شما چگونه یک عنوان یا همان تگ عنوان برای متن یا صفحه خود انتخاب میکنید؟ ممکن است به صورت تجربی و بدون در نظر گرفتن تئوری خاصی، بارها این کار را انجام داده باشید اما در این یادداشت قصد داریم تا اصول نگارش تگ عنوانهای مرتبط و در عین حال جذاب برای گوگل و مخاطبان را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
مثل همیشه همه چیز از پرسش یکی از کاربران آغاز شد. کاربر از ما پرسیده بود:
آیا امروزه قاعده و روش خاصی برای نگارش تگ عنوان وجود دارد؟ آیا مثلاً با یک فرمول خاص نام شرکت یا سایر کلیدواژهها را در آن مرتب میکنید؟ یا اصلاً روش معینی برای نگارش کلیدواژههای خاص وجود دارد؟ از سوی دیگر سوای نگرش کاربر، خود گوگل جذب چه تگ عنوانهایی خواهد شد؟
قطعاً پاسخ به این پرسش چندان ساده نیست و تنها از طریق آزمایش و خطا میتوان به ارزیابی روشنی نسبت به اثرگذاری تگ عنوانهای مختلف رسید؛ البته اغلب موضوعات و چالشهای سئو بدین شکل قابل پاسخ دادن و ارزیابی هستند.
تگ عنوان خود را برای جستجو بهینهسازی کنید
ممکن است یک فرد متخصص در حوزه سئو و تولید محتوا در پاسخ به پرسش فوق، کاربر را به سمت الگوریتمهای گوگل راهنمایی کند و سیستم دسترسی کد الگوریتم به واژگان را گوشزد کند اما قطعاً این کار باعث گمراهی و فهم غیر صحیح کاربر خواهد شد. به بیانی دیگر کاربر در مورد تولید تگ عنوان به بیراهه خواهد رفت.
بسیاری از افراد متخصص در حوزه سئو و تولید محتوا ، به شما میگویند که در تگ عنوان باید مهمترین کلیدواژه در ابتدا و نام کمپانی در صورتی که مایل به بودن آن هستید، در انتها باشد.
این در یک نگاه کلی یک راهنمایی مثمر ثمر است زیرا شاید یک قانون مطلق و همیشه درست را در اختیار کاربر قرار نداده باشد اما مطابق آنچه که ما از الگوریتم خزنده(عنکبوتی) گوگل(Google) میدانیم، خوب و کارساز است. هرچند باید تأکید کرد که یک راهبرد قطعی و مطلق نیست و باید عملکرد واقعی متن در ذهن کاربران را نیز در نظر داشت.
تگ عنوان خود را برای کاربران بهینهسازی کنید
موتور جستجو گوگل باید تگ عنوانی از صفحه شما را در نگاه اول به کاربر نشان دهد تا کاربر به کلیک بر روی عنوان یادداشت شما ترغیب شود. گوگل نیاز دارد تا به کاربر نشان دهد که پس از کلیک بر روی عنوان صفحه شما با چه چیزی روبرو میشود پس بر همین مبنا موتور جستجو گوگل گاهاً ممکن است عنوانی متفاوت با آنچه که شما نوشتهاید، در لیست جستجو به کاربر نشان دهد. در این مورد شما باید حتماً راههای مختلف ارائه اطلاعات بر مبنای کلیدواژههای قوی در سئو را امتحان کنید.
- آیا کاربر(مشتری) احتمالی ممکن است نیازی به دیدن اعتبار و پرستیژ در عنوان متن شما داشته باشد؟
- در مورد مکان چطور؟ مثلاً یک دندانپزشک و یا ساختمانساز، مهم است تا در نگاه اول دایره پوشش حضور خود را به کاربر نشان دهد اما در مورد یک فروشنده لباس خیر.
هر چند ما از نظر اصول سئو دقت به این موارد را گوشزد میکنیم اما نیاز مبرمی برای مطابقت دقیق با این قواعد وجود ندارد پس موارد زیر تنها مثالهایی از یک ساختار کارآمد را به کاربر نشان میدهند
افزودن اطلاعات دقیق به متا دیسکریپشن را فراموش نکنید
همیشه این نکته را در خاطر داشته باشید که برای برقراری یک رابطه مناسب با موتور جستجو و کاربر از نظر اصول سئو و تولید محتوا ، کلیدواژههای متا دیسکریپشن اهمیت بالایی دارند. پس پیش از هر چیز پیشنهاد میکنیم لیستی از کلیدواژههای طلایی حوزه کار خود داشته باشید و همیشه بر آنها تأکید ویژهای داشته باشید. البته فراموش نکنید که از نظر سئو باید از تکرار بیحاصل و معنی کلیدواژهها اجتناب کرده و در اصطلاح اسپم تولید کرد.
تگ عنوان همهی صفحات سایت را بهینهسازی کنید
اگر شما به طور مثال در کنار فروش واحدهای تجاری، فروش واحدهای مسکونی یا ساختمانسازی مشارکتی را نیز در شرکت خود پوشش میدهید، پیشنهاد میشود تا به طور جداگانهای در صفحات متمایزی بر هر یک از این مباحث و بخشها تأکید کنید.. به یاد داشته باشید که اگر کسی به دنبال یک ساختمانساز ماهر و با پرستیژ باشد قطعاً به دنبال صرفاً یک فروشنده نیست و عکس این موضوع نیز صادق است.
اصولاً جامعه مخاطب ساختمانسازان، فروشندگان واحدهای تجاری و فروشندگان واحدهای مسکونی متفاوت هستند و باید این موضوع را در تگ عنوان مد نظر داشت. پس بر همین مبنا بهتر است صفحات متفاوتی ایجاد کرده و در هر یک به صورت جداگانه در تگ عنوان و متا دیسکریپشن، کلیدواژههای مربوطه را پوشش دهید.
دو بار اندازه بگیر؛ یک بار برش بده
این یک ضربالمثل جالب انگلیسی است و به افراد گوشزد میکند که پیش از انجام اصلاحات نیاز به بررسی دقیق وجود دارد. در مورد اصول سئو و تولید محتوا نیز، ضربالمثل “دو بار اندازه بگیر و یک بار برش بده” صادق است. در نهایت برای تصمیمگیری در مورد تگ عنوان ، نظر شما و آمار بدست آمده از آزمایشهای مختلف اثرگذار خواهند بود.
- آیا پس از ایجاد تغییر در تگ عنوان یک صفحه، بازدید بدست آورده یا شاهد سقوط بودهاید؟
آیا پس از ایجاد تغییر مذکور نسبت کلیک بر عنوان سایت شما و رسیدن کاربر به نقطه مد نظر بیشتر شده یا کاهش پیدا کرده است؟
با پرسیدن این قسم پرسشهای و سنجیدن دقیق جوانب هر تصمیم میتوان به درستی در مورد اعمال تغییرات در حوزه سئو و تولید محتوا به نتیجه رسیده و از تغییرات غلط جلوگیری کرد.
هرچند اشتباه در دنیاس سئو به معنی حذف شما یا از بین رفتن تمام تلاشهایتان نیست اما در نظر داشته باشید که در مسیر رسیدن به یک سایت با بازدید خوب، باید دفعات آزمایش و خطا را کاهش داد و هوشمندانه تصمیم گرفت.
پس بهتر است با سنجیدن جوانب مختلف هر تغییر در حیطه سئو دو بار اندازه بگیرید و پس از آن پارچه یک سایت خوب را برش دهید. برای مشاهده هزینه سئو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.