لوگوها هویت و وجههی بصری و نمایشدهندهی هر برند هستند و به همین علت نحوهی طراحی آنها بسیار مهم است. اگر طراح موفق شود لوگو را بهخوبی طراحی کرده و تمام اصول را رعایت کند به موفقیت یک برند کمک شایانی کرده است. در میان کارهای گرافیکی، طراحی لوگو از سایرین کمی دشوارتر بوده و نیاز به خلاقیت و تفکر بیشتری دارد. یکی از بهترین کارهایی که میتوان برای ارتقا مهارتهای طراحی لوگو انجام داد تکرار و تمرین و تکیهبر تجربه است. هرچه شما بهعنوان یک طراح بیشتر تمرین کنید تجربهی بیشتری کسب خواهید کرد و درنتیجه در طی کردن این راه موفقتر خواهید بود.
در کنار اینها بهرهمندی از دانش درزمینهٔ ی طراحی لوگو میز بسیار بااهمیت و تأثیرگذار است. دانش در این کار مانند یادگیری الفبا برای شروع نوشتن است.
پسازاینکه بهخوبی بر الفبای کار مسلط شدید نوبت آن است آموختههای خود را با خلاقیت ترکیب کرده و طراحی را آغاز کنید. در ادامهی این مطلب قصد داریم کمی در مورد مشخصههای طراحی لوگو فارسی آنلاین صحبت کرده و کمی در مورد انواع نرمافزارهای طراحی لوگو ازجمله لوگو ساز آنلاین Shopify بپردازیم.
در انتها نیز به چند سؤال پرتکرار کاربران در زمینهٔی طراحی لوگو پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.
برای طراحی لوگو فارسی آنلاین لازم است به چه نکاتی توجه شود؟
برای اینکه بتوانید بهخوبی از پس طراحی لوگو فارسی آنلاین بربیایید لازم است تا به تعدادی از نکات توجه داشته باشید و آنها را بهکارگیرید. این نکتهها عبارت هستند از:
- اتود اولیهی طرح را فراموش نکنید
- سعی کنید تعادل را در طراحی خود حفظ کنید
- ابعاد لوگو و مقیاسپذیری آن بسیار بااهمیت است
- انتخاب درست رنگها
- انتخاب سبک مناسب و متناسب با نوع کسبوکار
- انتخاب درست فونت و سایز آن
- ماندگاری لوگو
- خاص و متفاوت بودن لوگو
- سادگی در طراحی
- استفاده از پالایهها و افکتهای نرمافزارهای طراحی
- طراحی و بهرهگیری از یک پلان طراحی
- بررسی سایر لوگوها
در ادامه به توضیح مختصری راجع به هریک میپردازیم.
اتود اولیهی طرح
برای طراحی آرم و لوگو لازم است طرح اول به ای که در ذهن دارید را ابتدا بهصورت دستی روی کاغذ پیاده کنید، یا میتوانید این کار را در نرمافزارهای طراحی لوگو اسم که بردار محور هستند مانند ادوبی ایلوستریتور انجام دهید. عموماً باید چندین و چند طرح اولیه طراحی کنید ت به طرح دلخواه خود دست پیدا کنید. این طرح ممکن است از ادغام چند تا از این طرحها به دست آید یا یکی باشد که بیشتر به طرح نهایی مدنظرتان نزدیک باشد. عموماً وقتگیرترین بخش طراح لوگو فارسی آنلاین همین بخش اتود اولیهی آن است.
حفظ تعادل در طراحی
تعادل را یک توان بهعنوان یکی از ارکان مهم طراحی در نظر گرفت چراکه انسانها بهصورت ذاتی از بینظمی گریزان هستند و تعادل و تقارن را میپسندند. به همین دلیل یک طراح باید حتماً عنصر تعادل و تقارن را در طراحیهای خود حفظ کرده و سبب بهتر و چشمگیر شدن طراحی خود شوند.
ابعاد لوگو و مقیاسپذیری آن
لوگویی که برای یک برند طراحی میشود باید بهگونهای باشد که در همهی ابعاد قابلاستفاده بوده و عامل مهم خوانایی را از دست ندهد و سطح کیفی خود را حفظ کند. این به این مفهوم است که لوگو هم باید روی کارت ویزیت یا سربرگها و غیره بهخوبی قابلاستفاده باشد و همروی آگهینماهای بزرگ تبلیغاتی و غیره. به این ویژگی مقیاسپذیری گفته میشود که رعایت آن در طراحی از اهمیت .ویژهای برخوردار است.
انتخاب درست رنگها
رنگها تأثیر زیادی در طراحی حرفهای لوگو داشته و کمک میکنند تا لوگویی که طراحی میشود مفهوم را بهتر برساند. بهتر است در انتخاب رنگها و تناسب داشتن آنها با یکدیگر دقت کرده و همچنین رنگها را بر اساس چرخهی رنگها انتخاب کنید. علاوه بر این دقت کنید لوگویی که طراحی میکنید در حالت سیاهوسفید هم بهخوبی قابلاستفاده باشد. یک طراح باید در مورد روانشناسی رنگها هم مطالعه داشته باشد و آن را در طراحی خود استفاده کند.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: عوامل موثر بر تعیین تعرفه طراحی لوگو چیست؟
انتخاب سبک مناسب و متناسب با نوع کسبوکار
پیش از اینکه طراحی لوگو را شروع کنید و یا حتی قبلتر از آن هنگامیکه به فکر انتخاب سبک و نوع لوگو هستید ابتدا باید بهخوبی برند موردنظر را بشناسید و در مورد آن اطلاعات جمعآوری کنید. این کار میتواند با جلسهای که با مشتری برگزار میکنید تحقق پیدا کند.
انتخاب درست فونت و سایز آن
یکی از مهمترین عوامل برای طراحی لوگو فارسی آنلاین دقت در انتخاب فونت مورد استفاده است. این امر خصوص در ساخت تایپوگرافی آنلاین بسیار حائز اهمیت بوده و کمک میکند تا لوگوی شما موفق به چشم آید. سعی کنید تعداد فونتها را زیاد در نظر نگیرید و همچنین اندازه ی آن بهنوعی باشد که خوانایی لوگو از دست نرود.
ماندگاری لوگو
هدف نهایی که از طراحی یک لوگو داریم این است که آن برند یا محصول بهخوبی در بازار رقابت شناختهشده و در میان رقبای خود متمایز شود. مهمترین چیزی که به رسیدن به این امر کمک میکند اصل بهیادماندنی بودن لوگو است. یعنی مخاطب باید لوگو را بهراحتی در ذهن خود ثبت کرده و در موقع لزوم آن را به یاد آورد.
خاص و متفاوت بودن لوگو
زیبا بودن اما شبیه بودن به لوگویی دیگر بهتر است یا خاص و متمایز بودن آن؟ قطعاً گزینهی دوم. بهتر است در طراحی با کمک خلاقیت خود لوگویی طراحی کنید که شبیه به لوگوی شخص دیگری نباشد و با آن اشتباه گرفته نشود. این امر میتواند کلید موفقیت لوگوی شما باشد.
سادگی در طراحی
یکی از مهمترین چیزهایی که به ماندگاری لوگو کمک میکند سادگی آن و پرهیز از جزئیات بیمورد است. هرچه لوگو سادهتر باشد بهتر و راحتتر شناختهشده و نیز بهتر در یادها میماند.
استفاده از فیلترها و افکتهای نرمافزارهای طراحی
نرمافزارهای طراحی مانند ادوبی ایلوستریتور، لوگو ساز آنلاین Shopify ، فتوشاپ و غیره دارای فیلترهای آماده و نیز افکتهایی هستند که شما میتوانید از آنها بهره ببرید. البته دقت داشته باشید سادگی لوگو تحت تأثیر این افکتها قرار نگیرد.
طراحی و بهرهگیری از یک پلان طراحی
یکی از بهترین کارهایی که میتوانید پیش از شروع طراحی انجام دهید تهیهی یک برنامهی قدمبهقدم برای طراحی لوگو فارسی آنلاین است. این برنامه برای هر طراح مختص به خودش بوده و با توجه به تواناییها و سبککاری وی نوشته میشود. این داشتن پلن به سازماندهی شدن کارتان و هدفمند شدن آن کمک شایانی میکند.
بررسی سایر لوگوها
این امر به معنی کپی کردن نیست بلکه میخواهیم با دیدن سایر لوگوها الهاماتی بگیریم یا آنها را آنالیز کرده و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنیم و در طراحی خود به کار ببندیم یا از آنها اجتناب کنیم.
نرمافزارهای طراحی لوگو
نرمافزارهای که برای طراحی لوگو به کار میروند در دو نوع مبتنی بر بردار و مبتنی بر پیکسل هستند. عموماً نرمافزارهای مبتنی بر بردار یا وکتور پرکاربردتر هستند. همچنین نرمافزارهای مختلف برای پلتفرمهای مختلف مانند ویندوز، تحت وب، اندروید، ios و غیره قابلاستفاده هستند. برخی از بهترین این نرمافزارها به شرح زیر هستند:
- نرمافزار ادوبی فتوشاپ
- نرمافزار ادوبی ایلوستریتور
- لوگو ساز آنلاین Shopify
- نرمافزار دیزاینر
- نرمافزار ادوبی ایندیزاین
- نرمافزار کورل دراو
- نرمافزار افینیتی دیزاینر
- نرمافزار لوگو جوی
- نرمافزار اینک اسکیپ
- و غیره …
پاسخ به سؤالات رایج درزمینهی طراحی لوگو
درانتها قصد داریم به چند سؤال پرتکرار میان کاربران در زمینهٔ ی طراحی لوگو پرداخته و به آنها پاسخ دهیم.
سوالات متداول
-
انواع لوگو کدام هستند؟
لوگوها انواع مختلفی دارند که در سه دستهی کلی قرار میگیرند: نشانوارههای متنی: این دسته از لوگوها با کمک نام برند یا یک یا چند حرف آن نیز بهرهگیری از فونتهای خاص یا دیزاین های مختلف طراحی میشود. نشانوارههای تصویری: این دسته از لوگوها با کمک یک نماد یا سمبل طراحی میشوند که بهنوعی با برند در ارتباط هستند و تداعیکنندهی آن میباشند. در آن لوگوها باید سعی شود خیلی مفهومی و پیچیده عمل نشود و لوگو بسیار ساده و قابلفهم و درعینحال جذاب و چشمنواز باشد. نشانوارههای ترکیبی: همانطور که از نام این لوگوها کاملاً مشخص است نشانوارههای ترکیبی از نمادها و متن یا حروف تشکیلشدهاند. شاید بتوان نشانوارههای ترکیبی را بهترین و سادهترین و درعینحال قابلفهمترین نوع لوگو دانست که مخاطبان میتوانند بهخوبی با آن ارتباط برقرار کرده و آن را به خاطر بسپارند. طراح میتواند با توجه به سبک خود و برندی که میخواهد طراحی را برای آن انجام دهد یکی از این انواع لوگو را برگزیند.
-
نحوهی سفارش طراحی لوگو چگونه است؟
برای سفارش طراحی لوگو فارسی آنلاین راههای مختلفی وجود دارد: مراجعه به سایتها یا شرکتهای تبلیغاتی و غیره. یکی از بهترینها در این زمینهی رایا مارکتینگ است که در کلیهی زمینههای گرافیکی و تولید محتوا اعم از طراحی لوگو، کارت ویزیت، طراحی سایت، تولید محتوای متنی، صوتی، تصویری و غیره فعالیت دارد و بهترین طراحان را گرد خود جمع کرده است. برای سفارش لوگو به رایامارکتینگ لازم است ابتدا به سایت آن رفته و سپس اقدام به ثبتنام کنید. پس از تکمیل ثبتنام نوبت به ثبت سفارش طراحی میرسد که بهصورت آنلاین انجام میشود. پسازاینکه سفارش شما ثبت شد در مدتزمان کوتاهی مشاوران رایامارکتینگ با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.