مقالات آموزشی

 چگونه بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

مفید بود؟

پیشگفتار

تحقیق کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد، زیرا به شما کمک می‌کند مخاطبان هدف و نحوه جستجوی آن‌ها را در مورد محتوا، محصولات یا خدمات خود بهتر درک کنید. تحقیق کلمات کلیدی داده های خاصی را در مورد جستجوی افراد در اختیار شما قرار می‌دهد که شما با آن‌ها می‌توانید به سؤالاتی مانند سؤالات زیر پاسخ دهید:

افراد در حال جستجوی چه موضوعی هستند؟

• چند نفر آن موضوع را جستجو کرده اند؟

• آن‌ها می‌خواهند اطلاعات را در چه قالبی دریافت کنند؟

بنابراین ما در این مقاله، قصد داریم ابزارها و استراتژی‌هایی را معرفی کنیم که شما با کمک آن‌ها می‌توانید پاسخ سؤالاتی مثل سؤالات بالا را پیدا کنید. علاوه بر این، تاکتیک‌هایی را به شما می آموزیم که با کمک آن‌ها دیگر در اجرای تحقیق کلمات کلیدی دچار اشتباه نمی‌شوید و می‌توانید محتوای باکیفیت تولید کنید.

 قبل از تحقیق کلمات کلیدی چه سؤالاتی باید بپرسیم؟

شما قبل از رشد کسب و کار خود از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو، باید بدانید که مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند و اهداف آن‌ها چیست. اغلب بازاریابان دیجیتال و متخصصان سئو این مرحله مهم برنامه ریزی را برای یافتن کلمات کلیدی نادیده می‌گیرند؛ زیرا تحقیق کلمات کلیدی وقت زیادی از آن‌ها می‌گیرد. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند چرا باید وقت خودشان را برای یافتن عباراتی صرف کنند که می‌دانند صفحه آن‌ها را به چه رتبه ای می‌رسانند.

اما این تصور اشتباه است. زیرا اهداف شما برای رتبه بندی و اهداف واقعی مخاطبان شما هنگام جستجو کاملاً با هم تفاوت دارند. وقتی شما از ابتدا بر روی مخاطبان هدف خود متمرکز شوید، در مورد اهداف جستجوی آن‌ها اطلاعات کسب کنید و سپس از این اطلاعات یک چشم انداز پایدار و قدرتمند بسازید، می‌توانید کمپین‌های محتوای بسیار موفق‌تری را نسبت به زمانی که فقط از کلمات کلیدی موردنظر خود استفاده می‌کردید، اجرا کنید.

نمونه سوالات برای درک هدف جستجوگر

برای درک بهتر اولین مرحله از تحقیق کلمات کلیدی به مثال زیر توجه کنید. جو و فرانکی که صاحب یک بستنی فروشی وگان و بدون گلوتن در سیاتل هستند، می‌خواهند با کمک تحقیق کلمات کلیدی، صفحات خود برای موتورهای جستجو بهینه کنند و نحوه و تعداد دفعات نمایش آن‌ها را در نتایج جستجوی ارگانیک بهبود بخشند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف به سؤالات زیر پاسخ داده اند:

• افراد چه نوع بستنی، دسر، تنقلات و … را جستجو می‌کنند؟

• چه افرادی این عبارات را جستجو می‌کنند؟

• چه زمانی افراد در جستجوی بستنی، تنقلات، دسر و… هستند؟

• آیا روند جستجوی آن‌ها در طول سال فصلی است؟

• مردم چگونه بستنی را جستجو می‌کنند؟

• آن‌ها از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟

• آن‌ها چه سؤالاتی می‌پرسند؟

• آیا آن‌ها اکثر جستجوهای خود را با تلفن همراه انجام می‌شوند؟

• چرا افراد بستنی را جستجو می‌کنند؟

• آیا افراد به دنبال بستنی پاستوریزه هستند یا فقط به دنبال یک دسر شیرین هستند؟

• مشتریان بالقوه در کجا زندگی می‌کنند؟ (این سؤال تعیین می‌کند که حوزه فعالیت شما محلی، ملی یا بین المللی است).

 

در نهایت آن‌ها با پاسخ به این سؤالات توانستند بهترین محتوا را در مورد بستنی ایجاد کنند. چنین محتوایی به آن‌ها کمک کرد تا یک جامعه آنلاین قوی بسازند و به سؤال‌ها و نیازهای جستجوگران پاسخ دهند. بنابراین پرسیدن این سؤالات یکی از مراحل مهم برنامه ریزی محتوا و بازاریابی دیجیتال است که به شما در تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوا با بالاترین کیفیت کمک می‌کنند.

افراد کدام کلمات یا عبارات را جستجو می‌کنند؟

ممکن است شما به بهترین شیوه برند، کالا یا خدمت خود را توصیف کرده باشید. اما سؤال اینجاست مخاطبان هدف شما چگونه محصولات، خدمات یا اطلاعاتی را که شما ارائه کرده اید، جستجو می‌کنند؟ پاسخ به این سؤال اولین و مهم‌ترین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.

 چگونه بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

احتمالاً شما قبل از تولید محتوای خود چند کلمه کلیدی در ذهن خود دارید که می‌خواهید بر اساس آن‌ها صفحات خود را رتبه بندی کنید. این کلمات شامل محصولات، خدمات یا سایر موضوعاتی هستند که شما در وب‌سایت خود به آن‌ها اشاره کرده اید و جز کلمات اصلی فرآیند تحقیق شما محسوب می‌شوند. پس این فرآیند از این نقطه شروع می‌شود. شما می‌توانید کلمات کلیدی را در ابزار Keyword Tool وارد کنید تا میانگین حجم جستجوی ماهانه این کلمات و کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها را پیدا کنید. در مرحله پیدا کردن کلمات کلیدی، اطلاعات مرتبط با حجم جستجو به شما کمک کنند تا محبوب‌ترین کلمات کلیدی خود را در بین جستجوگران پیدا کنید. هنگامی‌که کلمات کلیدی اصلی خود را در ابزار Keyword Tool وارد می‌کنید، این ابزار سایر کلمات کلیدی مرتبط، سؤالات رایج و موضوعاتی را که برای محتوای خود فراموش کرده اید، پیدا می‌کند.

 

یک مثال در مورد پیدا کردن کلمات کلیدی

ما در ادامه عملکرد این ابزار را با یک مثال در مورد یک گل فروشی که در زمینه گل آرایی در مراسم عروسی تخصص دارد، توضیح داده ایم. وقتی شما کلمات “عروسی ” و “گل فروشی ” را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید، ممکن است عبارت‌های بسیار مرتبطی را که بیشترین حجم جستجو را دارند، پیدا کنید. این عبارت‌ها ممکن است به صورت زیر باشند:

• دسته گل عروس

• گل عروس

• گل فروشی عروسی

شما احتمالاً در فرآیند پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط برای محتوای خود، متوجه خواهید شد که حجم جستجوی این کلمات کلیدی بسیار متفاوت است. با اینکه شما اغلب به دنبال استفاده از عباراتی هستید که مخاطبان شما آن‌ها را بیشتر جستجو می‌کنند، اما گاهی اوقات، ممکن است با استفاده از عباراتی که حجم جستجوی کمتری دارند، به نتایج بهتری برسید. زیرا آن‌ها کمتر توسط رقبای شما استفاده می‌شوند. بنابراین سطح رقابت در آن‌ها پایین‌تر است.

با توجه به اینکه هم کلمات کلیدی با سطح رقابت بالا و هم کلمات کلیدی با سطح رقابت کم می‌توانند برای سئوی وب‌سایت شما مفید باشند، شما با کسب اطلاعات بیشتر در مورد حجم جستجو می‌توانید کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید و عباراتی را انتخاب کنید که از لحاظ استراتژیک بیشترین تأثیر را در بهبود و پیشرفت وب‌سایت شما دارند.

همچنین شما باید به این نکته مهم توجه کنید که تمام وب‌سایت‌ها بر اساس کلمات کلیدی رتبه بندی نمی‌شوند، بلکه بر اساس صفحات آن‌ها رتبه بندی می‌شوند. با اینکه صفحه اصلی برندهای بزرگ، اغلب بر اساس کلمات کلیدی رتبه بندی می‌شوند، اما اکثر وب‌سایت‌ها به این صورت نیستند. در واقع اکثر وب‌سایت‌ها ترافیک ارگانیک را از صفحاتی به جز صفحه اصلی دریافت می‌کنند. به همین دلیل بهینه سازی هر یک از صفحات وب‌سایت با استفاده از کلمات کلیدی منحصر به فرد و ارزشمند، اهمیت زیادی دارد.

 

افراد هر چند وقت یکبار عبارات را جستجو می‌کنند؟ نحوه پیدا کردن حجم جستجوی کلمات کلیدی

اگر حجم جستجو برای یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص بیشتر باشد، معمولاً شما نیاز به تلاش بیشتری برای کسب رتبه بالاتر دارید. این حالت اغلب به عنوان اشباع کلمه کلیدی نامیده می‌شود و برخی اوقات همراه با ابزارهای SERP اتفاق می افتد. به عنوان مثال، اگر اکثر ابزارهای SERP (مانند فیچر اسنیپتها، نمودار دانش، کراسلها و غیره) صفحه نتایج را با کلمات کلیدی پُر کنند، اشباع کلمه کلیدی رخ می‌دهد. اغلب اوقات برندهای بزرگ، 10 جایگاه برتر را برای کلمات کلیدی با حجم بالا، در صفحه نتایج جستجو تصاحب می‌کنند. بنابراین اگر شما به تازگی وب‌سایتی را راه اندازی کرده اید و به دنبال کلمات کلیدی برندهای بزرگ هستید، باید برای رتبه بندی صفحات آن در موتورهای جستجو، سال‌ها تلاش کنید.

معمولاً، هرچقدر حجم جستجوی کلمه کلیدی شما بیشتر باشد، شما برای موفقیت در رتبه بندی ارگانیک، نیاز به رقابت و تلاش بیشتری دارید. حتی ممکن است با تلاش زیاد رتبه بسیار پایینی کسب کنید و این ریسک وجود دارد که هیچ کدام از جستجوگران وارد سایت شما نشوند. به همین دلیل اکثر اوقات کلمات و عباراتی که حجم جستجوی پایین‌تری دارند و سطح رقابت آن‌ها کمتر است، می‌توانند برای سایت شما مفیدتر باشند. در سئو به این دسته از کلمات، کلمات کلیدی بلند گفته می‌شود.

 کلمات کلیدی بلند چه نوع کلماتی هستند؟

به نظر می‌رسد با استفاده از کلمات کلیدی که حجم جستجوی آن‌ها 50000 یا حتی 5000 در ماه است، می‌توانید به نتایج فوق العاده ای برسید. اما در واقعیت، این عبارات جستجو شده محبوب، فقط تعداد کمی از جستجوها در فضای آنلاین هستند. بنابراین امکان دارد کلمات کلیدی که حجم جستجوی بسیار بالایی دارند به خوبی هدف جستجوگران را نشان ندهند. در نتیجه اگر شما از این عبارات به عنوان کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید، به احتمال زیاد به دلیل مطابقت نداشتن اهداف بازدیدکنندگان با اهداف بازاریابی محتوایی شما، نمی‌توانید آن‌ها را جذب کنید.

آیا جستجوگر می‌خواهد در مورد ارزش غذایی پیتزا اطلاعات کسب کند؟ آیا او می‌خواهد یک پیتزا سفارش دهد؟ یا می‌خواهد رستورانی را پیدا کند که خانواده‌ خود را به آنجا ببرد؟ گوگل پاسخ این سؤال‌ها را نمی‌داند. اما ابزارهایی دارد که به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی خود را اصلاح کنید.

اگر شما کلمه کلیدی اصلی محتوای خود را “پیتزا ” انتخاب کنید، در واقع شما وارد حوزه گسترده ای شده اید. زیرا اگر جستجوگر “پیتزا ” را جستجو کند، گوگل فکر می‌کند او احتمالاً به “پنیر ” هم علاقمند است. اما اگر هدف جستجوگر پیدا کردن یک پیتزافروشی برای ناهار باشد، ابزارهای SERP به او در پیدا کردن نزدیک‌ترین مکان‌ها کمک می‌کنند.

 

25 درصد از کلمات کلیدی حجم جستجوی بالایی دارند. 75 درصد باقیمانده حجم جستجوی متوسطی دارند و جز کلمات کلیدی بلند هستند.

شما نباید صرفا کلمات کلیدی محبوب را انتخاب کنید و کلمات کلیدی که محبوبیت زیادی ندارند را نادیده بگیرید. اغلب اوقات کلمات کلیدی بلند با حجم جستجوی کمتر، نرخ تبدیل‌ها را بهتر افزایش می‌دهند. زیرا جستجوگران جستجوهای دقیق‌تر و هدفمندتری دارند. به عنوان مثال، اگر شخصی کلمه “کفش ” را جستجو کند، احتمالاً فقط در حال صفحات مختلف مرور است. از طرف دیگر، اگر فردی در حال جستجوی “بهترین قیمت کفش ورزشی زنانه قرمز سایز 7” است، در واقع آماده خرید کردن است.

 

 انتخاب کلمات کلیدی استراتژیک از طریق بررسی حجم جستجوها

شما پس از یافتن عبارات اصلی مرتبط با سایت خود و کسب اطلاعات در مورد حجم جستجوی آن‌ها می‌توانید با بررسی عبارت‌های مورد استفاده رقبای خود و نحوه استفاده از آن‌ها در فصول یا مناطق مختلف، یک محتوای استراتژیک و متمایز ایجاد کنید.

اولویت بندی کلمات کلیدی بر اساس عملکرد رقبا

پس از طی مراحل قبلی، احتمالاً شما اکنون یک لیست بلند بالا از کلمات کلیدی دارید. اما چگونه باید از آن‌ها استفاده کنید؟ یکی از بهترین ایده ها این است که عباراتی را که حجم جستجوی بالایی دارند و صفحات رقبای شما با آن‌ها رتبه بندی نمی‌شوند، در اولویت قرار دهید. از طرف دیگر، شما می‌توانید بررسی کنید که در حال حاضر صفحات رقبای شما با کدامیک از کلمات کلیدی لیست شما رتبه بندی شده اند و بر همین اساس عبارات لیست خود را اولویت بندی کنید. زمانی که می‌خواهید از فرصت‌های از دست رفته رقبای خود استفاده کنید، اولین روش بسیار عالی است. اما دومین روش یک استراتژی تهاجمی است. زیرا شما می‌توانید با کلمات کلیدی که رقبای شما با آن‌ها عملکرد خوبی دارند، رقابت کنید.

اولویت بندی کلمات کلیدی بر اساس فصل

در تدوین استراتژی محتوا، کسب اطلاعات در مورد ترندهای فصل‌های مختلف بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر شما بدانید که فروش «جعبه کریسمس» در بریتانیا از ماه اکتبر تا دسامبر افزایش می‌ یابد، می‌توانید محتواها را از چند ماه‌ قبل آماده کنید و آن‌ها را در ماه‌هایی که فروش زیاد می‌شود، به یکباره منتشر کنید.

اولویت بندی کلمات کلیدی بر اساس مناطق جغرافیایی

شما می‌توانید با محدود کردن تحقیق کلمات کلیدی خود بر اساس شهرها، شهرستان‌ها یا استان‌های خاص در Google Keyword Planner، به صورت استراتژیک روی مکان خاصی متمرکز شوید، یا در Google Trends علایق افراد را در مناطق مختلف یک کشور ارزیابی کنید. تحقیق کلمات کلیدی بر اساس مناطق جغرافیایی خاص به شما کمک می‌کند تا از طریق محتوای خود بیشتر با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، ممکن است با این تحقیق متوجه شوید که در تگزاس، از اصطلاح “ماشین بزرگ “برای یک کامیون بزرگ استفاده می‌شود، درحالی‌که افراد در نیویورک از “تریلر تراکتور ” استفاده می‌کنند.

 کدام قالب (فرمت) محتوا با هدف جستجوگر تناسب دارد؟

گوگل قالب بندی محتوا را بر اساس هدف جستجوگر در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد و هدف هر جستجوگر منحصر به فرد است. گوگل در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت خود این اهداف را به‌عنوان «دانستن» (یافتن اطلاعات)، «انجام دادن» (رسیدن به یک هدف)، «وب‌سایت» (یافتن یک وب‌سایت خاص)، یا «بازدید حضوری» (بازدید از یک کسب و کار محلی) توصیف می‌کند.

با اینکه اکنون هزاران نوع جستجو در موتورهای جستجو انجام می‌شود. اما با نگاه دقیق‌تر می‌توان آن‌ها را به پنج دسته اصلی تقسیم کنیم:

 1. جستجوهای اطلاعاتی

جستجوگر به اطلاعاتی مانند نام یک کالا یا ارتفاع یک ساختمان خاص نیاز دارد.

 2. جستجوهای هدایتگر

جستجوگر به دنبال سایت خاصی در اینترنت است، مانند فیس‌بوک یا صفحه اصلی NFL.

 3. جستجوهای تراکنشی

جستجوگر می‌خواهد کاری مثل خرید بلیط هواپیما یا دانلود یک اپلیکیشن خاص را انجام دهد.

 4. جستجوهای تجاری

جستجوگر می‌خواهد محصولات مختلف را با هم مقایسه کنند و بهترین گزینه را برای رفع نیازهای خاص خود پیدا کند.

 5. جستجوهای محلی

جستجوگر می‌خواهد یک محصول را در منطقه ای که زندگی می‌کند، پیدا کند، مانند نزدیک‌ترین کافی شاپ، پزشک، یا محل برگزاری کنسرت موسیقی.

 

نحوه بررسی هدف جستجوگر با کمک SERP ها

ارزیابی چشم انداز SERP برای کلمه کلیدی مورد نظر شما، یکی از مراحل مهم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است. زیرا شما می‌توانید هدف جستجوگر را بهتر درک کنید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید مخاطب هدف شما به دنبال چه نوع محتوایی است باید، به SERP ها توجه کنید.

گوگل همیشه رفتار تریلیون ها جستجوگر را به دقت ارزیابی می‌کند تا برای هر یک از کلمات جستجو شده بهترین محتوا را نمایش دهد. به عنوان مثال کلمه ” لباس‌ها ” را در نظر بگیرید. شما با کمک کراسل خرید متوجه می‌شوید اکثر افرادی که کلمه «لباس‌ها» را جستجو کرده اند، می‌خواهند به صورت آنلاین لباس بخرند. همچنین یک ابزار Local Pack برای این کلمه کلیدی وجود دارد که گوگل با آن به جستجوگرانی که به دنبال فروشندگان محلی لباس هستند، کمک می‌کند.

اگر هدف جستجوگر مبهم باشد، برخی اوقات گوگل از ابزار «refine by» استفاده می‌کند که به جستجوگران کمک می‌کند موضوعی را که به دنبال آن هستند، دقیق‌تر مشخص کنند. موتور جستجو با انجام این کار، می‌تواند نتایجی را نمایش دهد که به جستجوگر کمک می‌کند تا بهتر به هدف خود برسد. گوگل با توجه به جستجوها، طیف گسترده ای از نتایج دارد که می‌تواند آن‌ها را نمایش دهد. بنابراین اگر شما یک کلمه کلیدی خاص دارید، می‌توانید با توجه به SERP ها بفهمید چه نوع محتوایی را باید ایجاد کنید.

 

 ابزارهایی تعیین ارزش یک کلمه کلیدی: یک کلمه کلیدی چه مقدار ارزش به سایت شما اضافه می‌کند؟

ابزارهای تعیین ارزش کلمه کلیدی می‌توانند به شما کمک کنند تا مقدار ارزشی را که یک عبارت به سایت شما اضافه می‌کند، درک کنید. بنابراین شما می‌توانید از این ابزارها در طول تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید، ما در این بخش تعدادی از این ابزارهای مهم را معرفی کرده ایم:

  •  Moz Keyword Explorer

در این ابزار شما می‌توانید با وارد کردن یک کلمه کلیدی در  Moz Keyword Explorer به اطلاعاتی مانند حجم جستجوی ماهانه و داده های ابزارهای SERP (مانند local pack ها یا فیچر اسنیپتها) که عبارات کلیدی با کمک آن‌ها رتبه‌بندی می‌شوند، دست یابید. این ابزار با استفاده از آخرین داده های مسیر کلیک، دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به حجم جستجوها را استخراج می‌کند.

  •  AdWords Keyword Planner – Google Keyword Planner

گوگل یکی از رایج ترین ابزارها برای شروع تحقیق کلمات کلیدی در فعالیت‌های سئو است. Google Keyword Planner داده‌های مربوط به حجم جستجوها را با قرار دادن کلمات کلیدی در سطل‌هایی که بر اساس میزان حجم جستجوها مرتب شده اند، سازماندهی می‌کند.

  •   Google Trends

Google Trends به شما کمک می‌کند نوسان‌های جستجوی کلمات کلیدی را در هر فصل بررسی کنید. به عنوان مثال جستجو برای عبارت “ایده های خنده دار برای لباس هالووین ” چند هفته قبل از هالووین به اوج خود می‌رسد.

  •  AnswerThePublic

AnswerThePublic یک ابزار رایگان است که تعداد سؤالاتی را که معمولاً در مورد یک کلمه کلیدی خاص جستجو می‌شود، مشخص می‌کند. شما می‌توانید از این ابزار همراه با سایر ابزارهای رایگان، مثل Keywords Everywhere، برای اولویت‌بندی پیشنهادات ATP بر اساس حجم جستجو استفاده کنید.

  •  Spyfu Keyword Research Tool

Spyfu Keyword Research Tool داده هایی را که مربوط به کلمات کلیدی رقبای شما هستند، به طور منظم نمایش می‌دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.