مقالات آموزشی

معیارهای مهم برای تجزیه‌وتحلیل محتوا

مفید بود؟

با محتوا می‌توانید به‌راحتی هر کسب‌وکاری را تبلیغ کنید. در واقع اولین جایی که برای مشاوره تخصصی یا پاسخ به یک سؤال به آن مراجعه می‌کنید کجاست؟ گوگل! شما تنها نیستید، گوگل به‌تنهایی هرروز به بیش از چهار میلیارد پرسش جستجو پاسخ می‌دهد.

محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره شماست. اجتناب از آن سخت است. آیا تابه‌حال این سؤال را از خود پرسیده‌اید که چرا محتوا این‌قدر مهم است؟ محتوا ما را آگاه نگه می‌دارد، به سؤالات ما پاسخ می‌دهد، ما را سرگرم می‌کند، باعث می‌شود لبخند بزنیم، تصمیم‌هایمان را راهنمایی می‌کند و موارد دیگر. با محتوا می‌توان به‌راحتی به جواب سؤالات رسید؛ اما محتوا همیشه برای رسیدن به جواب سؤالات نیست. با محتوا شما می‌توانید به‌راحتی مشتریان بالقوه را جذب، درگیر و خوشحال کنید. شما می‌توانید بازدیدکنندگان جدیدی را به سایت خود بیاورید و در نهایت برای شرکت خود درآمد ایجاد کنید.

پیشنهاد میکنیم مقاله اهمیت تولید محتوا فارسی برای کسب‌وکارها

را مطالعه نمایید.

 

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند تولید ایده‌هایی است که برای کاربران و مخاطبان شما جذاب است. تولید محتوا، یک نوع عمل بازاریابی است. هنگامی که محتوا ایجاد می‌کنید، اطلاعات رایگان و مفیدی را برای مخاطبان خود ارائه می‌دهید، مشتریان بالقوه را به وب‌سایت خود جذب می‌کنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل با کیفیت حفظ می‌کنید.

همچنین می توانید قالبی را برای محتوای خود ایجاد کنید تا برای هر مرحله از سفر خریدار، مناسب باشد. یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاهی، نمی‌خواهد نسخه ای از محصول شما داشته باشد، اما یک چک لیست سریع یا پست وبلاگ را می‌خواند، این پست به مخاطب کمک می‌کند تا مشکل خود را بهتر درک کنند. یک مشتری در مرحله تصمیم‌گیری نیازی به دانستن همه راه‌حل‌های ممکن ندارد، آن‌ها به مشاوره یا محتوایی کامل نیاز دارند که به آن‌ها نشان دهد محصول شما برای آنها مناسب است. در نتیجه همیشه باید مخاطبان خود را درجایی که هستند ملاقات کنید.

فرآیند ایجاد محتوا

با محتوا شما می‌توانید به‌راحتی سیستم‌های بازاریابی ویژه ایجاد کنید. در واقع بازاریاب‌ها فرصتی برای تلف کردن ندارند. بازاریاب‌ها به‌شدت مشغول پیدا کردن روش‌های جدید هستند، آن‌ها زمانی برای تلف کردن روی سیستم‌های ناکارآمد ندارند. به همین دلیل است که برای هر کاری که انجام می‌دهند فرآیندهایی ایجاد می‌کنند.

با محتوا یک سیستم را طراحی می‌کنیم، آن را گسترش می‌دهیم، آن را تغییر می‌دهیم و تا زمانی که کار کند آن سیستم را بارها و بارها تکرار و استفاده می‌کنیم. به هر کمپین بازاریابی که تابه‌حال انجام داده‌اید فکر کنید – وبینارها، پاسخگویی های خودکار، نظرسنجی‌ها و موارد دیگر هرکدام از آن‌ها فرآیندی داشتند.

 

برای ایجاد محتوا باید از فرآیندهای زیر استفاده کنید:

تحقیقات سئو برای تولید انواع محتوا

بررسی شخصیت خریدار شما، به شما ایده‌هایی در مورد موضوعاتی که می‌خواهید با محتوا، آن‌ها را معرفی کنید، ارائه می‌دهد. اینکه چه سؤالاتی ممکن است در ذهن مخاطبان شما وجود داشته باشد را متوجه می‌شوید. این کار یک شروع خوب است. سپس باید تأیید کنید که آیا این ایده‌ها می‌توانند در مقیاس بزرگ‌تری برای مخاطبان بزرگ‌تری اعمال شوند یا خیر.

تحقیقات سئو یا همان تحقیق کلمات کلیدی – به شما حجم جستجوی یک عبارت کلیدی خاص را نشان می‌دهد. اینکه آیا ارزش سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک محتوا بر اساس این کلمه کلیدی وجود دارد یا خیر!

چندراه وجود دارد که می‌توانید تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام دهید:

• از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید.

• کلمه کلیدی خود را در یک موتور جستجو تایپ کنید و پرس‌وجوهای تکمیل شده خودکار را یادداشت کنید.

• بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بررسی کنید.

ایده پردازی برای تولید محتوا

اکنون که تعیین کرده‌اید کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید، وقت آن است که ایده‌های محتوا را مورد بررسی قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین راه برای سازمان‌دهی محتوا از طریق خوشه‌های موضوعی است، به این معنی که یک صفحه طولانی و جامع بر اساس یک کلمه کلیدی ایجاد می‌کنید. سپس به محتواهای دیگر که موضوعات آن با موضوع اصلی تناسب دارد لینک می‌دهید.

مدل خوشه موضوعی طوفان فکری را بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا اکنون ساختاری دارید که باید دنبال کنید. شما می‌توانید از کلمه کلیدی اصلی خود برای ایجاد یک محتوای اصلی استفاده کنید. سپس، می‌توانید محتواهای کوتاه‌تری ایجاد کنید (شامل اینفوگرافیک‌ها، پست‌های کوتاه وبلاگ، قالب‌ها ویدئویی و غیره). این نوع محتواها به مخاطبان شما کمک می‌کنند تا عمیق‌تر در موضوع غوطه‌ور شوند و کلمات کلیدی بلند را هدف قرار دهند.

 

نوشتن محتوا

با محتوا می‌توانید به‌راحتی هر کاربری را جذب سایت خود کنید. شاید فکر کنید که محتوا فقط نوشتن است. البته که دقیقا همین است! اما در حال حاضر محتواها فقط نوشتاری نیستند. قدرت تولید محتوای خاص شامل انواع ویدیوها، اینفوگرافیک ها یا پادکست‌ها بسیار بالا است؛ اما فراموش نکنید که در کنار این موارد باید حتماً محتوای نوشتاری نیز حضور داشته باشد. ویدئو بدون عنوان معنی ندارد. در اینفوگرافیک ها نیز متن‌ها تأثیرگذار هستند. از عناوین، توضیحات متا و سایر موارد استفاده کنید تا مخاطبان خود را وادار به خواندن و دیدن محتوا کنید. مزایای محتوای خود را در عنوان قرار دهید تا بدانند چرا باید آن را بخوانند. در واقع باید چیزی منحصربه‌فرد ایجاد کنید. یک سبک منحصربه‌فرد را ایجاد کنید یا به‌راحتی در ذهن کاربران خود بمانید.

تبلیغ محتوای ایجاد شده

در نهایت، وقتی تولید محتوا می‌کنید و در پلتفرم یا سایت خود منتشر می‌کنید، باید آن را برای جذب مخاطب بیشتر تبلیغ کنید. شما می‌توانید این کار را از طریق رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و حتی تبلیغات “پرداخت به ازای کلیک” انجام دهید. برای تبلیغ محتوای خود، به این فکر کنید که مخاطبان شما در چه کانال‌هایی هستند. آیا آن‌ها در فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب هستند؟ هر جایی که ممکن است مخاطبان شما حضور داشته باشند مهم است. پس هیچ پلتفرم یا شبکه اجتماعی را فراموش نکنید.

ایجاد یک طرح محتوایی خاص و کارآمد

همان‌طور که گفته شد با محتوا می‌توانید هر کاربری را جذب سایت خود کنید؛ اما آیا همه محتواها یکسان هستند و یک نوع تأثیرگذاری را خواهند داشت؟ جواب قطعاً خیر است. در واقع محتوا در همه‌جا وجود دارد، اما موفقیت آن به توانایی شما در تطبیق آن با رسانه‌های مختلف بستگی دارد. وقتی صحبت از پست گذاشتن در رسانه‌های مختلف می‌شود همه محتواها به یک اندازه تأثیرگذار نیستند.

محتوای رسانه‌های اجتماعی با محتوای وبلاگ متفاوت است، محتوای ایمیل با محتوای وب‌سایت متفاوت است؛ بنابراین، شما باید بدانید که چگونه محتوای خود را ایجاد کنید تا به مخاطبان خود درجایی که هستند دسترسی پیدا کنید.

 

تجزیه‌وتحلیل محتوای شما

آخرین و مسلماً مهم‌ترین مرحله در تولید محتوا، تجزیه‌وتحلیل محتوای شماست. بدون داده، نمی‌توانید بدانید چه چیزی کار می‌کند یا چگونه آن را بهبود دهید. چندین نوع داده وجود دارد که می‌توانید هنگام تجزیه‌وتحلیل محتوای خود ردیابی کنید، بنابراین از اهداف خود به عنوان راهنما برای تنظیم برخی پارامترها استفاده کنید.

 معیارهای مهم برای تجزیه‌وتحلیل محتوا

• بازدید از صفحه: تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می‌کنند.

• ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو می‌آید. این ترافیک را از رتبه بالا در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دست می‌آورید.

• نرخ پرش: درصد بازدیدکنندگانی که پس از بازدید از یک صفحه سایت شما را ترک می‌کنند. این یک معیار مهم برای ردیابی است زیرا می‌تواند به شما اطلاع دهد که چه تعداد از کاربران بعد از ورود به سایت شما سریع از سایت خارج شده‌اند.

• نرخ‌های تبدیل: درصد بازدیدکنندگانی که با CTA درگیر می‌شوند.

• نرخ‌های تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک‌گذاری، نظر یا به روش‌های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.

• رشد مخاطب: مشترکین یا کاربرهای جدید که از یک قطعه محتوای جدید، جذب و ایجاد می‌شوند.

• زمان در صفحه: مدت‌زمانی که کاربر در صفحه شما حضور دارد، خواه یک پست وبلاگ باشد یا یک ویدیو.

 

استفاده از خدمات شرکت‌های حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا

با محتوا می‌توانید به‌راحتی به خواسته‌های خود در زمینه جذب مخاطب و فروش بیشتر برسید. بااین‌حال تولید محتوا یک فرآیند تخصصی و حرفه‌ای است. بسیاری از شرکت‌ها برای تولید محتوا به سراغ شرکت‌های تولید محتوا می‌روند. یکی از این شرکت‌ها مجموعه رایا مارکتینگ است. شما می‌توانید از خدمات تولید و ایجاد محتوا (شامل تمامی مدل‌های محتوایی مانند متن، صوت، ویدئو، انیمیشن، اینفوگرافیک و غیره) استفاده کنید. رایا مارکتینگ بزرگ‌ترین تولیدکننده محتوا در ایران است که بیش از 7 هزار نویسنده فعال دارد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.