اگر مخاطبان بینالمللی دارید تگ Hreflang میتواند به دیجیتال مارکتینگ و در نتیجه سایت شما سود فراوانی برساند. تگ Hreflang به گوگل میگوید که کدام زبان و کشور را برای صفحه خاصی هدف قرار میدهید. با استفاده از تگ Hreflang نرخ بازگشت سایت به شدت کاهش پیدا کرده و به همان میزان نرخ تبدیل افزایش میکند و این دقیقا همان نتیجهای است که قصد داریم از سئو سایت به دست بیاوریم. اما اینکه تگ Hreflang چگونه کار میکند در ادامه توضیح داده میشود. با ما در این مطلب از پونه مدیا همراه باشید تا ببینیم تگ Hreflang چیست و چگونه به بهبود رتبه شما در گوگل کمک می کند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سئو و شغل های مرتبط با سئو از جمله تحلیلگر سئو با دیگر مقالات دیگر ما در شرکت سئو پونه مدیا همراه باشید. در صورتی که مشتاق کسب اطلاعات درباره سئو سایت هستید با کارشناسان پونه مدیا تماس بگیرید، مشاورین ما با کمال میل اطلاعاتی کامل در زمینه قیمت سئو و جزئیات آن در اختیار شما قرار خواهند داد
تگ Hreflang چیست
تگ Hreflang یک ویژگی HTML است که توسط گوگل برای تعیین زبان و هدف جغرافیایی یک صفحه وب سایت استفاده میشود. تگ Hreflang به مدیران وب سایت اجازه میدهد تا به موتورهای جستجو در ارائه نسخه صحیح صفحه به زبانهای مختلف کمک کنند. به زبانی ساده ویژگی تگ Hreflang که به آن rel = “alternate” hreflang = “x” هم گفته میشود برای گوگل مشخص میکند که از چه زبانی برای یک صفحه مشخص استفاده میکند تا موتور جستجو بتواند نتیجه را در دسترس کاربرانی که در آن زبان جستجو میکنند، قرار دهد.
تگ hreflang که در دسامبر 2011 توسط گوگل معرفی شد، به شما این امکان را میدهد تا رابطه میان صفحات وب در زبانهای جایگزین را به موتورهای جستجو نشان دهید. این موضوع هنگامی برای شما مفید خواهد بود که محتوای ایجاد شده مخصوص مخاطبان محلی باشد. تگ hreflang یک سیگنال به موتورهای جستجو اضافه میکند که کاربر از زبان “x” این نتیجه را به جای صفحهای با محتوای مشابه در زبان “y” پیدا کند.
برای مثال، اگر شما نسخه زبان اسپانیایی را برای صفحه اصلی انگلیسی خود ایجاد کنید، با استفاده از hreflang = “es” آن صفحه را با عنوان “Español” برچسب گذاری میکنید تا هنگامی که جستجوگران با آدرس IP اسپانیا وارد موتورهای جستجو میشوند آن موتور جستجو به جای پیشنهاد نسخه انگلیسی صفحه وب نسخه اسپانیایی را به آنها پیشنهاد بدهد. در صورتی که مخاطب مورد نظر در نسخه مناسب صفحه وب شما قرار بگیرد، میتوانید اطمینان حاصل کنید که نرخ بازگشت شما کاهش پیدا کرده و نرخ تبدیل افزایش پیدا میکند.
همانطور که اشاره کردیم تگ Hreflang یک سیگنال است و نه یک دستورالعمل. ممکن است سایر عوامل سئو ویژگی تگ hreflang را نادیده بگیرند و نسخه دیگری از صفحه شما در رتبه بالاتری قرار بگیرد. برای جلوگیری از این کار از بهترین و کارآمدترین روشهای بینالمللی دیگر سئو استفاده کنید.
نکته: با وجود اینکه موتورهای جستجوی Google و Yandex در حال حاضر از ویژگی تگ hreflang استفاده میکنند اما Bing به جای این تگ، متا تگهای زبان را مورد استفاده قرار میدهد. در صورتی که خواهان کسب اطلاعات در باره سئو تضمینی سایت هستید با کارشناسان پونه مدیا تماس بگیرید، مشاورین ما با کمال میل اطلاعاتی کامل در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.
اهمیت تگ Hreflang
پیاده سازی تگ hreflang برای SEO و UX ضروری است. در واقع، با اجازه دادن به موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحه به زبان مناسب، نرخ پرش و پوگو استینگ را کاهش میدهد. پوگو استینگ زمانی رخ میدهد که کاربر یک جستجو را انجام میدهد، روی یک نتیجه کلیک میکند، بلافاصله به صفحه نتایج گوگل باز میگردد و روی نتیجه دیگری کلیک میکند. گوگل این نوع رفتار را به عنوان نتیجه مستقیم نارضایتی کاربر از نتیجه جستجو ترجمه میکند. بنابراین یک سیگنال منفی است که میتواند بر رتبه صفحات شما تأثیر بگذارد.
تگ Hreflang همچنین از محتوای تکراری جلوگیری کند. به عنوان مثال، شرکت الف دارای یک وب سایت چند زبانه با محتوایی برای آلمان، سوئیس و فرانسه است. محتوای نسخههای سوئیسی و آلمانی گاهی اوقات فقط از نظر ارز، قیمت و غیره متفاوت است. از آنجا که این دو زبان کاملاً مشابه هستند، بدون تگ Hreflang، مشکل در محتوای تکراری وجود خواهد داشت. به لطف این تگ، موتور جستجو تشخیص میدهد که محتوا برای مناطق مختلف طراحی شده است.
نمونه کد hreflang
تگهای Hreflang از ترکیبهای ساده و نامتناقص استفاده میکنند:
<link rel = “alternate” hreflang = “x” href = “https://example.com/alternate-page”/>
اگر بخواهیم این کد را به فارسی ترجمه کنیم به شکل زیر میشود:
پیوند rel = “متناوب”: پیوند در این تگ نسخه جایگزین این صفحه است.
hreflang = “x” : این متناوب است زیرا به زبان دیگری است و آن زبان x است.
href = “https://example.com/alternate-page”: صفحه جایگزین را میتوانید در این URL پیدا کنید.
برای مثال به نمونههای دیگری از کدهای hreflang توجه کنید:
<link rel= »alternate » href= »https://www.exemple.com » hreflang= »en »>
<link rel= »alternate » href= »https://www.exemple.de » hreflang= »de-DE »>
<link rel= »alternate » href= »https://www.exemple.es » hreflang= »es »>
هر متناوب باید به بقیه متصل شود. بنابراین این نوع پیاده سازی میتواند باعث افزایش بار سرور شود و سرعت سایت را کاهش دهد. با دانستن تاثیر سرعت سایت در سئو متوجه می شویم که این موضوع تا چه اندازه مهم و حیاتی است. در واقع، اگر 20 زبان ارائه میدهید، به این معنی است که باید 20 عنصر پیوند را اضافه کنید. پایگاه داده نیز باید برای ایجاد این پیوندها بیشتر تلاش کند. بنابراین این پیاده سازی برای سایتهای بزرگ که به منابع سرور زیادی نیاز دارند توصیه نمیشود.
تأثیر تگ Hreflang بر رتبه بندی موتورهای جستجو
ممکن است تگ Hreflang به شما در افزایش ترافیک کمکی نکند، اما هدف از استفاده از این تگها ارائه محتوای مناسب به کاربران مناسب است. تگ Hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا نسخه مناسب صفحه را بر اساس موقعیت جغرافیایی و تنظیمات زبان کاربر، در صفحهی نمایش نتایج موتورهای جستجو تغییر دهند.
هنگامی که تصمیم میگیرید به کاربران خارجی دسترسی پیدا کنید تگ hreflang یک مسئله کلیدی به حساب میآید. تگ Hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا نسخه مناسب یک وب سایت را در اختیار کاربران بینالمللی شما قرار دهند. اگر در خصوص سئو سایت چندزبانه نیاز به مشاوره دارید حتما با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید.