری به منزله یک ویژگی تقریبا لاکچری بود. کافی بود اطلاعات را در سایتهای مرجع یا دایرکتوری وارد میکردید و بعد از آن نام کسب و کار شما در محدوده جغرافیایی که مد نظرتان بود نمایش داده میشد. اما امروزه با وجود الگوریتمهایی مانند Pigeon، دیگر فقط نمیتوانید به اطلاعات سایتهای مرجع، بسنده کنید. واقعا حواس گوگل به همه چیز هست.
بسیاری از نتایج گوگل در رابطه با محل کسب و کار، توسط نظرات و امتیازهای کاربران مشخص می شود. باز هم محتوای مفهومی و اعتبار سایت شما است که کسب و کارتان را در صفحه اول موتور جستجو نمایش میدهد. پس در رابطه با سئوی محلی هم کار متخصصات سئو سختتر و پیچیدهتر از گذشته شده است.
سئو و شبکه های اجتماعی
در گذشته تقریبا هیچ شبکه اجتماعی همه گیری وجود نداشت و تنها راه تبلیغات در دنیای مجازی، خود صفحات وب بودند. نهایتا اکانتهای ایمیل وجود داشتند که باز هم، گروه زیادی دارای حساب کاربری نبودند. ولی در حال حاضر شبکههای اجتماعی قدرتمندی مانند اینستاگرام و تلگرام وجود دارد که تقریبا همه در آنها عضو هستند. حتی یکی از اصول مهم دیجیتال مارکتینگ، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. تمام کسب و کارهای مهم، در شبکه های اجتماعی، فعالیت دائمی دارند و به این شکل تعامل خود با کاربران را حفظ می کنند. بنابراین شبکه های اجتماعی تغییری بزرگی در نتایج موتور جستجو ایجاد کردهاند که برای بقای کسب و کارتان، به آنها وابسته هستید.
کیفیت لینک ها و سئو
اگر به یاد داشته باشید، در گذشته کافی بود یک عالمه لینک در سایت قرار دهید که در متن خود، کلمههای کلیدی داشته باشند، این فراوانی لینک ها باعث میشد که در موتورهای جستجو در رده های بالا، نمایش داده شوید اما الان با این کار ممکن است مشمول پنالتی گوگل شوید.
برای اینکه بتوانید از طریق لینکها، سئو را بهینه کنید باید لینکها مرتبط و مفهومی باشند، هر چقدر ارتباط شما با سایتهای معتبر بیشتر باشد در نتایج موتور جستجو امتیازی بیشتری خواهید داشت.
سئوی کد
همچنانکه در گذشته یکی از وظایف برنامه نویسان وب، پیروی از اصول سئو بود، امروزه هم باید به این نکات توجه کرد. شاید یکی از فاکتورهای سئو که تغییر چندانی نکرده است، همین سئوی فنی میباشد.
در آخر
تمامی نکاتی که نام بردیم از گذشته تا امروز، برای سئوی سایت ضروری و حیاتی بودهاند. شاید بزرگترین تفاوتی که به وجود آمده، قدرت تحلیل و درک هوش مصنوعی موتورهای جستجو باشد. حالا که موتورهای جستجویی مانند گوگل تا این حد پیشرفت کردهاند دیگه با چند دستورالعمل ساده و ترفند، نمی توانید سایت را به هر شکلی شده، در نتایج جستجو نشان دهید.
در بهینه سازی سئو، باید چنین فرض کنید که با یک دانای کل طرف هستید. دانای کل همان رباتهایی هستند که قدرت تحلیل دارند و به طرز شگفت انگیزی یاد میگیرند و اطلاعات را از همه جای جهان با همه زبان ها جمع آوری میکنند. اینجاست که برای اعتبار دادن به خود باید واقعا محتوایی تولید کنید که ارزش انتشار در دنیای مجازی داشته باشد. شاید با همراه شدن با ترندها و هیجانات موقت بتوانید تا مدتی، بازدید را بالا ببرید ولی به زودی میبینید که اگر فقط به این چیزها بسنده کنید، خیلی سریع کنار زده میشوید. پس یکی از مهم ترین اصول برای بقا در دنیای مجازی امروز، ارزشمندی مفهومی است که تولید کردهاید. دیگر حالا، دنیای مجازی فقط جای کسانی است که مستعد هستند و عکس العملهای منطقی به وضعیت نشان میدهند. توصیه ما به شما این است که در هر کسب و کاری هستید حرفهای عمل کرده و بیشترین سرمایه را روی مفهوم محتوا متمرکز کنید.