مقالات آموزشی

معرفی استراتژی سئو سایت و چگونگی تنظیم یک استراتژی سئو

مفید بود؟

به قول جک ولش، مدیر جنرال موتورز، استراتژی یعنی این‌که من تصمیمات شفاف و دقیقی را در مورد رقابت با دیگران بگیرم. فکر می‌کنیم که با همین تعریف، به اهمیت داشتن یک استراتژی مدون برای پروژه سئو پی برده باشید. هدف سئو این است که سایت‌مان را برای دیده شدن توسط مخاطب، به صفحه اول گوگل بیاوریم و از آن‌جایی که حداکثر 10 سایت می‌توانند در صفحه اول قرار بگیرند، این رقابت بسیار شدید است. همین رقابت شدید نیاز به تدوین استراتژی‌های دقیق سئو را بالا می‌برد.

در این مطلب به شما می‌گوییم که استراتژی سئو چیست و چطور می‌توانیم به کمک آن اهداف تجاری و اقتصادی‌مان را محقق کنیم.

 

راهنمای مطالعه متن
  • استراتژی سئو سایت چیست؟
  • چگونه استراتژی سئو سایت مان را تدوین کنیم؟
  • داده‌هایی که از رقبا به دست می‌آورید در تدوین استراتژی سئو به کار می‌آیند
  • انواع استراتژی های سئو
  • استراتژی سئو سایت در سال 2021
  • استراتژی سئو در سال 2022

 

استراتژی سئو سایت چیست؟

از وقتی که برندهای بیشتری برای دیده شدن با کلمه‌های کلیدی خاصی شروع به رقابت با هم کردند، موضوع استراتژی سئو مطرح شد. صاحبان نام‌های تجاری کم‌کم متوجه می‌شدند که رقبای‌شان روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن و قدرت گرفتن هستند و بنابراین برای این‌که بتوانند در رقابت پیروز شوند، باید خلاقانه‌تر عمل کنند. همه‌چیز مثل جنگ بود.

کسی می‌برد که استراتژی قوی‌تری برای بردن دارد.

همان‌طور که جک ولش به درستی گفت و ما هم از او یاد گرفتیم،

استراتژی یعنی این‌که من تصمیمات شفاف و دقیقی را در مورد رقابت با دیگران بگیرم.

بنابراین استراتژی سئو به این معناست که شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار بزرگ یا کوچک (هیچ فرقی نمی‌کند!) رقبا را بررسی کنید و برای غلبه کردن به آن‌ها در میدان مبارزه‌ی تجارت دیجیتالی، تصمیم‌هایی شفاف، دقیق و قابل اجرا بگیرید. سئو برگ برنده‌ی شماست و این تصمیمات باید در راستای بهبود هرچه بیشتر سئو سایت‌تان باشند.

استراتژی سئو سایت به برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اجرایی کردن اهداف به منظور بهبود رتبه در صفحه اول موتور جستجو گفته می‌شود.
به بیانی ساده‌تر، استراتژی سئو راهی است که شما برای افزایش ترافیک سایت باید در پیش بگیرید. شما برای هر قسمت از سئو سایت‌تان باید استراتژی سئو مشخصی داشته باشید؛ از سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی گرفته تا تولید محتوا برای سایت. انتخاب استراتژی سئو مناسب برای موفقیت سایت یک امر حیاتی است. اگر کورکورانه دست به بهینه سازی سایت بزنید، احتمال پیروزی بسیار کم است.

چگونه استراتژی سئو سایت مان را تدوین کنیم؟

خب اگر بخواهیم یک استراتژی برنده داشته باشیم، باید اصول تدوین استراتژی را هم بدانیم. مهم‌ترین چیز در طراحی استراتژی‌‎های موفق و پیروز، فکر کردن و پیش رفتن در یک چهارچوب منطقی و استاندارد است. به ذهن‌تان نظم بدهید و براساس این چهارچوب شروع به حرکت کنید:

گام اول: هدف‌گذاری کنید.

اولین گام در تدوین استراتژی مناسب این است که بدانید می‌خواهید به چه هدفی برسید. یک فرمانده نظامی در میدان مبارزه بنا به شرایط و هدفی که در آن لحظه دنبال می‌کند، استراتژی‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. آیا استراتژی نظامی برای مقاومت و وقت‌کشی از دشمن با استراتژی برای حمله‌ی مستقیم یکسان است؟ قطعاً نه!

با همین استدلال می‌توانیم بفهمیم که استراتژی شما کاملاً به موضع‌گیری شما نسبت به رقبای‌تان بستگی دارد. هدف شما از سئو کردن یک سایت فروش تجهیزات پزشکی چیست؟

بیشتر مالکان سایت‌ها و حتی بسیاری از سئوکارهای ظاهراً باتجربه هم هنگام مواجهه با این سؤال مردد می‌شوند، اما حقیقت این است که جواب این سؤال از ساده هم ساده‌تر است. شما فروشنده‌ی تجهیزات پزشکی هستید. فروشنده باید حصولاتش را بفروشد، سود کند و روزبه‌روز تعداد مشتری‌هایش بیشتر شود. نه؟

یک اصل مهم: ساده و منضبط فکر کنید.

قرار شد به ذهن‌تان نظم بدهید و نگذارید حواشی و جریانات فرعی شما را از راه به‌در کنند. پس نگذارید در ابتدای راه ایده‌های آرمان‌گرایانه و عبارت‌های پیچیده‌ای مثل «کسب رتبه 1 گوگل» شما را فریفته یا سردرگم کند و گول‌تان بزند. ساده و سرراست فکر کنید.

هدف این است: شما باید بفروشید و خوب هم بفروشید.

تا این‌جا معلوم شد که هدف شما از سئو کردن یک سایت چیست. خب برای این‌که محصولات و خدمات‌تان را بفروشید باید چه کنید؟

گام دوم: مخاطبان خود را بشناسید.

مشتریان و مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ سؤال مهم بعدی و دومین رکن چهارچوب منطقی استراتژی سئو شناخت مخاطب است. بگذارید یک مثال ساده بزنیم.

فرض کنیم که شما می‌خواهید کسی را متقاعدکنید که کاری را برای شما انجام دهد. راهکار شما برای وارد شدن به گفت‌وگو و مذاکره با این فرد چیست؟ اگر بی‌تجربه و کارنابلد باشید، احتمالاً مستقیماً به سراغ طرف می‌روید و می‌گویید: «فلان کار را انجام بده.»

اما یک مذاکره‌کننده‌ی حرفه‌ای می‌داند که این روش روی همه جواب نمی‌دهد. شما باید بدانید که با چه کسی طرف هستید تا بتوانید بر اساس ویژگی‌های خلقی و شخصیتی و اجتماعی‌اش درخواست‌تان را صورت‌بندی و مطرح کنید. چطور بگویید که به طرف مقابل‌تان برنخورد؟ چه بگویید که قانع شود؟ چه ترفندی را به کار ببرید که مشتاق شود کار مد نظر شما را با کمال میل انجام دهد؟

یک اصل مهم: با زبان مخاطب با او حرف بزنید و او را سر ذوق بیاورید.

گام سوم: رقبا را با دقت بررسی کنید.

وقتی قرار است چیزی را به مشتری بفروشید، باید بازار رقابتی‌تان را هم بسنجید.

  • رقبای شما چه شیوه‌ای را برای فروش محصولات و خدمات مشابه شما در پیش گرفته‌اند؟
  • راهکار آن‌ها برای ترغیب کردن مخاطب به خرید چیست؟
  • چه چیزی حرکت مخاطبان رقبای شما را در قیف بازاریابی و فروش تسهیل و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند؟
  • تجربه‌ی کاربر در سایت رقیب شما چگونه است؟
  • آیا از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کند؟
  • کامنت مارکتینگ در استراتژی رقبای شما جایگاهی دارد؟
  • آیا دائماً در حال تولید محتوای جدید هستد یا مشغول به‌روزرسانی محتواهای قبلی؟
  • بیشتر روی سئو داخلی کار می‌کنند یا خارجی یا هر دو را با هم پیش می‌برند؟

یک اصل مهم: سایت رقیب را به طور دقیق بررسی کنید، سؤال‌های واضح و دقیق از خودتان بپرسید و ببینید اگر شما مشتری آن‌ها باشید، چه احساسی نسبت به این برند دارید. آیا از آن‌ها خرید می‌کنید؟

گام چهارم: تصمیم بگیرید.

در این مرحله وقت آن رسیده تا تحقیقات نظری و میدانی را کنار هم بگذارید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید کدام استراتژی‌ را برای افزایش فروش در پیش بگیرید.

این چهارچوب نظام‌مند به شما کمک می‌کند تا بدون سردرگمی و اتلاف وقت به سراغ اصل مطلب بروید و از جای درست و با روش درست شروع به تدوین استراتژی سئو کنید.

داده‌هایی که از رقبا به دست می‌آورید در تدوین استراتژی سئو به کار می‌آیند

برای نوشتن و تنظیم استراتژی به داده های مختلفی نیاز دارید. استراتژی سئو سایت را می توان مجموعه ای از تجزیه و تحلیل رقبا، آنالیز وب سایت ها ، بک لینک و … در نظر گرفت. بیایید ببینیم بهترین اطلاعاتی که می‌توانیداز رقبای خود به دست بیاورید چه هستند.

  1. تجزیه و تحلیل اصولی رقبا
    بعد از جمع آوری اطلاعات پایه لازم است بدانیم با توجه به موضوع، چه کلماتی برای سرچ استفاده می‌شود. میزان سرچ و رقابت عبارت، از دیگر اطلاعاتی است که باید از آن مطلع باشید. آیا درخواست‌هایی وجود دارد که با توجه به این ادبیات بتوانند به مشتری تبدیل شوند؟ این درخواست‌ها تا چه حد محبوب هستند و آیا می‌توانند در محاسبه ترافیک آینده ما لحاظ شوند؟ آیا به افزایش ترافیک ما کمک می‌کند؟
  2. تحلیل اندازه و سن وب سایت های رقبا
    این کار یک درک از کیفیت منابع در اختیار ما قرار می‌دهد. در رقابت کلیه کارها و اقداماتی که ممکن است بر هزینه تاثیر بگذارد، باید مشخص و روشن باشند. به عنوان مثال اگر رقبای شما با تولید محتوای ارزشمند و تصاویر گرافیکی جذابیت زیادی برای مشتریان ایجاد کرده‌اند، شما نیز باید کمی هزینه کنید تا بتوانید از تخصص یک کپی‌رایتر استفاده کنید.
  3. تجزیه و تحلیل استراتژی تبلیغاتی رقبا
    مبتنی بر این اطلاعات شما می توانید متوجه راه‌های تبلیغاتی‌ای شوید که رقبای شما در آن ها شکست خورده یا موفق شده‌اند. به عنوان مثال وقتی مشاهده می‌کنیم که رقیبان شما با صفحات خدمات رشد کرده‌اند و درخواست‌های زیادی برای این صفحات وجود دارد، شما می‌توانید با ساخت این صفحات و تولید محتوا با تأکید بر این محتوا از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید.
  4. تجزیه و تحلیل لینک‌های رقبا
    کمیت و کیفیت حجم لینک‌ها درک روشنی از هزینه خرید لینک‌ها به شما می‌دهد. با تحلیل و بررسی لینک‌ها شما می‌توانید به این نتیجه برسید که چه نوع لینک هایی برای سایت شما مناسب تر است. استراتژی های لینک سازی میتواند به توسعه لینک های شما کمک کند.

داده های زیر نیز جزئیات دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهند.

  1. میزان بزرگی سایت که برای رسیدن به رتبه های برتر لازم است
  2. انواع صفحات در سایت مذکور
  3. میزان بودجه در دسترس برای توسعه سایت
  4. میزان بودجه لازم برای خرید لینک
  5. ترافیک
  6. شرایط لازم و میزان ترافیک موردنیاز برای رسیدن به یک جایگاه پایدار

انواع استراتژی های سئو

اگر شما و مخاطب‌های‌تان را هم‌سفرانی در نظر بگیریم که می‌خواهند مسیری را با هم طی کنند، استراتژی سئو به منزله‌ی در پیش گرفتن راهکارهایی برای لذت‌بخش شدن این مسیر است. همه چیز به این بستگی دارد که کجای این مسیر باشید، هم‌سفرتان چه کسی باشد، وضعیت جاده چطور باشد و …

بر این اساس استراتژی‌های زیر پیش روی شماست:

  • تولید محتوا بر اساس سؤالات مخاطب و کلمات کلیدی مهم حوزه‌ی کاری شما
  • بهینه‌سازی داخلی (لینک‌سازی داخلی، به‌روزرسانی، ایجاد اسکما، سئو کردن برچسب‌ها و …)
  • تولید محتوا + بهینه‌سازی داخلی و به‌روزرسانی محتواهای قبلی
  • سئو خارجی
  • تولید محتوا + سئو داخلی + سئو خارجی
  • سئو محلی (بهینه‌سازی سایت و مطالب موجود در آن برای نمایش به مخاطبان محلی…)
  • تولید محتوا + سئو داخلی + سئو خارجی + سئو محلی

استراتژی سئو یک تصمیم‌گیری مهم برای سئو سایت است. برای گرفتن این تصمیم باید بدانید در چه زمانی می خواهید به چه هدفی برسید. استراتژی سئو در هر کسب و کاری متفاوت است و با توجه به بودجه، اهداف و روش ها تعیین می شود. پس به‌طور کلی قبل از این‌که برای انجام استراتژی سئو اقدام کنید، باید جواب سؤال‌های زیر را بدهید.

هدف از سئو این سایت چیست؟

در چه بازه زمانی باید به هدف سئو برسیم؟

رقبا چه افرادی هستند و سطح رقابت چگونه است؟

استراتژی سئو با چه روشی با وجود این رقبا با کمترین هزینه در زمانی مناسب می توان به هدف رسید ؟

 

 

دسته‌بندی دیگری هم وجود دارد که برخی از سئوکارها بر اساس آن به تدوین و تنظیم استراتژی سئو خود می‌پردازند. مهم‌ترین استراتژی‌های سئو در این تقسیم‌بندی عبارتند از:

  1. استراتژی سئو Hop-Hop

این استراتژی توسعه مربوط به سایت‌هایی است که با تعداد صفحات محدود ساخته شده یا می‌شوند و هدف‌گذاری متخصص سئو برای آن، افزایش سریع ترافیک جستجو برای برخی کلمات کلیدی محدود و خاص است. بنابراین همه چیز باید سریع اتفاق بیفتد؛ شیوه‌ای که اصطلاحاً به آن hop-hop گفته می‌شود.

ویژگی های استراتژی سریع

  • رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و تنها به روش‌هایی که باعث جذب ترافیک در کوتاه‌ترین زمان می‌شود، توجه کنید.
  • تا جایی که امکان دارد صفحات فرود مختلف طراحی کنید. این صفحات می‌تواند صفحات خدمات یا وبلاگ شما باشد.
  • در این روش به دلیل سرعت زیاد، تاکید خاصی بر کیفیت محتوا نیست، اما شما فریب این شعارها را نخورید و بدانید که برگ برنده‌ی هر استراتژی سئو موفقی (چه بزرگ و چه کوچک) محتوا آن است.

 نقاط منفی استراتژی سریع

  • در این روش به دلیل توجه بیش از حد به کمیت، گاهی کیفیت مغفول می‌ماند. این کاستی‌ها اما زمانی که استراتژی سئو خود را از استراتژی سریع (HOP-HOP) به استراتژی سازنده میانگین تغییر دهید می‌توانند اصلاح شوند.
  • در برخی موارد با توجه به کیفیت پایین در طراحی صفحات فرود و کم بودن مطالب، نرخ تبدیل پایین می‌آید. اگر یک تیم هستید، به خوبی می‌توانید این نقص را هم برطرف کنید. با انجام آزمایش‌های A/B و گرفتن بیشترین خروجی از موتورهای جست‌وجو رفع این نقص امکان‌پذیر است.

 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
تست A/B

 

  1. استراتژی سازنده میانگین Average performer

این استراتژی برای وب‌سایت‌هایی است که تازه وارد نیستند و مدت‌هاست که مشغول فعالیتند؛ کسب‌وکارهایی که بین رتبه‌های 10 تا 20 هستند و توانایی کافی برای کسب رتبه‌ی 1 گوگل را دارند. در این روش، اهداف شما متفاوت‌تر و بزرگ‌تر از روش قبل هستند. اهدافی مانند اهمیت بیشتر به افزایش اعتبار برند و به دست آورن مشتریان بیشتر از طریق جست‌وجو. این روشی عالی برای توسعه و ادامه دادن استراتژی HOP-HOP است.

ویژگی های استراتژی سئو سازنده میانگین

  • توجه بیشتر به صفحات موجود، بهینه سازی صفحات، بازنویسی محتوا، اضافه کردن موارد جدید، پاک کردن صفحاتی که ترافیک زیادی را به سایت ما منتقل نکرده و با موضوع سایت نیز همخوانی ندارد.
  • گرفتن بک لینک‌های معتبر از مراجع موثق.
  • تولید محتوای با کیفیت و تخصصی به منظور افزایش حس اعتماد در مشتریان و افزایش نرخ تبدیل.

معایب استراتژی سئو میانگین

  • نیاز به صرف هزینه برای خرید بک لینک‌های معتبر از سایت‌های باارزش.
  • کند بودن 2 الی 3 برابری روند پیشرفت نسبت به روش قبلی؛ به‌طوری‌که باید برای به ثمر رسیدن آن باید مدت‌‌ها صبوری کرد.
  • صرف زمان زیادبرای تولید محتوا
  1. استراتژی‌های بزرگ

این استراتژی مخصوص رهبران سایت‌هایی است که با یک یا چندین تن از رقبای خود که ده‌ها سال در این حرفه حضور دارند، رقابت می‌کنند. تعداد زیادی از کارمندان و متخصصان بر روی چنین سایت هایی کار می‌کنند. اهداف متخصص سئو در اینجا عبارت است از:

  • پیشی گرفتن از رقبا
  • پیدا کردن کلمات جدید که در بهینه سازی لحاظ شوند
  • تلاش برای جلوگیری از حضور رقیب در جایگاه‌های اول

ویژگی های استراتژی بزرگ

  • این روش نیاز به توجه زیادی دارد و تنها به واسطه‌ی خودش بزرگ می‌شود و رشد پیدا می‌کند. در مقابل سایت‌هایی با این استراتژی، سایت‌های آماتوری هستند که علاوه بر نیاز به توجه مطلق، رشد آن‌ها در گرو تولید محتواست. از این نظر که سایت‌های بزرگ نیاز مبرم سایت‌های تازه‌کار به تولید مداوم محتوا را ندارند، این ویژگی یک مزیت ویژه برای این استراتژی به حساب می‌‎آید.
  • کارهایی که در این قسمت انجام می شود، بیشتر مربوط به سئو خارجی است.
  • در این استراتژی باید محتوای خلاق و جذاب ایجاد کنید تا از رقیبان خود متمایز باشید. درست کردن محتواهای تصویری منحصربه‌فرد، محتوای ویدئویی، تولید پارکست و … در این استراتژی بسیار ضروری است.
  • با توجه به محدود بودن زمان و ارزش لینک، لازم است که لینک‌های باکیفیتی خریداری شود.

معایب استراتژی بزرگ

  • عموما به منابع زیادی نیاز دارد و تازه‌واردان نمی‌توانند به خوبی از عهده‌ی این نوع استراتژی بر بیایند.

 

 

  1. استراتژی سئو سایت های فروشگاهی

اگر می‌خواهید از طریق یک وب‌سایت محصولات خود را بفروشید، بهتر است نگاهی مجزا و ویژه به این نوع سایت داشته باشید و استراتژی ویژه‌ای را برای آن در نظر بگیرید. ما در پونه مدیا برای سئو سایتهای فروشگاهی یک استراتژی جدا تدوین می‌کنیم، زیرا راه‌های توسعه این گونه سایت‌ها با سایت‌ها متفاوت هستند و موفقیت در آن‌ها کمی دشوارتر است.

ویژگی استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی

  • با توجه به تعداد زیاد صفحات در این سایت‌ها، وجود مجموعه‌های درست و نوشتن متا دسکریپشن و متن خوب از لازمه‌های این نوع استراتژی است.
  • برای شناسایی صفحاتی که در کارکرد و جذب مشتری ناتوان بوده‌اند، به تجزیه‌وتحلیل حرفه‌ای نیاز دارید.
  • لینک کردن محصولات مرتبط با یکدیگر بسیار مهم است. زیرا شما باید تعداد زیادی از محصولات را به وب سایت خود اضافه کنید و با در نظر گرفتن مجموعه‌ها و زیر مجموعه‌ها این کارها کمی سخت می‌شود.
  • ارسال نظرات برای محصولات نقش کلیدی در سئو فروشگاه اینترنتی دارد. اعتماد به فروشنده و مشاهده بازخورد مشتریان در رابطه با محصول از جمله مهم‌ترین ویژگی‎‌های این استراتژی است.
  • بعد از بهینه سازی داخلی، ساخت لینک خارجی بسیار مهم است.

معایب استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی

  • تعداد زیاد صفحات می‌تواند یکی از نکات منفی آن باشد زیرا شما مجبورید برای تعداد زیادی از صفحات در خرید لینک هزینه کنید.
  • از مشکلات داخلی که برای سایت فروشگاهی وجود دارد می‌توان به مواردی مانند محتوای تکراری و پاک شدن صفحه قبلی هنگام آپدیت یک محصول که موجب بروز خطای 404 می‌شود، اشاره کرد. زیرا برخی محصولات در یک ویژگی جزئی با هم تفاوت دارند.
  1. استراتژی سئو چند زبانه

رتبه بندی در گوگل دشوار است. مهم نیست چند پست در بلاگ داشته باشید. بسیاری از شما به رتبه بندی خوبی دست پیدا نمی کنید چون به ساعت ها وقت و تلاش و شاید صرف هزینه نیاز دارید و در زبانی که روی آن کار می کنید بازار رقابتی بسیار داغ است. به عنوان مثال برای افراد انگلیسی زبان در حال حاضر محتوای انگلیسی به تعداد بیشمار وجود دارد اما محتوا به زبان های دیگر کمتر است. باید در نظر داشته باشید که مردم دنیا همه به یک زبان صحبت نمی کنند و از طرفی فضای وب یک دنیای بدون مرز است، یعنی افرادی که از سایت شما دیدن می کنند می توانند از یک خیابان آن طرف تر یا از ژاپن در شرق دور یا ایالاتی غربی در آمریکا باشند. در تصویر زیر لیست پر استفاده ترین زبان های دنیا را مشاهده می‌کنید.

 

شاید بگویید خدمات یا محصولاتی که من در وب سایت ارائه می دهم مخصوص افرادی است که زبان من را می فهمند و می توانم به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کنم. شاید حق با شماست، ولی به یاد داشته باشید که شما در دنیای وب می توانید انتخاب کنید که فقط با افرادی که به زبان شما حرف می زنند ارتباط برقرار کنید و خدمات و محصولات خود را به آنها معرفی کنید، یا این که بزرگ تر به داستان نگاه کنید و به بیش از 4 میلیارد نفری که در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می کنند فکر کنید.

 

همچنین نقشه زیر افرادی که در جهان به زبان فارسی صحبت می کنند به شما نشان می دهد.

 

اگر می خواهید وب سایت خود را به زبان های دیگر و برای بازار های دیگر گسترش دهید، باید در نظر داشته باشید که محتوای شما باید برای دیگر زبان ها خوانا و مفید باشد. بومی سازی محتوا کار زمان بری است، ولی به شما کمک می کند که پا به بازاری بگذارید که در آن رقیب کمتری دارید.
کشور های در حال رشد و توسعه همیشه مکان های خوبی برای سرمایه گذاری هستند، شاید با خود فکر کنید که مردم این کشور ها پول زیادی ندارند یا در شرایط خوبی نیستند، ولی شما می توانید با کمی صبر و حوصله این کار را به صورت کاملا درست انجام دهید، چون همان طور که از اسم این کشور ها پیداست، قرار است که پیشرفت درستی داشته باشند.
یکی از سایت هایی که به طرز ماهرانه ای بزرگ و بدون مرز فکر می کند، وب سایت آمازون است. آمازون بزرگ فکر می کند، مرز های را برای خود بی معنی می کند و همیشه در حال گسترش بازار مصرف خود است.

تا این جا

  1. استراتژی سئو سایت بین الملل

4 نکته کلیدی و اساسی برای استراتژی سئو سایت در حد بین المللی وجود دارد. همگی می‌دانیم اکثر مردم دنیا به زبان ما صحبت نمی کنند اما بیشتر تلاش های بازاریابی ما بر زبان فارسی تکیه کرده است. برای اینکه یک استراتژی سئو در حد بین الملل داشته باشید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • برای هر منطقه سایت جداگانه طراحی کنید.
    یک سایت بومی با هاست داخلی نسبت به یک سایت جهانی رتبه بندی بهتری دارد. اگر یک دامنه قوی دارید از ساب دامین ها (sub domain) استفاده کنید نه اینکه سایت خود را بخش بخش کنید و هر بخش مربوط به یک زبان باشد؛ این‌طور که مراجعه کنندگان به وب سایت شما احساس کنند که وارد یک وب سایت بومی شده اند.
  • از tags hreflang به خوبی استفاده کنید.
    راه های زیادی برای استفاده از tags hreflang وجود دارد. شما شاید با این اصطلاح آشنا نباشید اما نگران نباشید، بسیار ساده است: ” در اصل این تگ به گوگل می گوید صفحات شما مربوط به چه زبانی هستند.” ترفندی که در مورد hreflang tags وجود دارد این است که شما می توانید بر منطقه خاص، زبان خاص یا هر دو تمرکز کنید.
  • به جای طراحی وب سایت، وب سایت های قدیمی را بخرید
    اگر می خواهید سریع رشد کنید سایت هایی که در منطقه درآمد چندانی ندارند را خریداری کنید و سپس آنها را بهینه کنید. این سریع ترین راه است.
  • از نرم افزار های ترجمه خود کار استفاده نکنید.
    گوگل شما را به خاطر ترجمه محتوا و استفاده از Hreflang جریمه نمیکند. اما اگر از نرم افزار ترجمه خودکار استفاده می کنید، ترجمه شما ضعیف و بی کیفیت می شود و حتما می دانید که گوگل هم از محتوای ضعیف و به دردنخور خوشش نمی آید. بنابراین محتوای خود را درست ترجمه کنید.
  1. استراتژی سئو استفاده از کلمات کلیدی کم رقابت

یکی از استراتژی های سئو که می تواند در موفقیت محتوا به شما کمک کند، تولید محتوا برای کلماتی است که رقابت در آن‌ها ضعیف است. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای سئو کلمات کلیدی در زمینه کاری خود را پیدا کنید. بیایید یک مثال بزنیم؛ مثلاً کلمه آموزش سئو.

رتبه گرفتن در گوگل برای این کلمه سخت است چرا که رقابت در آن زیاد است. اما اگر شما به جای هدف قرار دادن این کلمه «10 روش آسان آموزش سئو سایت» را هدف قرار دهید، امکان کسب رتبه بالا برای سایت شما بیشتر خواهد شد. این استراتژی یکی از روش های سئو معروف است.

استراتژی سئو سایت در سال 2021

مسئله‌ی تغییرات سئو و استراتژی‌های آن مثل بزرگ شدن و رشد یک انسان است. تغییرات و تحولات انسان (چه از نظر ظاهری و چه از نظر رفتاری و خلقی) در سن کودکی بسیار سریع است. ممکن است شما هفته‌ی پیش کودکی را دیده باشید، اما وقتی بعد از یک هفته دوباره او را می‌بینید، تغییر را به وضوح احساس می‌کنید. همین کودک هرچه بزرگ‌تر می‌شود، شدت تغییر در او کمتر است یا حداقل کمتر به چشم می‌آید.

سئو هم همین‌طور است. اگرچه ما معتقدیم که سئو موجودی پویاست که همواره در حال تغییر و تحول است، اما حالا و با بزرگ‌تر شدن سن و سال سئو، این تغییرات دیگر مانند گذشته محسوس نیستند. استراتژی سئو در سال 2021 فراز و نشیب زیادی نداشت و اصول مهم و اساسی آن تغییر چندانی نکرد. سئوکاران مطرح دنیا در این سال بر چند تکنیک مهم و ضروری تأکید داشتند. بیایید نگاهی به آن‌ها بیندازیم:

بهینه سازی وب سایت برای موبایل
در سال های اخیر کاربران موبایل و تبلت از  کسانی که از کامپیوترها استفاده می کردند، با اختلاف بسیار پیشی گرفته‌اند. گوگل هم به این موضوع توجه کرد و سایت هایی را که قابلیت نمایش در گوشی‌ها و تبلت‌ها نداشتند، از معرض دید کاربران دستگاه‌های همراه حذف کرد. نظریه‌ی mobile-first index حالا یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که سئوکاران باید به آن توجه کنند. این امر اهمیت موبایل و کاربران آن را گوشزد می‌کند. الگوریتم  mobile-first index که در اوایل سال 2018 پیاده سازی شد، حالا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است.

لینک سازی در سایت های معتبر
لینک از مهم ترین پارامترهایی است که برای بهبود رتبه سایت باید به آن توجه کرد. گوگل نیز لینک را به عنوان یکی از سه پارامتر اصلی در استراتژی سئو مطرح کرده است. تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه هوش مصنوعی انجام شده اند هم بر اهمیت لینک‌سازی تأکید می‌کنند. با این حال اگر وب سایت از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، لینک سازی هم نمی تواند به رشد آن کمک کند.
چند سالی است که خرید لینک به صورت تبلیغاتی هم از نظر گوگل اسپم شناخته می شود. تاثیرگذارترین روش برای ثبت لینک استفاده از رپورتاژ آگهی است. بنابراین می‌بینید که مهم‌ترین عامل در رشد سئو و افزایش بازدید سایت شما، کیفیت است و احترام به مخاطب.

اگر کلمه‌ی کلیدی شما چندان رقابتی نیست، صرف هزینه زیاد برای لینک‌سازی اصولی نیست. خرید بک لینک برای کلماتی با رقابت بالا مفید است.

بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی
این جستجو در ایران هنوز آن‌قدرها محبوب نشده و برای کاربران کمی غریب است. با این حال آمارهای جهانی نشان می‌دهند که کاربران پرمشغله‌ی زمان ما این تکنولوژی را دیوانه‌وار دوست دارند. تولید محتوا و بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی اهمیت بالایی دارد. جست و جوی صوتی آغازی برای تحول های بزرگ است و این موضوع در سال 2021 بیش از پیش مورد توجه سئوکارها قرار گرفت.

اصلاح ساختار URL
اصلاح ساخار url هم از آن موضوعاتی بود که سئوکاران در 2021 به قوت سال‌های گذشته روی ن تمرکز کردند و بر آن مانور دادند.

اهمیت بهینه سازی محلی
برای کسب و کارهایی که مشتریان آن ها به محدوده خاصی تعلق دارند، سئو محلی می تواند بهترین انتخاب باشد. موقعیت جغرافیایی خود را بر روی نقشه گوگل ثبت کنید تا در جستجوهای موبایل و جستجوهای محلی در اولویت بالاتری قرار بگیرید.
اساس این استراتژی به روز رسانی الگوریتم گوگل possum و همه تست هایی است که بر روی جستجوی محلی انجام شده.سیستم آنالیز اطلاعات Urban Engines گوگل هم نزدیک ترین مکان ها را به موقعیت شما آن هم وقتی در حال حرکت هستید (Internet of Moving Things) بررسی می کند. افراد زیادی در گوگل به دنبال خدمات شما هستند. بهینه سازی محلی می تواند یکی از راه های رسیدن به اهداف تجاری شما در محدوده جغرافیایی خودتان باشد.
بنابراین اگر بیشتر مشتریان شما در یک محدوده مشخص مانند تهران، ایران یا هر محدوده مشخص دیگری هستند، بهینه سازی محلی یک امر ضروری است، زیرا بیشتر مشتریان در موبایل به دنبال خدمات شما هستند و جستجوی محلی به هدایت آن‌ها به آدرس شما کمک می کند.

 

استراتژی سئو در سال 2022

همان‌طور که قبلاً گفتیم، قواعد سئو در این سال‌ها تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارند. به همین دلیل استراتژی شما کاملاً به هدف‌گذاری‌تان برای کسب رتبه اول گوگل بستگی دارد. رکن اساسی همان است که بود: کیفی، کیفیت و کیفیت.

اما بگذارید کمی بیشتر راهنمایی‌تان کنیم و امسال را سال جلب رضایت تمام و کمال مخاطب و مشتری بنامیم. مادامی که مخاطب وب سایت شما را مفید بداند، مدام از آن بازدید کند و زمان بیشتری را در آن سپری کند، گوگل مطمئن می‌شود که شما گزینه‌ای ایده‌آل برای او هسید. نتیجه؟ شما را به صدر نتایج برتر می‌آورد و در معرض دید مخاطب می‌گذارد و همین شانس افزایش فروش شما را به طرز شگفت‌انگیزی زیاد می‌کند. آنالیز وب‌سایت‌های رقبا باعث می شود بتوانید مستند سازی دقیقی درباره روند سئو سایت داشته باشید و قدم‌های خود را دقیق‌تر بردارید و نقاط عطف و ضعف پروژه سئو خودتان را مشخص کنید. استراتژی سئو (SEO strategy) زمانی موثر است که تمام اقدامات و تمهیدات شما به رضایت مخاطب منجر شود.

در سال‌های اخیر سئوکاران بر این استراتژی‌ها تأکید ویژه دارند:

  • استراتژی محتوا محور
  • استراتژی مبتنی بر سئو تکنیکال
  • استراتژی برند محور

در این قسمت برخی از استراتژی هایی را که در سال 2022 برای مشتریان‌مان در نظر گرفته‌ایم، بیان می کنیم. اگر چه این رویکردها و استراتژی ها دائمی نیستند و لازم است دائماً آن‌ها اصلاح کنیم و بهبود دهیم.

راه اندازی کمپین های محتوا

انتخاب یک استراتژی و روش درست، می‌تواند رتبه شما را تا 10 برابر بهبود دهد. رویکرد این استراتژی، تولید محتوا حول محور رشته‌ای از کلمات کلیدی است که برای شما و بیزینس شما اهمیت دارد. برای موفقیت در این استراتژی باید:

  • مطالب مفید و آموزشی تولید کنید.
  • محتوا را به صورت دائمی و با زمان‌بندی مشخص تولید و منتشر کنید.

این استراتژی همچنین باعث می‌شود تا:

  • شانس بیشتری برای به دست آوردن لینک از سایت های دیگر داشته باشید.
  • میزان ورودی بیشتری از طریق جست‌وجو به دست آورید.

وب سایت هایی مانند GUIDES & TUTORIALS ، Moz ، journal seo از جمله وب‌سایت‌هایی هستند که توانسته‌اند با این استراتژی، سئو سایت‌شان را دگرگون کنند.

بهینه‌سازی محتواهای گذشته و به روزرسانی آن‌ها به صورت مداوم

با تهیه یک فهرست از محتواها و دارایی‌های سایت‌تان شروع کنید. تمام پارامترهایی که ممکن است به اعتبار برند، گرفتن ترافیک ارگانیک و تاثیر لینک‌ها آسیب بزند، حذف یا بهینه کنید.

بهینه‌سازی می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • بهینه‌سازی سرعت سایت
  • بهینه‌سازی محتواهای قدیمی
  • بهینه‌سازی و تقویت صفحات با محتوای ضعیف
  • بهینه‌سازی تجربه کاربری

اما در بازنویسی محتوا چه کارهایی باید انجام دهید؟

  1. بهینه‌سازی عنوان مطالب برای افزایش نرخ CTR
  2. لینک‌سازی داخلی
  3. بهینه سازی محتوا برای جلوگیری از انباشتگی کلمات کلیدی.
  4. بهبود و تازه‌سازی محتواهای پیشن به کمک وارد کردن کلمات کلیدی ثانویه در آن‌ها. با استفاده Google webmaster می توانید انتخاب های خود را هدفمندتر کنید.

بهینه سازی ویژگی SNIPPET

این ویژگی در نتایج جست‌وجو به سوالات کاربران به صورت مستقیم پاسخ می‌دهد. snippet ها اصولا خلاصه‌ای از جواب را به صورت پاراگراف، جدول و … نشان می‌دهند.

بهینه سازی نسخه موبایل

اخیراً یک پارامتر به الگوریتم های گوگل اضافه شد که در آن سایت هایی که نسخه موبایل دارند و ریسپانسیو هستند، در ابتدا ایندکس می شوند. این‌طور به نظر می‌رسد که موبایل فرندلی بودن یک سایت در 2022 هم باید در استراتژی شما جایگاهی محکم و قطعی داشته باشد.

لینک‌سازی

در سال 2022 نیز لینک سازی تاثیر بسزایی در سئو دارد و این به معنی خرید لینک و بازدیدهای پنجره‌ای تعداد بالا نیست. گوگل تنها به لینک‌های ارزشمند بها می‌دهد. بنابراین سعی کنید لینک های باکیفیت در سایت های خوب و معتبر ایجاد کنید. رپرتاژ آگهی در سایت های معروف می‌تواند یکی از اقدامات مؤثر در این راستا باشد.

محتوای متفاوت یا بهتر تولید کنید

وقتی صحبت از محتوا می‌شود، دو انتخاب دارید:

  • تولید محتوای متفاوت و جدید
  • تولید محتوا با کیفیت بالاتر از رقبا

در محتوای خود هوک (قلاب) بگذارید تا بک لینک بگیرید

محتوای شما باید در ذهن مخاطب قلاب بیندازد و او را تا انتها به دنبال خود بکشاند. محتوایی که مخاطب را میخکوب کند، خواهی نخواهی بک لینک داوطلبانه می‌گیرد و معروف می‌شود.

محتوای خود را زیبا کنید

بیشتر نویسنده‌ها به زیبایی و فریبایی محتوای‌شان توجهی نمی‌کنند؛ این در صورتی است که اگر شما متنی عالی بنویسد، اما این محتوا مثل یک انشاء خشک و بی‌لحن باشد، کاربر را جذب نخواهد کرد. در محتوای خود از عکس، ویدیو، جدول و … استفاده کنید.

کلام آخر

استراتژی سئو روش ثابتی نیست که بتوان به صورت یکنواخت برای تمام سایت‌ها استفاده کرد. استراتژی سئو با توجه به کسب و کار، نوع رقبا و صدها فاکتور دیگر تعیین می‌شود. به همین دلیل است که در هر استراتژی برای موفقیت در نتایج جست‌وجو باید به بهینه‌سازی محتوا، افزایش محبوبیت برند و … توجه داشته باشید. اگر شما از استراتژی متفاوتی برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده می‌کنید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و ما را برای بهبود این مطلب یاری کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.