شخصیت خریدار یا buyer’s persona چیست؟
شخصیت خریدار تصویری از مشتری هدف است. داشتن این تصویر به درک بهتر از مشتری و تولید محتوای همسو با نیاز مشتری می انجامد. به عنوان یک تولید کننده محتوا، کمکتان می کند تا محتوایی تولید کنید که رفتارها ، نیازها و چالشهای مشتری را نشان می دهد.
شخصیت خریدار یا buyer persona مشتری ایده آل را از منظر کسب و کار شما ارائه می دهد. این شخصیت با کمک تحقیق و مصاحبه ها و نظرسنجی ها شکل می گیرد. شخصیت مشتری ایده ال باید بر پایه اطلاعات واقعی و داده های درست شکل بگیرد. شکل گیری آن بر اساس فرضیات می تواند استراتژی دیجیتال را به سمت و سویی نادرست هدایت کند.
چگونگی شکل گیری buyer persona
اما برای داشتن تصویر کاملی از مشتری ایده ال یا buyer persona لازم است منابع تحقیق شامل مجموعه ای از انواع مشتریان، مخاطبین و افرادی خارج از لیست کانتکتها باشد که با اهداف کسب و کارتان همخوانی داشته باشد.
چه نوع اطلاعاتی را باید جمع آوری کنید تا شخصیت خریدار شکل بگیرد؟ این بستگی به نوع کسب و کارتان دارد که آیا از نوع B2B است یا B2C یا انواع دیگر. یا حتی اینکه آیا محصول شما گرانقیمت یا ارزانقیمت باشد.
در اینجا چند نقطه برای شروع را بیان می کنیم. اما باید خودتان بر اساس ویژگی های کسب و کار خود آنها را تنظیم کنید و بهبود بخشید.
اطلاعات کمی
• مکان – می توانید از آنالیزورهای وب استفاده کنید تا بفهمید ترافیک وب سایت شما از چه مکان هایی می آید.
• سن – بسته به کسب و کارتان ممکن است مهم باشد یا نباشد. با اینحال بهتر است این اطلاعات را جمع آوری کنید تا در دیتابیس مشتریان خود روال میزان سن افراد مورد مخاطبتان را داشته باشید.
• اطلاعات شخصی – بهترین کار اینست که اطلاعات حساسی مانند اطلاعات شخصی مخاطبانی را که به هر دلیل نمی خواهند در فرم های آنلاین اطلاعات خود را وارد کنند، در مصاحبه ها جمع آوری کنیم.
• عنوان شغلی- این چیزی است که می تواند درباره مشتریان و مخاطبان حاضر، دیدگاهی به شما بدهد. بخصوص برای کسب و کارهای مدل B2B مفید خواهد بود.
اطلاعات کیفی
• اهداف – بسته به نیازی که کسب و کار شما برای پاسخ به آن خلق شده، شما ایده ای از نیازهای مشتری ایده آل خود دارید. با اینجال بهتر است با صحبت کردن با مشتریان واقعی به این ایده عینیت و واقعیت ببخشید.
• چالش ها – مجددا با مشتریان و افراد مرتبط با کسب و کار خود درباره چالش های روبه رو صحبت کنید. به این ترتیب با ایده ای از مشکلات معمول مشتری ایده ال خود آشنا خواهید شد.
• سرگرمی ها – با تحقیق و مصاحبه می توانید بفهمید حجم عظیمی از مخاطبین شما به چه نوع سرگرمی علاقمندند.
• اولویت ها – از طریق صحبت با مخاطبین مرتبط متوجه شوید مهم ترین چیز برای آنها چیست.