مقالات آموزشی

نحوه نوشتن قالب بیوگرافی حرفه‌ای 

مفید بود؟

 

بی‌تردید بیوگرافی حرفه‌ای شما مهم‌ترین محتوا و یادداشتی است که در مورد خودتان می‌نویسید. در واقع بیوگرافی حرفه‌ای

اولین چیزی است که شما درباره اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید و به چه چیزهایی علاقمندید در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، وبسایت شخصی یا وبلاگ‌ها و وبسایت‌های شرکت خود می‎‎‌‌نویسید. آنچه برای نشان دادن به بقیه انتخاب می‌کنید، می‌تواند بر تصمیم دیگران برای دنبال کردن شما در صفحات اجتماعی، تماس گرفتن برای مصاحبه یا دعوت برای همکاری اثر بگذارد. بیوگرافی حرفه‌ای شما بهترین فرصت برای شماست تا در چند سطر کوتاه همه چیزهای مربوط به خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، بنابراین باید از قالب و روشی استفاده کنید که بیوگرافی شما در چشم همه کسانی که با آن روبرو می‌شوند، کامل و بی‌نقص باشد.
به همین دلیل است که نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای نه تنها مهم، بلکه بسیار هم دشوار است. تعمق و تفکر درباره اینکه شما به عنوان یک انسان، چه کسی هستید، نوعی تمرین ذهنی سنگین است. در واقع وظیفه شما در نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای این است که به گونه‌ای از خود و کاری که انجام می‌دهید بنویسید که برای استخدام‌کنندگان، مشتریان احتمالی، همکاران و هرکسی که آن را می‎‌خواند جذاب باشد.
با وجود اینکه راه‌ها و روش‌های بسیاری برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای وجود دارند که می‌توانند خیلی جدی و رسمی باشند یا سرگرم کننده و یا مخلوطی از هردو اینها، بیوگرافی‌های استاندارد همگی از یک نوع قالب مشابه پیروی می‌کنند. به طوری که می‌توان گفت برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای فرمول خاصی وجود دارد. اگر شما هم به دنبال یاد گرفتن نحوه نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای هستید با ما همراه باشید.

 

قالب نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای 

[نام] یک [عنوان/شغل] است که با [کسی که به او کمک می‌کنید] برای [چگونگی کمک به او] کار می‌کند.
[نام] [می‌داند / باور دارد] [آنچه راجع به کاری که انجام می‌دهید می‌دانید / باور دارید].
[نام] دارای [جذاب ترین تجربیات و پیروزی های خود را وارد کنید] است.
[نام] [آموزشهای مربوطه، جوایز، افتخارات و غیره را وارد کنید] است.
[نام] دارای مدرک تحصیلی [درج رشته تحصیلی] از [درج دانشگاه] باشد.

توجه: جمله دوم در بیوگرافی شخصی شما دارای اهمیت بسیار زیادی است، چون قرار است مخاطبین شما با کمک همین جمله درکی نسبت به کاری که انجام می‌دهید، پیدا کنند. اگر مطمئن نیستید که چگونه باید در این باره بنویسید، از خودتان بپرسید چرا در حال انجام دادن این کار هستید؟ چه چیزی تشویق کننده شما برای انجام چنین کاری است؟ باور شما در باره انجام این کار چیست؟

پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا را نیز بخوانید.

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم؟

حالا برای اینکه بتوانید بیوگرافی حرفه‌ای خود را بنویسید، به مثال زیر که بر اساس قالب ذکر شده نوشته شده است، دقت کنید:
الکس هانی ست بازاریابی است که برای توسعه دادن برندهای شخصی و حرفه‌ای با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کند. الکس بعد از یک دهه کار بازاریابی و روابط عمومی برای برندهای گرانقیمت به خوبی می‌داند چه چیزهایی می‌توانند بر بازار اثر بگذارند و باعث ایجاد تغییر در آن شوند. اینکه با افراد سرزنده مرتبط باشید و به آنها کمک کنید، اتفاق خیلی خوبی است. روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلفی در سرتاسر جهان فعالیت‌های الکس را پوشش می‌دهند؛ از جمله وال استریت ژورنال، بی بی سی، سی ان ان و غیره. مقالات او در مجلات معتبری چون نیوزویک، دیلی ورث و غیره به چاپ رسیده‌اند. وی مربی بازاریابی و تجارت هم هست. الکس دارای مدرک لیسانس ارتباطات و روزنامه‌نگاری از دانشگاه دلاور است.

برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای خود چند نکته را به یاد داشته باشید

اول از همه قالبی که در اینجا به شما نشان دادیم، فقط یک چارچوب کلی است. اگر موقع نوشتن بیوگرافی خود احساس کردید که باید چند جمله اضافه کنید یا قسمتی از این قالب را حذف کنید، هیچ اشکالی ندارد این کار را بکنید. فقط یادتان باشد خیلی بیوگرافی خود را طولانی نکنید؛ اگر بیشتر از ده جمله شد، به حرافی افتاده‌اید.
دوم اینکه اگر قصد نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای برای رسانه‌های اجتماعی دارید، آنچه گفتیم، بسیار طولانی است. فقط کافی است از دو جمله ابتدایی این قالب استفاده کنید. اطلاعات دو جمله اول برای جذب مخاطبان رسانه‌های اجتماعی کافی است: کیستید، چه می‌کنید وچگونه آن را انجام می‌دهید و به چه چیزی باور دارید.
در نهایت اینکه بیوگرافی حرفه‌ایتان باید مدام به روز شود. اگر موفقیت جدیدی به دست آوردید آن را یادداشت کنید.
درست است که نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای کار سخت و زمان‌بری است، ولی وقتی این پیش‌نویس را آماده کنید، همه چیز آماده است و بعد از این فقط باید با افزودن علایق جدید و موفقیت‌هایتان آن را به روزرسانی کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.