مقالات آموزشی

شناسایی سه فناوری بازاریابی نوظهور

مفید بود؟

AR, VRو چت بات ها سه فناوری بازاریابی فوق العاده جدید هستند که باید هنگام تولید محتوای بازاریابی درباره آنها به اندازه کافی بدانید. امروزه برندها بیش از هر زمان دیگری به سراغ روش های جذاب گوناگون می روند تا با مصرف کنندگان خود مرتبط شوند؛ این روش ها می تواند شامل واقعیت افزوده (AR)، باشد، یا واقعیت مجازی و یا حتی بات ها.

برای مثال:

  • روزنامه USA Today، خوانندگان خود را با داستان هایی سرگرم می کند که از طریق VR منتشر می کند.
  • واشنگتن پست هم رویاهای ماجراجویانه خوانندگان خود را از طریق تجربیات AR تبدیل به واقعیت می کند.
  • rue21 هم با استفاده از قدت چت بات ها، تجربیات خرده فروشی های تاریخی را تبدیل به تعاملات لوکس زیبا و استایل دار شخصی می کند.

 

فناوری بازاریابی که این برندها استفاده می کنند منحصر به فرد نیستند، ولی همگی در مرحله اولیه هستند و باید قبل از اینکه آنها را در برنامه های بازاریابی گنجاند، به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

در این نوشته قرار است به صورت عمیق تر به این سه فناوری بازاریابی که در حال ظهور هستند بپردازیم و ببینیم بازاریابان باید موقع استفاده از این فناوری ها باید چه مسائلی را برای برنامه های بازاریابی خود در نظر گرفته و رعایت کنند.

1. استفاده از فناوری بازاریابی VR برای قصه گویی

اگر واقعیت مجازی یا VR نتواند مشتریان شما را غرق در تجربه قصه گویی کند، چیزی بیشتر از یک ویترین نیست. در واقع VR به صورت همه جانبه این قدرت را دارد که برای بیننده خاطراتی را ایجاد کند که درست مثل تجربیات واقعی در زندگی واقعی هستند.

بگذارید اینگونه بگویم که VR دارای این پتانسیل هست که ارزش قابل توجهی را به مشتریان خود ارائه کند و این همان چیزی است که برندهای مختلف به دنبال آن می گردند.

VR درست همان دستورالعملی است که روزنامه USA Today به دنبال آن بود. در واقع این روزنامه از VR و فیلم ها و ویدئوهای 360 درجه ای استفاده می کند تا به خوانندگان خود کمک کند داستان ها را تجربه کنند.

این روزنامه همچنین از تلفن همراه هم استفاده می کند تا بتواند تجربیاتی که می توان به وسیله VR تجربه کرد، به مخاطبان خود در دنیای مجازی منتقل کند:

 بینندگان می توانند همراه با فرشتگان آبی پوش نیروی دریای امریکا از زمین بلند شوند و یا در خیابان های هاوانای کوبا قدم بزنند. در واقع این امکان را برای آنها فراهم می کند که مکان ها و رویدادهایی را تجربه کنند که هرگز تصور نمی کردند بتوانند روزی آنها را تجربه کنند.

گنجاندن VR در یک استراتژی بازاریابی جامع، نه تنها می تواند قدرت قصه گویی شما را بیدار کند، بلکه سرمایه گذاری بسیار مهمی در زمینه زمان و بودجه خواهد بود.

غوطه ور کردن مشتریان در دنیای جدیدی که درست کرده اید، مستلزم این است که بتوانید به صورت کامل و جامع به تجربه ای که قرار است پشت سر بگذرانند فکر کنید و زمان و انرژی خود را به صورت کامل صرف تولید یکدست و یکپارچه چنین تجربه ای کنید.

 

از طرف دیگر، همانطور که VR برای برندها و نیز برای مصرف کنندگان آنها به صورت یکسال قابل دسترسی خواهد بود، بیشتر مردم هنوز به تماشای محتواهایی که به صورت ویدئوهای 360 درجه ای تولید می شوند، ندارند. برای همین است که برای استفاده موثر و مفید از این فناوری بازاریابی، باید ابتدا آموزش های لازم به بینندگان داده شود.

2. ماندگاری تجربه با استفاده از فناوری بازاریابی AR

تجربیاتی که مشتریان با AR به دست می آورند، می تواند باعث شود مشارکت مشتریان بیشتر شده و افراد بیشتری به سراغ محتوای تولیدی تازه جلب شوند. برند مشهور Estée Lauder به خوبی متوجه این موضوع و قابلیت های فناوری بازاریابی AR شده است.

این برند با استفاده از این فناوری، به مشتریان خود این امکان را می دهد تا بدون اینکه نیاز به نمونه محصول داشته باشند، انواع محصولات آرایشی را به صورت مجازی تجربه و امتحان کنند. افرادی که برایشان شیک پوشی به روز اهمیت زیادی دارد و همراه با مد روز پیش می روند، می توانند به صورت مجازی مشاهده کنند.

برای مثال رژلب های این برند بر روی لب هایشان به چه صورت دیده می شود و آن را بر روی عکس های سلفی خود تجربه و مشاهده کنند. این افراد در آینده این امکان را پیدا می کنند تا بتوانند رنگ ها را بر اساس رنگ پوست خود و متناسب با آن انتخاب و تجربه کنند. واشنگتن پست هم از فناوری بازاریابی AR استفاده می کند تا به خوانندگان خود این امکان را بدهد که به کاوش و سیاحت برخی از مهم ترین مکان های جهان بروند.

یکی از این مکان ها سالن کنسرت Elbphilharmonie در هامبورگ آلمان است:

 

در واقع در این تجربه، اگر دوربین تلفن هوشمند خود را به سمت سقف اتاق خودتان بگیرید، این اپلیکیشن ، سقف اتاق شما را تبدیل به سقف سالن کنفرانس Elbphilharmonie می کند. این اپلیکیشن شامل برنامه های متنوع دیگری هم می شود مثل روایت هایی از زبان Philip Kennicott منتقد هنر و معماری این روزنامه.

در حال حاضر که اکثر گوشی های هوشمند می توانند از AR پشتیبانی کند، فرصت ها و امکانات بیشماری برای برندهای گوناگون فراهم شده است. اما قرار نیست بازاریابان به این راحتی خود را وسط این فناوری بیندازند.

بلکه باید توجه داشته باشند که بسیار مهم است محتوای تولید شده برای مصرف کنندگان هم مفید و هم شهودی باشد تا بتوانند تجربه ای به یاد ماندنی داشته باشند. بنابراین بهتر است بازاریاب در ابتدای کار از پروژه های ساده AR استفاده کنند و بعدتر وارد پروژه های پیچیده تر شده و کار خود را ارتقا دهند.

امکان وجود دارد که مجبور باشید موقع شروع کار کمی مشتری را راهنمایی کنید:

از طرف دیگر، به عنوان بازاریاب تولید محتوا باید به یاد داشته باشید که هنوز چیزهای زیادی مانده است که باید درباره AR مورد بررسی قرار بگیرد و یاد بگیرید. بنابراین این امکان وجود دارد که مجبور باشید موقع شروع کار کمی مشتری را راهنمایی کنید تا متوجه شود چه باید کرد.

هرچه افراد بیشتری درگیر تجربیات مربوط به این فناوری بازاریابی جذاب می شوند، برندها هم می توانند داده های بیشتری از مشتریان خود به دست آورند. تجزیه و تحلیل این داده ها می تواند بینش های مهمی را ارائه کند تا بتوان تجربه های به یاد ماندنی تری برای مشتریان ایجاد کرد.

 

3. افزایش مشارکت با استفاده از چت بات ها

در حالی که هنوز از تعاملات سنتی گفتگو برای در سایت های مربوط به برندهای مختلف تجاری استفاده می شود تا روابط با مشتری و خدمات ارائه شده به وی به صورت موثری پیش بروند، چت بات ها این امکان را به وجود می آورند که پا را فراتر گذاشته و چیزی بیشتر از خدمات را به مشتریان ارائه کنند.

در واقع چت بات ها به هر شکلی که باشند، جستجوی صوتی، متنی و یا حتی تصویری، به وجود آمده اند تا به مشتریان کمک کنند کارهای خود، مثل سفارش غذا یا خرید کردن را راحت تر انجام دهند.

مثلا Rue21 چت باتی را راه اندازی کرده است که به عنوان نوعی استایلیست مجازی عمل می کرد. شرکت پوشاک و اکسسوری نوجوان ها با شرکت mode.ai که بات های مجازی مرتبط با استایل و ظاهر را می سازد، همکاری کرد تا چت باتی را تولید کند که:

  • علایق و ترجیحات خریدار را دنبال می کند.
  • به درخواست های خریداران پاسخ می دهد.
  • و حتی توصیه های برای گزینه های تکمیلی ارائه می کند.

شرکت Rue21 توانست با استفاده از چت بات، تجربه خرید را برای مشتریان خود ساده تر و شخصی تر کرده و به این ترتیب سه شکلی کاملا جدید با آنها ارتباط برقرار کند.

استفاده درست از چت بات ها می تواند برای برندتان فرصت خوبی باشد:

اگر به صورت صحیح از چت بات ها استفاده کنید و از موقعیت آنها بهره بگیرید، می توانند برای برند شما فرصتی فوق العاده ارزشمند ایجاد کنند. یادتان باشد که قرار نیست چت بات ها جایگزین تعاملات و گفتگوهای انسانی شوند، بلکه قرار است به آنها کمک کرده و تقویتشان کنند.

اینکه برندها از چت بات هایی استفاده کنند که باعث شوند مشتریان تجربیات جذاب و واقعی داشته باشند، نه اینکه فقط از آنها برای کسب درآمد و تجارت استفاده شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. یک نمونه خوب در این زمینه، چت بات های مربوط به Food Network است.

این چت بات بیشتری به صورت یک راهنما برای دستورهای آشپزی عمل می کند، به این معنی که به کاربران این امکان را می دهد که به شکل های مختلف دستورهای آشپزی مختلف را جستجو کنند و حتی از تعاملات گذشته درس می گیرند تا بتوانند تجربیات تاثیرگذارتری را به وجود آورند.

ابتدا برای کارهای ساده و کوچک تر از چت بات استفاده کنید:

توصیه ما به بازاریابانی که اولین بار است به سراغ چت بات می روند، این است که ابتدا از آن برای کارهای ساده و کوچک تر استفاده کنند و منطقه کلیدی را پیدا کنند که بتواند از حضور چت بات سود ببرد. بسیار مهم است که به ناگهان و بدون آمادگی قبلی خود را درون میدان فناوری بازاری چت بات نیندازید.

یادتان باشد که این فناوری بازاریابی، یک فناوری تازه است و چیزهایی زیادی هستند که باید یاد بگیرید. برای رفع چالش های اصلی خود از چت بات استفاده کنند و یادتان باشد که قرار نیست فقط چت باتی را راه اندازی کنید و سپس آن را به حال خود رها کنید. بلکه باید مدام تجربیات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس نحوه استفاده مشتریان آن را به روز کنید.

 

به زودی این سه فناوری بازاریابی نوظهور تبدیل به فناوری های رایج خواهند شد

یادتان باشد که همین حالا وقت آن است که خود و برنامه های بازاریابی خود را آماده کنید تا از تجربیات آینده استفاده کنید. قدم اول ایجاد ارتباط بین تیم بازاریابی و تیم های فناوری اطلاعات و نیز تصمیم گیرندگان رده بالاست تا بتوان نقشه ای به سوی موفقیت طراحی کرد.

سعی کنید از تعاملات مشتری، تجربه ای آموزنده و به یادماندنی، هیجان انگیز و ارزشمند بسازید تا بتوانید به گروه بازاریابان عصر جدید بپیوندید که در حال سوق دادن موج جدید و هیجان انگیز فناوری بازاریابی به سمت آینده ای سودآور هستند.

برای مشاهده هزینه تولید محتوا و خدمات دیگر در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.