مقدمه
در Yoast SEO 8.0 حتما نوار کناری Gutenberg را دیده اید. این اولین تغییر برای ادغام Yoast SEO با ویرایشگر گوتنبرگ است. اما اتفاقات دیگری در شرف وقوع هست. مفهوم کاملا جدیدی در حال معرفی است: بلوک محتوای Yoast SEO. در ادامه این مقاله مصاحبه ای با CPO Joost و CTO Omar در مورد بلوک محتوا انجام شده است. اینکه آنها چیستند؟ و چه ارتباطی با سئو دارند؟ و پلن Yoast در رابطه با بلوک چیست؟ اینها سوالاتی است که در ادامه به آنها پرداخته شده است.
پرسش:اخیراً ما اصطلاح بلوک محتوا را زیاد می شنویم. لطفا بگویید که این بلوک ها چه هستند؟
Omar: بلوک ها در واقع اجزای واحدی محسوب می شوند که در ویرایشگر گوتنبرگ قابل استفاده هستند. حتی به عنوان موارد محتوای جداگانه قابل مشاهده هستند. با استفاده از این بلوک ها می توانید محتوای خود را ساختار مند کرده و صفحه ای برای وب سایت خود بسازید. دقیقا مثل اینکه دارید صفحه ای با قطعات LEGO می سازید. هر بلوک محتوا می تواند داده های ساختاری مخصوص به خود را داشته باشد. بنابراین یک بلاک ارزش دوچندانی پیدا می کند و همچنین از نظر سئو به وب سایت شما کمک می کند. و فرصت هایی را نیز فراهم می کند.
پرسش: شما به چه فرصت هایی اشاره می کنید؟
Omar: در واقع فرصت در داده های متایی است که در یک بلوک قرار می گیرد. به عنوان مثال می توانید داده های ساخت یافته را به بلوک محتوا بیفزایید. استفاده از structured data دقیقا مانند این است که شما به موتورهای جستجو به صورت شماتیک می فهمانید که محتوای شما در مورد چیست: آیا یک دستور العمل است، یا یک کتاب و یا یک فیلم؟ داده های ساختار یافته در بسیاری از جاها استفاده دارد: محصولات، پست های وبلاگ، سوالات متداول و… .
Joost: وقتی شما در وب سایت خود قسمتی تحت عنوان سوالات متداول دارید. اگر داده های ساخت یافته را به بلوک سوالات متداول اضافه کنید، در واقع به گوگل فهمانده اید که این بلوک دارد به سوالات خاصی پاسخ می دهد. و همچنین اینکه این سوال و جواب ها در چه مورد هستند را نیز به گوگل تفهیم می کنید. راه اندازی و اجرای روش ساختاری آسان تر بوده و برای جستجوی صوتی نیز مفید می باشد.
اگر یک بلوک محتوا با داده های ساختاری دارید، آیا شانس شما برای رتبه بندی نتایج گوگل افزایش می یابد؟
Joost: نمی توان گفت که بلافاصله باعث می شود رتبه سایت شما بالا برود. ولی به گوگل کمک می کند محتوای شما را بهتر بفهمد. که این کار همیشه برای کسب نتایج بهتر مفید است و به شما کمک می کند. البته با یقین نمی توان گفت که اگر صفحه ای دارید که از بلوک محتوا مرتبط با کلمات کلیدی بهره می برد، رتبه بندی صفحه برای چندین کلمه کلیدی مرتبط نیز آسان تر باشد.
خب این عالی است اما اتصال بلوک محتوا با Yoast SEO چگونه انجام می شود؟
Joost: بلوک های محتوای Yoast SEO با داده های متا schema.org ساخته شده و به زودی اولین بلوک ها منتشر خواهند شد. به عبارت دیگر شما قادر خواهید بود چنین بلوک هایی را در ویرایشگر گوتنبرگ انتخاب کنید. این بلوک ها به شما کمک می کند تا تمام داده های لازم را به صورت یکجا و در کنار هم داشته باشید. و داده های ساختار یافته را نیز به آنها اضافه کنید. این کار باعث می شود محتوای شما به بهترین شکل ممکن برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد.
Omar: همچنین این کار به تولیدکنندگان و ویراستاران محتوا کمک می کند تا محتوا را به صورت ساخت یافته در وب سایت خود قرار دهند. برخی از تولید کنندگان محتوا همه اطلاعات را به محتوای خود اضافه نمی کنند. اما اگر از بلوک های محتوا به همراه داده های ساختاری استفاده شود، تمام اطلاعات لازم به محتوا اضافه خواهد شد. ما در حال ایجاد آموزش هایی برای آشنایی کاربران با بلوک های محتوا هستیم.
پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا را نیز بخوانید.
برنامه شما برای Yoast SEO چیست؟ به چه نوع بلوک هایی در آینده فکر می کنید؟
Omar: در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد. سعی بر اینست تا جای ممکن بلوک محتوا اضافه شود. علاوه بر بلوک سوالات متداول، ابزارک ها و کد ها در پلاگین Local SEO تغییر خواهد کرد تا آنها نیز به عنوان بلوک در دسترس قرار گیرد. ابتدا بلوک هایی در Yoast.com مانند ارسال پست مورد ارزیابی و تغییر قرار می گیرد و بعد از آن موارد دیگر مانند دستور العمل ها تغییر خواهند کرد.
همه چیز عالی به نظر می رسد، آیا همه چیز بدون اشکال است؟
Joost: استفاده مجدد از بلوک ها در صفحات وب سایت کار آسانی است. اما باید دید گوگل چگونه با آنها برخورد خواهد کرد؟ آیا آنها را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد؟ می توان با استفاده از یک بنر یا دکمه خرید، این مشکل را حل کرد. اما استفاده مجدد از بلوک در قسمت های مختلف یک سایت چه تاثیری دارد؟ آیا گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد؟
آیا بلوک محتوا فقط در WordPress است و یا در CMS های دیگر نیز وجود دارد؟
Omar: برخی از CMS ها مبتنی بر بلوک هستند. اما بیشتر آنها به پای ویرایشگر گوتنبرگ نمی رسند. وردپرس نیز باید روی این کار سرمایه گذاری کند تا بتواند با سایر CMS ها رقابت کند. جالب است بدانید Drupal قصد دارد ویرایشگر گوتنبرگ را به سیستم مدیریت محتوا خود اضافه کند.
Joost: ویرایشگر گوتنبرگ بسیار قدرتمند است. بنابراین جالب خواهد بود تا بدانیم که سرانجام آن چه خواهد شد. معتقد نیستم که آینده فقط بلوک محتوا باشد، اما صفحات همچنان پابرجا خواهند بود!