اگر میخواهید نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل را بیاموزید ابتدا باید با اهمیت این ابزار و کاربرد آن آشنا شوید. سرچ کنسول گوگل (Google search console) یک پلت فرم رایگان است که صاحب هر وبسایتی میتواند میزان بازدید سایت خود را در گوگل بررسی کند و با کمک اطلاعات آن ترافیک ارگانیک آن را بهینه سازی نماید.
شما به عنوان صاحب یک وبسایت میتوانید اطلاعات مربوط به میزان مراجعه به دامنه های سایت، عملکرد نسخه تلفن همراه سایت، نتایج جستجوهایی معنادار، بیشترین ترافیک جستجوها و سایر اطلاعات صفحات سایت خود را در این ابزار مشاهده کنید.
نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل
هر وقت میخواهید سایت خود را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنید، با باز کردن 2 تا 10 تب، میتوانید اطلاعات مورد نیاز را برای سایت خود دریافت کنید. این اطلاعات هم به صورت کلی و هم با جزییات برای شما نمایش داده میشوند. به عنوان مثال شما میتوانید با این ابزار آمار بازدید از سایت خود را به طور ماهانه مشاهده کنید. علاوه بر این میتوانید عواملی را که باعث سقوط ناگهانی رتبه یکی از پستهای پربازدید وبلاگ شما شده اند، بررسی کنید.
- The Ultimate Guide to Google Search Console in 2021
استراتژیست محتوا
بنابراین اگر شما یک استراتژیست محتوا در یک تیم سئو هستید، با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل میتوانید از بسیاری از مزایای آن بهره مند شوید. طبق اظهارات گوگل، کنسول سرچ برای صاحبان کسب و کارها، متخصصان سئو، بازاریابها، مدیران سایتها، توسعه دهندگان وب یا خالقان اپلیکیشنها ابزاری بسیار مفید و کارآمد است.
وقتی اولین بار این ابزار را باز کنید ممکن است به دلیل جزییات مختلف و زیاد آن سردرگم شوید. با وجود تعداد زیادی تگ، فیلترهای مختلف و نمودارهای گیج کننده احتمالا فکر میکنید، استفاده از آن غیرممکن است.اگر میخواهید نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل و سایر جزییات مرتبط با آن را سریعتر بیاموزید، همراه ما در این مقاله باشید.
نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل: چگونه وبسایت خود را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنیم؟
برای اینکه اطلاعات سایت خود را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنید، باید سایت خود را به آن اضافه کنید. اگر میخواهید نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل را یاد بگیرید باید مراحل مختلفی را طی کنید. با یادگیری این مراحل میتوانید سریعتر این کار را انجام دهید. در این بخش از مقاله این مراحل را به ترتیب ارائه کرده ایم:
1. وارد حساب گوگل خود شوید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که حساب شما یک حساب تجاری است، نه یک حساب شخصی.
2. سپس به وبسایت Google Webmaster Tools بروید.
3. روی «add property » کلیک کنید.
4. از منوی کشویی گزینه “website” را انتخاب کنید و آدرس سایت خود را وارد نمایید. شما باید دقیقاً آدرسی را وارد کنید که در نوار مرورگر مشاهده میشود.
5. روی «continue » کلیک کنید.
6. در این مرحله لازم است شیوه ای را برای تأیید مالکیت وبسایت خود انتخاب کنید. این شیوه ها شامل آپلود فایل HTML، ارائهدهنده نام دامنه، تگ HTML، کد رهگیری GA یا بخش کانتینر GTM هستند.
پروتکل http:// و https://
اگر سایت شما از هر دو پروتکل http:// و https:// پشتیبانی میکند، لازم است هر دو آدرس را به عنوان سایتهای جداگانه در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. علاوه بر این باید هر یک از دامنه ها را اضافه کنید. به عنوان مثال اگر آدرس های سایت شما hubspot.com، blog.hubspot.com و www.hubspot.com است دارید، باید هر یک از آنها را در سرچ کنسول ثبت کنید.
به محض اینکه آدرس یا آدرسهای سایت خود را سرچ کنسول اضافه کردید، گوگل شروع به یافتن داده ها از بخشهای مختلف صفحات سایت یا سایتهای شما میکند. گوگل این کار را حتی قبل از تأیید مالکیت سایت انجام میدهد.
تأیید مالکیت سایت در سرچ کنسول گوگل
پس از یادگیری نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل و انجام این کار، اگر میخواهید به اطلاعات محرمانه در مورد عملکرد سایت یا اپلیکیشن خود دسترسی داشته باشید یا میخواهید نحوه خزیدن گوگل را در وبسایت یا اپلیکیشن خود بررسی کنید. لازم است ابتدا مالکیت سایت یا اپلیکیشن ثبت شده را تأیید کنید.
رتبه شما در نتایج جستجو
با انجام مرحله تأیید، یک کاربر خاص میتواند یک بخش خاص از سایت شما را در سرچ کنسول گوگل کنترل کند. برای کنترل هر یک از بخشهای سایت خود باید حداقل یک مالک را تأیید کنید.
نکته ای که باید در این زمینه به آن توجه کنید این است که تأیید بخشهای مختلف سایت شما بر رتبه بندی صفحات یا عملکرد آنها در موتور جستجوی گوگل تأثیر ندارد. البته، شما میتوانید با استفاده از اطلاعات سرچ کنسول گوگل رتبهبندی بالاتری را در نتایج موتور جستجوی گوگل کسب کنید. اما تنها با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل رتبه شما را در نتایج جستجو افزایش نمی یابد.
روشهای تأیید مالکیت سایت ثبت شده در سرچ کنسول گوگل
همانطور که ذکر شد، پس از ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل باید آنها را تأیید کنید. زیرا از این طریق میتوانید به تمام اطلاعات اصلی برای بررسی و بهبود عملکرد سایت خود دسترسی داشته باشید. برای تأیید صفحات سایت خود در این ابزار میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. این روشها عبارتند از:
روش آپلود فایل HTML:
یک فایل تأیید HTML را که مربوط به موقعیت خاصی از وبسایت شما است، آپلود کنید.
روش ارائه دهنده نام دامنه:
به ثبت کننده دامنه خود (مانند GoDaddy، eNom یا networksolutions.com) وارد شوید. سپس مستقیماً سایت خود را در سرچ کنسول گوگل تأیید کنید یا یک رکورد DNS TXT یا CNAME را اضافه کنید. روش تگ HTML: یک تگ <meta> را به بخش <HEAD> کد HTML مربوط به صفحه ای خاص از وبسایت خود اضافه کنید.
روش کد رهگیری گوگل آنالیتیکس:
شما باید در این روش کد رهگیری گوگل آنالیتیکس استفاده شده در سایت خود را کپی کنید. (برای استفاده از این روش شما باید اجازه دسترسی به «edit» را در گوگل آنالیتیکس را داشته باشید.)
روش کد بخش کانتینر Google Tag Manager:
در این روش لازم است کد بخش کانتینر گوگل آنالیتیکس مرتبط با سایت خود را کپی کنید. (برای این استفاده از این روش نیاز دارید در Google Tag Manager مجوزهای view، edit و manage را در سطح کانتینر داشته باشید.)
از طریق اجرای این روشها سایتهایی را که توسط گوگل میزبانی شده اند، مثل صفحات وبلاگها و سایتها، بهطور خودکار تأیید میشوند. در نهایت شما میتوانید به تمام اطلاعات و جزییات عملکرد سایت خود در سرچ کنسول گوگل دسترسی داشته باشید.
نقاط ضعف بخشهای مختلف سایت یا اپلیکیشن
در واقع شما میتوانید با یادگیری نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل، اجرای آن و سپس تأیید صفحات سایت یا اپلیکیشن خود در این ابزار، اطلاعات سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این اطلاعات به شما کمک میکنند تا نقاط ضعف بخشهای مختلف سایت یا اپلیکیشن خود را درک کنید.
با برطرف کردن این نقاط ضعف و بهینه سازی بخشهای مختلف سایت خود میتوانید عملکرد آن را بهبود بخشید. درنهایت با این کار رتبه سایت شما در نتایج موتور جستجوی گوگل ارتقا می یابد و راحتتر مسیر موفقیت را طی میکنید.