بانس ریت یا نرخ پرش یکی از اطلاعاتی می باشد که گوگل از طریق آن پی به اعتبار صفحه ی سایت برده و همچنین مدیران سایت با استفاده از آن می توانند، آماری از میزان محبوبیت سایت خود داشته باشند و یا پی به نواقص سایت خود برده و در صدد رفع نواقص سایت خود تلاش نمایند.
به همین سبب نرخ پرش در سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن می توان پی به اطلاعات مهمی در خصوص سایت برد.
بانس ریت یا نرخ پرش، به صورت درصدی بیان شده و عددی از صفر تا صد را شامل می شود. هر چقدر که این عدد بالاتر باشد، بدین معنی است که سایت از محبوبیت کمتری برخوردار بوده و باید فکری جدی در خصوص بهینه سازی سایت صورت بگیرد. بهترین سایت ها یا وب سایت ها، سایت هایی می باشند که نرخ پرش آن ها پایین تر از 35 درصد باشد، و اگر سایتی نرخ پرشی بالاتر از 50 درصد داشت، باید به طور جدی به سراغ راهکارهای کاهش نرخ پرش برود. (bounce rate) یا نرخ پرش به معنی نسبت تعداد بازدید کنندگانی است که بلافاصله پس از وارد شدن به سایت از سایت خارج می شوند، به تعداد کل بازدید کنندگان است. اگر بخواهیم نرخ پرش را به صورت فرمولی بنویسیم فرمول زیر به دست می آید:
x = r/n *100
در این فرمول x نشانگر نرخ پرش، r نشانگر تعداد بازدید کنندگانی است که بدون دیدن صفحات دیگر از صفحه با کلیک دکمه ی برگشت یا بستن مرور گر خارج شده اند و n تعداد کل بازدیدکنندگان می باشد.
عوامل زیادی می تواند سبب جلوگیری از این واکنش توسط بازدید کنندگان شود، که به طور خلاصه می توان به افزایش سرعت سایت، طراحی منحصر به فرد صفحات سایت، لینک دهی به جا و مناسب با تعداد بالا، ایجاد منو در سایت، ایجاد امکان جست و جو در سایت، محتوای یونیک و منحصر به فرد، و نوع سایت اشاره کرد.
تاثیر لینک در کاهش نرخ پرش
اهمیت نرخ پرش در سئو سایت غیر قابل چشم پوشی بوده و بالا رفتن نرخ پرش در بعضی موارد باعث می شود، که گوگل سایت را بی اعتبار بداند و موجب اسپم شدن سایت شود. برای افزایش جذب ترافیک به سایت، رونق کسب و کار و رونق فروشگاه های اینترنتی کاهش نرخ پرش از اهمیت بالایی برخوردار است.
یکی از مواردی که سبب می شود تا نرخ پرش به طور قابل توجهی کاهش یابد، استفاده ی صحیح از لینک دهی می باشد. لینک های داخلی سبب می شود تا مطالب سایت یا وب سایت شما به یکدیگر مرتبط و متصل شوند، با لینک دهی داخلی کاربر یا بازدید کننده را متوجه مطلب خود می کنید و او را به سمت مطالبی که قبلا در سایت بارگذاری شده اند، سوق می دهید. با این کار میزان ماندگاری کاربر در سایت افزایش یافته و کاربر از صفحات مختلف سایت نیز دیدن نموده و موجب افزایش زمان ماندگاری و کاهش نرخ پرش می شود، که این امر موجب افزایش اعتبار سایت در گوگل می شود. استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس می تواند در این امر کمک شایانی به مدیر سایت و محتوا نگار نماید.
تاثیر تبلیغات در افزایش نرخ پرش
تبلیغات سایت از مهم ترین قسمت های سایت می باشد، که در آمد قابل توجهی را برای سایت به دنبال می آورد. برخی از سایت ها به سبب درآمد زایی بیشتر به صورت نابجا و بیش از حدی اقدام به تبلیغات مختلف در سایت می نمایند. توجه به این امر الزامی است که حجم انبوهی از تبلیغات سبب سردرگمی کاربر در سایت شده و همین امر نرخ پرش را افزایش می دهد. برخی از سایت ها با استفاده از پنجره های پاپ آپ تبلیغ می نمایند که همین موضوع سبب فرار کاربر از صفحه ی سایت می شود.
استفاده ی به جا از بنرهای تبلیغاتی و عدم استفاده از پنجره های پاپ آپ تبلیغاتی سبب کاهش نرخ پرش می شود.
تاثیر نوع محتوا بر نرخ پرش
تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد، محتوایی با تعداد کلمات مناسب، استفاده از عنوان ها و زیر عنوان های مناسب و جذاب، استفاده از عکس در مطلب سبب جذب کاربر شده و باعث می شود تا کاربر بلافاصله پس از ورود به سایت از سایت خارج نشود، و در نتیجه از افزایش نرخ پرش جلوگیری کند.
با استفاده از برنامه هایی مانند گوگل آنالیز می توان اطلاعات آماری چون نرخ پرش را به دست آورد.