هدف از هر کسب و کاری جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی و ارائه محصولات یا خدمات به آنها است، کسب و کارها روشهای مختلفی را برای جذب مشتری بهکار میگیرند، اما مهمترین اصلی که باید به آن توجه کرد حل مشکلات مشتریان است، در این مقاله به بررسی ایده های جذب مشتری خواهیم پرداخت.
ایده های جذب مشتری
۱- تعیین اهداف خود برای مشتریان جدید
برای موفقیت در هر شغلی مشخص کردن اهداف خیلی اهمیت دارد و باعث میشود شما انگیزه بیشتری پیدا کنید، در تعیین اهداف نکاتی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
- نوشتن هر کاری که قصد انجام دادن آن را دارید
- تعیین لیست کاملی از اهداف خود
- اولویتبندی کردن لیست اهداف
- تعیین زمان برای رسیدن به اهداف
- برای شروع از اهداف کوتاه مدت آغاز کنید، با موفق شدن در رسیدن به این اهداف علاوه بر اینکه اعتماد به نفس و باور شما نسبت به موفقیتتان بیشتر میشود، یاریرسان شما در رسیدن به اهداف بلند مدت نیز خواهد بود.
۲- شناخت مشتریان خود
یکی دیگر از ایده های جذب مشتری که لازمه موفقیت در کسب و کار بوده شناخت مشتریان است، بنابراین پیش از انجام دادن هر کاری، باید مشتریان خود را شناسایی کرده و درباره آنها اطلاعات کسب کنید. شناخت شخصیت و ویژگیهای مشتریان به شما این قابلیت را میدهد که اهداف خود را ارتقا داده و اطلاعات گستردهتری در زمینه شغلی خود کسب کنید.
۳- از روشهای مختلف برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید
همواره سعی کنید درباره جذب مشتریان جدید در جستجوی اطلاعات و روشهای مختلفی باشید تا بتوانید شیوه مناسب را پیدا کنید. به عنوان مثال جذب مشتری جدید میتواند از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل، پیامک یا هر ابزار دیگری باشد، توصیه میشود برای جلب مشتریان جدید از چند روش مختلف استفاده کنید.
۴- روشهای خرید محصول یا خدمات خود توسط مشتریان را بررسی کنید
از دیگر ایده های جذب مشتری که میتوان به آن اشاره کرده بررسی شیوههای خرید مشتریان است، باید این موضوع برای شما مشخص شود که مشتریان شما به چه شیوههایی میتوانند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند، این امر سبب میشود بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را مشاهده نمایید. به عنوان مثال اگر یک وبسایت برای کسب و کار خود دارید میتوانید با پاسخ به این سوالات، اطلاعات مهمی درباره مشتریان و روشهای خریدشان به دست بیاورید.
- مشتریان به چه طریقی وبسایت شما را مییابند؟
- رسانههای اجتماعی (مانند Instagram)، موتورهای جستجو یا … کدام یک مشتریان بیشتری را روانه سایت شما میکنند؟
- مشتریان در کدام صفحه از وبسایت شما بیشتر تمرکز میکنند و به محض ورود به کدام بخش میروند؟
- پیش از آنکه مشتریان خریدی را انجام دهند در جستجوی چه محتوایی در وبسایت شما هستند؟
۵- استفاده از افراد با استعداد
اگر اهداف بزرگی دارید احتمالاً باید افرادی را استخدام کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که یک کارمند خوب و با استعداد توانایی جذب ۱۰ مشتری جدید را دارد، و عکس این قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد یعنی یک کارمند بد قادر است ۱۰ مشتری را از دست بدهد. بنابراین تا حد امکان از افراد متخصص، با اخلاق و باتجربهای دعوت به همکاری کنید که برای اهداف شما ارزش قائل هستند.
۶– شناسایی رقبای خود
در هر صنعت یا تجارتی که باشید شناخت رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است، این شناخت سبب میشود تا با نقاط ضعف و قوت آنها آشنا شده و در فعالیت خود با اعتماد به نفس بیشتری اقدام کنید.
در بررسی رقبای خود میتوانید این موارد را در نظر بگیرید:
- تجزیه و تحلیل گزارشهای صنعتی آنها
- بررسی نقاط ضعف و قوت آنها در رسانههای اجتماعی
- تحلیل و بررسی استراتژی بازاریابی محتوای رقبا
۷- ارتقای کیفیت وبسایت
داشتن وبسایت برای کسب و کارها به طور حتم سبب افزایش اعتبار آنها میشود، از دیگر ایده های جذب مشتری بهبود کیفیت وبسایت است. مهمترین اصل در یک وبسایت، راحتی کاربران در استفاده از آن است، یعنی به راحتی بتوانند اطلاعات لازم درباره محصول یا خدمات شما را کسب کرده و در سریعترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهند.
اغلب کاربران اینترنتی، زیاد حوصله به خرج نمیدهند و در صورت کوچکترین مسئلهای در سایت مانند سردرگم شدن در بین صفحات، دیر لود شدن صفحه، پر کردن فرمهایی با گزینههای فراوان و … وبسایت شما را ترک میکنند.
بنابراین وبسایت شما باید بهگونهای طراحی شده باشد که کاربر در سریعترین زمان و به آسانترین شکل ممکن بتواند فرآیند خرید خود را به سرانجام برساند. همچنین همواره به بهینهسازی وبسایت خود توجه ویژه داشته باشید،که برای این کار میتوانید با ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس به تحلیل و بررسی وبسایت خود پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی نمایید.
8– استفاده از بازاریابی مستقیم
منظور از بازاریابی مستقیم این است که به جای بازاریابی به صورت انبوه، برای یک قشر خاص که هویت و مشخصات آنها روشن است فرآیند بازاریابی را انجام دهید.
مثالهایی از بازاریابی مستقیم:
- تماس تلفنی با شخصی که به تازگی خودرو خریده است جهت خرید کپسول آتشنشانی
- ارسال کاتالوگ محصولات جدید خود برای مشتریان قبلی
- معرفی کتاب دانشگاهی تازه منتشر شده برای دانشجویان از طریق ارسال ایمیل
همانطور که مشاهده میکنید در بازاریابی مستقیم، بازار هدف مشخص است که این کار علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، سبب احترام گذاشتن به مشتریان و جلب رضایت آنان نیز میگردد.
۹- استفاده از شبکههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسانها تبدیل شده است که این میتواند یک فرصت عالی و کم هزینه جهت معرفی کسب و کار شما باشد. اگر به روشهای صحیح و اصولی از بستر شبکههای اجتماعی استفاده کنید در زمان کوتاهی خواهید توانست شاهد جذب مشتریان فراوانی باشید.
نکاتی که باید در بازاریابی در شبکههای اجتماعی رعایت کنید:
- تحقیق درباره شبکههای اجتماعی محبوب و پرطرفدار و شناسایی مشتریان خود
- ایجاد صفحهای در شبکه اجتماعی مورد نظر برای کسب و کار خود
- قرار دادن محتوای جذاب در صفحه خود و پرداختن به جزئیات امور
- استفاده از کلمات کلیدی مناسب در پستهای صفحه خود جهت جذب مشتریان جدید
۱۰- انتشار تولید محتوای قدرتمند
کاربران از طریق مطالبی که شما منتشر میکنید میتوانند محصولات و خدمات شما را بشناسند، این مطالب میتواند شامل متن، ویدیو یا پادکست باشد. هر چقدر بهتر بتوانید خود را در زمینهای که مشغول به آن هستید متخصصتر نشان دهید، بهتر میتوانید اعتماد مخاطبان را جلب کرده و آنان را به مشتری تبدیل کنید.
در تولید محتوا برخی از نکات را باید رعایت کنید که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- موضوعی که برای تولید محتوا انتخاب کنید باید برای مخاطب جذاب باشد.
- تا حد امکان سعی کنید که ارزش موضوع محتوا به خوبی به مخاطبین منتقل شود.
- هر سؤالی که ممکن است به ذهن مخاطبین بیاید را پاسخ داده، و برای مشکلاتشان راه حل ارائه دهید.
- موضوعات تخصصی را به زبان ساده و قابل فهم برای همه ارائه کنید.
نکته– اگر در زمینه فعالیت خود تخصص ندارید سعی کنید کار تولید محتوا را برونسپاری نمایید.
۱۱- ارائه تخفیف یا هدیه به مشتریان
اکثر مردم از دریافت هدیه خوشحال میشوند حتی اگر یک دسته کلید ساده باشد، یا از اینکه کالایی را بتوانند با تخفیف خریداری کنند استقبال خواهند کرد که این موارد میتواند سبب جذب مشتریان جدید شود.
۱۲- محصولات و خدمات خود را ضمانت کنید
ایده های جذب مشتری کارساز نخواهند بود اگر نتوانید ترس ذهنی مشتری را کنترل کنید، و یکی از بهترین روشها جهت افزایش اعتماد مشتری میتواند ضمانت کردن محصولات و خدمات باشد.
کلام پایانی
اگر کسب و کار شما بتواند صادقانه محصول یا خدماتی ارائه دهد که مشکلی از مردم برطرف شود، به طور حتم مشتریان فراوانی خواهد داشت. این مقاله اختصاص پیدا کرد به ایده های جذب مشتری که به ۱۲ مورد آن نیز اشاره کردیم، اما نکتهای که باید به آن دقت کنید استفاده حداکثری از رسانههای اجتماعی است.
داشتن یک پیج در شبکههای اجتماعی و همچنین یک وبسایت برای کسب و کار شما میتواند علاوه بر بالا بردن حس اعتماد در میان مشتریان، سبب افزایش اعتبار شما و حرفهای که در آن مشغول هستید شود.