کارشناس تولید محتوا حرفه ای محتوای متنی مورد نیاز سایت های مختلف را تامین می کند. یک نویسنده حرفه ای باید دارای تجربه کافی و با استعداد باشد و باید نوشتن محتوا را شغل اصلی خود بداند. به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، شما می توانید کار تولید محتوا را در موضوعات مختلف و برای سازمان های مختلف انجام دهید. یا برای سایت های مشهور در زمینه ی علم و تکنولوژی محتوا تولید کنید. از مزایای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای این است که برای انجام دادن کاری که از آن لذت می برید حقوق دریافت می کنید و زمانی که در این کار با سابقه تر شدید توانایی انجام دور کاری را نیز پیدا می کنید. به همین دلیل تعدادی زیادی از افرادی که به عنوان یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای فعالیت می کنند همواره در حال سفر و جهانگردی هستند! اما برای تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا حرفه ای باید دارای چه ویژگی هایی باشیم و چه کار هایی را انجام دهیم؟ برای پاسخ دادن به این سوالات با ما همراه باشید.
1. مهارت های نوشتن خود را توسعه دهید
درک واقعیت های تولید محتوا:
قبل از وارد شدن به حرفه ی تولید محتوا بسیار مهم است که از حقایق آن مطلع شوید. اکثر نویسندگان در این حرفه در درجات مختلف دارای مدرک تحصیلی و یا گواهینامه هستند و در به خوبی اطلاعات خود را در تولید محتوا به روز می کنند. اما واقعیت هایی که باید بدانید شامل چند مورد مهم است که در ادامه به آنها می پردازیم:
– دستمزد پایین. اکثر نویسنده های محتوا به خصوص افراد مبتدی در موقعیت های شغلی خود حقوق کمی دریافت می کنند. روزنامه ها یا نشریات کوچک اغلب مکان های خوبی برای شروع کسب تجربه و ارتباطات هستند. اما معمولا دستمزد در این موارد بین 10تا 12 دلار برای هر ساعت کاری است. در ایلات متحده حقوق و دستمزد برای نویسندگان محتوا به صورت میانگین حدود 40 هزار دلار در سال است. در این حرفه معمولا مدیران پروژه، پژوهشگران آنلاین و هم چنین نویسندگان پروپوزال از حقوق بالاتری بهره مند می شوند. بهر حال شما نیز برای دست یابی به این موقعیت ها به تجربه ی بیشتری نیاز دارید. کار فرمای شما موضوعاتی که باید در مورد آنها بنویسید را در اختیار شما قرار می دهد پس شما باید یادبگیرید که انعطاف پذیر باشید و حتی در مورد مطالبی که ترجیح شما نیست بنویسید.
– عدم پرورش خلاقیت. ممکن است شما فکر کنید نوشتن محتوا به شما این فرصت را بدهد تا خلاقیت خود و هم چنین توانایی بالا در استفاده از کلمات را نشان دهید. در واقع در اکثر موارد از محتوا برای فروش یک محصول و یا اطلاع رسانی ساده ی یک مطلب پیچیده به خوانندگان عادی استفاده می شود. به عنوان یک نویسنده ی محتوا حتما در موقعیتی بوده اید که راجع به موضوعات خسته کننده و خشک نوشته باشید اما ممکن است فرصتی پیدا کنید که راجع به موضوعات جذاب تر نیز بنویسید.
– کمبود زمان. وقتی شما برای یک کارفرما محتوا ای را می نویسید باید آن را سریع و به موقع تحویل دهید و در عین حال باید آن را به خوبی بنویسید. این مطلب برای نویسندگان تازه وارد بسیار حائز اهمیت است. پروژه های شما بر اساس تعداد کلمات و یا مقالاتی که در هر ساعت می توانید بنویسید مشخص می شود. شما زمان کافی برای مانوور بیش از حد روی کلمات و تغییر عبارات ندارید، به یاد داشته باشید که برای تبدیل شدن به یک نویسنده ی محتوای حرفه ای باید محتوا ی مورد نظر را سریع و در زمان مشخص تولید کنید.
به دنبال یک مدرک نویسندگی فنی معتبر باشید
نویسندگی فنی نوعی از تولید محتوا است که روی انتقال مواد فنی از طریق کتابچه ها، گزارش ها و اسناد آنلاین متمرکز می شود. این محتوا می تواند راهنمای ایمنی یک کارگاه یا اطلاعاتی مربوط به یک پروژه باشد. این روز ها نیاز روزافزونی به نویسندگان فنی وجود دارد، کسی که بتواند روشهای پیچیده را به یک خواننده متوسط توضیح دهد. شما با شرکت در کلاس های آموزشی می توانید مدرک نویسندگی فنی را دریافت کنید و به راحتی به یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای برای شرکت ها و کارخانجات معتبر تبدیل شوید.
– معمولا دوره های نویسندگی فنی در خارج از ایران یک یا دو سال به طول خواهد انجامید، اما در ایران این دوره ها به صورت محدود و کارگاه های چند ساعته در طول یک یا دو ماه توسط اساتید حرفه ایی برگزار می شوند.
– در کشور های زیادی کالج ها یا دانشگاه ها این دوره ها را برگذار می کنند و بعد از اتمام دوره مدرک معتبری را به شما اعطا می کنند. اما متاسفانه در ایران همچین امکانی برای تولید کنندگان محتوا فراهم نشده است. بهترین راه پیدا کردن افراد موفق در زمینه تولید محتوا و شرکت در کلاس های آموزشی آن ها است.
در کلاس های آنلاین تولید محتوای آنلاین شرکت کنید
با استفاده از کلاس های آنلاین تولید محتوا، شما می توانید به یک کارشناس تولید محتوا حرفه تبدیل شوید. همانطور که گفته شد در ایران مراکز معتبر زیادی برای آموزش کارشناس تولید محتوا حرفه ای وجود ندارد از این رو شما می توانید از کلاس ها و آموزش های آنلاین محتوا نویسی استفاده کنید. همانطور که می دانید یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای باید تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشد. در این صورت می توانید در کلاس های آموزشی به زبان انگلیسی شرکت کنید. آموزش های آنلاین زیاد مانند Lynda.com می تواند اطلاعات مناسبی را در زمینه تولید محتوا در اختیار شما قرار دهد.
مدرک معتبر در زبان انگلیسی برای هر کارشناس تولید محتوا حرفه ای لازم است
همانطور که قبلا اشاره کردیم تسلط به زبان انگلیسی برای هر کارشناس تولید محتوا حرفه ای لازم است. به همین دلیل سعی کنید حتما یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل را دریافت کنید. چنین مدارکی علاوه به کمک به شما برای تولید محتوای حرفه ای، سبب پیشرفت کاری و افزایش قابلیت های شما می شود. ضمن این که دارا بودن این مدارک فرصت های شغلی در خارج از ایران را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.
2. کسب تجربه و ایجاد شبکه
ایجاد ارتباط با کارشناسان تولید محتوا حرفه ای
بهترین راه آموزش و کسب تجربه ایجاد ارتباط با کارشناسان تولید محتوا حرفه ای است. زمانی که مقالات خوبی که در سایر سایت ها قرار دارد را می خوانید، می توانید با نویسندگان آن ها ارتباط برقرار کنید. بسیاری از سایت ها برای ارتباط با نویسندگان راه های محتلفی مانند استفاده از کامنت ها یا ایمیل ها فراهم کرده اند. علاوه بر این معمولا یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای راه های ارتباطی نظیر شبکه های اجتماعی خود را برای خوانندگان خود در دسترس قرار می دهد.
شما با دنبال کردن کارهای این افراد و گفت و گو با آن ها می توانید از تجربیات آن ها استفاده کنید
در گروه های نویسندگی عضو شوید
بسیاری از نویسندگان حرفه ای گروه هایی را تشکیل می دهند. مانند گروه نویسندگان جوان که در سراسر کشور دارای نمایندگی است. معمولا در این گروه ها یک یا چند کارشناس تولید محتوا حرفه ای نیز حضور دارد. شما می توانید در این گروه ها علاوه بر آموزش تکنیک های نویسندگی از تجربیات سایر نویسندگان نیز بهره ببرید.
تمرین برای تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا حرفه ای
مهمترین راه کسب تجربه در تولید محتوا تمرین نوشتن مقالات مختلف است. شما نباید فقط زمانی که سفارشی را دریافت کرده اید شروع به نوشتن محتوا کنید. هر زمان که موضوع جالبی به ذهن شما رسید سعی کنید یک مقاله برای آن بنویسید. مهم نیست حتما مقاله شما حجم زیاد و متن فوق العاده ای داشته باشد. این تمرین نوشتن سبب افزایش سرعت شما در نویسندگی و امکان نوشتن در زمینه های مختلف می شود. کارشناس حرفه ای تولید محتوا باید در مورد هر موضوعی پیش زمینه مناسبی داشته باشد، پس تا جایی که می توانید تمرین کنید.
3. مانند یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای رفتار کنید!
دستمزد و حقوق خود را بر اساس توانایی های خود تعیین کنید
معمولا سایت های مختلف دستمزد و حقوق کارشناس تولید محتوا حرفه ای خود را بر اساس تعداد کلمات و یا ساعت کاری پرداخت می کنند. شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا باید توانایی های خود را بشناسید و بر اساس آن قیمت کاری که انجام می دهید را تعیین کنید. در بسیاری از موارد کارشناسان تولید محتوا به ازای تعداد معینی از کلمات مبلغ معینی را تعیین می کنند. این موضوع بسیار مهم است. کارشناسان تولید محتوا زمان زیادی را صرف انجام این کار می کنند و یک محتوای حرفه ای می توانند بازدید زیادی برای سایت به همراه داشته باشد، پس باید دسمزد قابل قبولی برای این کار دریافت کنند. توصیه ما این است که عددی بین 5000 تا 10000 تومان برای هر 1.000 کلمه تولید محتوای تالیفی و ترجمه ای برای خود تعیین کنید. البته هر کارشناس تولید محتوا حرفه ای می تواند قیمت بالاتری متناسب با میزان اهمیت متن و توانایی های خود تعیین کند. اما تعیین قیمتی پایین تر از این قطعا نشان دهنده ضعف شما در تولید محتوا است. برای زمان و توانایی خود ارزش قائل باشید.
یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای باید رزومه مناسبی تهیه کند
برای یافتن شغل مناسب در زمینه تولید محتوا شما باید رزومه مناسبی از توانایی ها و سابقه کاری خود تهیه کنید. به مرور زمان نیز باید رزومه خود را به روز رسانی کنید. مدارک زبان معتبر، گذراندن دوره های نویسندگی و سابقه کاری می تواند یک شغل مناسب با حقوق و دستمزد در خور یک کارشناس تولید محتوا حرفه ای را برای شما به همراه داشته باشد.
از شروع کار در لول های پایین نترسید
زمانی که تازه این کار را شروع کردید ممکن است کار های کوچک با دستمزد کم به شما پیشنهاد شود. نا امید نشوید و با قدرت به کار خود ادامه دهید، هر چقدر که تعداد کار های بیشتری تحویل دهید تجربه بیشتری کسب می کنید و می توانید رزومه بهتری برای خود بسازید. همانطور که گفته شد روزومه خوب می تواند آینده کاری بهتری برای شما ترسیم کند.
شناخت کارشناس تولید محتوا در وبتو
یکی از ایده های خلاقانه و درامد زا که این روزها زیاد می شنوید تولید محتوا است.
در این مقاله به بررسی سوالات زیر میپردازیم :
- کارشناس تولید محتوا کیست؟
- کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟
- کارشناس تولید محتوا چگونه کسب درآمد میکند؟
امید است این مقاله برای مخاطبان عزیز مفید واقع شود.
-
کارشناس تولید محتوا کیست؟
امروزه تولید محتوا به عنوان ابزاری برای معرفی و فروش محصولات اینترنتی در شبکه های اجتماعی ، وب سایت ووبلاگ به کار میرود.
منظور از تولید محتوا، محتوایی است که از طریق شبکه های اجتماعی ، وب سایت ها و وبلاگها عرضه میشود. به بیان دیگر، تولید محتوا به معنای تبدیل اطلاعات به هر شکلی از رسانه، به خصوص رسانههای دیجیتال است.
این محتوا میتواند به شکلهای مختلف از جمله متنی، عکس، کارهای گرافیکی، ویدئو، فایل صوتی و پادکست،خبرنامه های ایمیلی، باشد. کتابهای الکترونیکی باشد.
-
کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟
اگر قصد دارید به تولید محتوا بپردازید، شما به عنوان کارشناس تولید محتوا باید از مهارتهای زیر برخوردار باشید.
یادتان باشد در تولید محتوا و نوشتن مقالات در سایت ها و شبکه های اجتماعی ، از کلمات غلط املایی و دستوری استفاده نکنید ؛ زیرا مخاطبان با مقاله هایی که در آنها غلط املایی و دستوری وجود دارد به هیچ عنوان ارتباط برقرار نمیکند.
مهمترین مساله توجه شما به اصول نگارشی در هنگام تولید محتوا میباشد.
-
آشنایی با بهینه سازی سایت
برای داشتن محتوای خوب بهتر است ، اصول سئو در تولید محتوا رعایت شود.
اگر به دنبال افزایش رتبه بندی در سایت خود هستید، بهترین گزینه انتخاب کلمات کلیدی درست و دقیق میباشد.
در واقع کلیدواژه در اول عنوان اصلی، پاراگراف اول متن، زیر عنوان ها و سایر پاراگراف های صفحه باشد تا سایت در صفحات اول نتایج جستجو قرار گیرد.
-
آشنایی با مباحث مدیریت محتوا
شناختن یکی از سامانه های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا بسیار حائز اهمیت است.
-
آشنایی با نرم افزار های ویرایش فیلم و عکس
بهتر است نرم افزارهای لازم ویرایش عکس مثل فتوشاپ و…. را یاد بگیرید همچنین نرم افزارهای لازم ویرایش فیلم مانند Corel Video Studio ، Adobe Premiereو…….. را بلد باشید .
شما نیاز دارید برای مطالعه و تحقیق بیشتر با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید تا بتوانید محتوای خوبی را تولید کنید .
-
کارشناس تولید محتوا چگونه کسب درآمد میکند؟
همانطور که پیشتر گفتیم، نوشتن محتوا نیاز به مهارتهای خاصی دارد. محتوایی که به اندازه جذاب باشد ، میتواند مخاطبان را برای مدت زمان بیشتری در سایتتان نگه دارد. اگر قصد دارید تولید محتوا را به عنوان شغل انتخاب کنید، مزایا و معایب این شغل را باید در نظر گیرید.
یکی از مزایای این شغل ، امکان دورکاری و فعالیت پاره وقت میباشد. شما در هر زمان و مکان میتوانید محتوایی جذاب وخوب برای کاربران فراهم سازید.
شما با یک موبایل و یک کامپیوتر و هزینه کمی میتوانید در این رابطه کسب درآمد داشته باشید.
سعی کنید در نوشتن مطالب صادق باشید ومحتوای دیگران را کپی نکنید.مهمترین مساله ذکر منابع و رعایت نکات نگارشی و سئو میباشد.
میزان درآمد در این شغل بستگی به سطح تخصص، تجربه کاری ، تعداد ساعات کاری ،یاد گرفتن مهارت های جدید دارد. شما حق انتخاب دارید با چه کسانی و چه مقداری کار کنید. در صورتی که از میزان درامد خود راضی نبودید ،میبایست مهارتهای جدید یاد بگیرید .
ترجمه، تالیف، بازنویسی ، خلق محتوا از روشهای تولید محتوا برای وب سایت است.برای شروع کار آموزشهای لازم را ببینید . مهارت تولید محتوا و سئو را به زبان ساده یاد بگیرید. رزومه ای خوب تهیه کنید و نقاط قوت خود را در رزومه ذکر کنید سپس به شرکت ها و سازمانها ارسال نمایید.نمونه کارهایی که از قبل نوشتید را جمع اوری کنید .زمانی که شرکتی شما را پذیرفت همکاری های لازم را انجام دهید . در صورت همکاری بلند مدت با شرکت های متعدد ،سابقه کارتان بیشتر میشود و شما شانس بیشتری برای کسب درامد از تولید محتوا بیشتر خواهد شد.
به دو روش میتوانید کسب درآمد کنید :
1-هنگامیکه شما در سازمانها به عنوان یک کارشناس تولید محتوا شروع به کار کنید.
وظیفه شما به عنوان کارشناس تولید محتوا این است که مقید به تحویل به موقع محتوا خود باشید و تعداد معینی از کلمات را تولید نمایید. به ازای هر کلمه ای که تولید محتوا انجام دادید دستمزدی دریافت میکنید.
مثلا هفتهای 20 محتوا یا روزانه 600 کلمه
2-فریلنسر
شما میتوانید به عنوان فریلنسر به صورت پروژهای فعالیت کنید،دیگر احتیاجی نیست به دنبال پروژه باشید، میتوانید از بین پروژه هایی که صاحب شرکت برای شما ارسال میکند پروژه مورد نظر را انتخاب نمایید و کسب درامد کنید