طراحی سایت شبکههای اجتماعی یکی از محبوبترین گزینهها برای طراحی سایت است. طراحی سایت شبکههای اجتماعی باید به گونهای باشد که پاسخگوی نیاز بازدیدهای فراوان این گونه سایتها باشد. امروزه گسترش شبکههای اجتماعی و سود دهی بالای این پروژهها منجر شده که افراد زیادی علاقه مند به طراحی سایت شبکههای اجتماعی برای کسب در آمد از اینترنت گردند. طراحی سایت شبکههای اجتماعی باید بر اساس اصول و قواعد مشخصی صورت پذیرد زیرا افرادی با توجه به وجود شبکههای اجتماعی قدرتمند توقع کاربران از این حوزه بسیار افزایش یافته است. موضوع طراحی گرافیکی در طراحی سایت شبکههای اجتماعی باید به شکل ویژهای مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر شبکههای اجتماعی فراوانی در حال فعالیت هستند و به همین جهت خلاقیت در این بخش میتواند به عنوان یک نقطه قوت در سایت مطرح گردد.
استفاده از افکتهای تصویری جذاب و رنگ بندی مناسب میتواند جذابیت بیشتری به سایت ببخشد. نکته مهم دیگر که میتواند موفقیت طراحی سایت شبکههای اجتماعی را به همراه داشته باشد سرعت مناسب عملکرد سایت است که ارتباط مستقیمی با برنامه نویسیهای سایت و البته سرورهایی که سایت را میزبانی میکنند دارد. در صورتی که سایت مورد نظر کند باشد و در انتقال اطلاعات به سرعت عمل نکند میتواند مخاطبان خود را به سادگی از دست بدهد.
بیشتر بخوانید: هزینه طراحی سایت
معرفی بخشهای اصلی طراحی سایت شبکههای اجتماعی
بخشهای اصلی طراحی سایت شبکههای اجتماعی و امکاناتی که در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد میتواند طیف وسیعی از خدمات را شامل شود. اساس طراحی سایت شبکههای اجتماعی بر پایه بر قراری ارتباط میان افراد است و هر چه این ارتباط متنوعتر و قویتر باشد طرفداران بیشتری را به خود جلب مینماید. در ادامه قصد داریم به برخی از امکانات اصلی و مهم در طراحی سایت شبکههای اجتماعی اشاره نماییم. امکاناتی که وجود یا عدم وجود برخی از آنها بر اساس اهداف طراحی سایت شبکههای اجتماعی و تصمیمهای از پیش تعیین شده خواهد بود.
پروفایل کاربری در طراحی سایت شبکههای اجتماعی
پروفایل کاربری اولین و مهمترین موضوع در طراحی سایت شبکههای اجتماعی میباشد. بخشی که در آن به کاربران اجازه میدهد فضایی را در اختیار داشته باشند و در آن عکس و مشخصات خود را برای دسترسی سایر افراد به اشتراک بگذارند. در برخی از شبکههای اجتماعی میتوان این بخش را بر اساس نیاز گستردهتر نمود. به عنوان مثال در طراحی سایت شبکههای اجتماعی که پایه اداری و کاری دارند پروفایل کاربری میتواند شامل بخشهایی برای تکمیل رزومههای کاری باشد. نمونه این مورد را میتوان در سایت لینکدین مشاهده نمود.
اشتراک گذاری فایلها در طراحی سایت شبکههای اجتماعی
همان طور که بیان شد هدف از طراحی سایت شبکههای اجتماعی ایجاد ارتباط میان کاربران است و یکی از راههای استحکام این گونه ارتباطها به اشتراک گذاری فایلها میباشد. کاربران شبکههای اجتماعی تمایل دارند متون، تصاویر، ویدئو و حتی فایلهای صوتی را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در طراحی سایت شبکههای اجتماعی باید از ماژولها جذاب و قدرتمند برای این موضوع بهره برد. ماژولهایی که هم دارای زیباییهای گرافیکی مناسبی باشند و هم کار کردن با آنها برای مخاطبان جذاب و آسان باشند. امکان نظر دهی برای فایلهای پست شده باید فراهم باشد تا از این طریق مخاطبان بتوانند ارتباط نزدیکتری با هم بر قرار نمایند.
اهمیت امنیت در طراحی سایت شبکههای اجتماعی
یکی از مهمترین و اصلیترین موضوعاتی که در طراحی سایت شبکههای اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد بحث امنیت و موارد مرتبط با آن است. افرادی که در این گونه سایتها فعالیت میکنند فایلها و اطلاعات شخصی خودشان را با اطمینان به امنیت سایت در سرور مورد استفاده آپلود میکند و در صورتی که هر روزنهای در برنامه نویسی و مباحث امنیتی وجود داشته باشد که اطلاعات کاربران را به خطر بیندازد میتواند کل پروژه طراحی سایت شبکههای اجتماعی با شکست مواجه نماید. امکان شخصی سازی میزان امنیت در طراحی سایت شبکههای اجتماعی نیز میتواند به عنوان یک امکان جذاب به پروژه مورد نظر اضافه گردد. برخی از آیتمها و محدودیتها باید توسط خود کاربران بر روی پروفایل کاربری آنها اعمال گردد.
پشتیبانی قوی، کلید موفقیت در طراحی سایت شبکههای اجتماعی
در طراحی سایت شبکههای اجتماعی با توجه به این که با تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان مواجه هستیم باید در خصوص بخش پشتیبانی سایت و ارائه خدمات به آنها به صورت کاملا حرفهای و فکر شده عمل نماییم. در طراحی سایت شبکههای اجتماعی باید بخشی برای ارتباط گیری به صورت آفلاین یا آنلاین با مخاطبان در نظر گرفته شود. این بخش هر چه قویتر عمل نماید میتواند رضایت مخاطبان را به بهترین شکل ممکن فراهم آورد.
میتوان بخش سوالات متداول را برای طراحی سایت شبکههای اجتماعی در نظر گرفت و برخی از آموزشها و سوالاتی که امکان تعداد آنها توسط کاربران زیاد است را به طور کامل در این بخش توضیح داد. این بخش میتواند تا حد زیادی فعالیت بخش پشتیبانی سایت را تسهیل نموده و در برخی موارد مشکلات کاربران را به سریع ترین شکل ممکن حل نماید.
نحوه ایجاد سایت شبکه اجتماعی در پنج مرحله
1. مخاطب هدف خود را بشناسید
توجه به این مرحله و تمرکز کردن روی آن و صرف کردن انرژی خود در شروع کار، در نهایت نتیجه بخش خواهد بود. ابتدا باید هدف را تعریف و تعیین کنید و سپس یک سایت شبکه اجتماعی را بر اساس این پارامترها و مقادیر توسعه دهید. از خود بپرسید سرویس شبکه اجتماعی چیست؟ تعیین مخاطب هدف خود باعث میشود تا بعداً شبکه رسانههای اجتماعی خود را بر روی یک زمین محکم ایجاد کنید. همانطور که گفتیم این مرحله بسیار مهم است و با انجام صحیح آن ریسک شکست به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند. چگونه مخاطب هدف را بهتر بشناسیم؟
تحقیق آنلاین
اینترنت مکان بسیار خوبی برای جمع آوری اطلاعات است. میتوانید عادات جمعیتی، روانشناختی و رفتاری تودههای بزرگ مردم را یافته، جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنید. منابع زیادی در دسترس هستند که دادههای مناسب را ارائه میدهند. گوگل باید نقطه شروع شما باشد. تحقیقات آنلاین میتواند زمان بر باشد، اما قابل اعتماد و راهی ساده است.
تست کنید و یاد بگیرید
شما به یک نسخه آزمایشی از شبکه اجتماعی خود نیاز دارید که بتوانید آن را با افراد واقعی آزمایش کنید و سپس بر اساس رفتار آنها تغیراتی ایجاد کنید. نکته منفی این مورد این است که هزینههایی به همراه دارد، اما مزایای این کار این است که شما نتایج 100٪ قابل اعتمادی خواهید داشت. اینکه چگونه یک شبکه اجتماعی ایجاد کنید در حالی که منابع محدودی دارید و از چه رویکردی باید استفاده کنید، به فرآیند توسعه و دادههایی که واقعاً نیاز دارید بستگی دارد. عاقلانه انتخاب کنید.
2. استراتژی روند کار خود را بر اساس کاربران خود توسعه دهید
چگونه در بازار پر از رقبا یک شبکه اجتماعی بسازیم؟ برای ساختن آن از ابتدا باید استراتژی رشد خود را آماده کنید. مخاطب هدف شما تعریف شده است، اما اکنون باید مخاطبان را از خدمات خود آگاه کنید. این بخش نیز دشوار است و سرنوشت موفقیت تجاری شبکه اجتماعی شما به آن بستگی دارد.
دو کار وجود دارد که می توانید انجام دهید: از تبلیغات کوچک شروع کنید و به آرامی پایه خود را گسترش دهید مانند فیسبوک یا اینکه در همان ابتدا تلاش خود را بکنید و بازاریابی خود را بر پایه ای بزرگ تر متمرکز کنید. توییتر از این استراتژی استفاده کرد و بسیار موفق شد.
3. نکاتی برای توسعه شبکه اجتماعی
سایت شبکه اجتماعی یک نرم افزار پیچیده است که برای توسعه موفقیت آمیز به تیم مناسب نیاز دارد. پس از اینکه تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد مخاطبان هدف و استراتژی خود را بدست آوردید، زمان آن رسیده است که همه چیز را با تیم توسعه دهندگان خود در میان بگذارید. قبل از انجام این کار، باید بررسی کنید که آیا همه چیز اماده است یا نه. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید با تیم توسعه خود در مورد آنها مشورت کنید:
پول : بستگی به پیچیدگی سایتی دارد که می خواهید توسعه دهید. اگر به دنبال یک عملکرد ساده هستید، هزینه شما کمتر خواهد بود.
پلتفرم : آیا قرار است فقط شبکه اجتماعی مبتنی بر وب باشد یا قصد دارید یک اپلیکیشن موبایل نیز توسعه دهید؟ شما باید این موارد را قبل از صحبت با افراد توسعه دهنده خود بدانید. از دادههای تحقیقات خود استفاده کنید تا تصمیم بگیرید چه کاری باید انجام دهید. نحوه راه اندازی یک شبکه اجتماعی در بازار کاملاً با ترجیحات مخاطبان هدف شما مرتبط است.
حجم پایگاه داده : تخمین ترافیک شما با دقت 100 درصد ممکن نیست. اما عدد تخمینی اطلاعات ارزشمندی برای تیم توسعه شما را به همراه دارد.
4. از طراحی UX ساده استفاده کنید
شبکه اجتماعی طراحی کنید که کاربر پسند و کاربردی باشد. آن را ساده نگه دارید. زیرا کاربران میخواهند یک شبکه اجتماعی داشته باشند که همه چیز مربوط به آنها باشد نه شما. تجربه کاربر مهم است. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و اسنپ چت یک ویژگی مشترک دارند و آن طراحی کاربر محور و سهولت استفاده است. طراحی UX میتواند مشکل باشد. شما باید مطمئن شوید که شبکه اجتماعی شما تجربه کاربر محور و لذت بخشی را برای مخاطبان هدف شما فراهم میکند. یکپارچگی در تمام بخشهای شبکه اجتماعی شما ضروری است.
5. شبکه اجتماعی خود را به طور موثر تبلیغ کنید
شما محصول نهایی را در دست دارید پس زمان تبلیغ فرا رسیده است. از مدل بازاریابی AIDA پیروی کنید. پیروی از این مدل به شما کمک میکند تا با مخاطب هدف خود به گونهای ارتباط برقرار کنید که بهتر به نیازها و خواستههای آنها پاسخ داده شود. پیاده سازی اصول اولیه این مدل در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما میتواند معجزه کند. هدف نهایی کسب درآمد مناسب است.
چند راه حل برای بازاریابی دیجیتالی که می توانید برای ارتقای بهتر شبکه اجتماعی خود انجام دهید:
استراتژی سئو داشته باشید : سئو برای شبکههای اجتماعی به همان اندازه مهم است که برای هر سایت تجارت الکترونیکی دیگری مهم است. متخصصانی در بازار وجود دارند که میتوانند به شما در ایجاد استراتژی سئوی باکیفیت کمک کنند که هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت، اما رتبه کسب و کار شما را افزایش میدهد مانند شرکت رایامارکتینگ.
از شبکه اجتماعی دیگری برای تبلیغ استفاده کنید: از مخاطبین خود بخواهید که دوستانشان را دعوت کنند. این بدان معنی است که شما باید یک سیستم دعوت خودکار تنظیم کنید که بتواند دوستان را بر اساس ایمیل یا رسانههای اجتماعی دعوت کند.
نام مناسبی را بیابید: نامهای شبکههای اجتماعی محبوب را تجزیه و تحلیل کنید، بهترین گزینه را برای کسب و کار خود پیدا کنید و از آن استفاده کنید.
توسعه شبکه اجتماعی، فرآیندی است که حداقل تا شش ماه طول میکشد. پیروی از پنج مرحله به شما امکان میدهد به آرامی و به موقع از هر مرحله عبور کنید. سرویس شبکه اجتماعی بدون کاربرانش چیزی نیست. پس در هر مرحله، نیازهای مخاطب هدف خود را در نظر داشته باشید.
نکاتی برای طراحی پستهای رسانههای اجتماعی
قبل از شروع کار بر روی طراحی خود، باید چند نکته را در نظر بگیرید. اولین مورد هویت برند شما است. پلتفرم رسانه اجتماعی شما بازنمایی بصری آن خواهد بود، بنابراین شما و تیمتان باید ایده روشنی از چیستی آن داشته باشید. گام بعدی انجام تحقیقات بازار برای درک مخاطبان است. این به عنوان چارچوب مرجع شما برای هدایت رویکرد طراحی شما عمل میکند. سپس میخواهید به طرحهای رقابت خود نگاه کنید. در حالی که رویکرد منحصر به فرد خود را دارید، دانستن اینکه از چه استراتژیهای بصری استفاده میکنند و مصرف کنندگان چگونه پاسخ میدهند مفید است. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، برای طراحی داراییهای خلاقانهای که با مخاطبان شما طنین انداز میشود، مجهزتر خواهید بود. برخی دیگر از نکات طراحی پستهای رسانههای اجتماعی عبارتند از:
ثبات و انسجام را هدف قرار دهید
هنگام طراحی صفحه رسانههای اجتماعی خود، یکپارچگی مهم است. چرا؟ زیرا به شناخت برند کمک میکند. تصور کنید هر بار که برندی را دیدید، رنگ و لوگوی برند خود را تغییر داد. احتمالاً آن را با برند دیگری اشتباه میگیرید یا آن را به کلی فراموش میکنید. شناخت برند برای ایجاد اعتماد و وفاداری با مخاطبان مهم است. فراتر از پست کردن به طور منظم، ثبات در رسانههای اجتماعی همچنین به معنای چسبیدن به یک موضوع بصری است. یکی از راههای انجام این کار استفاده از فیلتر یا سبک ویرایش یکسان در تمام تصاویرتان است تا مطمئن شوید که همه آنها در برند شما قرار میگیرند.
از رنگها برای نشان دادن هویت برند خود استفاده کنید
جای تعجب نیست که رنگها بر درک مشتریان از برند شما تأثیر میگذارند. به همین دلیل است که برندهای محبوب مواد غذایی معمولاً با رنگهای قرمز و زرد و مؤسسات مالی با رنگ آبی مرتبط هستند. چند راه برای گنجاندن رنگ در طراحی رسانههای اجتماعی شما وجود دارد. اولین مورد در قالبهای شما است. اگر قصد دارید از قالبها هنگام ارسال تصاویر گرافیکی استفاده کنید، باید رنگهای خود را برای افزایش شناخت برند خود در آن بگنجانید. برای تصاویر و ویدیوهای خود، همچنین میتوانید رنگهای خاصی را برجسته کنید تا برجسته شوند. استراتژی دیگر این است که پستهای رسانههای اجتماعی خود را طوری طراحی کنید که با یک موضوع و رنگ خاص هماهنگ شوند.
از قالبهای طراحی شبکههای اجتماعی استفاده کنید
اگر میخواهید استراتژی رسانههای اجتماعی خود را مقیاسبندی کنید، احتمالاً باید قالبهایی داشته باشید. آنها در زمان صرفه جویی زیادی میکنند و از برندسازی ثابت اطمینان میدهند. پلتفرمهایی را که توسط تیم برندینگ تایید شدهاند و با استراتژی شما همسو میشوند را برای تیمها آسان میکند. مطمئن شوید که مجموعهای از قالبهای متنوع را دارید که میتوان از آن برای انواع محتوا مانند اینفوگرافیک و ویدیو استفاده کرد.
طراحی خود را با پلتفرم تطبیق دهید
هر پلتفرمی دارای دستورالعملهای اندازه و محتوای متفاوتی است. مخصوصاً برای ویدیوها، میخواهید از محتوایی با ستونهای فرعی سیاه خودداری کنید، زیرا از نظر بصری جذاب نیست. فراتر از اندازه، شما همچنین باید در نظر بگیرید که کدام پلتفرم برای طرحهای خاص مناسب است. به عنوان مثال، یک اینفوگرافیک احتمالاً در توییتر خوب عمل نمیکند. تجزیه آن محتوا به یک رشته متنی استراتژی بهتری است. پیروی از این دستورالعملها باعث میشود محتوای شما عملکرد خوبی داشته باشد.
بهترین شیوههای طراحی را دنبال کنید
هدف اصلی طراحی رسانههای اجتماعی شما ایجاد محتوای بصری جذاب است که توجه مخاطبان شما را به خود جلب کرده و آنها را تشویق به تعامل کند. در حالی که عوامل متعددی بر این امر تأثیر میگذارند، قوانین کلی طراحی وجود دارد که برای ایجاد تصاویری جذاب شناخته شدهاند. اولین مورد فضای سفید یا منفی است، یعنی زمانی که یک ناحیه در کادر شما خالی میماند. استفاده از فضای سفید یا نگاتیو کمک میکند تا چشمها را به آنچه میخواهید مخاطبتان روی آن تمرکز کند جلب کنید. در اینجا چند اصل طراحی دیگر وجود دارد که باید هنگام توسعه دارایی های خلاقانه خود در نظر بگیرید:
سلسله مراتب: چیدمان عناصر بصری بر اساس ترتیب اهمیت. شما میتوانید این کار را با بازی با اندازه، کنتراست، فضا و سایر عناصر انجام دهید.
تعادل: داشتن وزن بصری برابر در یک تصویر که مانند این مثال هارمونی ایجاد میکند.
کنتراست: قرار دادن عناصر با رنگها، اندازهها یا بافتهای متضاد برای برجسته کردن آنها.
پروفایل خود را فراموش نکنید
در حالی که تمرکز اصلی روی پستهای رسانههای اجتماعی شما خواهد بود، طراحی پروفایلهای اجتماعی خود را فراموش نکنید. عکس نمایه، عکس روی جلد و سایر عناصر بصری باید در هنگام طراحی رسانه اجتماعی شما در اولویت قرار گیرند. در اینجا چند نکته برای دنبال کردن وجود دارد:
– مطمئن شوید که از همان عکس نمایه، یعنی لوگوی خود، در تمام پلتفرمهای اجتماعی استفاده کنید.
– از عکس روی جلدی استفاده کنید که هم از نظر بصری و هم از نظر زمینه با برند شما همسو باشد.
– فقط نمایه خود را برای برجسته کردن رویدادها یا تعطیلاتی که برای برند شما مهم هستند به روز کنید.
به متخصصان خلاق تکیه کنید
طراحی رسانههای اجتماعی شما فقط به اندازه سرمایه گذاری شما خوب خواهد بود. وقتی صحبت از تصاویر به میان میآید، بهتر است با متخصصانی که در ایجاد محتوای باکیفیت تخصص دارند مشورت کنید. آنها میتوانند شما را از طریق فرآیند خلاقانه راهنمایی کنند و پیشنهاداتی ارائه دهند که طراحی شما را ارتقا دهد. اگر تیم شما نمیتواند روی یک خلاق تمام وقت سرمایه گذاری کند، پیمانکاران مستقل را در نظر بگیرید. با این رویکرد میتوانید پروژه به پروژه کار کنید و با طراحان مختلف آزمایش کنید.
سخن آخر
طراحی رسانههای اجتماعی به برنامه ریزی، توسعه و ایجاد محتوای بصری در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اشاره دارد. سرمایه گذاری در طراحی به برندها کمک میکند تا به رسمیت شناخته شوند و محتوایی ایجاد کنند که با مخاطب هدف آنها طنین انداز شود. امروزه، پلتفرمهای اجتماعی اغلب اولین جایی هستند که مصرف کنندگان برندها را کشف میکنند. به این ترتیب، ایجاد یک تأثیر اولیه عالی اولین گام برای ایجاد یک حضور قوی در رسانههای اجتماعی است.
طراحی شبکههای اجتماعی شما بر درک برند شما نیز تاثیر میگذارد. هر پستی که ایجاد و منتشر میکنید داستانی را بیان میکند و به تصویر برند شما کمک میکند. شما میخواهید مطمئن شوید که داستان با پیامهای کلی شما هماهنگ است و با مخاطبان شما ارتباط برقرار میکند. این امر به ویژه در پلتفرمهایی که به جلوههای بصری اولویت میدهند، اهمیت دارد. اما همچنان باید مطمئن شوید که طرحهای شما در همه پلتفرمها سازگار است.
در صورتیکه قصد داشتهباشد تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد میکنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید زیرا با داشتن نویسندگان متخصص، سفارش شما را با بیشترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن تحویل خواهند داد.