مقالات آموزشی

نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای و بررسی روش های سازماندهی بدنه مقاله

مفید بود؟

در طول تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی شما، بارها از شما خواسته می شود که مقاله ای نوشته و دوچیز را با یکدیگر مقایسه کنید: دو متن، دو تئوری، دو شخصیت تاریخی، دو پروسه علمی و غیره. مقالات کلاسیک مقایسه بررسی، که در آنها دو مورد 1 و 2 را به طور یکسان با هم مقایسه میکنیم، ممکن است این دو مورد، در ظاهر بسیار شبیه یکدیگر باشند، اما باید بتوانید با دقت فراوان، اختلافی بین آنها پیدا کرده و نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای و انواع مختلف مقایسه را درک کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه انجام مقایسه در تمامی زمینه ها را مطالعه نمایید.

در روش مقایسه ای به نام ( لنز )، شما مورد 1 را، برتر از مورد 2 دیده و به نوعی از مورد 1 به عنوان لنزی برای دیدن مورد شماره 2 استفاده میکنید. دقیقا مانند نگاه کردن به وسیله عینک که نحوه دید شما به اجسام مختلف را تغییر میدهد، استفاده از مورد 1 به عنوان چهارچوبی برای درک بهتر مورد 2، روش دید شما نسبت به موضوع دوم را تغییر میدهد.

روش مقایسه لنزی، برای روشن کردن، انتقادکردن و به چالش کشیدن موضوعاتی مفید میباشد که پیش از تجزیه و تحلیل، به ظاهر کاملا درک می شدند. این نوع مقایسه، اغلب از شیوه زمانی و مدت دار بهره میبرد. برای مثال از اتفاقات و وقایعی که قبلا اتفاق افتاده است، برای اثبات و بررسی موضوعات جدیدتر استفاده میشود.

 

در نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای، هنگام مواجه شدن با لیستی بلند بالا و ترسناک از تفاوت ها و شباهت های بسیاری که در ظاهر باهم هیچ ارتباطی ندارند، ممکن است برای نوشتن مقاله ای مقایسه ای که در آن دو مورد 1 و 2 را بررسی میکنید و همچنین در نحوه پیدا کردن شباهت و تفاوت، به مشکل برخورده و گیج و سردرگم شوید.

معمولا، ایده اصلی اینگونه مقالات این است که این دو مورد، با اینکه بسیار شبیه هم به نظر میرسند، اما باز هم تفاوت هایی با هم دارند. برای نوشتن مقاله ای مقایسه ای، باید داده ها و اطلاعات خام خود را که همان تفاوت ها و شباهت هایی که پیدا کرده اید میباشند را به شکلی معنادار کنارهم قراردهید. در اینجا پنج عنصر مورد نظر این کار ذکر شده است:

روش های سازماندهی بدنه مقاله

بهترین چهارچوب های مرجع

چهارچوب مرجع. این، زمینه ای است که شما در آن مواردی را که میخواهید با هم مقایسه کنید قرار میدهید. این شیوه، باعث ترتیب و نظم بهتر موارد مقایسه ای خواهد شد. چهارچوب مرجع، میتواند شامل: یک ایده، مضمون، سوال، مسئله یا نظریه باشد. در اینگونه مقایسه ها، باید بتوانید ویژگی های خاص را برای جلب توجه مخاطب، نمایان کنید. این ویژگی های خاص، شامل اطلاعات بیوگرافی و تاریخی میباشند.

در نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای، بهترین چهارچوب های منبع، بیشتر از طریق منابع و خاص و موثق انتخاب میشوند تا ذهن و افکار شما! بنابراین، برای مثال اگر در مقاله ای بخواهید دیدگاه دو نویسنده را درباره هنجار های اجتماعی مردانگی بررسی و مقایسه کنید، بهتر است در ابتدای مقاله به جای استفاده از جملات خودتان، نقل قول یک جامعه شناس درباره این موضوع را بنویسید. در اکثر پروژه های شما، این چهارچوب از پیش مشخص شده است.

اگر در پروژه ای خاص، به موردی برخوردید که فاقد این چهارچوب بود، خودتان باید سعی کرده و یک چهارچوب طراحی کنید. مقاله ای که این زمینه را نداشته باشد، هیچ زاویه ای برای مطالب، تمرکز و ارائه ایده های نویسنده نخواهد داشت.

 

زمینه های مقایسه.

بیایید در نظر بگیریم شما در حال نوشتن مقاله ای در مورد توزیع جهانی غذا هستید و مقایسه سیب و پرتقال را انتخاب کرده اید. چرا این میوه های خاص؟ چرا گلابی و موز نیست؟ منطق انتخاب شما، به خواننده شما اجازه می دهد تا بداند چرا انتخاب شما آگاهانه و معنی دار است ، نه تصادفی. برای مثال، در مقاله ای که می پرسد چگونه “گفتمان داخلی” در بحث سقط جنین استفاده شده است ، زمینه های مقایسه آشکار است. این مسئله دو طرف متضاد دارد ، طرفدار پذیرش سقط و طرفدار زندگی. در مقاله ای که اثرات باران اسیدی را در دو جنگل مقایسه می کند ، انتخاب نام های شما کمتر مشهود است.

مقدمه و ایده اصلی.

زمینه های مقایسه ای، ماهیت مقدمه شما را تشکیل میدهند. مانند هر مقاله دیگر، دراینجا هم مقدمه مقاله شما، اصل بحث را بیان کرده که که این بحث، ناشی از چهارچوب های مرجع نیز میباشد. اما درواقع مقدمه مقاله شما، بستگی به نحوه ارتباط دو عنصر مقایسه ای شما با هم دارد. آیا آنها یکدیگر را گسترش ، تأیید ، پیچیده ، تناقض ، تصحیح یا بحث می کنند؟ در رایج ترین مقاله مقایسه و بررسی – با تمرکز بر تفاوت ها – می توانید رابطه دقیق  بین دو مورد 1 و 2 را با استفاده از کلمه “در حالی که” در پایان نامه خود نشان دهید.

در نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای، باید با توجه به این که مقاله شما در درجه اول، بر تفاوت یا شباهت متمرکز میباشد ، باید رابطه بین  مورد 1 و 2 را در پایان نامه خود روشن کنید. این رابطه در قلب هر مقاله بررسی و مقایسه وجود دارد.

 

طرح سازمان یافته.

مقدمه شما شامل مرجع ، زمینه های مقایسه و مقدمه و ایده اصلی شما خواهد بود. دو روش اساسی برای سازماندهی بدنه مقاله شما وجود دارد:

متن به متن

در این روش هر کدام از موارد 1 و 2 را به طور جداگانه و کامل بررسی میکنید.

نکته به نکته.

در این مورد شما باید نکاتی از مورد 1 را که قابل مقایسه با نکات مورد 2 هستند جایگزین کنید. اگر فکر میکنید مورد 1، مورد 2 را گسترش میدهد، پس بهتر است از روش متن به متن استفاده کنید. اگر دیدید که این دو مورد با یکدیگر در تقابل هستند، بهتر است روش نکته به نکته را امتحان کنید. دقت کنید که گاهی اوقات، قالب نکته به نکته، تبدیل به بازی پینگ پونگ میشود! برای جلوگیری از این کار، باید تعداد دفعاتی که از مورد 1 به 2 متن را تغییر میدهید، کمتر کنید. در حقیقت هرچه سریعتر به اصل بحث خود بپردازید، مقاله شما جالب تر خواهد بود.
در نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای، شما میتوانید یک مقاله مقایسه ای کلاسیک را به هردو روش متن به متن و نکته به نکته سازماندهی کنید. اما در شیوه مقایسه ای لنزی، باید حتما از قالب متن به متن استفاده شود. این کار به این خاطر است که دو مورد دقیقا مانند هم نبوده و صرفا از یک متن، برای فهم بنتر متن دیگر استفاده میشود.

مخاطبان گرامی شرکت رایامارکتینگ در زمینه محتوا با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و همچنین تولید محتوا سئو شده  میتواند شما را در این امر یاری کند.

مرتبط کردن موارد 1 و 2. در نحوه نوشتن تحلیل مقایسه ای در تمامی مقالات، نیاز است که شما هر بحثی در متن را به مقدمه ارتباط دهید. بدون وجود چنین ارتباط هایی، خواننده شما نمی تواند ببیند که چگونه بخشهای جدید به طور منطقی و سیستماتیک بحث شما را پیش می برند. در مقایسه و بررسی، اگر می خواهید مقاله شما کنار هم قرار بگیرد و منسجم باشد، باید در متن مقاله خود بین مورد1 و 2 ارتباط برقرار کنید. برای ایجاد این پیوندها، از عبارات (به همین ترتیب، به همین ترتیب، برعکس، از طرف دیگر، برعکس) و واژگان انقباضی (در مثال زیر، مانند مثال زیر و غیره.) استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.