یکی از مهم ترین وظیفه هایی که هر کسب و کار در قبال مشتریان یا استفاده کنندگان خود دارد این است که آنها را از مزیت های محصولات یا خدمات مطلع کرده و به آنها بگویند در صورتی که از محصولات آنها یا خدمات و غیره بهره گیرند چه سودهایی عایدشان خواهد شد. حال نقش لوگو در این میان چیست؟ لوگویی که خوب طراحی شده باشد مانند یک عامل موثر عمل کرده و کمک می کند تا کاربران و مشتریان و عموم مردم، برند یا محصول یا کسب و کار یا خدمات و غیره شما را بهتر بشناسند و به نوعی مانند معرف آن عمل می کند. قیمت طراحی لوگو برای انواع مختلف آن متفاوت است و حتی این قیمت می تواند برای طراحان مختلف متفاوت باشد.
هر چند برخی سایت ها هستند که طراحی لوگو حرفه ای آنلاین رایگان انجام می دهند و شما با کمک آنها می توانید یک لوگوی رایگان برای خود داشته باشید یا آموزش ببینید که چطور برای خود یک لوگو طراحی کنید . چند نکته ی ساده اما در عین حال مهم وجود دارند که در طراحی لوگو تجاری به شما کمک کرده و باعث می شود لوگویی که برای برند خود برمی گزینید کاملا مطابق با اهداف و زاویه ی دید شما به عنوان صاحب کسب و کار باشد. همچنین اصولی نیز وجود دارند که برای طراحی لوگو تجاری باید به آنها پایبند بود. در ادامه به بررسی ین اصول و نکته ها می پردازیم.
نکته های مهم در طراحی لوگو تجاری
برخی نکته ها هستند که برای طراحی لوگو تجاری بسیار حائز اهمیت می باشند. این نکته ها عبارت هستند از:
- انتخاب نوع لوگو: لوگوها در سه دسته طراحی می شوند: لوگوهای نوشتاری، لوگوهای تصویری و لوگوهای ترکیبی. برای شرکت های کوچک و برندهایی که تازه شروع به کار کرده اند بهترین انتخاب برای طراحی لوگو، لوگوهای ترکیبی هستند چون که در این دسته از لوگوها نام کسب و کار به همراه نماد یا تصویر آن آورده می شود که کمک می کند لوگو در ذهن مخاطب ماندگارتر شود.
- انتخاب شکل های مورد استفاده در لوگو: هر شکلی که در لوگو استفاده شود دارای مفهوم خاص خودش است، این موضوع خصوصا در طراحی لوگو تجاری اهمیت بیشتری پیدا می کند. برای مثال دایره نشان دهنده ی جامعه، وحدت، دوست داشتن و غیره است. حلقه ها پیوند داشتن و رابطه های همیشگی را به نمایش میگذارند و خط صاف بیانگر قدرت و کارا بودن است. مثلث برای نشان دادن علم یا دین یا قوانین و پرخاش هستند و مربع نشانگر متعادل بودن است. خط های افقی مشخص کننده آرامش و ساکن بودن و خط های عمودی نشان دهنده ی قدرت یا مردانگی هستند.
- انتخاب رنگ لوگو: عموما رنگ لوگو باید با نوع کسب و کار و برند مورد نظر هماهنگی داشته باشد. هر یک از رنگ ها سبب القای پیام خاصی به مخاطب می شوند: رنگ زرد به مفهوم هوش، دوستی و محتاط بودن است، در حالی که سبز زندگی و تحرک و پویایی و نیز سرمایه را نشان می دهد و قرمز از عشق و خطر کردن و قدرت و حس می گوید. آبی سمبل صلح و آرامش، صادق بودن، امن بودن و حتی دید مثبت و اعتماد به نفس است در حال که بنفش نشان دهنده ی زیبایی، نوآوری، وفادار بودن و دانایی است. سفید بی آلایش بودن و خوبی و پاک بودن و سادگی را نشان میدهد و رنگ خاکستری عموما بیانگر محکم بودن، ایمنی داشتن و محترم شمردن است.
* نکته ی دیگر در طراحی لوگو تجاری این است که رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید باید روی زمینه ی سیاه و یا سفید هم به خوبی تناسب داشته باشد تا برای استفاده در تبلیغات مشکلی به وجود نیاید. این احتمال را هم بدهید که رنگی که در نرم افزار طراحی لوگو استفاده می کنید ممکن است با رنگی که روی کاغذ پرینت میگیرید کمی فرق داشته باشد.
- استفاده از فونت مناسب: یکی از مهم ترین اصول در طراحی لوگو تجاری انتخاب فونت درست است. فونتی که برای لوگو در نظر میگیرید باید کاملا قابل خواندن باشند. یکی از بهترین روش ها برای این کار این است که فونت های متفاوت را در سایر وسیله های مدیا و تبلیغی مانند کارت های ویزیت یا تابلوهای تبلیغی استفاده کنید و اثر آن را ببینید.
لوگو
خوب است بخوانید: عوامل موثر بر تعیین تعرفه طراحی لوگو چیست؟
چگونه یک لوگوی تجاری خوب طراحی کنیم؟
انتخاب یک لوگوی مناسب را می توان یک از مهم ترین اصل ها در راه اندازی یک کسب و کار دانست. طراحی لوگوی تجاری باید از اصولی پیروی کند که در ادامه به آنها می پردازیم.
◄ بهره گیری از زمینه ی ساده: عموما در طراحی لوگوها سعی بر این است که از تعداد رنگ کمتری استفاده شود. مثلا در لوگوی شرکت ها عموما از دو رنگ استفاده می شود که محبوب ترین رگ ها در این میان قرمز و آبی هستند. هرقدر زمینه ی لوگوی شما ساده تر و به دور از پیچیدگی و شلوغی باشد قادر است پیام کسب و کار شما را بهتر به مخاطب منتقل کند. لوگوهای خیلی شلوغ و رنگارنگ مشتری را دچار اضطراب کرده و به عوض جذب آنها سبب دفع شدن مشتری می شود.
◄ صاف بودن لوگو و نداشتن برجستگی: لوگویی که مسطح باشد و فراز و فرود و برجستگی نداشته باشد دارای ارزش است. در تحقیقی که میان 50 شرکت انجام شد حدودا 45 لوگو از 50 لوگوی مرود تحقیق دارای لوگوهای مسطح بودند.
◄ مشورت گرفتن از مشتریان: برخی کسب و کارهای بزرگ مانند شرکت های بی ام دبلیو یا فولکس واگن و غیره هنگامی که قصد طراحی لوگو تجاری خود یا تغییر آن را دارند از مشتریان خود نیز کمک می گیرند. این امر باعث می شود سلیقه ی مخاطب محترم شمرده شود و همچنینی نظر آنها در محصولی که استفاده می کنند دخیل باشد که سبب تعامل بهتر و اعتماد بیشتر می شود.
◄ طراحی لوگو با الهام از لوگوهای دیگر: هنگامی که طراح از سایر لوگوها برای طراحی لوگوی مورد نظر الهام گرفته و الگو برداری می کند باعث می شود تا یک لوگوی ترکیبی طراحی شود.
◄ عوض کردن گام به گام لوگو: اگر لوگو به یکباره عوض شده و یا دچار تغییرات فراوانی شود مشتریان با لوگوی جدید احساس بیگانگی می کننند و ممکن است دیر و سخت با آن ارتباط برقرار کنند. برای همین بهترین کار این است که اصلاح و بازسازی لوگو قدم به قدم و به صورت تدریجی باشد تا سبب سردرگمی مخاطب نشود.
طراحی لوگو
در ادامه به تعدادی از پرتکرارترین سوال های کاربران در زمینه طراحی لوگو تجاری پاسخ داده شده است. با ما همراه باشید.
سوالات متداول
-
طراحی لوگو تجاری چگونه باید باشد؟
لوگو تجاری باید به نحوی طراحی شود تا مشتریان بتوانند به راحتی یا آن ارتباط بگیرند و حس خوبی را به آنها القا کند. علاوه بر این لوگوی تجاری باید به شکلی باشد که معرف و نشان دهنده ی محصول بوده و به نوعی به مخاطب نشان دهد تا در صورت استفاده از این محصول ا خدمات چه مزیت ها و سودهایی نصیب وی می شود.
-
مهم ترین نکات طراحی لوگو تجاری چیست؟
تعدادی نکته هستند که برای طراحی لوگو تجاری بسیار با اهمیت بوده و باید حتما در هنگام طراحی آنها را رعایت کنیم. این نکته ها عبارت هستند از: نخست اینکه بهتر است لوگویی که طراحی می کنید از نوع ترکیبی باشد تا هم نام و هم نماد شرکت یا محصول شما در لوگو گنجانده شود. دوم اینکه استفاده از شکل های مختلف در الگو هریک نشانگر مفهومی خاص هستند. در مورد حی که هر یک از شکل ها منتقل می کنند به تفصیل در مطالب بالا پرداخته شده است. نکته ی سوم رنگ لوگو است که باید با نوع کسب و کار یا محصول یا خدماتی که ارائه میدهند در هماهنگی باشد. در مورد رنگ ها و پیام نهفته در هر رنگ نیز در متن توضیحات جامعی داده شده است. نکته ی اخر بهره گیری از فونت متناسب و صحیح برای لوگو است که باید حتما دارای ویژگی خوانایی باشد.
-
بهترین رنگ برای برند تجاری چیست؟
انتخاب رنگ برای برند یکی از مهم ترین اصول در طراحی لوگو است. برگزیدن رنگ خود دارای اصولی است که باید حتما رعایت شوند. همیشه رنگ ها باید متناسب با نوع محصول یا خدماتی انتخاب شوند که آن برند ارائه می دهد. رنگ قرمز را می توان نشان دهنده ی انرژی بالا، روحیه ی تهاجمی، شور و هیجان و گاها ریسک و خطر دانست. در حالی که سبز القا کننده ی حس آرامش و طراوت و تازگی و حتی سلامتی باشد. رنگ زرد را می توان در ارتباط با دید مثبت، گرما و حرارت و نور دانست. بنفش که یکی از جذاب ترین رنگ ها برای طراحان است تداعی کننده ی شکوه و عظمت، پیچیدگی و رمز و راز و حق امتیاز دادن به کسی یا چیزی است. سایر رنگ ها هم پیام های خاص خود را دارند که می توان با استفاده از مفهوم نهفته در آنها از آنها برای طراحی لوگو بهره گرفت.
-
چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم؟
هر رنگ قادر است به صورت مشخص و صریح و یا در لفافه برای مخاطب نهایی پیغامی ارسال کند به همین دلیل است که رنگ ها می توانند سبب جذب و یا دفع مشتری و مخاطب شوند. رنگ های سازمانی می توانند بسته به نوع کسب و کار متفاوت باشند. مثلا مشکی نشان دهنده ی قدرت و سلطه بر چیزی و یا سنتی بودن یا اطاعت و فرمانبرداری است و می تواند برای کسب و کارهایی با این مفاهیم به کار برده شود در حالی که آبیی نشان دخنده ی آرامش و صلح و قدرت و اطمینان است. بقیه ی رنگ ها هم در خود پیامی نهفته دارند که به کمک ان و با توجه به نوع کسب و کار می توان در طراحی لوگو از آنها بهره گرفت.