در این مقاله شما با برترین ویدیو های تبلیغاتی کریسمس بریتانیا آشنا می شوید و درمییابید که خرده فروشان و بازاریابان آمریکایی از آنها چه درس هایی آموختند. یک سال پیش بابانوئل در جوراب جان لوئیس و همکارانش زغال گذاشت. لوئیس یک فروشگاه های زنجیره ای است که در سراسر بریتانیا فعالیت میکند.
اما در سال ۲۰۱۸ به خاطر تبلیغ ویدیو «پسر و پیانو» بسیار بد عمل کرد. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید چرا یک ویدیو کریسمس اینچنین شکست می خورد، مقاله « سه دلیل شکست تبلیغات کریسمس جان لوئیس» را بخوانید. اما امسال یک سال جدید است و احتمالا در طرف دیگر قضیه درس های زیادی برای آموختن وجود دارد.
خوشبختانه، این بدین معنی است که خرده فروشان آمریکایی میتوانند از همتایان بریتانیایی خود که در خیابان های بالادست فروشگاه دایر کردهاند (اشاره به اینکه خوب عمل کرده اند) درس هایی بیاموزند. بنابراین شما ناامید نخواهید بود. آیا جان لوییس یکی از برترین ویدیو های تبلیغاتی کریسمس ۲۰۱۹ را تولید کرد ؟ خوب این بستگی به معیار شما برای موفقیت دارد.
برترین ویدیو های تبلیغاتی کریسمس بریتانیا
اگر معیار شما برای عملکرد تعداد بازدیدها باشد، آنگاه ۱۰ ویدیو برتری که توسط خرده فروشان در یوتیوب، فیس بوک، اینستاگرام و توییتر در ۳۰ روز گذشته در بریتانیا آپلود شد به قرار زیر است:
-
کریسمس زمان به اشتراک گذاری است
این ویدیو یک دقیقه ای توسط شرکت چیپس سازی Walkers Crisps به تاریخ ۱ نوامبر در توییتر آپلود شد. این تبلیغ تا روز یکشنبه ۱۷ نوامبر ۱۳.۷ میلیون بازدید داشت و میزان تعامل در آن به ۹۹۳۰۰ رسید. برای دیدن آنچه ماریا کری واقعاً در کریسمس می خواهد این ویدیو را تماشا کنید.
-
سلفریج ارائه می دهد: رویای آینده کریسمس در زمان های مدرن
این ویدیو در نوامبر ۴ در یوتیوب آپلود شد و توانست ۸.۹ میلیون بازدید و فقط ۳۸۱ تعامل به دست آورد. این ویدیو دو دقیقه و ۵۵ ثانیه توسط Nabil Elderkin و ستارگانی چون Noomi Rapace, Miguel, Daniel Arsham فیلم برداری شد. به عنوان بخشی از رویای فانتزی آینده کریسمس، سلفریج فصل جشن و شادی را به همراه برخی از نام های هیجان انگیز در صنعت فشن، فیلم و طراحی جشن میگیرد تا نشان دهد که جشن ها در ۱۰۰۰ سال آینده به چه شکل خواهد بود.
-
افتخار ما است که دوست عزیزمان را معرفی کنیم با هشتک # ExcitableEdgar
این ویدیو دو دقیقه و ۳۰ ثانیه توسط Waitroseدر توییتر به تاریخ چهاردهم نوامبر بارگذاری شد و ۸.۹ میلیون بازدید و ۲۰۴ هزار تعامل به مدت ۳ سال به دست آورد.
-
تبلیغ کریسمس ۲۰۱۹ جان لوئیس و شرکا و ویتروس و شرکا
این ویدیو دو دقیقه و ۳۱ ثانیه ای در ۱۳نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد و تا اکنون ۷.۷ میلیون بازدید و۱۷۴ هزار تعامل داشته است. جان لوئیس به همراه ویتروس و شرکا داستان جشن یک دختر کوچک و دوست هیجان انگیزش اژدها ادگار را به اشتراک گذاشته است.
داستان خرده فروشی امسال در مورد جادوی دوستی و اینکه چگونه یک حرکت متفکرانه می تواند تفاوت ایجاد کند است. هیجان ادگار در طول فصل جشن اغلب منجر به عواقب آتشین می شود. اما ایده هایی برای یک هدیه عالی دارد تا به او کمک کند کریسمس را به روش خاص خود روشن کند.
-
دنیای ادگار را کشف کنید
این ویدیو دو دقیقه و ۳۰ ثانیه توسط جان لوئیس به تاریخ چهاردهم نوامبر در فیسبوک برگزاری شد و ۶.۳ میلیون بازدید و ۱۸۴ هزار تعامل ظرف سه سال به دست آورد.
-
Nicholas the Sweep | Sainsbury’s | Christmas 2019
این ویدیو دو دقیقه و ۳۲ ثانیه در ۶ نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد و تاکنون توانسته به ۵.۸ میلیون ویو و ۱۵۵۰۰ تعامل برسد. ۱۵۰ سال پیش Sainsbury’s اولین فروشگاه خود را راهاندازی کرد و کریسمس را برای همیشه تغییر داد. آیا این یک اتفاق است؟ تقریباً با قطعیت می توان گفت که نه….
-
تبلیغ ۲۰۱۹ کریسمس آرگوس / کتاب رویاها
این ویدیوی ۳۷ ثانیه ای در ۱ نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد و توانست ۴.۶ میلیون ویو و تنها ۱۳۷ تعامل به دست آورد. آرگوس نام کاتالوگ را به کتاب رویاها تغییر نام داد، زیرا رویای کودکی پدرش این بود که بر روی صحنه درام کیت تمرین کند. شما می توانید هدایای رویایی خود را خریداری کنید.
-
عشق خود را به خیابان بزرگ و فروشگاه های محلی نشان دهید
این ویدیو یک دقیقه ای توسط Visa UK به تاریخ ۱۵ نوامبر در توییتر آپلود شد و ۴.۰ میلیون بازدید به دست آورد و نرخ تعامل در آن 5۶۰۰ بود. این ویدیو کریسمس را به همراه فروشندگان واقعی تماشا کنید و به حمایت از Visaبرخیزید.
-
کریسمس آمازون ۲۰۱۹
این ویدیو ۳۱ ثانیه در ۲۵ اکتبر در یوتیوب بارگذاری شد و تاکنون ۳.۶ میلیون به دست آورده و نرخ تعامل در آن تنها ۴۲۰۰ است. امسال زمان دور هم بودن است. جعبه های آمازون دوباره آغاز می خوانند تا به همه روحیه شادی ببخشند.
-
صد و پنجاه سال پیش ما اولین فروشگاه خود را افتتاح کردیم و کریسمس برای همیشه تغییر کرد
این ویدیو توسط Sainsbury’sدر ۱۱ نوامبر در توییتر بارگذاری شد. تعداد بازدید این ویدیو ۳.۳ میلیون بازدید با نرخ تعامل ۱۹ هزار و ۷۰۰ است.
رتبه بندی ویدیو های تبلیغاتی کریسمس بر اساس تعداد بازدید مشکلآفرین است
اکنون باید گفت که جان لوئیس ویتروس، برند خواهر آن سه ویدیو از ۱۰ ویدیو برتر ذکرشده را در اختیار دارند. اما قابل ذکر است که رتبه بندی ویدیو های تبلیغاتی کریسمس بر اساس تعداد بازدید به چند علت مشکل آفرین است:
-
علت اول: تاریخ راه اندازی
برخی از خرده فروشان بریتانیایی ویدیو های تبلیغاتی کریسمس خود را درست بعد از هالووین قرار میدهند، در حالی که دیگران تا اواسط نوامبر منتظر میمانند. بریتانیاییها مراسم شکرگزاری را مانند یانک ها جشن نمی گیرند. بنابراین آنها تا جمعه سیاه منتظر نمی ماند که خریداران را به فروشگاههای خود جلب کنند.
جان لوئیس و ویتروس ویدیو های تبلیغاتی کریسمس خود را در یوتیوب، فیس بوک و توییتر چند روز قبل از کریسمس بارگذاری میکنند. بنابراین ممکن است حتی در شب قبل از کریسمس زمانی که خرید رسمی سال به پایان می رسد به مراتب بازدید بالاتری داشته باشند.
-
دلیل دوم تبلیغات ارگانیک در برابر تبلیغات پولی
برخی از برندها ویدیو های تبلیغاتی کریسمس خود را بارگذاری میکنند و امیدوارند که به طور ارگانیک در فضای مجازی پخش شود. اما برخی دیگر تبلیغات خود را از طریق کمپین های تبلیغاتی برگزار می کنند. البته این مورد مشکلی ندارد. اما تشخیص ویدیو هایی که از تبلیغات پولی استفاده کردهاند آسان است.
این ویدیوها نرخ تعامل پایینی دارند. به عنوان مثال نگاهی به ویدیوی سلفریج و آرگوس بیاندازید تا متوجه منظورم شوید. سپس ویدیوهایی که توسط آمازون و ویزا بریتانیا بارگذاری شده است را ببینید و تصمیم بگیرید.
-
دلیل سوم: وجود پلتفرم های متعدد
مقایسه بازدیدهای یوتیوب، فیس بوک و توییتر مانند مقایسه پرتقال، سیب و نارنگی است. طبق گفته یوتیوب، زمانی که مدت بازدید ویدیو به سی ثانیه برسد و یا تعاملی صورت گیرد برای شما یک بازدید به حساب می آید. بر طبق فیس بوک، ویدیوی شما یک ویدیو دریافت می کند که ویدیو در فید خبری کاربر به مدت ۳ ثانیه و بیشتر نمایش داده شود، حتی اگر آن کاربر بر روی ویدیو کلیک نکند.
اما بر طبق توییتر، زمانی بازدید برای شما به حساب میآید که ویدیو حداقل به مدت ۲ ثانیه ۵۰ درصد در معرض دید باشد. به این معنی که باید نیمی از ویدیو قابل رویت باشد و حداقل به مدت ۲ ثانیه در صفحه نمایش کاربر دیده شود. بنابراین این موضوعات درها را برای استفاده از روشهای دیگر رتبهبندی ویدیو های تبلیغاتی کریسمس برای خردهفروشان بریتانیا باز می کند.
روش دیگر برای اندازه گیری موفقیت ویدیو های تبلیغاتی کریسمس
یکی از منحصر به فردترین، مرتبط ترین و ارزشمندترین روش هایی که برای اندازه گیری میزان موفقیت ویدیو ها دیدهام توسطUnruly ارائه شده است. این فروشگاه که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد و اولین فروشگاهی بود که هوش هیجانی را وارد ویدیو های تبلیغاتی کریسمس خود کرد. این شرکت با استفاده از ابزار اندازه گیری محتوای خودUnrulyEQ واکنشهای احساسی ۳۰۷۱ مصرف کننده بریتانیایی نسبت به تبلیغات کریسمس ۲۰۱۹ را اندازه گیری کرد.
این ابزار از ترکیب پنل های مخاطبان، کدگذاری چهره و یادگیری ماشینی استفاده میکند تا تبلیغ کنندگان بتوانند محرک های احساسی تبلیغات را درک کرده و مخاطبان هدف را برای توزیع کمپین شناسایی کنند. نتیجه ۱۰ آگهی کریسمس امسال با استفاده از پایگاه داده Unruly’s تجزیه و تحلیل شد که در این قسمت با خوانندگان به اشتراک می گذاریم:
۱۰ ویدیو تبلیغاتی برتر کریسمس ۲۰۱۹
در این قسمت شما را با ۱۰ تبلیغ برتر کریسمس ۲۰۱۹ که از نظر احساسی توانست واکنشهای احساسی مصرف کنندگان را برانگیزد آشنا می کنیم:
-
تبلیغ کریسمس Very.co.uk 2019/ : از بخشش بیشتر به دست می آورید
این ویدیوی ۳۱ ثانیه ای ۱۱ نوامبر بارگذاری شده و توانست ۲.۲ میلیون بازدید و ۲۰۰ تعامل به دست آورد. اما ۴۰ درصد بازدیدکنندگان واکنش احساسی قوی نسبت به این ویدیو ابراز داشتند. علت آن چه بود؟
این تبلیغ انیمیشنی همچنین ۴ برابر بیشتر از تبلیغات دیگر دلگرم کننده بود و سه برابر بیشتر از تبلیغات متوسط بریتانیا باعث خوشحالی مردم و دو برابر غمگینتر از تبلیغات بریتانیا بود. تبلیغ کریسمس داستان گروهی را روایت میکند که گرد هم می آیند تا به سیندی، مرد تنها در کریسمس، هدیه ای بدهند که هرگز آن را فراموش نکند.
این ویدیو را تماشا کنید که چگونه همسایگان از نژادهای مختلف یک جعبه کادویی صورتی پر از هدایای کریسمس به همسایه خود هدیه میدهند تا برای او یک کریسمس فراموش نشدنی ایجاد کنند.
-
تبلیغات کریسمس ۲۰۱۹ جان لوئیس و شرکا و ویتروس و شرکا
همانطور که گفتیم این ویدیو ۳۱ ثانیه ای در سیزدهم نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد و تاکنون ۷.۷ میلیون بازدید و ۷۴۰۰۰ تعامل به دست آورده است. اما اژدهای هیجان انگیز جان لوئیس و ویتروس، ادگار توانست بر ۳۸ درصد بازدیدکنندگان هیجان احساسی شدیدی ایجاد کند و به همین منظور آن را در رتبه دوم قرار داد.
-
تبلیغ کریسمس باربر : ۱۲۵ سال از شکوفایی کریسمس باربر
این ویدیو ۵۳ ثانیه ای در چهارم نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد و تا کنون ۳۳۹ هزار تعامل داشته است. اما نرخ تعامل احساسی آن به ۳۷ درصد رسید. علت آن چه بود ؟ این تبلیغ کریسمس ۱۲۵ سالگی شکوفایی کریسمس باربر را به همراه پدر دوست داشتنی کریسمسRaymond Briggs نشان می دهد.
-
نیکلاس جارو زن/Sainsbury’s / تبلیغ کریسمس ۲۰۱۹
همانطور که گفته شد، این ویدیو دو دقیقه و ۳۲ ثانیه در ۶ نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد تعداد بازدید این ویدیو ۵.۸ میلیون و ۱۵۵۰۰ تعامل است. اما توانست نرخ تعامل احساسی ۳۷ درصدی را به دست آورد.
-
بیاید امسال یک ویدیو خیلی ویژه ایجاد کنیم/ تبلیغ تلویزیونی Asda برای کریسمس ۲۰۱۹
این ویدیو دو دقیقه ای در ۲۲ نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد. تعداد بازدید این ویدیو در حال حاضر ۳۰۸ هزار و تعداد تعامل آن ۱۶۰۰ است. اما توانست نرخ تعامل احساسی و ۳۶ درصد را به دست آورد. علت آن چیست؟ نگاهی به این تبلیغ تلویزیونی بیاندازید و ببینید که چگونه جک و تیلی جادویی کریسمس خود را در شهر گسترش میدهند.
-
تبلیغ کریسمس Visaبا هشتگ #WhereYouShopMatters (Extended)
این ویدیو یک دقیقه ای و ۳۱ ثانیه ای در چهارم نوامبر ۲۰۱۸ در یوتیوب برگزار شد، اما تنها توانست ۳۱۰۰ ویو و تنها ۱۵ تعامل به دست آورد. با این حال نرخ تعامل احساسی آن ۳۱ درصد بود. علت آن چیست؟
شخصیت های این تبلیغ شامل ۱۳ فروشنده از جمله کتاب فروش، میوه فروش، عتیقه جات فروش و مالکان کافه است که از خریداران میخواهند به فروشگاههای محلی و خیابان بزرگ کمی عشق نشان دهند. به نظر میرسد مصرفکنندگان به پیام «عشق به خیابان بزرگ نشان دهید» واکنش نشان داده اند.
-
تبلیغ کریسمس Aldi
این ویدیو در ششم نوامبر ۲۰۱۸ در یوتیوب بارگذاری شد و توانست ۳.۱ میلیون بازدید بدست آورد، اما نرخ تعامل آن ۳۱ درصد بود. چرا ؟ نمایش شگفت انگیز این ویدیو را ببینید که در آن ستاره نمایش کوین هویج، از دست مرد بد فرار می کند.
-
آگهی کریسمس /Walkers Crisps تمام چیزی که ماریا کری در این کریسمس می خواهد
این ویدیو یک دقیقه ای در ۱۱ نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد. نرخ بازدید این ویدیو ۶۴۵ هزار و نرخ تعامل آن ۱۸۹۰۰ است. اما توانست به رتبه نرخ تعامل ۲۹ درصد برسد. علت آن چیست؟ کریسمس زمان به اشتراک گذاشتن است. این تبلیغ کریسمس را ببینید که چگونه ماریا کری ستاره بزرگ جهان و الف کریسمس، آخرین بسته چیپس walker را پیدا می کنند.
-
تبلیغ کریسمس Iceland’s با هشتگ#Magicoffrozen
این ویدیوی ۴۰ ثانیه ای که در ۱ نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد، به نرخ تعامل ۷۱۱ هزار بازدید و تنها ۷۰۰ تعامل رسید، اما نرخ تعامل احساسی آن ۲۹ درصد بود. چرا ؟ در سه کلمه میتوان آن را خلاصه کرد: شام فوق العاده کریسمس.
-
Lidi/ کریسمسی که به آن اعتقاد دارید
این ویدیو یک دقیقه ای در ششم نوامبر در یوتیوب بارگذاری شد. تعداد بازدید آن ۱۸۱۰۰ و نرخ تعامل تنها ۸۶ است. اما رتبه تعامل احساسی آن ۲۹ درصد است. چرا ؟ در Lidi علاقه زیادی به کریسمس وجود دارد. علاقه به خوراکی های خوشمزه، علاقه به بخشش و خرید بیشتر از پول، علاقه به دسرهای مقوی و علاقه به برنده شدن جایزه. آنها به همه چیز جشن علاقه مند هستند، به جز قیمت. البته به خاطر همین است که به Lidi می روند.
نتیجه گیری
خردهفروشان آمریکایی چه درس هایی میتوانند از همتایان بریتانیایی خود بیاموزند؟
-
درس اول: با برند خود صادق باشید
مهم است سخن اسکات کوک، بنیانگذار Intuit را به خاطر بسپارید: «یک برند چیزی نیست که ما به مصرف کننده می گوییم، بلکه چیزی است که مصرف کنندگان به یکدیگر می گویند.» سال گذشته جان لوئیس با ایجاد کمپین تبلیغاتی سالانه کریسمس خود «پسر و پیانو» تصمیم گرفت که به سمت چپ بپیچد و بهای آن را نیز پرداخت کرد.
امسال جان لوئیس و همکاران و ویتروس با یک فرمول موفقیت آمیز برای ویدیو های تبلیغاتی کریسمس خود بازگشتند و نه تنها رتبه بازدید خود را بالا بردند، بلکه نرخ تعامل عاطفی خود را نیز برتری دادند.
-
درس دوم: به پلتفرم های متنوع فکر کنید
شایان ذکر است که نسخه های مختلف تبلیغ #ExcitableEdgar در پلتفرم های مختلف از جمله یوتیوب، فیسبوک و توییتر به اشتراک گذاشته شد. این پلتفرم ها همگی معنای متفاوتی از بازدید دارند. این ویدیو جذاب در این پلتفرم ها میلیون ها بازدید و صدها نرخ تعامل به دست آورد.
بنابراین خردهفروشان باید یاد بگیرند که برای استراتژی های تبلیغ ویدیو های تبلیغاتی کریسمس خود از پلتفرم های متعدد استفاده کنند.
-
درس سوم: یک داستان هیجان انگیز و جذاب تعریف کنید
جمله متعارفی که می گوید «محتوای قابل هضم» بسازید را کنار بگذارید. بله میدان توجه ماهی قرمز تنها ۵ تا ۹ ثانیه است، اما شما در حال تبلیغ کریسمس برای ماهی قرمز نیستید. شما آنها را برای مصرف کنندگان تولید می کنید.
برای بیان داستانی که مصرف کنندگان را از نظر احساسی درگیر کند به ویدیو جان لوئیس و ویتروس دقت کنید که توانستند به شیوه متفکرانه ویدیو هایی بسازند که مردم را در هنگام جشن یکدیگر میآورد. سپس آن را در یوتیوب، فیس بوک و توئیتر قرار دادند. همگی این ویدیو ها در حد ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه بود.
خلاصه
از جان لوئیس و شرکا برای آموزش این نکات مهم قبل از کریسمس از تشکر می کنیم. همینطور از Sainsbury’s برای حضور خود در لیست تبلیغات برتر کریسمس ۲۰۱۹. شاید کسانی که در این طرف قضیه هستند برای تبلیغات سال آینده لطف ما را جبران کنند.