مقالات آموزشی

نحوه عملکرد گوگل ترندز و ذکر نکاتی در این خصوص

مفید بود؟

وقتی چیزی را در حالت معمولی در گوگل جستجو می کنیم موتور جستجوگر گوگل نتایج را بر اساس الگوریتم های مد نظر خود به شما نمایش می دهد. لزوما چیزی که در صفحه اول جستجو نمایش داده می شود جدیدترین موضوع نیست. اگر بخواهید مثلاً از قیمت یک کالا در یک ماه اخیر اطلاعاتی کسب کنید یا جدیدترین خبر درباره یک موضوع در یک روز گذشته را جستجو کنید لازم است جستجو را با فیلتر خاصی انجام دهید.

در این مقاله به شما آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص داده می شود. موتور جستجوگر گوگل دارای فیلترهای مختلف و زیادی است که جستجوی بهینه را برای کاربر امکان پذیر می سازد. به کمک اعمال فیلترهای جستجوی دیگر لازم نیست صفحات متعددی را جستجو کنید تا نتیجه مورد نظر خود را پیدا کنید. فقط کافیست به این فیلترها آشنایی داشته باشید و با کمک آنها در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

 روش اول: آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص

ابتدا کلمه کلیدی مد نظر خود را در گوگل(Google) سرچ کنید.

 روی گزینه tools یا search tools کلیک کنید.

یک منوی جدید ظاهر شده که دو گزینه Any time و All results را دارد روی گزینه Any time کلیک کنید. (مشابه شکل زیر)

همان طور که می بینید گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. برای محدود کردن جستجو به یک ساعت گذشته با انتخاب گزینه past hour انجام می‌شود. برای محدود کردن جستجو به ۲۴ ساعت قبل یا در واقع یک روز گذشته کافیست گزینه past 24 hours را انتخاب کنید. برای محدود کردن جستجو به هفته اخیر گزینه past week را انتخاب کنید. برای محدود کردن جستجوی به یک ماه اخیر با گزینه past month انجام می‌شود.

برای محدود کردن جستجو به سال اخیر کافیست گزینه past year را برگزینید. اگر شما بخواهید جستجوی خود را از یک بازه زمانی مشخص مثلاً از 20/01/2016  تا 10/10/2020  محدود کنید کافیست در گزینه custom range مقادیر دلخواه خود را وارد کنید. (طبق شکل زیر) تا محدوده جستجو اعمال شود. در ادامه مقاله بررسی آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص با ما همراه باشید.

در صفحه custom range می توانید به کمک تقویم تاریخ های خود را انتخاب کنید یا اینکه مستقیماً در کادرهای from و to تاریخ را درج کنید. با کلیک بر روی دکمه GO جستجو شروع می شود. بعد از فیلتر کردن بر اساس یک بازه زمانی مشخص در صورتی که بخواهید فیلتر را بردارید کافیست گزینه Any time را اعمال کنید تا جستجوی معمولی انجام شود.

 روش دوم: آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص

 برای جستجو در یک تاریخ مشخص می توان در عبارتی که جستجو می‌کنید تاریخ را نیز قید کنیم و روش کار به این صورت است که در انتهای کلمه کلیدی عبارت های زیر را اضافه می کنیم و تاریخ بر روی جستجو اعمال می‌شود.

 با قرار دادن عبارت before::YYYY نتایج جستجو قبل از سالی که ثبت شده است نمایش داده می شود.

 با قرار دادن عبارت after::YYYY نتایج جستجو بعد از سالی که ثبت شده است نمایش داده می شود.

 با قرار دادن عبارت before::YYYY/MM/DD نتایج جستجو قبل از تاریخ مورد نظر نمایش داده می شود.

 با قرار دادن عبارت after::YYYY/MM/DD نتایج جستجو بعد از تاریخ مورد نظر نمایش داده می شود. در ادامه مقاله بررسی آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص با ما همراه باشید.

(YYYY معادل سال میلادی  MMمعادل ماه میلادی و DD معادل روز میلادی است.)

 می‌توان به صورت ترکیبی از before و after استفاده کرد و به گوگل گفت از تاریخ فلان تاریخ فلان این عبارت را جستجو کن. (مطابق شکل زیر)

روش سوم: آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص

 به کمک ابزار رایگان و فوق العاده کاربردی به اسم گوگل ترندز میتوان محدوده جستجو را بر اساس تاریخ اعمال نمود. برای کسانی که به صورت تخصصی در اینترنت فعالیت می‌کنند و در کارهای مارکتینگ فعال هستند جستجو بر اساس یک زمان خاص بسیار مفید و کاربردی است. در ادامه به شما اطلاعاتی در مورد گوگل‌ترندز و نحوه استفاده از آن ارائه می نماییم.

 گوگل ترندز چیست؟

به کمک این ابزار از ترندهای گوگل مطلع شده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های سئو کاربرد دارد و به کمک آن جستجوهای خاصی با کلمات کلیدی امکان‌پذیر است. واژه ترندز به معنی گرایش است. در سایت های انگلیسی زبان در بخشی با نام ترند تمایلات و گرایشات کاربران را ثبت می کنند و نمایش می دهند.

در واقع گوگل‌ترندز علایق و تمایلات کاربران درباره  یک موضوع مشخص در یک بازه زمانی مشخص که ترند بوده یا اولویت اول آنها بوده است را جستجو و آنالیز می‌کند. به کمک آن می‌توان داده ها را بر اساس مواردی مانند موضوع، تاریخ منتشر شدن، نوع محصول و لوکیشن کاربران فیلتر کرد و این ابزار برای سئو و تجزیه و تحلیل سایت کاربرد دارد. در ادامه مقاله بررسی آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص با ما همراه باشید.

 نحوه عملکرد گوگل ترندز

 گوگل ترندز برای محتوایی که در آن جستجو شود نمودارهایی ارائه می‌دهد که به کمک آنها به راحتی مقایسه انجام می‌شود. بر اساس رتبه جستجو بین صفر تا 1۰۰ مقیاس بندی نمودارها انجام می‌شود. محور افقی نمودار زمان و محور عمودی نمودار محبوبیت است. برای جستجو کردن یک عبارت در گوگل ترندز میتوان 4 نوع فیلتر اعمال نمود.

مثلاً نوع جستجو چه باشد؟ تصویر، اخبار، محصول یا ویدئو؟ در چه کشوری یا شهر یا محدوده مکانی خاص جستجو صورت پذیرد؟ در چه زمانی مثلاً سال یا هفته یا ماه این جستجو انجام شود؟ در چه دسته بندی و موضوعی مثلا هنری، سرگرمی، تجاری و غیره جستجو انجام شود؟ در ادامه مقاله بررسی آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص با ما همراه باشید.

در گوگل ترندز پنج کلمه کلیدی را میتوان همزمان با هم مقایسه کرد و بهترین کلمه کلیدی را که محبوبیت بیشتری دارد انتخاب کرد.

 اعمال محدودیت در بازه زمانی جستجو چه تاثیری دارد؟

 اگر شما بخواهید یک گوشی بخرید و با جستجوی در گوگل بخواهید بدانید در دو سال اخیر کدام گوشی پرطرفدار بوده یا بیشتر فروش داشته است؛ به کمک این فیلتر بازه تاریخ می توانید اطلاعات کافی کسب کنید. یا اگر خبرنگاری بخواهد اطلاعاتی درباره یک موضوع که در سال اخیر مطرح بوده است را جستجو کند باید فیلتر تاریخ را اعمال نماید. برای سئو کاران  بررسی و تجزیه و تحلیل سایت بر اساس تاریخ کمک می‌کند از نحوه رشد سایت آگاه شوند و میزان موفقیت مطالب سایت خود را در یک بازه زمانی مشخص رصد کنند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی آموزش جستجوی گوگل در یک بازه زمانی مشخص  پرداختیم و سه روش جستجو در گوگل بر اساس تاریخ را بررسی کردیم. با کمک فیلترهای تاریخ سرعت در رسیدن به نتیجه دلخواه بالا می رود. فیلترهای دیگری هم در گوگل وجود دارند که خیلی مفید و کاربردی هستند. گوگل ترندز نیز ابزاری تخصصی بود که به صورت خلاصه به آن اشاره شد.

با فهمیدن محبوبیت یک کلمه کلیدی در سال های اخیر میتوان در گوگل جایگاه خوبی کسب کرد و ترافیک سایت را بالا برد. برای کسانی که می خواهند یک کسب و کار را راه اندازی نمایند و بخواهند بدانند از بین دو نوع محصول در یک سال اخیر کدام فروش بهتری داشته و مخاطب در گوگل آن را سرچ کرده است با کمک گوگل ترندز این امکان را دارد که تا 5 کلمه کلیدی را همزمان درج و مقایسه کند. نمای شماتیک و نموداری کار را برای کاربران راحت نموده است. امیدوارم این مطلب مفید باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.