طراحی لوگو خانه را شاید بتوانیم هوشمندانهترین نوع طراحی بدانیم که امروز انجام میشود. این طراحی به نحوی صورت میگیرد که میتواند بهترین و مهمترین مفاهیم را در سادهترین شکل ممکن آن به نمایش بگذارد. اما چگونه؟ بگذارید کمی بیشتر از این موضوع صحبت کنیم.
به طور کلی میتوانیم موضوع را اینگونه بیان کنیم که طراحی لوگو خانه یک طراحی ساده اما جامع محسوب میشود. این دقیقا همان چیزی است که اصول اساسی طراحی به دنبال آن است. بگذارید کمی از اصول طراحی لوگو صحبت کنیم تا بتوانیم مفهوم طراحی لوگو خانه را به درستی درک کنیم. با ما همراه باشید.
طراحی لوگو از چه اصولی پیروی میکند؟
وقتی به نمونه لوگوهای برندهای معروف و مطرح نگاه میکنیم با وجود تمام وجه تمایزهایی که با یکدیگر دارند از یک سری نقاط مشترک نیز بهره میبرند. این نقاط مشترک به نوعی ما را به اصول اساسی طراحی لوگو راهنمایی میکنند. وقتی این اصول را پیدا میکنیم عملا میتوانیم به این نتیجه برسیم که برای داشتن یک طراحی لوگوی موفق که بتواند کارایی خوبی داشته باشد باید از چه راههایی استفاده کنیم.
اصول در طراحی لوگو عبارتاند از:
سادگی در طراحی
طراحی باید ساده باشد و هیچ المان اضافی نداشته باشد. هر چه یک اصل سادهتر باشد همان قدر میتواند کارایی بهتری از خود نشان دهد. یادتان باشد که ذهن مخاطب ساده و تنبل است و نمیتواند المانهای پیچیده را به سرعت درک کند. این خاصیت ذهن انسانهاست.
شما نمیتوانید از انسانها بخواهید که تمام روز صبر کنند و نکات ریز و درشت المان شما را کشف کنند. شما باید تا میتوانید المانهای سادهای را برای طراحی خودتان استفاده کنید تا فهم آن راحت باشد.
رنگ آمیزی متعادل
از طرف دیگر در طراحی نباید از رنگآمیزی بیش از حدی استفاده کنید. در واقع نگاه به نمونه لوگوهای شرکتهای مهم جهان این موضوع را به ما نشان میدهد که این شرکتها و برندهای مطرح تنها از یک یا دو رنگ اصلی ( سبز، قرمز و آبی ) استفاده کردهاند.
پس شما هم بهتر است تنها از یک یا دو رنگ اصلی در طراحیهای خودتان استفاده کنید. یادتان باشد که رنگها خود به اطلاعات طراحی شما اضافه میکنند. از این رو به همان دلیلی که در بالاتر گفتیم شما حق استفاده از رنگهای اضافی را ندارید.
خلاقیت
خلاق باشید اما نه بیش از حد! گاهی اوقات افراد تصور میکنند که باید خلاقیت خودشان را در چشم مخاطب فرو کنند! خلاقیت شما زمانی پاسخگو است که خود به خود برای مخاطب جذاب باشد. در این باره صحبت خواهیم کرد. مسئله خلاقیت در طراحی یک مسئله بسیار مهم و البته اساسی محسوب میشود. همه دوست دارند خلاق باشند اما کمتر کسی است که میداند چگونه خلاق باشد!
میتوانیم از خلاقیت استفاده کنیم؟
در واقع بسیاری فکر میکنند خلاقیت یک نیروی ذاتی است و برخی دیگر نیز در تلاش هستند آن را با تمرین و تکرار به دست بیاورند اما آنها نمیدانند که خلاقیت نه ذاتی است و نه یک نیروی منطقی که بخواهیم بر اساس آموزش و تمرین آن را فرا بگیریم.
مسئله مهم این است که همه خلاق هستند اما کمتر کسی میداند چگونه میتواند این خلاقیت را روشن کند. خلاقیت درست مانند یک جرقه است که میتواند شعله ای را روشن کند. اما سوال اصلی این است که در طراحیهایی مانند طراحی لوگو خانه چگونه میتوانیم از خلاقیت استفاده کنیم؟
- طراحی لوگو گندم، طراحی لوگوی زندگی
کاراییهای خارقالعاده
پاسخ ساده و روشن است. شما میتوانید با محدود کردن ذهن و قدرتهای ذهنی، آن را مجبور به بروز خلاقیت کنید. این گونه شما برنده ماجرا خواهید شد. در کلام سادهتر بدن و ذهن انسان در شرایط محدود و اضطراری میتواند کاراییهای خارقالعادهای از خود نشان دهد. این موضوعی است که میتوانیم با ذهن هم انجام دهیم.
در طراحی لوگو خانه یا هر نوع طراحی دیگر شما با محدود کردن ابزارهایی که در دست دارید و با محدود کردن ویژگیها و چارچوبهای طراحی عملا میتوانید ذهن را وادار به خلاقیت کنید. این گونه رفتار میتواند بسیار برای رسیدن به یک طرح خلاقانه مفید باشد. باور کنید که این داستان یک واقعیت است.
مفاهیمی که در طراحی لوگو خانه وجود دارد
یکی از اصلیترین مباحثی که باید در مورد طراحی لوگو خانه مورد بررسی قرار دهیم این است که چه مفاهیمی در طراحی لوگو خانه وجود دارد. مشخص کردن این مفاهیم میتواند تا حد زیادی چالشهای ما را برطرف کند.
اولین مفهومی که شما از خانه دریافت میکنید چیست؟ خانه محل سکون هر انسانی محسوب میشود و کسی که از نعمت خانه محروم است عملا آن را بدبخت میدانیم. داشتن خانه و محلی برای سکون به نوعی شبیه به داشتن محل حکومت و فرمانروایی برای یک پادشاه است. شما هیچ پادشاهی را نمیتوانید پیدا کنید که بدون محل حکمرانی قادر به اداره امور بوده باشد.
مفاهیم زیبا در طراحی لوگو خانه
از طرف دیگر خانه محلی شخصی محسوب میشود که اتفاقات درون آن به هیچ کس جز اهالی خانه ارتباطی ندارد. حتی مجریان قانون نیز بدون داشتن حکم لازم نمیتوانند وارد خانه شوند. از این رو عملا خانه میتواند نماد امنیت، آرامش و یک نوع احساس خوب باشد.
این موضوعی است که بسیار در طراحی لوگو خانه مورد توجه قرار میگیرد. شما وقتی طراحی لوگو خانه را میبینید ناخواسته و به صورت ناخودآگاه درگیر مفاهیم زیبای آن میشوید و این باعث میشود که شما احساس خوبی نسبت به این موضوع و آن کسب و کار پیدا کنید. اینها مواردی نیست که بتوان به سادگی از آنها گذشت و یا این که بخواهیم آنها را نادیده بگیریم.
خانه، خاطره کودکی ماست!
همه یا بیشتر ما در کودکی خانههایی را نقاشی میکردیم که کم و بیش به یکدیگر شباهت دارد. مجموعه مربع و مثلث برای ما خانهای میساخت که در رویا به آن عشق می ورزیدیم. خودمان در کودکی نمیدانستیم اما با این المانهای ساده در حال طراحی یکی از بهترین انواع لوگوها بودیم.
این موضوع به نوعی تبدیل به یکی از مهمترین دریچههای ذهنی مشترک بسیاری از انسانها نه فقط در ایران که در کل جهان شده است. از این رو میتوانیم اینگونه بیان کنیم وقتی ما طراحی لوگوی خانهای را میبینیم به نوعی همان تصویر کودکی در ذهن ما زنده میشود.
لوگوی امروزی
بگذارید این گونه بیان کنیم. طراحی لوگو خانه بسیار ساده انجام میگیرد، آن طراحی هم که در کودکی از خانه میکردیم نیز کاملا ساده و به خطوط کلی بستگی داشت. بنابراین لوگوی امروزی به نوعی بر اساس طراحی هست که در گذشته انجام دادهایم. این موضوع از جهات مختلف اهمیت دارد. مهمترین نکتهای که در این بین وجود دارد این موضوع است که طراحی کودکی درست مانند یک دریچه از قبل تعبیه شده در ذهن است. ذهن انسان با این طراحی از کودکی آشنا شده است.
نقطه کوچک ذهنی
پس وقتی طراحی لوگو خانهای را میبیند با آن احساس غریبگی نمیکند. این طراحی جزو معدود طراحیهایی محسوب میشود که از پیش دور ریخته نمیشود. در کلام سادهتر طراحی لوگو خانه برای ذهن از قبل جایگاه مشخصی دارد. از این رو این اطلاعات تصویری از بین نمیروند و در میان میلیونها اطلاعات وارد ذهن میشوند. اینجاست که پیدا کردن یک نقطه مشترک ذهنی در بین مشتریان و مخاطبان اهمیت خودش را نشان میدهد.
یک نقطه کوچک ذهنی مانند همین طراحی خانه در کودکی باعث شد که طراحی لوگو خانه به سادگی و بدون نیاز به هیچ ترفند خاصی مورد توجه غالب مخاطبها قرار بگیرد. به خاطر همین موضوع است که طراحی لوگو خانه بسیار در بین طراحان و برخی از صاحبان کسب و کارها محبوب است.
طراحی لوگو خانه برای چه کسانی مناسب است؟
اما سوال آخر در این جا این است که طراحی لوگو خانه برای کدام گروههای کسب و کاری اهمیت دارد و بیشتر میتواند به آنها کمک کند؟
تقریبا بیشتر گروههای کسب و کاری، به خصوص آن دسته از کسب و کارهای مرتبط با خانه، لوازم خانه، افراد خانواده و … میتوانند از این موضوع استفاده کنند. برخی از کسب و کارها نیز در برند خود از عبارت ” خانه ” استفاده میکنند. در این حالت نیز این کسب و کارها میتوانند طراحی لوگو خانه را برای لوگوی خودشان انتخاب کنند.
چالش بزرگ
اما مسئلهای که در این بین تبدیل به یک چالش بزرگ شده این است که این طراحی بسیار استفاده شده و میشود. از این رو دارای حالت یکنواختتری نسبت به سایر انواع طراحیها شده است. اگر به برندهای بزرگ حتی در زمینه خانه و خانواده نگاه کنید تقریبا هیچ کدام از آنها از این نوع طراحی استفاده نکردهاند.
این که چرا طراحی لوگوی خانه (Home logo design) را با تمام خوبی هایش باید کنار بگذاریم تنها یک دلیل عمده دارد و آن این است که همه در حال استفاده از این طراحی هستند و هر چیزی هر چقدر هم با ارزش و خوب اگر زیاد مورد استفاده قرار بگیرد عملا ارزش خود را از دست میدهد.
متریال طلا
شما تصور کنید که همه خانهها از طلا باشد و هر بسیاری از وسایل از متریال طلا ساخته شود، در این حالت آیا طلا میتواند ارزش خودش را حفظ کند؟ مسلما که نمیتواند. این موضوعی است که عملا استفاده از طراحی لوگو خانه را با چالش بزرگی رو به رو کرده است و این چالش شاید فرصتی برای طراحان و صاحبان کسب و کارها باشد که از دیدی نو در طراحی خودشان استفاده کنند.