مابین هوشمندانه عمل کردن تا سخت کار کردن، یک مرز باریک وجود دارد. در تکنیک های تولید محتوا معمولا مورد دوم آموزش داده می شود. این در حالی است که قرار نیست با تولید محتوا شعبده بازی کنیم!
علم به برخی حقایق در مورد تکنیک های تولید محتوا کمک می کند به این نتیجه برسیم که مخاطب، مانند ماهی است. هرچقدر بخواهیم او را به زور یا اجبار در مُشت نگه داریم، فقط او را فراری میدهیم. گروهی از مدیران کسب و کارها میگویند که:
بسیاری از مخاطبان کل یک محتوا را نمی خوانند، نمی بینند و به آن اهمیت نمی دهند. آنها تنها برای رفع مشکل یا نیاز خود به سراغ ما می آیند.
بله، حقیقت دارد! پس در این میان، تکنیک های تولید محتوا به چه کار می آیند؟ چگونه می توانید کاری کنید که مخاطب از کل یک محتوای متنی یا ویدیویی، دست کم بیشتر از 50 درصدِ آن را مطالعه و دنبال کند؟ چگونه باید مخاطب را ترغیب کنید که با شما و خدمات تان ارتباط بگیرد؟
عناوین:
• چگونه با تکنیک های تولید محتوا هوشمندانه عمل کنیم؟
• 3 جزء کاربردی در تکنیک های تولید محتوا
• از هرم معکوس برای تولید محتوا استفاده کنید.
• مخاطب را نمک گیر کنید!
• تولید ایدههای نو با تکنیک های تولید محتوا
چگونه با تکنیک های تولید محتوا هوشمندانه عمل کنیم؟
یکی از تکنیک های تولید محتوا به شیوهی هوشمندانه این است که بدانید چگونه موفقیت های قبلیتان را تکرار کنید. بسیاری از کسب و کارها در هر مرتبه برای تولید محتوا یک رویکرد جدید را انتخاب می کنند. این کار باعث می شود وقتی از دور به محتواهای آنها نگاه می کنیم، فقط شلختگی ببینیم و احساس کنیم که مطالب آنها به شیوهای حرفهای تولید نمی شوند.
توصیه میکنیم مقاله یادگیری تولید محتوا با 6 نکتهی الهامبخش را مطالعه نمایید.
در یکی از ساده ترین تکنیک های تولید محتوا، چارچوب تغییر نمی کند. بلکه باید به محتواهای قبلیتان نگاه کنید و ببینید که کدامیک در نگاهِ مخاطب، جذاب و دوست داشتنی بودهاند؟ کدامیک از آنها Interaction بیشتری بین شما و مخاطب ایجاد کردهاند یا با استقبال خوبی مواجه شده اند؟ سپس همان عملکرد را برای تولید محتوای جدیدتان تکرار کنید.
برای آنالیز محتواهای محبوب خود می توانید از ابزار های رایگان و در دسترس آنلاین استفاده کنید. مثلا:
• Google Analytics
• Yandex Metrica
• Baidu Analytics
3 جزء کاربردی در تکنیک های تولید محتوا
وقتی در حال تولید محتوا هستید، باید مطمئن شوید که محتوای مذکور ارزش به اشتراک گذاری دارد و مخاطب را ترغیب می کند تا آن را به شخص یا اشخاص دیگری نشان دهد. برای اینکه یک ارزیابی لحظهای از محتوای تولیدی خود داشته باشید، باید به این سه ویژگی توجه کنید:
• مفید بودن: آیا این محتوا ارزشمند و مفید است؟ چقدر؟ چه چیزهایی می توان از آن آموخت؟
• خاص بودن: این محتوا نسبت به سایر محتواهای موجود، چه ویژگی خاصی دارد که آن را متمایز می کند؟
• انتقال سریعِ مفاهیم: محتوا باید طوری باشد که مخاطب را (در لحظه) درگیر کند، طوری که او ترجیح دهد همین حالا آن را بخواند، نه فردا یا روزهای دیگر.
نکته: یکی از ساده ترین تکنیک های تولید محتوا این است که همیشه مطمئن باشید محتوای خلق شده را برای مخاطب نوشته اید، نه خودتان یا موتورهای جستجو!
از هرم معکوس برای محتوا استفاده کنید.
از مهمترین موضوعاتی که در یادگیری تولید محتوا به آن پرداختیم، جلب اعتماد مشتری هدف بود؛ اینکه بتوانید برای مخاطبان خود به بهترین شکل محتوا تولید کنید. بخش اعظمی از محتواهای امروزی متنی هستند. اما نکته اینجاست که گروهی از مخاطبان، کل متن را نمی خوانند و به برخی از جملاتی که احساس می کنند برای آنها مفید است نگاه می اندازند؛ مثلا به زیر عنوان ها و بعد شما را ترک میکنند.
این حقیقت، میتواند از تولید محتوا دلسردتان کند. اما به جای ناامید شدن، باید به سراغ یکی از بهترین تکنیک های تولید محتوا بروید. این تکنیک هرم وارونه نام دارد که معمولا در روزنامهنگاری به کار برده می شود. هدف هرم وارونه این است که مخاطب را وادار کنیم از محتوای تولید شده استفاده کند و اطلاعات مهم را در همان ابتدا دریافت نماید. ساختار هرم وارونه در تصویر زیر قرار داده شده است.
نکته: بسیاری از افراد هستند که از همان ابتدا قید درج مقدمه را می زنند و فقط متن اصلی محتوا را مینویسند؛ ابداً این کار را نکنید. زیرا مقدمه محلی است که به شما اجازه می دهد مخاطب را تا انتهای مقاله یا دست کم قبل از رسیدن به موخره (یا نتیجه گیری) همسو با محتوا نگه دارید.
مخاطب را نمک گیر کنید!
بیایید روراست باشیم. تعداد زیادی از مخاطبان وقتی محتوای شما را می بینند، ابداً از هویت شما و خدمات تان خبر ندارند. پس باید به جز ترغیب و تولید محتوای غنی، کاری کنید که مخاطب صفحه را نبندد و برای همیشه ترکتان نکند.
به این منظور باید یکی از موثر ترین تکنیک های تولید محتوا را استفاده کنید؛ یعنی درج لینک مطالب و محتواهای مرتبط با محتوای جاری. همچنین قرار دادن دکمه های به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی (به صورت شناور) در صفحه کمک می کند تا مخاطب به آسانی بتواند محتوایتان را برای دیگران ارسال کند.
طبق این مورد از تکنیک های تولید محتوا، به واسطهی درج لینک مطالب مرتبط در محتوای جاری، مخاطب در دام خواهد افتاد. او با خواندن یکی دو محتوا به شما و برندتان علاقه مند میشود؛ یا دست کم کنجکاو میشود که کسب و کارتان چیست و چه فرقی با دیگران دارید. وقتی به این مرحله برسید، عملاً بخش اعظمی از تلاشهایتان برای تولید محتوا به بار خواهد نشست.
تولید ایدههای نو با تکنیک های تولید محتوا
مارک تواین می گوید: چیزی به نام ایده جدید وجود ندارد. بنابراین هر آنچه در دسترس شما قرار می گیرد، به نوعی بازتولید ِ تمام چیزهایی است که قبلا توسط فرد یا افراد دیگر گفته شده است. درست است، اما قرن هاست که ما در حال تولید محتوا هستیم و هیچ چیز تکراری نمیشود؛ امروزه در بستر اینترنت محتوا تولید می کنیم و در گذشته با نوشتن کتابها، تهیه فیلمها و غیره.
طبق این مورد از تکنیک های تولید محتوا، وقتی در گوگل در مورد یک مبحث خاص جستجو می کنید، خواهید دید که آن موضوع توسط چند رقیب دیگر پوشش داده شده است. اما به جای اینکه گفتهی مارک تواین را اولویت قرار دهید و تولید محتوا را رها کنید، میتوانید برای تولید محتوا به سبک «ترکیب کردن اطلاعات جدید و عجیب» پیش بروید. اما چگونه؟
1. در مرحلهی نخست در مورد موضوعی که قصد تولید محتوا برای آن دارید در گوگل جستجو کنید. سپس دیدگاه ِکلیه کسانی که در مورد موضوع مذکور محتوا تولید کردهاند را بررسی کنید. سپس این دیدگاهها را با بینش خودتان مقایسه کنید. آیا نگاه شما به موضوع، جدید بوده و نسبت به نظر سایرین تا حدی متفاوت است؟ اگر دیدتان به ماجرا با دیگران همسو است، آیا چیز جدیدی وجود دارد که بتوانید به آن اضافه کنید؟ آیا می توانید اطلاعات تخصصی و دقیقی به موضوع بیفزایید؟
2. در مرحله دوم ببینید که بهتر است محتوای مورد نظرتان در چه قالبی به مخاطب ارائه شود؟ به صورت متنی یا ویدئو؟
نکته: به یاد داشته باشید که تا وقتی که می توانید به موضوعی که بارها و بارها در مورد آن صحبت شده است، جمله، حرف، اطلاعات و یا نکتهی تازهای بیفزایید، میتوانید محتوای نو تولید کنید. برای اینکه به یک موضوع ِخاص نکتهی جدیدی اضافه کنید، لزوما نباید کار عجیب و غریبی انجام دهید. همینکه از منظر و دیدگاه جدیدی به ماجرا نگاه کنید، صریح باشید و کمی هم خلاقیت چاشنی آن کنید می توانید محتوای خلاقانه تحویل مخاطب دهید.