اپلیکیشن های موبایل، در حال حاضر اهمیت بسیاری دارند زیرا بیشتر فعالیت های روزمره مردم به وسیله تلفن همراه انجام می شود؛ با توجه به استفاده افراد از اپلیکیشن ها اگر شما اپلیکیشن موفقی داشته باشید، کسب و کار پر رونقی نیز خواهید داشت و این مسئله، بهینه سازی اپلیکیشن ها در موتورهای جستجو و ASO (بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استورها) را دارای اهمیت می کند.
- Single snippet چیست؟
- گروه اپلیکیشن ها یا App Pack چیست؟
- فاکتورهای رده بندی اپلیکیشن ها کدامند؟
- بهترین روش سئو اپلیکیشن موبایل
- عملکرد سئو اپلیکیشن خود را دنبال کنید
Single snippet چیست؟
اسنیپت تنها یا Single snippet، به بیشترین سرچ در مورد یک اپلیکیشن اطلاق می شود؛ این اسنیپت شامل اسم برنامه، نمره آن، تعداد آرا و توضیحات مختصری در مورد این برنامه است که در کنار همه آن ها، دکمه نصب قرار گرفته است.
یک اسنیپت تنها، در نتیجه جستجو برای یک اپ نشان داده می شود، هرچند ممکن است که این اسنیپت در کنار گروه اپلیکیشن ها نمایش داده شود.
گروه اپلیکیشن ها یا App Pack چیست؟
گروه اپلیکیشن ها، از سه تا شش برنامه هستند که به یک کلیدواژه مربوط هستند. App pack ها معمولا در صفحه اول نتایج نشان داده می شوند اما جایگاه متغیری در این صفحات دارند.
هر قسمت از یک گروه اپلیکیشن، شامل اسم برنامه، نمره و قیمت آن می شود؛ گفتنی است که اپ پکی که دریافت می کنید، متناسب با سیستم عاملی است که با آن سرچ می کنید؛ برای اندروید پیشنهادات از گوگل پلی و برای ios، پیشنهادات از اپ استور اپل خواهد بود.
در حال حاضر مطابق آمار ها، app packها یک بار در هر ده سرچ گوگل نمایش داده می شوند و این تنها شروع کار است؛ هر روز برنامه های بیشتری به اپ استورها وارد می شوند و این مسئله، نیاز را به سئو اپلیکیشن برای موبایل و ASO برنامه ها بیشتر می کند.
فاکتورهای رده بندی اپلیکیشن ها کدامند؟
الگوریتمی که گوگل برای رده بندی اپلیکیشن ها استفاده می کند با الگوریتم اپ استورها تفاوت دارند؛ پس استفاده از کلیدواژه و طبقه بندی آن ها برای سرچ گوگل و اپ استورها متفاوت است.
با این حال، تکنیک های مشابهی نیز برای بهبود وضعیت SEO و ASO وجود دارد که حتی برای رده بندی نیز استفاده می شوند؛ پس اگر یک برنامه در اپ استور جایگاه خوبی داشته باشد، احتمالا می تواند در نتیجه جستجو گوگل نیز جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد.
فاکتورهای سئو داخلی برای بهینه سازی اپلیکیشن موبایل شامل URL مناسب، عنوان مناسب و توضیحات کوتاه و بلند برنامه هستند.
این درحالی است که در برنامه های ios، توضیحات در ASO نقشی ندارند اما برای سئو بسیار مهم هستند. همینطور مواردی مثل نظرات مخاطبان، نمرات، حجم دانلودها و لینک های خارجی از سایر سایت ها، از فاکتورهای سئو خارجی برای طبقه بندی اپلیکیشن ها هستند.
بهترین روش سئو اپلیکیشن موبایل
1- در مورد کلیدواژه های مناسب سئو و ASO تحقیق کنید
روش تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کلیدواژه های درست آسان است. کلیدواژه ای که بیشترین سرچ و کمترین رقابت را دارد، باید انتخاب شود.
زمانی که کلیدواژه ها شناسایی شدند، کلیدواژه اصلی را در کنار اسم و عنوان قرار دهید و بقیه را در قسمت توضیحات اضافه کنید. مثلا اگر برنامه شما در مورد فیلم است، کلیدواژه های فیلم و سریال را در کنار آن قرار دهید.
یا در نمونه ای که می بینید برنامه تغذیه ای از کلیدواژه های غذا، کالری شماری و ردیابی مواد مغذی غذا استفاده کرده است.
2- امتیاز و دیدگاه های مثبت دریافت کنید
امتیاز کاربران و نظرات آن ها، برای سئو و ASO از اهمیت زیادی برخوردار است؛ این اتفاق چند دلیل دارد. نخست آن که گوگل، دوست دارد که برنامه های با نمره و نظرات بهتر را بالاتر از سایرین قرار دهد؛ دلیل دوم، جستجوی گوگل برای کلیدواژه ها در نظرات کاربران است که اکثرا، قدرت بیشتری نسبت به کلمات کلیدی در توضیحات دارند.
دلیل مهم بعدی هم جذب مخاطبان جدید با توجه به نظرات مثبت قبلی هاست؛ به همین دلیل نظرات مثبت در مورد برنامه شما باعث دانلود بیشتر و مطرح تر شدن برنامه شما می شود.
3- در اپ استورها از برنامه خود عکس و فیلم تهیه کنید
عکس ها و ویدیوها اکثرا تاثیرگذاری بهتری نسبت به نوشته ها دارند؛ وقتی در صفحه اپلیکیشن شما چندین عکس از کاربرد آن و فضای داخلی آن به همراه یک ویدیوی آموزشی خوب قرار گرفته باشد، توجه مخاطبان بیشتری به آن جلب شده و نظرات بهتری دریافت می کند. همینطور این امر باعث بیشتر شدن بازدیدها و رشد برنامه شما هم در Seo و هم در ASO می شود.
4- لینک های خارجی خوبی داشته باشد و دفعات نصب را بالا ببرید
چند لینک خارجی با کیفیت، برای سئو تاثیر چشم گیری دارد. سعی کنید که لینک دانلودی در وبسایت خود برای اپلیکیشن بگذارید؛ اپلیکیشن نیز باید به شکلی طراحی شود که سایر رسانه ها نیز از آن صحبت کنند. هرچقدر که لینک های خارجی سایت شما با کیفیت تر باشد، رتبه نرم افزار شما بالاتر خواهد بود.
لینک دانلود نرم افزار باید در بالای نسخه موبایل و بسایت نیز اضافه شود؛ این کار شبیه به یک جادو عمل می کند؛ مخصوصا وقتی که سایت بهینه ای برای موبایل داشته باشید که همیشه کنترل می شود.
سعی کنید امکانات و توانایی نرم افزار خود را به وضوح بیان کنید تا کاربران تشویق به دانلود و استفاده از آن شود. هرچقدر که تعداد دفعات دانلود برنامه شما بیشتر شود، جایگاه شما نیز برای گوگل بالاتر خواهد بود.
5- برای نرم افزار خود، QR لینک طراحی کنید
استفاده از QRکدها، دسترسی مخاطبانی که از طریق دسکتاپ به سایت شما می آیند و قصد دانلود برنامه تان بر روی تلفنشان را دارد را راحت تر می کند؛ به خاطر داشته باشید که لینک خود را پیش از تبدیل به QR، کوتاه و بهینه سازی کنید؛ این لینک ها نباید از 50 کاراکتر بیشتر باشد.
برای رسیدن به بهترین نتیجه، از برنامه هایی استفاده کنید که به شما پیشنهاداتی را در زمینه لینک مناسب برای QR می دهند و با استفاده از آن ها، لینک خود را آنالیز کنید.
عملکرد سئو اپلیکیشن خود را دنبال کنید
برای بررسی عملکرد اپلیکیشن در اندروید شما میتوانید از سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالاتیکس و Ahrefs استفاده کنید.
1. اپلیکیشن خود را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید.
2. گزینه search Analatics را انتخاب کرده و نتایج را بررسی کنید.
3. در قسمت کنسول گوگل پلی به به قسمت User acquisition > Reports > Google Search (Organic) بروید و کلماتی که کاربر با جستجوی آنها اپلیکیشن شما را دانلود میکند بررسی کنید.
4. کلمات کلیدی برای تعداد هر دانلود را بررسی کنید.
در کنسول گوگل پلی، می توان اطلاعات خوبی در مورد عملکرد سئو اپلیکیشن موبایل به شما بدهد.
شما میتوانید با استفاده از ابزار Trueranker tool رتبه اپلیکیشن خود را بررسی کنید.
کاربران اندروید امکانات بهتری برای بررسی عملکرد اپلیکیشن های خود نسبت به کاربران اپل دارند. این درحالی است که در ios این امکان محدود تر و تنها داده ای که شما میتوانید بررسی کنید از طریق آیتونز است و از آدرس : App Analytics > Sources > Web Referrers قابل دسترسی است.
از آنجایی که داده هایی که ارائه داده میشود بصورت کلی است این داده ها برای شما فایده ای ندارند و متاسفانه کنسول جستجوی گوگل هنوز Appهای اپل را (ios) را ساپورت نمیکند.