لینکها نشان دهنده ابعاد مختلف کیفیت یک وبسایت هستند. در زمینه سئو لینک سازی در حال پیشرفت است و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد انواع لینک سازی بپردازیم تا به شما کمک کنیم رتبه سایت خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید. با اینکه گوگل سایتهایی را که لینکهای بی کیفیت یا اسپم میسازند، جریمه میکند، اما این استراتژی از مهمترین استراتژیهای سئو است.
گوگل در مورد قوانین جریمه لینکهای بی کیفیت و اسپم بیان کرد:
هدف از ایجاد اکثر تغییرات در قوانین رتبهبندی ما این است که به جستجوگران کمک کنیم تا سایتهایی را با تجربه کاربری عالی همراه با اطلاعات مفید، پیدا کنند. اگر یک کارشناس سئو هستید، حتماً درک میکنید اگر گوگل رتبه وبسایت شما را کاهش دهد، چه اتفاق بدی رخ خواهد داد.
برای اینکه از این اتفاق بد جلوگیری کنید، باید از لینکهای باکیفیت استفاده کنید تا اعتبار و مرتبط بودن صفحات سایت شما ثابت شود؛ بنابراین استفاده درست از لینک سازی اهمیت زیادی در رتبه بندی و اعتبار سایت شما دارد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد لینک سازی، اهمیت آن و انواع لینک سازیهایی که میتوانند به افزایش رتبه شما کمک کنند، بپردازیم.
لینک سازی چیست؟
لینک سازی روشی برای ایجاد ارتباط صفحات مختلف وبسایتها با استفاده از هایپرلینک است. هایپرلینک (با نام خلاصه لینک) شیوه ای است که به کاربران آنلاین کمک میکند تا به صفحات وبسایتها هدایت شوند.
موتورهای جستجو مانند گوگل از هایپرلینکها برای تجزیه و تحلیل میزان «خزیدن» (crawl) وبسایت به منظور بررسی سئو، استفاده میکنند. لینک سازی کار آسانی نیست. برخی افراد ماهها یا حتی سالها وقت صرف میکنند تا روی این شیوه مسلط شوند.
چرا لینک سازی اهمیت دارد؟
لینک سازی یک استراتژی ضروری در سئو است که به دو دلیل اهمیت دارد:
- لینک سازی به کاربران آنلاین کمک میکند تا صفحات جدید را در سایت شما پیدا کنند.
- لینک سازی تعیین کننده رتبه یک صفحه یا سایت در نتایج جستجو است.
همچنین در یک کسب و کار، لینک سازی در ایجاد روابط آنلاین، بهبود برنامه های معرفی کسب و کار و افزایش آگاهی از برند نقش مؤثری ایفا میکند؛ به عبارت دیگر، لینک سازی میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا سریعتر رشد یابد.
معرفی انواع روشهای مهم و مؤثر لینک سازی
با جستجو در گول میتوانید مطالب زیادی در مورد انواع روشهای لینک سازی پیدا کنید؛ اما ما در این مقاله قصد داریم فقط چهار شیوه ساده اما مؤثر لینک سازی را به شما معرفی کنیم. شیوه های معرفی شده در این مقاله در عین سادگی میتوانند به بهبود رتبه بندی سایت یا صفحات سایت شما کمک کنند
1. لینکهای داخلی
لینکهای داخلی لینکهایی هستند با ایجاد اتصال به یک دامنه به بازدیدکنندگان سایت شما کمک میکنند تا به صفحه خاصی در وبسایت شما هدایت شوند. آنها همچنین ارزش لینک را تأیید میکنند.
2. لینکهای خارجی
لینکهای خارجی موجب اتصال یک صفحه یا یک سایت به سایت یا صفحه ای در سایت دیگر میشوند. این نوع لینک سازی تا حدی اعتبار صفحه ای را که به آن لینک داده شده، افزایش میدهد و در ارائه اطلاعات مرتبط به کاربران مفید است.
شما باید هنگام لینک سازی خارجی از معیارهایی برای تعیین ارزش لینکهای خارجی استفاده کنید. قابلیت اعتماد دامنه لینک و میزان محبوبیت صفحه لینک داده شده از معیارهای مهم در این نوع لینکها هستند.
3. بک لینک
بک لینک یک لینک ورودی است، به طوری که یک سایت با استفاده از روش لینک سازی خارجی به دامنه سایت شما اشاره میکند. هرچه قدر تعداد بک لینکهای شما بیشتر باشد، سایت شما وضعیت بهتری از لحاظ رتبه بندی پیدا میکند.
بک لینکها در بین روشهای مختلف لینک سازی ضروری هستند؛ زیرا آنها دامنه وبسایت و منابع صفحه شما به اشتراک میگذارند؛ بنابراین هرچه زودتر این لینکها را کسب کنید. برای کسب این لینکها از روشهای مختلفی میتوانید استفاده کنید:
محتوایی ایجاد کنید که موجب جذب مخاطبان شما شوند
ایجاد محتوای باکیفیت ارزش زیادی برای سایت شما دارد. به طور کلی استفاده از انواع مختلف محتوا در جذب مخاطبان شما مؤثر هستند. اگر میخواهید از وبسایتهای معتبر، لینک دریافت کنید، در فواصل زمانی معین محتواهایی را ایجاد کنید که برای به اشتراک گذاری ارزشمند هستند.
از سایتهای معتبر درخواست کنید که به شما لینک دهند
در این بخش ابزارهایی را به شما معرفی کرده ایم که میتوانید از آنها برای یافتن، بررسی و ارتباط با سایتهای معتبری که امکان دارند به شما لینک دهند، استفاده کنید:
- SEMRush
- Ahrefs
- Monitor Backlinks
- SEO PowerSuite
- Open Site Explorer
همیشه هدف شما باید دریافت لینک از دامنه هایی با اعتبار بالا باشد
دامنه های معتبر دارای پسوندهایی مانند . gov و.edu هستند؛ بنابراین با جستجو و انتخاب دامنه هایی که معتبر هستند، میتوانید بک لینکهای معتبری را ایجاد کنید.
4. بک لینکهای ویرایشی طبیعی
بک لینکهای ویرایشی طبیعی بک لینکهایی هستند که شما از سایر وبسایتها برای لینک سازی درخواست نمیکنید. در این نوع لینک سازی، وبلاگ نویسان یک محتوای باکیفیت را از یک صفحه سایت شما پیدا میکنند و به آن لینک میدهند؛ زیرا معتقدند لینک چنین صفحاتی، ارزش محتوای آنها را افزایش میدهد. کسب این نوع لینکها سخت است، اما بر سئوی سایت شما تأثیر معناداری دارد.
در این بخش چند نکته ساده برای کسب بک لینکهای ویرایشی طبیعی ارائه شده است:
همیشه اخبار را مطالعه کنید
از سایتهای خبری معتبر بازدید کنید. با بررسی کانالهای خبری مختلف و ابزارهای محبوبی چون
Google News Top Stories و Twitter Trending Topics ایده های نابی را برای محتوای خود پیدا تا برای به اشتراکگذاری توسط وبسایتها جذاب باشند.
از یک برنامه ایجاد محتوا استفاده کنید
شما نباید همیشه یک سبک محتوا را ایجاد کنید. در ایجاد محتوا تنوع ایجاد کنید. در این بخش انواع محتوا و ابزارهایی که به شما کمک میکنند به ایده های جذابی برای ایجاد محتوا برسید ارائه شده است:
- ایجاد نقشه های ذهنی با استفاده از MindNode
- ارائه اشکال سه بعدی با خطوط با استفاده از Balsamiq
- اینفوگرافیک با استفاده از Easel.ly
- ارائه محصولات و خدمات همراه با توضیحات با استفاده از Prezi
- ساخت ویدیوهای متحرک با استفاده از Powtoon
- نوشتن مقالات با استفاده از Google Docs
محتوای بسیار باکیفیت ایجاد کنید
هیچ متخصص سئویی به محتوای بی کیفیت لینک نمیدهد. اگر میخواهید شانس خود را برای لینک دادن محتوای خود توسط سایتهای دیگر افزایش دهید، باید باکیفیتترین و بهترین محتوا را ایجاد کنید.