مفید بود؟
با گسترش اینترنت و شبکه‌های مجازی مشاغل اینترنتی جدیدی هم رشد کردند که آشنایی با آنها می‌تواند جالب توجه باشد و حتی برای شما سودمند باشد. یکی از مهم ترین مشاغل اینترنتی در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته و بر سر زبان‌ها افتاده است شغل تولید کننده محتوا است. اگر از فعالان فضای مجازی باشید احتمالاً با واژه تولید‌محتوا  آشنایی دارید و می‌دانید که تولید محتوا چه تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی محتوا و افزایش فروش در کسب و کارهای مختلف دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با شغل تولید کننده محتوا بیشتر آشنا کنیم و در مورد این صحبت کنیم که تولید کننده محتوا کیست و چه وظایفی بر عهده او می‌باشد و برای انجام این وظایف او چه کارهایی باید انجام دهد.

شغل تولید کننده محتوا

البته قبل از آنکه به توضیحات مفصل در مورد شغل تولید کننده محتوا بپردازیم بهتر است این نکته را خدمتتان بگویم که در واقع تولید کننده محتوا  به کسی گفته می‌شود که در مورد یک موضوع یا ایده جذاب مطلبی را بر اساس خلاقیت‌های ذهنی خودش و اطلاعاتی که در اختیار دارد بنویسد. در حقیقت تولید کننده محتوا در فضای مجازی هم باید هنر نویسندگی را به خوبی بلد باشد و هم بر مسائل فنی مربوط به تولید محتوا با آگاهی کامل داشته باشد.
  • سفارش محتوا چگونه انجام می‌ ‌‌‌‌‌‌شود؟

به سئو تسلط داشته باشید

باید به خوبی بر مسائل مربوط به سئو تسلط داشته باشد تا بتواند محتوای را که تولید می‌کند اهداف مورد نظر صاحب محتوا نزدیک کند. او باید محتوا را به گونه‌ای تولید کند که این محتوا در صفحات اول گوگل دیده شود و همچنین ترافیک وب سایت بر اثر وجود این محتوا به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و بازدیدکنندگان آن در طول زمان بیشتر شوند. تمامی‌این موارد باعث می‌شوند تا تولید محتوای انجام شده سبب افزایش میزان فروش و در نتیجه افزایش درآمد برای یک شرکت و یا کسب و کار خاص باشد. با بیان این چند نکته به سراغ توضیحات بیشتر در مورد وظایف تولید کننده محتوا می‌رویم.

مهم ترین وظایف تولید کننده محتوا 

تولید کننده محتوا در واقع در حال انجام شغل تولید محتوا می‌باشد و با توجه به اینکه این کار ی شغل محسوب می‌شود کسی که در آن فعالیت می‌کند نیز باید به دیدگاه شغل خود کار تولید محتوا را انجام دهد. پس همانند هر شغل دیگری تولید کننده محتوا هم برای انجام کار خود باید یک سری وظایف را برای خودش در نظر بگیرد و بر اساس آنها کار خود را پیش ببرد. اگر تولید کننده محتوا بدون در نظر گرفتن وظایف و اقدام به تولید محتوا داشته باشد قطعاً نتیجه مناسبی رقم نخواهد خورد و کار و بی ثمر خواهد ماند. اولین وظیفه مهمی‌که تولید کننده محتوا و عهده دارد مسئولیت پذیری است.
کسی که کار تولید محتوا انجام میدهد باید در برابر محتوایی که تولید می‌کند مسئولیت‌پذیر باشد و در صورت هرگونه اعتراض و یا وجود مشکل نسبت به بررسی آن اقدام کند. مسئولیت پذیری در تولید محتوا یعنی اینکه نویسنده محتوا به هیچ وجه حق ندارد محتواهای تولید شده توسط افراد دیگر را کپی کرده و برای فرد دیگری آنها را ارسال کند.

نویسنده محتوا

در واقع محتوایی که قرار است توسط نویسنده محتوا تولید شود باید کاملاً یونیک بوده و هیچ گونه شباهتی به محتواهای دیگر موجود در فضای مجازی نداشته باشد.دیگر وظیفه مهمی‌که تولید کننده محتوا بر عهده دارد این است که دلسوز باشد و فرض کند محتوایی که دارد تولید می‌کند قرار است برای کسب و کار خودش مورد استفاده قرار بگیرد و می‌خواهد با این محتوا مخاطبان را جذب کسب و کار خودش را بکند و درآمد را افزایش دهد. در حقیقت نویسنده محتوا باید منافع صاحب محتوا را منافع خودش بداند و بر اساس آن تولید محتوا را انجام بدهد و تنها به دنبال رفع تکلیف نباشد.

تولید کننده محتوا چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

مهارت‌هایی که تولید کننده محتوا باید در اختیار داشته باشد و با استفاده از آنها به کار تولید محتوا مشغول شود در دو دسته مهارت‌های عمومی‌و تخصصی تقسیم می‌شوند. در بخش اول ما به سراغ مهارت‌های عمومی‌که برای تولید محتوا نیاز است می‌رویم و آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم. اولین مهارت عمومی‌که همه تولیدکنندگان محتوا در سراسر جهان به آن نیاز دارند خلاقیت ذهنی است. شما وقتی می‌خواهید برای یک موضوع تولید محتوا کنید طبیعتاً اطلاعات خام و پایه ای که در اختیار شما قرار می‌گیرد در اختیار سایر نویسندگان هم قرار دارد و زمانی که شما می‌خواهید محتوای بهتر از آنها بنویسید باید با استفاده از خلاقیت‌های ذهنی خودتان آن اطلاعات خام را تبدیل به یک محتوای جذاب برای خواننده بکنید.
بهترین راهی که می‌توانید خلاقیت ذهنی خودتان را برای تولید محتوا پرورش دهید فکر کردن است. زمانی که می‌خواهید در مورد این موضوع خاص تولید محتوا کنید برای لحظاتی قبل از اینکه کار تولید محتوا را شروع کنید در مورد چیزی که می‌خواهید بنویسید فکر کنید و بعد از آن بر اساس سناریوی ذهنی که برای خودتان ترسیم کرده اید شروع به تولید محتوا کنید. البته تمام تصوراتی که در ذهنتان برای تولید محتوا دارید را سعی کنید بر روی یک کاغذ بنویسید تا در حین تولید محتوا از آنها استفاده کنید. همواره سعی کنید با تمرین کردن خلاقیت ذهنی خودتان را رشد دهید.
دومین مهارت عمومی‌که نویسندگان محتوا به آن احتیاج دارند تسلط بر کامپیوتر است. اصل کار تولید محتوا بر اساس تایپ و هنر نویسندگی است طبیعتاً کار تایپ با کامپیوتر و نرم افزارهای آفیس اتفاق می‌افتند و نویسنده محتوا باید بر آنها تسلط کاملی داشته باشد.

مهارت‌های تخصصی تولید کننده محتوا چیست؟

علاوه بر مهارتهای عمومی‌که برای شما توضیح داد این تولید کننده محتوا باید مهارت‌های تخصصی هم در اختیار داشته باشد. اولین مهارت تخصصی که هر تولید کننده محتوا در کشور ما به آن نیاز دارد تسلط بر زبان فارسی است. زبان فارسی نکات جزئی و کلی زیادی دارد و شما در هنگام تولید محتوا باید سعی کنید در کنار این که دستور زبان فارسی را رعایت می‌کنیم جذابیت و ساده بودن جملات خودتان را از بین نبرید چرا که عمده خوانندگان محتواهای شما مردم عادی هستند که کلمات پیچیده برای آنها نامفهوم و غیرقابل درک می‌باشد.

در مورد یک موضوع تولید محتوا انجام دهید 

اما مهمترین مهارت تخصصی که تولید کننده محتوا و کارشناس تولید محتوا در کشور ما به آن نیاز دارد هنر نویسندگی می‌باشد که در در بخش‌های قبلی این مطلب هم اشاراتی به آن داشتیم. نویسندگی همانند هر شغل دیگری دارای اصول و قواعد بسیار زیادی می‌باشد که شما به عنوان نویسنده محتوا باید آنها را مد نظر قرار دهید. زمانی که قصد دارید در مورد یک موضوع تولید محتوا انجام دهید به هیچ وجه نباید از جملات طولانی استفاده کنید. باید سعی کنید پیام خودتان را در چند جمله کوتاه به مخاطب انتقال دهید. همچنین پاراگراف‌های شما به هیچ وجه نباید طولانی باشد. معمولا گفته‌می‌شود که هر پاراگراف حداکثر ۳۰۰ کلمه باشد.
البته ممکن است گاهی اوقات به دلیل نوع مطلب مجبور شوید پاراگراف‌ها و یا جملات خودتان را طولانی تر کنید که برای موارد خاص این موضوع ممکن است پیش بیاید و مشکلی ندارد. محتوایی که شما قصد نگارش آن را دارید باید در عناوین مختلفی نوشته شود تا مخاطب از خواندن آن‌ها خسته و سردرگم نشود. در کنار این موارد مهارت تخصصی دیگری که شما نیاز دارید به عنوان تولید کننده محتوا بر آن تسلط داشته باشید نرم افزار‌های تخصصی می‌باشد. به ویژه اگر علاقه داشته باشید در زمینه ی صوتی و تصویری تولید محتوا انجام دهید باید بر نرم افزارهای تخصصی آنها مثل فتوشاپ و تدوین تسلط داشته باشید و کار با آنها را بلد باشید.

در مجموع شغل تولید کننده محتوا چگونه است؟

با توجه به تمام توضیحاتی که دادیم بهتر است در انتهای این مطلب چند جمله ای هم در مورد شغل تولید کننده محتوا نکاتی را خدمت شما بیان کنیم. شغل تولید کننده محتوا مانند هر شغل دیگری سختی‌هایی دارد که بیشتر در ابتدای کار برای تولید کننده محتوا ایجاد می‌شود و هر چه نویسنده محتوا حرفه ای تر شود آن مشکلات برای او کمتر است. شغل تولید کننده محتوا علاوه بر حقوق تولید کننده محتوا که جنبه مالی دارد و کمک اقتصادی برای شما محسوب می‌شود از نظر شخصیتی و داشتن اطلاعات عمومی‌هم برای شما مناسب است.

 تولید کنندگی محتوا 

شما وقتی کار تولید کنندگی محتوا را شروع می‌کنید در مورد موضوعات مختلفی مطلب تولید می‌کنید که طبیعتاً باعث می‌شود دامنه اطلاعات شما گسترده تر شود و در مورد موضوعات خاص اطلاعاتی پایه و عمومی‌داشته باشید. در کنار اینها نکته را هم باید بگویم که کار تولید کننده محتوا بسیار هم جذاب می‌باشد چرا که شما در واقع دارید از هنر ذهنی خودتان برای جذاب تر کردن نوشته‌های مورد علاقه مخاطبان استفاده می‌کنید.

دوره‌های آموزشی شرکت کنید

اگر واقعاً علاقه دارید در این کار وارد شوید پیشنهاد ما به شما این است که دوره‌های آموزشی که شرکت‌های تولید کننده محتوا مثل رایا مارکتینگ برگزار می‌کنند شرکت کنید و بیشتر با این کار آشنا شوید و پس از مدتی شروع به نوشتن کنید تا آرام آرام تبدیل به یک نویسنده حرفه ای محتوا (Professional content writer) شوید و بتوانید از مطالبی که تولید می‌کنید لذت ببرید. اگر علاقه داشته باشید و در زمینه تولید کنندگی محتوا تلاش زیادی از خودتان نشان دهید و یک نویسنده محتوا شوید آنگاه می توانید روی درآمد این کار هم که درآمد مناسبی هم معمولا دارد حساب باز کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.